Jump to content
Annons

Ska aktiva monitorer "brumma"?


bdatony

Recommended Posts

Jag har precis köpt ett demo ex av Rokit KRK RP 6.

Låter bra som 17 men....

När det bara är strömkabel i och inget annat så "brummar" de. Jag har testat alla i huset och även hos grannen och det är samma brum. Misstänkte nåt jordfel.

Vet någon nåt?

Ska jag lämna tillbaks eller ska det vara så här`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låter båda så?

Det ska dom inte göra. Har ett par KRK RP6 som suround högtalare och en av dem började nätdelen brumma när de blev varma fast väldigt svagt men ändå irriterande. Fick en ny på en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bägge låter så. Därför trodde jag att det var nåt med strömmen.

Jag gick som sagt in till grannens hus där han dragit helt nya kablar i hela huset. Det lät likadant där.

Jag och grannen har bara jordade uttag så det var inte det heller.

Då får jag väl kolla där jag köpte....

skit

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det verkar inte var någon ground lift på den här modellen.

Det verkar komma i VXT-modellen.

Jag hittade en manual på nätet som också tror att det är nåt jordfel. Men eftersom jag prövade hos grannen tror jag inte det....

Jag ringer till nån i morgon.

Det SKA ju inte låta nåt.

TACK för alla svar hörni

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har precis köpt ett demo ex av Rokit KRK RP 6.

Låter bra som 17 men....

När det bara är strömkabel i och inget annat så "brummar" de. Jag har testat alla i huset och även hos grannen och det är samma brum. Misstänkte nåt jordfel.

Vet någon nåt?

Ska jag lämna tillbaks eller ska det vara så här`?

Menar du att det brummar om du inte har någon signal ansluten? Brummar det även om du har signal ansluten? Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Trevligt som vanligt!

Då vet du tydligen något som manualens författare till högtalaren inte vet, och du får gärna dela med dig av dina kunskaper.

“Problem: The monitor hisses, hums or makes other loud noises...

Here are some suggestions that will help you eliminate these undesirables from

your system:

Make sure that the power cord is plugged snugly into the IEC socket on the rear

of the monitor.

Check the connections between the signal source and the monitor. The Rokits

XLR and TRS connector is a completely balanced system. If you're connecting

an unbalanced output to the monitor, be sure that you're using PIN 2 for signal

and have PIN 1 and PIN 3 tied together at the source end.

Refer to the Connecting the System section on page 4 of this manual to ensure

that the AC mains is matched to the operating voltage requirements.

All audio equipment should use the same ground point. Check all other devices

using the same AC output in the building like dimmers, neon signs, TV screens,

and computer monitors. These devices should not be using the same circuit.” *

* http://www.krksys.com/manuals/ROKITGRPManual.pdf

En monitor ska inte brumma, med eller utan signalkabel inkopplad. Om den brummar med signalkabel men inte utan (som är det vanligaste problemscenariot), så är det troligen fråga om jordloopar. Brummar den utan signalkabel inkopplad så är den trasig.

eller av mycket tvivelaktig kvalité... *

EDIT: *

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Då får du väl förklara för oss som inte förstår. Men känner jag dig rätt så kommer det inte att komma någon förklaring utan mer troligt; dumförklaringar från dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Då får du väl förklara för oss som inte förstår. Men känner jag dig rätt så kommer det inte att komma någon förklaring utan mer troligt; dumförklaringar från dig...

Gissa varför man alltid brus och brummäter förstärkare med kortslutna ingångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Då får du väl förklara för oss som inte förstår. Men känner jag dig rätt så kommer det inte att komma någon förklaring utan mer troligt; dumförklaringar från dig...

Gissa varför man alltid brus och brummäter förstärkare med kortslutna ingångar...

Vi talar uppenbarligen om ett brum som är starkare är självbruset i detta fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Då får du väl förklara för oss som inte förstår. Men känner jag dig rätt så kommer det inte att komma någon förklaring utan mer troligt; dumförklaringar från dig...

Gissa varför man alltid brus och brummäter förstärkare med kortslutna ingångar...

Vi talar uppenbarligen om ett brum som är starkare är självbruset i detta fall...

Ja och? Det är inte ovanligt att förstärkare brummar mer eller mindre kraftigt när det inte är NÅGOT anslutet till dem hör ju liksom till en förstärkares funktion att FÖRSTÄRKA, och brus och brum flockas till oanslutna ingångar...

Sen kan det ju vara så enkelt som någon skrev ovan att brummet han hör kommer från nätdelarna och förstärks av underlaget....

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara brummar när inget är anslutet så är det inget fel på dem.

?

Elementär kunskap som tydligen inte tomtar känner till...

Så om du tar en aktivhögtalare som sitter i ett jordat utag och inte är ansluten till nåt annat än eluttaget så kan den brumma och det är ok?

Kan du förklara lite här... i min värld känns det inte ok.

Men jag är villig att böja mig om du har en bra förklaring.

