Jump to content
Annons

Tips på professionella studiolurar


Ekstasis

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Ekstasis, om du vill ha en väldigt intim ljudbild så verkar inte AKG K serien vara ditt förstaval. De tycks ha en väldigt stor ljudbildsseparation. Läs själv alla omdömen på head-fi. Men låt nu inte mig eller andras omdömen övertyga dig om något, testa själv. Vi hör alla olika. Japp, jag lät mina 880 spela dygnet runt under flera veckor och var totalt uppe i över 1000 timmar. Ingen märkbar skillnad tycker jag. Totalt ägde jag de i fyra månader. Om du vill ha en mer "intim" ljudbild så rekommenderar jag dig att testa sennheiser 595 som jag har. Riktigt bra ljud med hyffsat neutral eq kurva. Mer "nära" än 650.

Se här på headphone.com:

http://www.headphone.com/products/headphon...iser-hd-595.php

Samt här där du kan välja hörlurar att jämföra eq kurva med:

http://www.headphone.com/technical/product...e=0&graphID[]=243

ok har läst igenom recensionen på headphone.com samt

http://www.headphonereviews.org/headphone....;headphoneId=76

Det verkar helt klart som Senhiesers är en nivå lägre än vad de lurar jag söker...

Men om det är billiga kanske jag köper och provar..

Sennheiser må vara riktigt sköna att lyssna med..men det saknar djupgående ljuddetalj i jämförelse med t.e.x AKG. Vad jag söker är nån sorts balans, mellan skönt flytande ljud och extremt bra detalj i ljudet...samtidgt något man kan mixa med... Det verkar fortfarande vara k701 och DT880 som är det mest aktuella just nu...

Om nu K701 skulle visa sig vara lite väl torra..tror jag min hörlursförstärkare (go-vibe v7) i bästa fall kan få dom att låte lite mer "flytande"...som jag gillar det..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Låt som sagt inte alla tester bestämma åt dig utan testa själv.

DT 880 är i toppskiktet hos Beyer men jag väljer utan tvekan HD 595 efter noga jämförelse.

Låt din hörsel bestämma. Ljudmänniskor mfl är "lättlurade" när det gäller prylar med en bra prislapp. Eftersom du är villig att spendera en stor summa på lurar så ska du självklart testa de olika märkena så du hittar favoriten. Gör en resa om du inte har en bra butik nära dig. Den resan kommer att spara dig pengar längre fram när du vill sälja de lurar du köpt.

Fortsätt berätta hur det går. Alltid intressant att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

K601 & K701 ska tydligen ha extremt stor stereoseparering jämfört med andra lurar, upplever du det?

Inte överdriven, bara "naturlig" och öppen. Jag letade länge efter bra lurar innan jag bestämde mig för K601 och jag har aldrig ångrat mitt val. Ända anledningen till att välja K701 skulle vara att de inte är lika tröga att driva (om man har en klen hörlursförstärkare) eller att man absolut måste ha ett par vita...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Gilbert & Magpie, hur skulle ni beskriva diskanten på DT880 lurarna, är dom bara övernaturligt representerade, elller bara låter det rent av illa som sandpapper ?

Att diskant är stark har jag kanske inga problem med..så länge den någorlunda mjukt i skepnad & form.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekstasis sa:
Claes sa:
Lyssna själv på lurarna i stället för att blint gå på vad folk i ett specifikt "nördforum" säger...

Att de sågar Ultrasone och Sennheiser (som båda gör väldigt bra lurar) i det forumet kan ju ha "politisk" bakgrund för att ett antal tongivande medlemmar tycker att det är vissa märken som är mer "politiskt korrekta" att gilla - ungefär på samma sätt som det alltid är "politiskt korrekt" att ogilla Behringer trots att de inte alltid är sämst - och att gilla Neumann, Apogee och Genelec - trots att de inte alltid är bäst... 😉

head-fi.org, är nog inte vilket forum som helst, men visst marknadsföring av företagen själva pågår nog där också, precis som du själv marknadsför din egna produkter på detta forum 🙂

Jag är fortfarande sugen på att Prova Ultrasone, men just nu verkar dom vara ett osäkert kort, man hör väldigt blandad kritik om dessa lurar, medans DT 880 och k701 har mer jämn kritik. Men visst..det bästa vore ju givetvis att få prova själv...med egna öron. Men då måste jag åka till stockholm. Att gå igenom 100-tals recensioner/reflektioner hjälper dock att bilda en balanserad uppfattning om lurarna. Min upfattning om DT 880 och K701 har jag ganska bra koll på nu, Ultrasone behöver jag läsa mer om...

