Jump to content
Annons

Lagarna/reglerna för melodier med mera?


Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt forumdel, men hittade inte direkt någon mer lämpad så vi provar här, mod får gärna flytta om dom anser att den passar bättre någon annanstanns 🙂

Iaf! När jag gick och läste musik så pratade vi om lagarna som gäller för hur många toner i följd som får vara identiska till en redan existerande melodi osv, vart hittar man lagarna specifikt som gäller för sånt här? Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet inte om detta är rätt forumdel, men hittade inte direkt någon mer lämpad så vi provar här, mod får gärna flytta om dom anser att den passar bättre någon annanstanns 🙂

Iaf! När jag gick och läste musik så pratade vi om lagarna som gäller för hur många toner i följd som får vara identiska till en redan existerande melodi osv, vart hittar man lagarna specifikt som gäller för sånt här? Tack på förhand.

Finns ingen sådan (upphovsrättsenlig) lag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är rätt forumdel, men hittade inte direkt någon mer lämpad så vi provar här, mod får gärna flytta om dom anser att den passar bättre någon annanstanns 🙂

Iaf! När jag gick och läste musik så pratade vi om lagarna som gäller för hur många toner i följd som får vara identiska till en redan existerande melodi osv, vart hittar man lagarna specifikt som gäller för sånt här? Tack på förhand.

Finns ingen sådan (upphovsrättsenlig) lag!

Hej! Någon lag måste det väl finnas? Annars kan jag ju sno en låt rakt av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är rätt forumdel, men hittade inte direkt någon mer lämpad så vi provar här, mod får gärna flytta om dom anser att den passar bättre någon annanstanns 🙂

Iaf! När jag gick och läste musik så pratade vi om lagarna som gäller för hur många toner i följd som får vara identiska till en redan existerande melodi osv, vart hittar man lagarna specifikt som gäller för sånt här? Tack på förhand.

Finns ingen sådan (upphovsrättsenlig) lag!

Hej! Någon lag måste det väl finnas? Annars kan jag ju sno en låt rakt av?

Lagen säger att du inte får sno en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste det ju finnas en definition för vad låt är? Annars kan jag ju spela in ett ackord, kalla det en låt och alla som använder sig av det ackordet snor min låt?

När jag pluggade det fick jag uppvisat att det fanns definitioner för vad som är en låt och hur många noter i en melodi som får vara identiska efter varandra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste det ju finnas en definition för vad låt är? Annars kan jag ju spela in ett ackord, kalla det en låt och alla som använder sig av det ackordet snor min låt?

När jag pluggade det fick jag uppvisat att det fanns definitioner för vad som är en låt och hur många noter i en melodi som får vara identiska efter varandra osv.

Fast då kan ju jag ta en befintlig låt, skriva om den med dubbla notvärden men i halvtempo och hävda att det är en ny låt. Eller skriva om en låt som går i F# i C fast med väldigt många tillfälliga förtecken.

Din ettackordslåt hade aldrig funkat eftersom den inte uppnår verkshöjd, vilket är det som alla dylika mål baserar sig på. Det är enkelt uttryckt en bedömning av möjligheten att två av varandra oberoende kompositörer av en slump skulle kunna komma på samma låt.

Samtidigt är ackordval, rytm osv en ganska liten del av vad som gör en låt unik. Sök på "Pachelbel rant" på Youtube för en demonstration.

Var läste du musik någonstans?

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen regel/lag som säger t.ex att ett visst antal takter får man sno/kopiera.

Vad är en låt? En stycke musik med eller utan text, som har en början och slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då måste det ju finnas en definition för vad låt är? Annars kan jag ju spela in ett ackord, kalla det en låt och alla som använder sig av det ackordet snor min låt?

När jag pluggade det fick jag uppvisat att det fanns definitioner för vad som är en låt och hur många noter i en melodi som får vara identiska efter varandra osv.

när du känner igen något - då har du passerat gränsen för hur mycket som du får låna

sen kan förstås mycket vara likt utan att vara likadant

ackord uppnår inte verkshöjd

möjligen skulle en lång komplicerad ackordsföljd kunna göra det

fick ni lära er myten om fyra takter också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Upphovsrättslagen träder i kraft om det är fråga om ett verk som har uppnått vad man inom juridiken kallar verkshöjd. Detta innebär att verket skall vara originellt, individuellt och självständigt. Det skall således inte kunna ha utförts av någon annan än konstnären själv. Därav skyddas inte ett ackord av upphovsrätten.