Om du inte kan något så elementärt så bör du nog gå färdigt tomteakademin först...

Då får du väl förklara för oss som inte förstår. Men känner jag dig rätt så kommer det inte att komma någon förklaring utan mer troligt; dumförklaringar från dig...

Gissa varför man alltid brus och brummäter förstärkare med kortslutna ingångar...

Vi talar uppenbarligen om ett brum som är starkare är självbruset i detta fall...

Ja och? Det är inte ovanligt att förstärkare brummar mer eller mindre kraftigt när det inte är NÅGOT anslutet till dem hör ju liksom till en förstärkares funktion att FÖRSTÄRKA, och brus och brum flockas till oanslutna ingångar...

Sen kan det ju vara så enkelt som någon skrev ovan att brummet han hör kommer från nätdelarna och förstärks av underlaget....

"...brus och brum flockas till oanslutna ingångar..." ?

Självbrus är en sak men brum... Njae, jag tror fortfarande att den är trasig om den brummar när bara elkabeln är ansluten.

Bdatony; hur högt (lätt att beskriva eller hur...) är brummet?

Om brummet är extremt svagt och endast kan höras om du lägger örat närmare än 30 cm så kanske du får acceptera det, annars är det något fel på dem (om det inte är väldigt dålig kvalité d v s).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket svar.

Den manualen ni hänvisar till ovan är precis den jag läste.

Det Ska inte brumma....

Så jag ska acceptera att det låter från högtalarna om det är så "lågt" att jag måste vara 30 cm ifrån?

Jag har gjort iordning ett rum hemma som ska vara tyst. Högtalarna är "vanligt skärmavstånd" från mina öron. 80 cm eller nåt...

I ett sånt tyst rum blir det ju ett irriterande "brummande" ungefär som om man sitter och "hummar" för sig själv.

Det låter alltså väldigt bra när jag spelar men eftersom jag sitter och plinkar på midipiano och ibland spelar jag inte utan bara är där och då blir det lite jobbigt.

Jag kan finna mig i brummandet om ni säger att jag ska det... Hur låter era högtalare om det är helt tyst i rummet? De borde väl inte avge något ljud alls?

TACKSAM för allt engagemang här :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mina är tysta. Mycket tysta, inget brum eller brus.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. jag förstår faktiskt hur glaskatten tänker här... Har själv många gånger upplevt brum med "ej signalinkopplade" förstärkare. Låt säga att förstärkaren/aktiva monitorn är ansluten i ett icke jordat uttag då kommer eventuellt störfält (elektromagnetiskt fält) från nättransformatorn inte ha nånstans att "nolla" sig..

Men om man nu kopplar in en korrekt kopplad signalkabel då kopplar man ju in en jord/signalnolla också.. Då passar ju störning på att nolla sig där och vips förvinner brummet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit med om att en monitor brummar när inget är inkopplat (och jag har träffat många monitorer i mitt liv...), men just RP6 har jag inte stött på så dessa kanske uppträder på detta vis. Tycker fortfarande det låter som något inte står rätt till med just dessa, Tänker även på 4Traxs inlägg;

Låter båda så?

Det ska dom inte göra. Har ett par KRK RP6 som suround högtalare och en av dem började nätdelen brumma när de blev varma fast väldigt svagt men ändå irriterande. Fick en ny på en gång!

så det är väl inte så himla konstigt om även dessa är defekta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara kom på en sak.

Det här med att vända på kontakten i uttaget..... kan sånt påverka?

Jag är inte hemma nu och kan testa, bara tänkte...

Väntar också på Claes, vem det nu är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan faktiskt ligga något i vad Glaskatten säger, men det är inget jag har upplevt själv - inte att det blir så mycket brum att det är tydligt hörbart på normalt lyssningsavstånd i alla fall. Möjligen i så fall om man skruvar upp på max och lägger örat intill baskonen, typ...

Att mäta med kortsluten ingång ger däremot inte riktigt korrekta värden för hur det blir under drift, utan om det ska göras rätt, så ska det vara en last (100 ohm eller något sådant) på ingången i stället. Annars får man orealistiskt bra värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har aldrig varit med om att en monitor brummar när inget är inkopplat (och jag har träffat många monitorer i mitt liv...),

Hur ofta har du lyssnat på ett par oinkopplade monitorer? Har du ens lyssnat på fler än en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Att mäta med kortsluten ingång ger däremot inte riktigt korrekta värden för hur det blir under drift, utan om det ska göras rätt, så ska det vara en last (100 ohm eller något sådant) på ingången i stället. Annars får man orealistiskt bra värden.

Duh! Just därför de mäter så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mäta med kortsluten ingång ger däremot inte riktigt korrekta värden för hur det blir under drift, utan om det ska göras rätt, så ska det vara en last (100 ohm eller något sådant) på ingången i stället. Annars får man orealistiskt bra värden.

Med andra ord så borde det brumma ännu mindre med bara el inkopplat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...