Så om du har fler trovärdiga källor så är det bara att posta länkar här...

Men faktum kvarstår att Ultrasone verkar vara ett ganska litet företag, och det verkar

som det är många som inte känner till dom rent allmänt..eller har provat...

Eftersom de inte tillhör de "stora" ännu, så finns det säkert oändligt mycket mer att läsa om andra - men det behöver förstås inte betyda att de är sämre på något sätt alls, utan bara att de inte har hunnit knipa åt sig en större marknadsandel ännu... ☺️

Om du inte kan ta dig iväg för att provlyssna, så finns alltid möjligheten att skicka med Posten, så kan du låta dina egna öron avgöra.

Recensioner i tidningar, andra forum o dyl:

http://www.ultrasone.com/bilder/reviews/Ke...2500_June08.pdf (på tyska, men det är kanske inget prolem...?)

http://digitalaudio.consumerelectronicsnet...le.jsp?id=32195

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=750266

http://www.stereophile.com/headphones/607fifth/index1.html

http://www.editorsguild.com/v2/magazine/ar...s_article04.htm

http://www.soundstage.com/allinyourhead/al...rhead200605.htm (egentligen om en hörlursförstärkare, men lite om PL2500 också)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert & Magpie, hur skulle ni beskriva diskanten på DT880 lurarna, är dom bara övernaturligt representerade, elller bara låter det rent av illa som sandpapper ?

Att diskant är stark har jag kanske inga problem med..så länge den någorlunda mjukt i skepnad & form.

Jag gav dom verkligen en chans, jag hade suktat efter dom riktigt länge och läst en hel del. Efter test i flera olika bra källor och efter en riktig genomkörare på över 1000 timmar så blev jag ändå besviken. Det är väldigt mycket pengar för dom lurarna och det är ingen tvekan om att de är detaljrika,välbyggda och komfortabla. Däremot så kändes toppdiskanten överdriven. Det skar i öronen på mig. Jag lyssnade genom nästan alla mina skivor och det gick helt enkelt inte. Diskanten var väldigt påträngande. Att köra dom med Addictive drums gick inte alls. Trummorna skar i öronen. Jag vill påstå att de har en klart höjd toppdiskant och i mina öron lät de inte naturligt. Du efterfrågar mjuk diskant men det upplevde jag inte tyvärr. Det ska påpekas att jag inte har något hörselproblem som jag känner till. Att jämföra lurar mot varandra kan vara svårt. Det är viktigt att ge öronen ordentlig vila och sedan ge sina intryck. Särskilt diskanten påverkas lätt efter lång tids lyssning.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte beskriva den som stark utan snarare "onaturlig".

Ok, det var ju tråkigt att höra att du tyckte det, och du verkar inte vara ensam om det, det verkar finnas lika många åsikter om dessa lurar som det finns människor. Begreppet "onaturligt" är ett abstrakt begrepp vi tolkar olika, jag har hört folk säga att alla de lurar jag kollat på HD650, K701 och DT880 är "onaturliga"...I grund och botten handlar det nog om smak tror jag...

Gilbert & Magpie, hur skulle ni beskriva diskanten på DT880 lurarna, är dom bara övernaturligt representerade, elller bara låter det rent av illa som sandpapper ?

Att diskant är stark har jag kanske inga problem med..så länge den någorlunda mjukt i skepnad & form.

Jag gav dom verkligen en chans, jag hade suktat efter dom riktigt länge och läst en hel del. Efter test i flera olika bra källor och efter en riktig genomkörare på över 1000 timmar så blev jag ändå besviken. Det är väldigt mycket pengar för dom lurarna och det är ingen tvekan om att de är detaljrika,välbyggda och komfortabla. Däremot så kändes toppdiskanten överdriven. Det skar i öronen på mig. Jag lyssnade genom nästan alla mina skivor och det gick helt enkelt inte. Diskanten var väldigt påträngande. Att köra dom med Addictive drums gick inte alls. Trummorna skar i öronen. Jag vill påstå att de har en klart höjd toppdiskant och i mina öron lät de inte naturligt. Du efterfrågar mjuk diskant men det upplevde jag inte tyvärr. Det ska påpekas att jag inte har något hörselproblem som jag känner till. Att jämföra lurar mot varandra kan vara svårt. Det är viktigt att ge öronen ordentlig vila och sedan ge sina intryck. Särskilt diskanten påverkas lätt efter lång tids lyssning.