En låt med endast ett ackord är däremot skyddad av upphovsrättslagen, vilket innebär att ingen annan får göra en likadan låt som din om denna nya låt inte uppnår egen verkshöjd.

Någon får rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alla pratar här att en "låt" är skyddad eller som allansson nämnde, om något uppnått "verkshöjd", med ingen av dessa termer är allså definierade, utan det är såledese upp till domstolen att i varje enskilt fall avgöra om något uppnått verkshöjd och om att efterföljande verk är tillräckligt likt för att inkräkta på upphovsrätten?

royen: Mega musik i helsingborg, förvisso har den läraren slutat så det kanske borde säga något? 🙂

Redigerat av TheOppositesCollide
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla pratar här att en "låt" är skyddad eller som allansson nämnde, om något uppnått "verkshöjd", med ingen av dessa termer är allså definierade, utan det är såledese upp till domstolen att i varje enskilt fall avgöra om något uppnått verkshöjd och om att efterföljande verk är tillräckligt likt för att inkräkta på upphovsrätten?

Just det.

Därför är det viktigt att registrera ens låt när man har skissat klart den, så att man kan bevisa att just du har skapat den vid ett visst datum. Enklast är att man bränner ett ex av låten, och postar den till sig själv. (och inte öppnar den . . :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla pratar här att en "låt" är skyddad eller som allansson nämnde, om något uppnått "verkshöjd", med ingen av dessa termer är allså definierade, utan det är såledese upp till domstolen att i varje enskilt fall avgöra om något uppnått verkshöjd och om att efterföljande verk är tillräckligt likt för att inkräkta på upphovsrätten?

Just det.

Därför är det viktigt att registrera ens låt när man har skissat klart den, så att man kan bevisa att just du har skapat den vid ett visst datum. Enklast är att man bränner ett ex av låten, och postar den till sig själv. (och inte öppnar den . . :-)

Fast det där är väl en sån där seglivad myt? Jag kan ju utan vidare skicka en bunt tomma men datumstämplade kuvert till mig själv och stoppa ned vad jag vill i dem. Det stärker säkert dina argument ifall situationen uppstår, men det är långt ifrån en garanti för att du får rätt i domstol eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla pratar här att en "låt" är skyddad eller som allansson nämnde, om något uppnått "verkshöjd", med ingen av dessa termer är allså definierade, utan det är såledese upp till domstolen att i varje enskilt fall avgöra om något uppnått verkshöjd och om att efterföljande verk är tillräckligt likt för att inkräkta på upphovsrätten?

Just det.

Därför är det viktigt att registrera ens låt när man har skissat klart den, så att man kan bevisa att just du har skapat den vid ett visst datum. Enklast är att man bränner ett ex av låten, och postar den till sig själv. (och inte öppnar den . . :-)

Fast det där är väl en sån där seglivad myt? Jag kan ju utan vidare skicka en bunt tomma men datumstämplade kuvert till mig själv och stoppa ned vad jag vill i dem. Det stärker säkert dina argument ifall situationen uppstår, men det är långt ifrån en garanti för att du får rätt i domstol eller liknande.

Om man ska göra så, så är det säkrast att köra med REK-brev med mottagningsbevis, så får man en dubbel bekräftelse på datumet, om någon poststämpel räkar bli otydlig... I kassan kommer de att titta misstänksamt på dig när du ska posta till dig själv, men det får man ta... 🥰

Annars har jag för mig att Svenska Musikerförbundet har någon arkiveringsservice för sina medlemmar, något som kanske kan anses väga tyngre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man har alla separata ljudspår och projektfiler i datorn (förutsatt att man jobbar så, men det gör ju de flesta) borde väga ganska tungt. Inte för att det brukar uppstå tvister särskilt ofta precis. Känns som det är en typisk sån där grej som nybörjare eller vad man ska säga bara är rädda för.

Annars tycker jag (som i jag) att det är okej låna hur mycket som helst så länge man fortfarande gör det inom gränserna för vad som är kreativt, och var de gränserna går avgör väl var och en. Jag har själv lånat inledningsmelodifrasen från Let it be i en av mina låtar. Jag ser det mer som ett citat, och jag tycker det passar in i låten. Då tycker jag det är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

det här med att posta till sig själv är något som rek. av flera upphovsorganisationer. Självklart måste kuvertet vara obrutet, man öppnar den då i ev. domstol. Kuvertet måste vara datumstämplat, man kan även reka kuvertet. Ett tips är att se till att man också lägger med mixfilerna, som då också är datumstämplade.

Musikerförbundet har en registreringstjänst som är gratis för sina medlemmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man har alla separata ljudspår och projektfiler i datorn (förutsatt att man jobbar så, men det gör ju de flesta) borde väga ganska tungt.

