Jump to content
Annons

Sista minuten-råd (preamp+mick-köp)


Anjou

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt nära att bränna mina semesterpengar på att köpa en bra sångmic plus preamp.

Skulle gärna ta emot argument för och emot det jag tänkt att köpa.

Micken jag tänkt köpa är Blue Baby bottle (3700:-)

Pre Ampen är Universal Audio solo 610 (ca 7500:-)

Mer än så har jag inte råd att lägga, jag har länge varit helt inställd på att köpa en vintage Design m73, då min far har en sådan. Men nu lutar det åt att pröva UA 610 istället, fråga mig inte varför, men den känns så rätt..., och jag kan ju alltid låna pappas M73 om det behövs...

Musiken jag spelar in kretsar mkt kring sång och jag har inget emot ett färgat, varmt ljud.

Vill även att Ackegitarr ska bli bra, och att det ska vara bra kvalité när jag kör in basen i DI...

I nuläget använder jag mig av en Behringer C1 rätt in i Motu Ultra Light-kortet, funkar bra, men jag vill ha mer.....

Så har ni några tips blir jag glad!

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Huruvida UA 610 faller dig i smaken är alltid svårt att säga, men jag tycker att det är en härlig preamp som färgar på ett snyggt sätt. Lite seg respons sådär vilket ofta är snyggt på sång. Micken har jag aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, lite svårt o testa lär det ju bli då jag ska beställa grejerna..., visserligen kan man ju utnyttja returrätten....

Det är himla svårt det här, och jag antar att det finns ungefär lika många åsikter som människor,

Har någon testat U A solo 110, dvs. den utan rör? Den är nämligen en tusenlapp billigare...

har dock fått för mig att det är mer passande för mig med rör...,

Vad använder du för mick till din UA 600 Emil?

Tack för era svar så snabbt föressten.

Mvh /Anjou

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, efter att ha hållt på med musik i snart 20 år börjar jag mer och mera komma till insikten (?) att det där med prylar är rätt överdrivet. Har du en bra låt, en duktig musiker och rätt stämning så spelar det ingen roll vad du har för mick o.s.v.

Dessutom tycker jag det finns så pass bra plugins för att färga ljudet på olika sätt att jag inte skulle investera i dyr hådrvara som jag ändå inte kan använda till allt.

Då skall det sägas att jag är sjuktligt intresserad av musikteknik och läser alla blaskor o.s.v. jag kommer över sedan många år tillbaka. Men, jag nöjer mig med att läsa om det snål som jag är. Som en konsvekvens av detta har jag faktiskt sålt av det mesta jag hade, och det var rätt schyssta grejer. Kör numer med en 2000 kronors mick och ljudkortets preamp och hittils har ingen klagat..... Visst i en direkt A/B jämförelse hör du och jag skillnad, men inte gemene man. Lägger man allt i en någorlunda "busy" mix är det definitivt svårt att höra skillnad även för dig och mig.

Har du 10000 över eller drar in mycket pengar på din musik så är det ju kul med prylar, annars skulle jag lägga pengarna på en skön semesterresa istället. Din produktion eller din karriär lär hur som helst inte påverkas av vilket mikrofonval du gör i första hand.

Men... grejerna du valt är ju kanon så det blir nog bra, däremot skulle jag testa dom ihop innan jag gjorde köpet. Det blir lite som roulette annars, att prylar är dyra betyder inte att de funkar till just det du skall ha dom till och definitivt ingen garanti för att de lirar bra tillsammans.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Blue Babybottle är en av mina favoriter. Har en sådan själv, som jag använder frekvent.

UA-preampen har jag bara hört fluktigt, men blev inte så förtjust. Jag gillar mer ofärgade preampar, som t ex True Systems P-Solo, som är en riktig höjdare.

Det är alltid en smaksak med ljud, så ibland kan det vara väldigt svårt att ge råd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte helt hundra på vilken bottle mick det där är, men det kanske inte är rörvarianten vad den nu heter. Du blir iaf rätt låst om det nu blir rör+rör i och med att solon där dessutom färgar. Kanske kan vara skönt att sikta på 110 istället som du var inne på. Har ingen själv men en bekanting pratade sig iaf varm om den han äger. Dra iväg och testa båda så du har mer kött på benet innan. Kanske finns någon fiffig affär som har båda ståendes inne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärligt talat, efter att ha hållt på med musik i snart 20 år börjar jag mer och mera komma till insikten (?) att det där med prylar är rätt överdrivet. Har du en bra låt, en duktig musiker och rätt stämning så spelar det ingen roll vad du har för mick o.s.v.