Ok...Du verkar inte vara ensam om att ogilla diskanten, var det 2005 versionen du hade ? eller 03 eller pro ?

Jag har suttit kanske 20 timmar nu totalt och försökt läsa igenom varenda tråd om dessa lurar samt k701, jag hade säkert 150 tabbar uppe i Firefox, jag han gå igenom kanske 50 trådar innan Firefox hängde sig! så nu orkar jag inte gå igenom alla igen, men behöver fortfarande läsa mer..får att få fler reflektioner och intryck om dessa lurar...man lär sig ganska mycket trots allt av att gå igenom alla trådar...Men det är dock inget nöjje.. sinnestillståndet man befinner sig i är "total förvirring" alla pratar emot varandra, ingen håller med varandra osv... detta är mycket frustrerande... Att diskutera ljud i sig är ju ganska så paradoxialt bara det...ljud är ju i grund och botten en subjektiv upplevelse..och vi alla tolkar ljud olika...Men...som sagt man lär sig ändå en hel del genom att plöjja igenom alla trådar, efter ett tag börjar man hitta vissa återkommande mönster...Att bilda sig en uppfattning om dessa lurar utifrån dessa "mönster" är väldigt komplext.

Såg även dina trådar där som du hade postat om dessa lurar..så jag antar du har läst igenom en hel del trådar där du med

Hur som helst, efter jag läste alla dessa trådar. så är jag övertygad om att det du upplever med diskanten är långtifrån något alla upplever... och ska man tro dom på head-fi så är det sannolikt att du inte använder dig av en lämplig förstärkare till dessa lurar, det är extremt känsligt med vilken förstärkare man använder, så förstärkaren kan vara orsaken till den "råa" diskanten du upplever, jag har läst många många exempel på head-fi där man först upplevt samma råa diskant, som försvann helt med en annan stärkare. Jag förstår att du provat några stärkare redan...men att driva dessa lurar på bästa sätt får man nog välja väldigt noga vilken stärkare man ska använda sig av...Sedan visst, det är allmänt kännt att dessa lurar har en väldigt tydlig diskant, vissa gillar det..andra inte...Detta handlar kanske inte om at diskanten är "dåligt" utan att det är helt och hållet en smakfråga.

Det mest frustrerande angående DT880 diskussionen, är att dom väldigt ofta inte anger vilken version dom har, 2005 och Pro ska vara betydligt bättre än dom gammla versionen. Den nya versionen ska inte ha lika extrem diskant t.e.x bättre bas, och vara mer balanserad i allmänhet.

När jag började läsa mer uteslöt jag HD650 ganska så omgående, dessa lurar verkar väldigt nice för mer avslappnad "skönt" ljud, fortfarande ett detaljriktgt "flytande" ljud, när man sedan hör personer som sedan provat DT880, och jämför med HD650, är det många upplever det totalt omöjligt att lyssna med HD650 igen, efter ha lyssnat på DT880 verkar många få en "aha upplevelse", och man inser att HD650 inte låter lika bra längre... Sedan så framkommer det ganska tydligt att HD650 är i en klass för sig, i jämförelse med DT880 och k701/601 färgar det ljudet ganska mycket, medans det fortfarande låter väldigt musikaliskt/naturligt, så det inte direkt några lurar lämpat i studion när man mixar t.e.x.

k701, är jag fortfartfarande väldigt intresserad av, dock hörde jag att k702 ska släppas inom kort, den ska ha nytt yttre design, och vara bekvämare, i övrigt ska dom vara identiska...Och har hört att K701 inte ska vara sådär jätte bekväma, utseendet kan också förbättra anser många...så k701 lär det nog inte bli...

