Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Angående minne och vista.Många tycker att vista använder mycket minne och att allt minne är allokerat.

Vista använder minnet på ett annat sätt än tex xp.

Det finns en inlärningsfunktion i vista, som går ut på att vista laddar in mycket av de mest använda programmen i internminnet vid start.Därigenom startas de snabbare än de skulle gjort annars.Internminnet fungerar lite som en cache.Detta är ju en bra funktion.Varför ha en massa minne i datorn som ligger outnyttjat?

Det tar dock en tid innan detta fungerar optimalt,dvs innan vista lärt sej hur du som användare använder datorn.

Och ju mer minne i vista desto bättre.Själv har jag 8 gig i min stationära med vista 64.

/Grammofon

Vilket man kan läsa om här http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/20070202/

Det heter superfetch och man kan stänga av det om man inte vill använda det.

Redigerat av Speggey
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, det här var det sämsta skit jag nånsin köpt. Men som tur var så går det att stoppa i mer ram. 1GB kostar 300 spänn så det kan det ju vara värt. Ringde till supporten och frågade om nergradering och det går inte om det i är Vista business. Dom sa att jag får köpa en XP licens. MEN det går ändå då inte att installera eftersom då vid installationen så kommer MS säga att "Det här är en äldre version av windows och går inte att installera" Polaren hade det problemet. Men löste det med att stoppa i en Win 98 och formatera därifrån.

Sen är det en annan idiotgrej jag blir förbannad på. Jag fick inte med nån Vistasskiva. Det är en partition på hårddisken som är själva installationen. HP vill då att man bränner en dvd och att man installerar från den. MEN om det skulle vara så att skivan blir kass så är det kört. Det går bara att bränna en gång. Snyggt. Dels så får jag inte nergardera utan tvingas med skiten, dels så får jag ingen skiva och dels så får jag bara en chans att bränna en skiva.

Dessutom så finns det inga drivrutiner till XP från HP.

Nej, det blir att skänka skiten till nån naiv fan som tror att MS/HP är bra grejer. Typ morsan..

"... säger kill och snubblar in på applestore..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en laptop för ett par dagar sen. Jag ligger borta på jobb och behöver en dator just för att kunna hänga här och betala räkningar, slösurfa osv. Slog till på en HP med 1.6 propp och 1 GB ram. Och naturligtvis blev man påprackad MS-skiten vista. Jag visste att vista är förbannat dåligt. MEN att det skulle vara SÅÅÅ kasst? Det ifrågasätter precis ALLT jag gör. Öppnar jag locket så är det fan inte långt ifrån att Vista frågar en om jag verkligen vill öppna locket... Det är otroligt segt, buggigt och bara en idiotmassa visuellt lull-lull, popup på popup och en massa blip blop ljud...

Jag fattar inte hur man kan bygga upp ett OS och bygga säkerheten på att fråga vill du verkligen man vill göra detta...? 😆

Aja, skit samma. Nu sitter jag här med burken och får acceptera att man klampade i klaveret.

Nu har jag lyckats stänga ner det mesta. Kör på optimal prestanda, låg upplösning osv... och låter maskinen gå på fullt eftersom jag kör från 220 uttaget. Men likt förbannat så ligger det ca 670MB i minnet å suger.

Finns det nåt mer man kan göra så att det inte ligger så mkt skit i bakgrunden? Nån som vet nån tweak? Visst mer minne vore ju på sin plats. Men som sagt jag är inte hemmavid och kommer inte åt nån butik.

Nån som vet nåt knep/tweak i vista basic är välkommen att posta.

Tack på förhand!

Mvh// killwithvista

Vista är ju utformat för att använda så mycket ledigt minne som möjligt, men det minskas dynamiskt (till en viss gräns) när du använder olika program så att titta på ledigt minne är ganska missvisande. Oavsett vilket tror jag knappt någon frisk människa orkar köra vista på mindre än 2gb nu förtiden. Å andra sidan kostar ju minne knappt något alls numer.

Stäng av UAC och Aero bara så skall du nog slippa de värsta problemen... men att vista är lite sugigt för musik verkar de flesta vara överens om.