Det är ju inget som på något vis styrker att det är DU som är upphovsman. Det går ju att närsomhelst göra en cover på en låt, vilket ju inte gör att upphovsrätten övergår till denna.

Annars tycker jag (som i jag) att det är okej låna hur mycket som helst så länge man fortfarande gör det inom gränserna för vad som är kreativt, och var de gränserna går avgör väl var och en. Jag har själv lånat inledningsmelodifrasen från Let it be i en av mina låtar. Jag ser det mer som ett citat, och jag tycker det passar in i låten. Då tycker jag det är okej.

Frågan är om upphovsrättsägarna tycker det också ! ! !

-------------------------------------------------------------------------------------

Läs här om plagiat målet på STIMS hemsida.

Gör även en sökning på verkshöjd och upphovsrätt, på Stims hemsida.

/X

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Lagen säger att du inte får sno en låt.

Det står inte ens i lagen att man inte får mörda människor.

BrB 3 kap 1§: Den som berövar annan livet dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.

Sedan är ju valet att bryta mot lagen självklart frivilligt.

EDIT: Lade till det sista.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela på andra sajter

sen kan man ju ställa sig frågan hur väl emottagen man blir om man håller på att göra låtar som nästan liknar nån annans.. det måste ju kännas ganska fattigt.

Lite som att köpa fisk på ICA och säga att man fångat den själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagen säger att du inte får sno en låt.
[Det har jag faktiskt för mig att den inte gör.] Det står inte ens i lagen att man inte får mörda människor.

BrB 3 kap 1§: Den som berövar annan livet dömes för mord till fängelse i tio år eller på livstid.

Sedan är ju valet att bryta mot lagen självklart frivilligt.

Precis! Där står faktiskt bara att om du väljer att mörda någon så får du skaka galler — inte att du inte får mörda någon. På samma sätt som URL inte säger att du inte får sno en låt. And that's just what it's all about.

Jag står fast vi mitt påstående.

PS. Jag tog mig friheten att komplettera min "quote" till dess helhet eftersom din korthuggning på något sätt fick det hela att framstå lite läskigt. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Jag tog mig friheten att komplettera min "quote" till dess helhet eftersom din korthuggning på något sätt fick det hela att framstå lite läskigt. DS.

Ber om ursäkt för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att man har alla separata ljudspår och projektfiler i datorn (förutsatt att man jobbar så, men det gör ju de flesta) borde väga ganska tungt. Inte för att det brukar uppstå tvister särskilt ofta precis. Känns som det är en typisk sån där grej som nybörjare eller vad man ska säga bara är rädda för.

Annars tycker jag (som i jag) att det är okej låna hur mycket som helst så länge man fortfarande gör det inom gränserna för vad som är kreativt, och var de gränserna går avgör väl var och en. Jag har själv lånat inledningsmelodifrasen från Let it be i en av mina låtar. Jag ser det mer som ett citat, och jag tycker det passar in i låten. Då tycker jag det är okej.

Filer på datorn väger inte tyngre än luft. Där kan du ju ända datumen hur du vill.

Jag tror jag ska göra en version av It must have been love och sätta datumet till 1950 så kan stämma Per Gessle och kräva ersättning för de över 4 miljoner gångerna den har spelats i amerikansk radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag ska göra en version av It must have been love och sätta datumet till 1950 så kan stämma Per Gessle och kräva ersättning för de över 4 miljoner gångerna den har spelats i amerikansk radio.

Ingen dum tanke. Se bara till att öva på den förklaring du ska ge rätten angående hur filerna skapades... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fick ni lära er myten om fyra takter också?

Vad är det för myt?

En mycket seglivad myt som många fortfarande tror är sann. Det var i någon revy med Hasse & Tage, om jag inte kommer ihåg fel, där de skojade om att man fick stjäla 4 takter utan problem om man skulle göra en egen låt. Det blev sedan upphöjt till "sanning" på diverse håll... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fick ni lära er myten om fyra takter också?

Vad är det för myt?

En mycket seglivad myt som många fortfarande tror är sann. Det var i någon revy med Hasse & Tage, om jag inte kommer ihåg fel, där de skojade om att man fick stjäla 4 takter utan problem om man skulle göra en egen låt. Det blev sedan upphöjt till "sanning" på diverse håll... 😏

Precis som att man under nittiotalet utan vidare kunde sampla under tre sekunder (eller var det fyra) av en låt utan att bli avkrävd royalties för eventuella intäkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...