Precis som med alla andra lurar är förvirring total, man hör allt möjligt om dessa lurar, men dom flesta verkar vara överrens om att detta är en extremt bra ljud, med extremt neutralt/ärligt ljud, som slår det mesta, väldigt bra detalj i ljudet. Det som avskräcker mig mest med dessa lurar verkar vara att många tycker det låter "tunnt" i allmänhet, och torrt..precis som mina akg240s,precis motsatsen till vad jag vill att de ska låta... Alla verkar vara överrens om ljudet har ett "brett rum" eller "wide soundstage" på engelska...osäker på hur man översätter det.. andra påstar att ljudet låter "konstgjort och plastigt i allmänhet, dvs för analytiskt och inte tillräckligt musikaliskt. Både k701 och DT880 verkar ha sina fördelar och nackdelar, som jag försöker väga mot varandra...Det främsta som talar för DT880, är extremt bra ljuddetalj, och instrumensperation (bättre än k701), dessa lurar är mer allround, dom ska passa bättre till t.e.x metal, men funkar till allt annat också, speciellt bra till klassisk musik och jazz, elektroniskt etc. Vad jag har läst, så är k701 bäst på akustisk musik, pop/rock, ren musik i allmänhet, den verkar inte vara alls rekomenderad till metal och elektronisk musik. I övrigt ska lurarna vara väldigt lika, det som skiljer är främst diskanten, me annars ska båda lurarna vara väldigt "raka".

Som sagt..ska man få en klar bild av dessa lurar..måste man nog prova dom...

Men..på 4sound Karlstad tror jag knappast har några av dessa lurar...dom har ett väldigt begränsat sortiment..visst dom kan säkert beställa hem som man får prova..men då lär man också få betala betydligt mer än vad dom kostar online. Så jag kommer helt enkelt chansa...i värsta fall får jag sälja dom vidare..och då går man kanske 700SEK minus i bästa fall, vilket man nog kan leva med.

Just nu känns det som att DT880 är 70%, k701, 20%, Ultrasone 2500/750, 5% (är fortfarande sugen att prova men har ej läst på tillräckligt om dessa lurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes sa:

Eftersom de inte tillhör de "stora" ännu, så finns det säkert oändligt mycket mer att läsa om andra - men det behöver förstås inte betyda att de är sämre på något sätt alls, utan bara att de inte har hunnit knipa åt sig en större marknadsandel ännu... 😉

Om du inte kan ta dig iväg för att provlyssna, så finns alltid möjligheten att skicka med Posten, så kan du låta dina egna öron avgöra.

Recensioner i tidningar, andra forum o dyl:

http://www.ultrasone.com/bilder/reviews/Ke...2500_June08.pdf (på tyska, men det är kanske inget prolem...?)

http://digitalaudio.consumerelectronicsnet...le.jsp?id=32195

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=750266

http://www.stereophile.com/headphones/607fifth/index1.html

http://www.editorsguild.com/v2/magazine/ar...s_article04.htm

http://www.soundstage.com/allinyourhead/al...rhead200605.htm (egentligen om en hörlursförstärkare, men lite om PL2500 också)

Tack Claes, för lännkarna...bra marknadsföring 🙂

Av de länkarn fick jag givetvis ett gott intryck, det sades bara bra saker om ultrasone här, men dom känns heller inte speciellt övertygande, speciellt då de inte jämför lurarna med andra i samma klass. Vad som är intressant är hur dom låter förhållande till andra lurar. Och jag fick inget sådär jättte seriöst intryck av dom testerna heller, utan jag tycker head-fi nördarna verkar veta mer vad de snackar om. Jag har mest sökt på DT880 och K701 på Head-fi änsålänge, så har fortfarande inte läst mycket om Ultrasone, men av det lilla jag har läst så får dom väldigt positiv kritik, men som med alla andra lurar varierar det från personen till person. Jag skulle vara mycket intresserad av att prova med egna öron, vad jag har hört mest om är PL750/2500, så jag antar att det är dom 2 lurarna som är bäst...Som sagt jag läser mycket bra om dessa lurar, det är när dom jämför med andra lurar t.e.x DT880 som dom enligt många inte håller måttet, 1-2 personer påstår att Ultrasone 750/2500 är bättre än både k701&DT880.

Jag gillar verkligen detta lilla jag har läst om PL2500, och det är nog en upplevlse utöver det vanliga att lyssna på dessa lurar kan jag tänka mig..har väldigt svårt att föreställa mig hela den där s-logic effekten, och hur det känns osv. Sedan vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det men, någon påstod att S-Logic bara är nån markadsföringspryl som dom kör med, i själva verket använder alla hörlurstillverkare likande teknik för att uppnå denna "surround" effekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången jag lyssnade på K601 var det inget snack om vad jag saknat i mixarbetet. Transparenta och väldigt lätt att lokalisera ljud i X - Y och Z-ledd vilket oxå innebär att man kan lokalisera fel och skräp väldigt enkelt.