Link to comment
Dela på andra sajter

har precis köpt den billigaste dell-laptopen jag kunde hitta, med enda skillnaden att jag dubblade minnet till 2gb. Vista rullar på som bara den, med alla visualiseringseffekter igång. Faktiskt riktig överraskad över hur smärtfritt det fungerar, hade ställt in mig på att brottas med en XP-installation i helgen, men det kommer som det ser ut inte behövas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Ja, det här var det sämsta skit jag nånsin köpt. Men som tur var så går det att stoppa i mer ram. 1GB kostar 300 spänn så det kan det ju vara värt. Ringde till supporten och frågade om nergradering och det går inte om det i är Vista business. Dom sa att jag får köpa en XP licens. MEN det går ändå då inte att installera eftersom då vid installationen så kommer MS säga att "Det här är en äldre version av windows och går inte att installera" Polaren hade det problemet. Men löste det med att stoppa i en Win 98 och formatera därifrån.

Sen är det en annan idiotgrej jag blir förbannad på. Jag fick inte med nån Vistasskiva. Det är en partition på hårddisken som är själva installationen. HP vill då att man bränner en dvd och att man installerar från den. MEN om det skulle vara så att skivan blir kass så är det kört. Det går bara att bränna en gång. Snyggt. Dels så får jag inte nergardera utan tvingas med skiten, dels så får jag ingen skiva och dels så får jag bara en chans att bränna en skiva.

Dessutom så finns det inga drivrutiner till XP från HP.

Nej, det blir att skänka skiten till nån naiv fan som tror att MS/HP är bra grejer. Typ morsan..

"... säger kill och snubblar in på applestore..."

Du får la kolla om det går att dra in mac os på den det funkar ju även på många bärbara PC nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stäng av UAC och Aero bara så skall du nog slippa de värsta problemen... men att vista är lite sugigt för musik verkar de flesta vara överens om.

Jag har stängt av UAC på min laptop, men får alltid upp irriterande varningsmeddelanden om att det är farligt och att jag borde sätta på det igen... Går det att stänga av det också på nåt sätt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Stäng av UAC och Aeroglass och du kommer märka prestanda förbättring. Byt ut alla vista teman och stäng av skärmsläckare. Installera SP1 och alla uppdateringar. Du kan också stänga av indexeringen vilket de flesta tycker hjälper upp prestandan en del.

Uac avstängd. Vad är aeroglass? HUr gör man när man stänger av indexeringen? Och vad gör den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stäng av UAC och Aero bara så skall du nog slippa de värsta problemen... men att vista är lite sugigt för musik verkar de flesta vara överens om.

Jag har stängt av UAC på min laptop, men får alltid upp irriterande varningsmeddelanden om att det är farligt och att jag borde sätta på det igen... Går det att stänga av det också på nåt sätt??

dubbelklicka på den röda arga ikonen som varningsmeddelandet ploppar upp ifrån. Där finns det en "ändra hur jag varnas..." pryl som man kan klicka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stäng av UAC och Aero bara så skall du nog slippa de värsta problemen... men att vista är lite sugigt för musik verkar de flesta vara överens om.

Jag har stängt av UAC på min laptop, men får alltid upp irriterande varningsmeddelanden om att det är farligt och att jag borde sätta på det igen... Går det att stänga av det också på nåt sätt??

dubbelklicka på den röda arga ikonen som varningsmeddelandet ploppar upp ifrån. Där finns det en "ändra hur jag varnas..." pryl som man kan klicka på.

Oh, tack! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hehehehe! 😉

Det här är fan otroligt. Vilket flyt man har då jämt. Datorn höll i 22 dagar. Sen så dog den. Den startar när man trycker på powerknappen. Men sen inget mer. Bootar inget alls, inget knaster/aktivitet från HD. Skärmen är helt död.

Går inte att starta felsäkert läge, eller boota bios.

Nu har jag kommit hem från jobbet för en veckas ledighet och först nu så har man internet/dator. Har fan klättrat på väggarna 😛

Blir att trycka upp datorn i plytet på expert och häva köpet.

