Jump to content
Annons

5400rpm vs 7200rpm


stegrarn

Recommended Posts

Är dags att köpa laptop för demoinspelningar. Kommer att köra max 8 kanaler samtidig inspelning (Presonus Firepod) men givetvis blir det fler spår sammanlagt. Fixar en 5400-varvs hårddisk att streama ett antal kanaler utan att få fnatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för snabbt svar, Olsberg..

Lutar åt en "märkes"-musikdator, typ Frost Audioframe Mobile eller liknande. Behöver bra prestanda men måste ändå vara portabel då den ska användas i hemmet-replokalen-hemma hos trummisen, osv.. Får försöka kolla upp om det sitter den typen av hårddisk i dom tilltänkta datorerna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbare hårddiskar tenderar att låta mer. Är det så att du inte har behov att spela upp mer än 30-40 spår 44,1 kHz/24 bitar så kommer det att räcka med en intern på 5400 rpm.

Sedan kan jag rekommendera att du framöver skaffar en extern firwire-hd för att lagra inseplat material på. Hur man än bär sig (vare sig det är 5400 eller 7200 rpm på den interna) finns det till slut ingen plats kvar på den interna och då är det smidit att lagra på en extern disk som också klarar av att spela upp materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] kändes som en bra köp!

Det är det säkert också, vill samtidigt passa på att nyansera lite.

7200 är för de som behöver i princip så mycket hårddiskprestanda det går att få ut av en intern hårddisk för bärbara idag. De låter något mer än 5400-varvare. Inte mycket mer, men dock mer. (Båda är tysta, inte minst i jämförelse med hur de lät för fem år sedan.)

5400-varvare som alltså är billigare och (generellt) något tystare, räcker alldeles utmärkt om man ska spela in och upp runt 8 kanaler.

Enkelt räkneexempel:

1 mono-wavefil på 44,1 kilohertz i 24 bitar ligger på 1058 kilobit per sekund (kbps) = 132,25 kilobyte per sekund / 1024 = 0,129150390625 megabyte per sekund.

En modern 2,5-tums 5400-varvshårddisk läser och skriver i mellan 50-70 megabyte per sekund.

I teorin alltså 50/0,129150390625 = 387 kanaler - lågt räknat. Det är lite fler än 8 😳

Naturligtvis är inte detta hela sanningen. Hårddiskens prestanda behövs också exempelvis för att läsa samplingsbibliotek och växla minne till den temporära växlingsfilen. Men jag garanterar att en modern 5400-varvare räcker till att spela in och upp fler än 8 samtidiga kanaler.

(det var det lite längre svaret, tjipp)

EDIT: Joachim hann före 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Den första PC:n som jag använde till musik, var på 450MHz - och på den tiden fanns det bara 5400-diskar att få tag på. Redan då kunde jag ledigt köra över 50 samtidiga audiospår. Jag skulle alltså vilja påstå att hastighetsjakten när det gäller hårddiskar till DAW-burkar är väldigt överdriven - åtminstone om man inte har extrema krav på grund av gigantiska produktioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Den första PC:n som jag använde till musik, var på 450MHz - och på den tiden fanns det bara 5400-diskar att få tag på. Redan då kunde jag ledigt köra över 50 samtidiga audiospår. Jag skulle alltså vilja påstå att hastighetsjakten när det gäller hårddiskar till DAW-burkar är väldigt överdriven - åtminstone om man inte har extrema krav på grund av gigantiska produktioner...

Håller med. Jag köpte en laptop för tre år sedan för 17000 kr. Den hade som jag trodde, en enda flaskhals, och det skulle kunna vara att hdd-n snurrade i 4200 rpm. Anledningen var att de inte ville göra laptopen för dyr sa de. Hmm... om den kostat 17000 eller 17800 kr tycker jag vore egalt.

Hursomhelst, jag har aldrig haft några problem med den. Hårddisken, som är inbyggd, kompletterades dock med en extern Usb/Fw-combo hdd som snurrar i 7200 rpm. Men jag har även använt mig av den inbyggda för flerkanalsinspelning.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tackar för svaren!

Well, det blir väl egentligen EN 8-kanals tagning (när trumgrunder ska sättas) och sen handlar det ju ändå i första hand om pålägg av enstaka spår. Tänker också köpa till en extern hårddisk för lagring, som Joachime rekommenderade. FW-kontakten är upptagen så det blir nog till att köra extern hd på USB. Det borde funka bättre att använda den interna 5400-varvaren än usb-disken som "arbets-disk", eller vad tror ni..??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...