Man bygger en ljudbild väldigt snabbt i dessa jämfört med lurar som är mindre detaljerade eller inte kan separera ljudet tillräckligt.

En teknisk hörlur helt enkelt.

Skulle jag chansa så tror jag att du väljer denna lur för att du saknar detaljrikedom i din nuvarande situation och känner ett behov av att komma åt de där sista 10% utan att famla i blindo

Jag äger även DT-250, DT-770 och AKG K240 men har nästan slutat använda dem helt för att de inte ger samma resultat.

Nackdelen är att K601 inte är en lyssningslur för den färgar inte ett endaste dugg, men jag tror att de som köper en K601 har andra lurar för lyssning och använder 601:an till det den gör bäst.

Att tänka på är väl at inte ha andra externa ljudkällor igång samtidigt när man mixar dem eftersom de är öppna och läcket utifrån stör om det blir för högt.. att sitta med monitorerna igång samtidigt kan alltså bli väldigt förvirrande.

Man kanske får lyssna på Proline 2500 och se vad den gör för ljudet.. kan det vara så att den petar ner mina K601 från pole position?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Första gången jag lyssnade på K601 var det inget snack om vad jag saknat i mixarbetet. Transparenta och väldigt lätt att lokalisera ljud i X - Y och Z-ledd vilket oxå innebär att man kan lokalisera fel och skräp väldigt enkelt.

Man bygger en ljudbild väldigt snabbt i dessa jämfört med lurar som är mindre detaljerade eller inte kan separera ljudet tillräckligt.

En teknisk hörlur helt enkelt.

Skulle jag chansa så tror jag att du väljer denna lur för att du saknar detaljrikedom i din nuvarande situation och känner ett behov av att komma åt de där sista 10% utan att famla i blindo

Jag äger även DT-250, DT-770 och AKG K240 men har nästan slutat använda dem helt för att de inte ger samma resultat.

Nackdelen är att K601 inte är en lyssningslur för den färgar inte ett endaste dugg, men jag tror att de som köper en K601 har andra lurar för lyssning och använder 601:an till det den gör bäst.

Att tänka på är väl at inte ha andra externa ljudkällor igång samtidigt när man mixar dem eftersom de är öppna och läcket utifrån stör om det blir för högt.. att sitta med monitorerna igång samtidigt kan alltså bli väldigt förvirrande.

Man kanske får lyssna på Proline 2500 och se vad den gör för ljudet.. kan det vara så att den petar ner mina K601 från pole position?

Jo K601 verkar också vara ett bra alterntiv, när läser recensioner om dom, verkar dom få väldigt bra kritik, men när man ska jämföra med andra lurar...då blir valet betydligt svårare...

läste lite här t.e.x

http://www.headphonereviews.org/headphone....headphoneId=178

I jämförelse med DT880 05

(om du läser recensionen längst ner dras paralleller med k601.)

http://www.headphonereviews.org/headphone....headphoneId=209

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet vad du menar.. så fort man ska välja något nytt verktyg och har för många alternativ blir man alldeles kollrig.. en massa parametrar som i verkliga livet inte spelar så stor roll som man hoppas på..

Rannsaka dig vad det är du saknar i ditt arbete och välj lurar efter det, inte efter en massa parametrar som på pappret ser bra ut.. det är oftast så mycket annat som spelar in i hur slutresultatet blir..

Men lycka till och recensera gärna lurarna du väljer sen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vet vad du menar.. så fort man ska välja något nytt verktyg och har för många alternativ blir man alldeles kollrig.. en massa parametrar som i verkliga livet inte spelar så stor roll som man hoppas på..

Rannsaka dig vad det är du saknar i ditt arbete och välj lurar efter det, inte efter en massa parametrar som på pappret ser bra ut.. det är oftast så mycket annat som spelar in i hur slutresultatet blir..

Men lycka till och recensera gärna lurarna du väljer sen..

Mm du har rätt, jag tror inte jag blir så mycket klokare av att läsa mer nu...

Utan..nu får jag prova helt enkelt... jag känner mig 90% säker.