Ujujuj! Vad kommer härnäst? Köper man en glass så exploderar väl den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut...

Har du testat Vista?

Där frågar skiten ju:

Är du säker att du vill instalera ...... nu?

&

Admins godkännande behövs för denna åtgärd.

Det känns värkligen som om Vista tror att man är helt dum i huvudet!

Man dubbelklickar väl för fan inte på ett program bara föra att det är skoj eller?

Det är ju därför skiten med dubbelklick är insatt!!

Nä, kom så går vi och skjuter jäveln som kom på skiten!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ubuntu, ska du bara surfa etc, är detta den absolut smartaste lösningen. Det mesta finns för Linux nuförtiden och min åsikt är att OS:et kraschar lika lite som OSX. Kräver heller inte så mycket minne och skulle antagligen flyta på alldeles utmärkt på 1gig minne.

Tanka-bränn-installera-må bra. typ.

Kresh

Redigerat av KaptenKresh
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut...

Nä, kom så går vi och skjuter jäveln som kom på skiten!

Då får du skynda dig för han ska just gå i pension 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en laptop för ett par dagar sen. Jag ligger borta på jobb och behöver en dator just för att kunna hänga här och betala räkningar, slösurfa osv. Slog till på en HP med 1.6 propp och 1 GB ram. Och naturligtvis blev man påprackad MS-skiten vista. Jag visste att vista är förbannat dåligt. MEN att det skulle vara SÅÅÅ kasst? Det ifrågasätter precis ALLT jag gör. Öppnar jag locket så är det fan inte långt ifrån att Vista frågar en om jag verkligen vill öppna locket... Det är otroligt segt, buggigt och bara en idiotmassa visuellt lull-lull, popup på popup och en massa blip blop ljud...

Jag fattar inte hur man kan bygga upp ett OS och bygga säkerheten på att fråga vill du verkligen man vill göra detta...? 😄

Aja, skit samma. Nu sitter jag här med burken och får acceptera att man klampade i klaveret.

Nu har jag lyckats stänga ner det mesta. Kör på optimal prestanda, låg upplösning osv... och låter maskinen gå på fullt eftersom jag kör från 220 uttaget. Men likt förbannat så ligger det ca 670MB i minnet å suger.

Finns det nåt mer man kan göra så att det inte ligger så mkt skit i bakgrunden? Nån som vet nån tweak? Visst mer minne vore ju på sin plats. Men som sagt jag är inte hemmavid och kommer inte åt nån butik.

Nån som vet nåt knep/tweak i vista basic är välkommen att posta.

Tack på förhand!

Mvh// killwithvista

Tänk om Microsoft byggde bilar;

"Blue Screen - Bilen kan tyvärr inte hitta bromsen. Kontakta återförsäljare för mer information".

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Windows har väl egentligen alltid varit att det förutsätter att användaren är helt dum i huvet och inte klarar att fatta egna beslut...

Har du testat Vista?

Där frågar skiten ju:

Är du säker att du vill instalera ...... nu?

&

Admins godkännande behövs för denna åtgärd.

Det känns värkligen som om Vista tror att man är helt dum i huvudet!

Man dubbelklickar väl för fan inte på ett program bara föra att det är skoj eller?

Det är ju därför skiten med dubbelklick är insatt!!

Nä, kom så går vi och skjuter jäveln som kom på skiten!

Microsoft Corporation...... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

har precis köpt den billigaste dell-laptopen jag kunde hitta, med enda skillnaden att jag dubblade minnet till 2gb. Vista rullar på som bara den, med alla visualiseringseffekter igång. Faktiskt riktig överraskad över hur smärtfritt det fungerar, hade ställt in mig på att brottas med en XP-installation i helgen, men det kommer som det ser ut inte behövas 🙂

Har oxå precis köpt en billig on off laptop med 2 gig ram och tycker oxå att allt funkar perfekt (har den inte till musik dock)!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tack Bill"

Jo - just ett annat orosmoln pa himmelen. Bill har lamnat foretaget.... vad var det som sa om "rattor" och "skepp"

I en tidigare inkarnation spenderade jag mycket tid med VAX/VMS och Digital Equipment datorer - det var tider det...