Dessutom tycker jag det finns så pass bra plugins för att färga ljudet på olika sätt att jag inte skulle investera i dyr hådrvara som jag ändå inte kan använda till allt.

Då skall det sägas att jag är sjuktligt intresserad av musikteknik och läser alla blaskor o.s.v. jag kommer över sedan många år tillbaka. Men, jag nöjer mig med att läsa om det snål som jag är. Som en konsvekvens av detta har jag faktiskt sålt av det mesta jag hade, och det var rätt schyssta grejer. Kör numer med en 2000 kronors mick och ljudkortets preamp och hittils har ingen klagat..... Visst i en direkt A/B jämförelse hör du och jag skillnad, men inte gemene man. Lägger man allt i en någorlunda "busy" mix är det definitivt svårt att höra skillnad även för dig och mig.

Har du 10000 över eller drar in mycket pengar på din musik så är det ju kul med prylar, annars skulle jag lägga pengarna på en skön semesterresa istället. Din produktion eller din karriär lär hur som helst inte påverkas av vilket mikrofonval du gör i första hand.

Men... grejerna du valt är ju kanon så det blir nog bra, däremot skulle jag testa dom ihop innan jag gjorde köpet. Det blir lite som roulette annars, att prylar är dyra betyder inte att de funkar till just det du skall ha dom till och definitivt ingen garanti för att de lirar bra tillsammans.

//J

Ja, visst kan man se det hela ur flera perspektiv. Jag vet att det räcker långt med billiga alternativ, då jag själv har använt det under en längre tid, och jag är absolut inte direkt missnöjd med sångljud och andra uppmickade finkällor när det göms i en större mix. Däremot blir jag inte tillfredställd om jag spelar in bara sång och akustisk gitarr som det är nu. Och efter att ha upptäckt skillnaden med en finare lina in,tycker jag att det är dags för även mig att prova på det.

Jag köper allt du säger, och jag tycker det är skönt att höra att det även på ett sånt här forum finns folk som inte glömt bort vad som är viktigast, nämligen vad som ska förmedlas....Musik! snarare än ett fint frekvensspektra. Sedan så blir man ju sådär barnsligt pirrig av att veta att man kommer få lite nya saker till sin studio, så även där får man ju ut något:)

En liten parentes är att för några år sedan la jag en smärre förmögenhet på en 3 månaders sydamerika tripp, och inte en dag gick utan att jag tänkte på vilken fin gitarr jag kunnat få för de pengarna..., men visst, resan var ju kanon den med....

Ha de gott i sommarnatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Blue Babybottle är en av mina favoriter. Har en sådan själv, som jag använder frekvent.

UA-preampen har jag bara hört fluktigt, men blev inte så förtjust. Jag gillar mer ofärgade preampar, som t ex True Systems P-Solo, som är en riktig höjdare.

Det är alltid en smaksak med ljud, så ibland kan det vara väldigt svårt att ge råd...

Ja, jag har ju bara hört nöjda användare av Baby bottle, och jag tycker att 3700 minus moms känns som ett rimligt pris. Det täcker ju senaste stimutbetalningen för tom:),

Och efter de timmar jag spenderat här på forumet har jag lyckats urskilja en del saker, smaken går brett isär, och det är ju inte konstigt eftersom det handlar om musik, och hur kul vore det om alla gillade samma sak. Jag har även förstått att du Claes verkar ha väldigt bra koll på vad du pysslar med, men att du som sagt har en förkärlek till "rena" pre-amps. Så jag antar att lite klokare har jag blivit. Och ingen har direkt avrått mig med en varning om katastrof för min tänka lina, så det är väl bara att se vad jag väljer till slut...

Om jag skulle kunna ge en liten referens på vad jag vill åt(det här bygger ju på att någon lyssnat på följande), så vill jag mer åt Jeff Buckleys "Halleluhja" vad gäller sångprodd. Där närhet, detaljrikedom och värme får mig att må bra. Sången ska kunna få sin tydliga pole position i ett öppet landskap, för att vara lite poetisk.

Jag börjar bli trött..., dags att sova innan jag tröttar ut hela denna tråd....

Tack för alla fina svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...