Är dock inte helt säker på om jag vill ha 2005 versionen eller PRO versionen, dom ska ha samma drivers och ljudkomponenter i lurarna. Båda är riktigt snygga anser jag. Det är även samma pris på lurarna 2100:- från Thomann.

PRO

197854.jpg

2005 versionen

190567.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD-650 är de bästa jag provat! enormt tight och tydlig bas men ändå inte för mycket bas som vanliga lurar. Hög upplösning i ljudet och de låter väldigt detaljerat och avslöjande. Jämfört med mina AKG k240 så låter AKGn som högtalare från ett annat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD-650 är de bästa jag provat! enormt tight och tydlig bas men ändå inte för mycket bas som vanliga lurar. Hög upplösning i ljudet och de låter väldigt detaljerat och avslöjande. Jämfört med mina AKG k240 så låter AKGn som högtalare från ett annat rum.

Mmm... HD-650 skulle jag vilja ha som sekundär lurar...då jag bara vill njuta av musik...

Dom ska ha ett väldigt musikaliskt/mjukt/mörktflytande ljud...men som sagt..ljudet är väldigt färgat..och det är väl knappast några "referens lurar" som man kan mixa med. Vad jag har hört är DT880 en blanding mellan HD650, vet dock inte hur bra det stämmer i verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD-650 är de bästa jag provat! enormt tight och tydlig bas men ändå inte för mycket bas som vanliga lurar. Hög upplösning i ljudet och de låter väldigt detaljerat och avslöjande. Jämfört med mina AKG k240 så låter AKGn som högtalare från ett annat rum.

Mmm... HD-650 skulle jag vilja ha som sekundär lurar...då jag bara vill njuta av musik...

Dom ska ha ett väldigt musikaliskt/mjukt/mörktflytande ljud...men som sagt..ljudet är väldigt färgat..och det är väl knappast några "referens lurar" som man kan mixa med. Vad jag har hört är DT880 en blanding mellan HD650, vet dock inte hur bra det stämmer i verkligheten.

Upplever inte att de har något speciellt färgat ljud, tvärtom! men det kanske är en smaksak. Jag köpte dem för basåtergivningen. man hör EXAKT allt ner till typ 20hz, väldigt få lurar som verkligen har det djupet utan att de blir trötta i basen eller bara för basiga. Jag har bara mixat helt i dem ett par gånger men jag referenslyssnar alltid i dem då jag upplever att de har en väldigt ärlig ljudbild och verkligen återger balansen i ens mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat på Denon AH-D2000?

Har själv varit på jakt efter några prisvärda slutna lurar och hittade dessa som jag tar och beställer i veckan.

5/5 på headroom, extremt rak frekvenskurva(rakare än K701, HD650 samt DT880) och är lika ljuddämpande som HD280 Pro.

Går på 3k på hifi-klubben men från USA får du dom för runt 1500kr med frakt, sen får man väl hoppas att dom slinker igenom tullen smärtfritt ändå om det inte blir direkt mycket pengar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om den är sluten så tvivlar jag starkt på att den kan konkurrera med de bättre öppna lurar som nämnts i denna tråd.

Okej, äger som sagt inte själv dem eller någon utav dom andra som omnämns i tråden, så jag kan inte jämföra när jag väl får hem dessa.

Går endast på statistiken och omdömmet från hyffsat trovärdig sida.

Vet att slutna nästan alltid har något problem med resonans och/eller burkigt ljud etc men det hade visat sig upp på frekvenskurvan, med tanke på att det inte gör på dessa så tror då jag att Denon har löst problemet.

Studio(och alla andra för den delen) har alltid lovordat HD 280 Pro som slutna lurar, jämför frekvenskurvan med D2000, 280 framstår enbart som patetiska leksakslurar från Rusta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvenskurvor är en sak och verkligheten oftast en annan, annars skulle t ex alla studiomonitorer låta nästan exakt likadant (och det vet vi ju alla att de absolut inte gör eller hur?)

Att köpa ett par hörlurar som kostar 3Kkr utan att ha hört dem är för mig helt obegripligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD-650 är de bästa jag provat! enormt tight och tydlig bas men ändå inte för mycket bas som vanliga lurar. Hög upplösning i ljudet och de låter väldigt detaljerat och avslöjande. Jämfört med mina AKG k240 så låter AKGn som högtalare från ett annat rum.