Nu har vi haft en jatte expansiv Windows era, och Vista verkar vara det forsta ackordet i svanesangen.

Pratade med en (current) datanisse som sa att XP kommer vara en produkt till mitten av nasta ar.

For min del skall jag spara ihop pengar och kopa den varsta djavla XP dator jag kan innan ridan gar ner.

Vista = NEVER

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Jag köpte en laptop för ett par dagar sen. Jag ligger borta på jobb och behöver en dator just för att kunna hänga här och betala räkningar, slösurfa osv. Slog till på en HP med 1.6 propp och 1 GB ram. Och naturligtvis blev man påprackad MS-skiten vista. Jag visste att vista är förbannat dåligt. MEN att det skulle vara SÅÅÅ kasst? Det ifrågasätter precis ALLT jag gör. Öppnar jag locket så är det fan inte långt ifrån att Vista frågar en om jag verkligen vill öppna locket... Det är otroligt segt, buggigt och bara en idiotmassa visuellt lull-lull, popup på popup och en massa blip blop ljud...

Jag fattar inte hur man kan bygga upp ett OS och bygga säkerheten på att fråga vill du verkligen man vill göra detta...? 🙂

Aja, skit samma. Nu sitter jag här med burken och får acceptera att man klampade i klaveret.

Nu har jag lyckats stänga ner det mesta. Kör på optimal prestanda, låg upplösning osv... och låter maskinen gå på fullt eftersom jag kör från 220 uttaget. Men likt förbannat så ligger det ca 670MB i minnet å suger.

Finns det nåt mer man kan göra så att det inte ligger så mkt skit i bakgrunden? Nån som vet nån tweak? Visst mer minne vore ju på sin plats. Men som sagt jag är inte hemmavid och kommer inte åt nån butik.

Nån som vet nåt knep/tweak i vista basic är välkommen att posta.

Tack på förhand!

Mvh// killwithvista

Ja, det här var det sämsta skit jag nånsin köpt. Men som tur var så går det att stoppa i mer ram. 1GB kostar 300 spänn så det kan det ju vara värt. Ringde till supporten och frågade om nergradering och det går inte om det i är Vista business. Dom sa att jag får köpa en XP licens. MEN det går ändå då inte att installera eftersom då vid installationen så kommer MS säga att "Det här är en äldre version av windows och går inte att installera" Polaren hade det problemet. Men löste det med att stoppa i en Win 98 och formatera därifrån.

Sen är det en annan idiotgrej jag blir förbannad på. Jag fick inte med nån Vistasskiva. Det är en partition på hårddisken som är själva installationen. HP vill då att man bränner en dvd och att man installerar från den. MEN om det skulle vara så att skivan blir kass så är det kört. Det går bara att bränna en gång. Snyggt. Dels så får jag inte nergardera utan tvingas med skiten, dels så får jag ingen skiva och dels så får jag bara en chans att bränna en skiva.

Dessutom så finns det inga drivrutiner till XP från HP.

Nej, det blir att skänka skiten till nån naiv fan som tror att MS/HP är bra grejer. Typ morsan..

"... säger kill och snubblar in på applestore..."

Ja jag blir fan inte klok det här!

Nu har jag inte haft igång datorn på ett tag. Och tänkte att nu ger jag bort den till morsan.

Och så skulle jag göra en ominstallation. Men det går inte. Dels så fick man ingen OP-skiva (Skit-vista Basic) Är det ens lagligt att INTE skicka med en OP-skiva när man trots att "äger" en licens? 😆 .. Helt galet! Vad säger KO om detta?

Plus att det går inte att göra en backup eller att återställa datorn. Det finns en partition på HD'n som ska vara en reset/install. Tydligen ska man hålla inne F11 i uppstart så ska det boota från den och installera igen men det funkar inte. Inte ens att bränna ner på dvd går, eller jo. Ens egna bilder/video osv funkar. Men själva OP går inte.

