Jump to content
Annons

i mixen för kickens bästa


SLito

Recommended Posts

Tänkte sätta mig ner och göra en househit. Problemet är bara att jag har en tendens att få kicken att drunkna i mixen efter ett tag. Inte att den är för låg, men i nåt slag här och där så liksom dras den ner. Jag skulle vilja veta hur jag ska använda en limiter för att låta kicken "bestämma" över mixen.

Alltså att hur högt jag än mixar allt annat, så ska ändå kicken aldrig nånsin få drunkna. Hur ska jag göra för att fixa det?

Bra att veta kan ju kanske vara att jag använder en mastercompressor och en limiter på masterbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Tänkte sätta mig ner och göra en househit. Problemet är bara att jag har en tendens att få kicken att drunkna i mixen efter ett tag. Inte att den är för låg, men i nåt slag här och där så liksom dras den ner. Jag skulle vilja veta hur jag ska använda en limiter för att låta kicken "bestämma" över mixen.

Alltså att hur högt jag än mixar allt annat, så ska ändå kicken aldrig nånsin få drunkna. Hur ska jag göra för att fixa det?

Bra att veta kan ju kanske vara att jag använder en mastercompressor och en limiter på masterbussen.

Nu är jag inte ett dugg inne på housemusik. Men det är så att om kicken drunknar i mixen så har du EQ:at dåligt och behöver lära dig bli bättre på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dela upp musiken i grupper så inte allt går direkt till Output 1-2. Sen komprimerar du grupperna var för sig innan slutlimitern. Då slipper man mycket sånt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt jag fick mig tillskickad för remixning i veckan hade gått ett steg längre än vanlig sidechain-komprimering - där duckade precis allting på varenda spår för baskaggen. Ingenting tilläts ljuda samtidigt. Jag skojar inte - till och med reverb-svansen från lead-sången övergick i ett par millisekunders tystnad. Aldrig hört förut , men vetesjutton om jag rekommenderar det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte sätta mig ner och göra en househit. Problemet är bara att jag har en tendens att få kicken att drunkna i mixen efter ett tag. Inte att den är för låg, men i nåt slag här och där så liksom dras den ner. Jag skulle vilja veta hur jag ska använda en limiter för att låta kicken "bestämma" över mixen.

Alltså att hur högt jag än mixar allt annat, så ska ändå kicken aldrig nånsin få drunkna. Hur ska jag göra för att fixa det?

Bra att veta kan ju kanske vara att jag använder en mastercompressor och en limiter på masterbussen.

Nu är jag inte ett dugg inne på housemusik. Men det är så att om kicken drunknar i mixen så har du EQ:at dåligt och behöver lära dig bli bättre på det.

"Lära dig bli bättre" - vilket fantastiskt råd. 😄

Sidechainkompression är bra, men glöm inte att mycket sitter i själva arret också. Alla trummor och syntar måste inte låta samtidigt med kicken. Skala bort intrument i det låga registret, eller skär bort med eq om du inte kan döda dina älsklingar så att säga.

Testa att komprimera kicken hårt för att få upp en ordentlig snärt ifall den fortfarande försvinner.

Tänk på att du kan markera kicken med ett annat instrument också - låt en stängd hihat eller en koklocka spela samma mönster, så kommer kicken att upplevas starkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt jag fick mig tillskickad för remixning i veckan hade gått ett steg längre än vanlig sidechain-komprimering - där duckade precis allting på varenda spår för baskaggen. Ingenting tilläts ljuda samtidigt. Jag skojar inte - till och med reverb-svansen från lead-sången övergick i ett par millisekunders tystnad. Aldrig hört förut , men vetesjutton om jag rekommenderar det 😆

Synd bara att "vanlig" sidechain-komprimering ska vara så omständig. Hur fick du till den effekten då? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...