Mmm... HD-650 skulle jag vilja ha som sekundär lurar...då jag bara vill njuta av musik...

Dom ska ha ett väldigt musikaliskt/mjukt/mörktflytande ljud...men som sagt..ljudet är väldigt färgat..och det är väl knappast några "referens lurar" som man kan mixa med. Vad jag har hört är DT880 en blanding mellan HD650, vet dock inte hur bra det stämmer i verkligheten.

Upplever inte att de har något speciellt färgat ljud, tvärtom! men det kanske är en smaksak. Jag köpte dem för basåtergivningen. man hör EXAKT allt ner till typ 20hz, väldigt få lurar som verkligen har det djupet utan att de blir trötta i basen eller bara för basiga. Jag har bara mixat helt i dem ett par gånger men jag referenslyssnar alltid i dem då jag upplever att de har en väldigt ärlig ljudbild och verkligen återger balansen i ens mix.

Allt är som sagt relativt, HD650 jämfört med k701 och DT880 är helt klart färgade lurar, dom har inte lika tydlig ljuddetalj i ljudet, och är inte heller lika avslöjande. Instrumentsperationen ska inte vara jämförbar heller. HD650 är alltså en helt annan typ av lurar med ett annat syfte. Men visst går det mixa med dom det är jag övertygad om, men som sagt allt är relativt till vad man jämför med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du kollat på Denon AH-D2000?

Har själv varit på jakt efter några prisvärda slutna lurar och hittade dessa som jag tar och beställer i veckan.

5/5 på headroom, extremt rak frekvenskurva(rakare än K701, HD650 samt DT880) och är lika ljuddämpande som HD280 Pro.

Går på 3k på hifi-klubben men från USA får du dom för runt 1500kr med frakt, sen får man väl hoppas att dom slinker igenom tullen smärtfritt ändå om det inte blir direkt mycket pengar där.

Just headrooms recension och betyg ska man nog inte helt och hållet lita på, framförallt när dom bedriver en vinstdrivande verksamhet, får lite intrycket av att dom Skriver bra om alla lurar bara för att sälja mer...Det är kanske bara jag som märkt det, men jag har aldrig sett något negativt nämnas om ett par lurar i deras recensioner, utan dom framhäver bara den positiva sidan. Och dom där Frekvenskurvor beskriver inte igentligen så mycket verkligheten skulle jag vilja säga...många faktorer som spelar in...En identisk frekvenskurva kan låta som natt och dag i verkligheten.

Hur som helst, ,man brukar vanligtvis inte jämföra stängda lurar med öppna, då de är i helt skilda klasser, men för en sluten lur kanske den är bra, men jag är skeptisk till den är jämförbar med dom lurarna som vi har diskuterat i trådan. Har dock hört mycket gott om AH-D5000, ska vara ett av dom bästa slutna lurarna just nu..

Undersöker just nu hurvida 880 Pro skiljer sig rent ljudmässigt... de står nämligen "improved system equalisation" utan att säga vilken lur dom jämförde sig med, gammla pro eller 2005 versionen ??? Har hur som helst skickat dom ett mail för att reda ut saken...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvenskurvor är en sak och verkligheten oftast en annan, annars skulle t ex alla studiomonitorer låta nästan exakt likadant (och det vet vi ju alla att de absolut inte gör eller hur?)

Att köpa ett par hörlurar som kostar 3Kkr utan att ha hört dem är för mig helt obegripligt.

Jag och min bror äger 5st hörlurar som är frekvens-testade på headroom, och jag kan garantera dig att deras tester speglar "verkligheten" grymt jävla bra.

Jag har personligen letat frekvenskurvor på monitorer men aldrig hittat några från oberoende testare, kan du dela med dig av din källa?

Som tidigare sagt så går dom lös på 1500kr.

Headroom har förövrigt hjälpt mig de 2 senaste gångerna vid köp av lurar.

Båda paren kom hem och jag visste exakt vad som väntade väl efter burn-in.

Inga överraskningar alls, bra eller dåliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just headrooms recension och betyg ska man nog inte helt och hållet lita på.... men jag har aldrig sett något negativt nämnas om ett par lurar i deras recensioner, utan dom framhäver bara den positiva sidan. Och dom där Frekvenskurvor beskriver inte igentligen så mycket verkligheten skulle jag vilja säga...många faktorer som spelar in...En identisk frekvenskurva kan låta som natt och dag i verkligheten.

Hur som helst, ,man brukar vanligtvis inte jämföra stängda lurar med öppna, då de är i helt skilda klasser, men för en sluten lur kanske den är bra, men jag är skeptisk till den är jämförbar med dom lurarna som vi har diskuterat i trådan. Har dock hört mycket gott om AH-D5000, ska vara ett av dom bästa slutna lurarna just nu..

Istället för att posta mer eller mindre samma svar så hänvisar jag till mitt inlägg ovan.

Du har inte kollat igenom headroom direkt noga antar jag?

Några utdrag därifrån.

Ultrasone PROline 750

..ballyhooed high-tech titanium drivers in the 750 tend to produce a rather over-articulated, 'peaky' sound in the uppermost treble frequencies...

...750's bass response also sounds somewhat boomy and undistinguished for such an upscale headphone...

Beyerdynamic DT 660

..a little too uneven and strident for us to feel confident with a buy recommendation.

beyerdynamic DT 440

..the treble response of the DT440 is perhaps a bit uneven-sounding...

Sennheiser PXC 150

The PXC 150 has a fairly thin sound but retains acceptable clarity -- although their bass punch is definitely lacking.

Sennheiser CX300-B

...mids & highs are quite clear-sounding, but not particularly well-detailed in the uppermost highs which sound slightly rolled-off...

Finns fler men detta räcker för att styrka min poäng.

__

Denons AH-D2000 och D5000 är mer eller mindre samma lurar.

Exakt samma element, samma "Acoustic optimizer" och kabel etc.

Enda som skiljer dem åt är kåpmaterialet, D5000 har äkta Mahogny och D2000 som har någon blandning av olika metaller.

Mahognyn gör tydligen så att ljudet blir lite varmare jämtemot metallblandingen som gör det kallare, detta skiner självklart också upp på frekvenskurvorna.

Jag säger inte att de är bättre än DT880 och K701, men de har en rakare frekvens-kurva och jag personligen går enbart på statistik vid köp av eletroniska apparater.

Felfri statistik avger aldrig några vridna amatör-omdömmen vid felaktiga tester eller någon placebo-effekt, något som ljudindustrin repeterande är våldtaget av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd:

Prova och jämför saker för guds skull, innan ni köper något. Rak frekvenskurva är bara en av många faktorer som spelar in. Det finns t ex mätmikrofoner som är extremt linjära och billiga men de låter inte bra att spela in med... jag lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd:

Prova och jämför saker för guds skull, innan ni köper något. Rak frekvenskurva är bara en av många faktorer som spelar in. Det finns t ex mätmikrofoner som är extremt linjära och billiga men de låter inte bra att spela in med... jag lovar.

Siffror visar bara en del av sanningen - annars skulle ju ett Soundblaster-ljudkorts omvandlare vara precis lika bra eller rentav bättre än Lynx, Apogee, Benchmark och andra toppfabrikat... 😛

Lyssna som sagt med egna öron och jämför eller ta hjälp av någon person som du känner väl, vars öron du litar på. Det förekommer många överdrivna ord på diverse forum - både på plussidan och på minussidan, så det är riskabelt att gå för mycket på vad andra, helt okända människor påstår. I forum är det dessutom väldigt vanligt att vissa produkter blir allmänt accepterade som guldklimpar eller hackkycklingar, eftersom det är den uppfattning som vissa tongivande medlemmar har - och de som kommer in senare, håller med av bara farten för att visa att de också kan något, trots att de aldrig har hört talas om prylarna tidigare och än mindre har testat dem själva... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ok!! nu är det slutsnackat...jag köpte DT880-PRO (2006) versionen idag från Thomann, fan vad kul det ska bli!!! 😏

"The DT880s have a phenomenal sound stage to complement their phenomenal sound. No other model in this price range offers the incredible immersion and three dimensional projection that the Beyers present. Music seems to hit you from every direction at once and if you close your eyes, you can visualise yourself watching the song live."

Link to comment
Dela på andra sajter

Rak frekvenskurva är bara en av många faktorer som spelar in. Det finns t ex mätmikrofoner som är extremt linjära och billiga men de låter inte bra att spela in med... jag lovar.

Du verkar ha tillgång till en massa trevlig statistik måste jag medge, kan du inte dela med dig av källorna?

Monitorer som frågats tidigare och nu mätmikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...