Tror verkligen hewlett packard och Microsoft att systemet är oslagbart och att man inte nånsin behöver göra en ominstallation? Ett virus är mer stabilt än den här smörjan! Det hänger sig, felmeddelande hela tiden, "Det här programmet svarar inte bla bla.. Vad man än gör så kommer den blåa ringen fram och man får vänta. Ändå sitter det 2 GB Ram!!!!

Fy fan vilket skit, far åt helvete! Köp ALDRIG HP+VISTA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en laptop för ett par dagar sen. Jag ligger borta på jobb och behöver en dator just för att kunna hänga här och betala räkningar, slösurfa osv. Slog till på en HP med 1.6 propp och 1 GB ram. Och naturligtvis blev man påprackad MS-skiten vista. Jag visste att vista är förbannat dåligt. MEN att det skulle vara SÅÅÅ kasst? Det ifrågasätter precis ALLT jag gör. Öppnar jag locket så är det fan inte långt ifrån att Vista frågar en om jag verkligen vill öppna locket... Det är otroligt segt, buggigt och bara en idiotmassa visuellt lull-lull, popup på popup och en massa blip blop ljud...

Jag fattar inte hur man kan bygga upp ett OS och bygga säkerheten på att fråga vill du verkligen man vill göra detta...? 🙂

Aja, skit samma. Nu sitter jag här med burken och får acceptera att man klampade i klaveret.

Nu har jag lyckats stänga ner det mesta. Kör på optimal prestanda, låg upplösning osv... och låter maskinen gå på fullt eftersom jag kör från 220 uttaget. Men likt förbannat så ligger det ca 670MB i minnet å suger.

Finns det nåt mer man kan göra så att det inte ligger så mkt skit i bakgrunden? Nån som vet nån tweak? Visst mer minne vore ju på sin plats. Men som sagt jag är inte hemmavid och kommer inte åt nån butik.

Nån som vet nåt knep/tweak i vista basic är välkommen att posta.

Tack på förhand!

Mvh// killwithvista

Ja, det här var det sämsta skit jag nånsin köpt. Men som tur var så går det att stoppa i mer ram. 1GB kostar 300 spänn så det kan det ju vara värt. Ringde till supporten och frågade om nergradering och det går inte om det i är Vista business. Dom sa att jag får köpa en XP licens. MEN det går ändå då inte att installera eftersom då vid installationen så kommer MS säga att "Det här är en äldre version av windows och går inte att installera" Polaren hade det problemet. Men löste det med att stoppa i en Win 98 och formatera därifrån.

Sen är det en annan idiotgrej jag blir förbannad på. Jag fick inte med nån Vistasskiva. Det är en partition på hårddisken som är själva installationen. HP vill då att man bränner en dvd och att man installerar från den. MEN om det skulle vara så att skivan blir kass så är det kört. Det går bara att bränna en gång. Snyggt. Dels så får jag inte nergardera utan tvingas med skiten, dels så får jag ingen skiva och dels så får jag bara en chans att bränna en skiva.

Dessutom så finns det inga drivrutiner till XP från HP.

Nej, det blir att skänka skiten till nån naiv fan som tror att MS/HP är bra grejer. Typ morsan..

"... säger kill och snubblar in på applestore..."

Ja jag blir fan inte klok det här!

Nu har jag inte haft igång datorn på ett tag. Och tänkte att nu ger jag bort den till morsan.

Och så skulle jag göra en ominstallation. Men det går inte. Dels så fick man ingen OP-skiva (Skit-vista Basic) Är det ens lagligt att INTE skicka med en OP-skiva när man trots att "äger" en licens? 😆 .. Helt galet! Vad säger KO om detta?

Plus att det går inte att göra en backup eller att återställa datorn. Det finns en partition på HD'n som ska vara en reset/install. Tydligen ska man hålla inne F11 i uppstart så ska det boota från den och installera igen men det funkar inte. Inte ens att bränna ner på dvd går, eller jo. Ens egna bilder/video osv funkar. Men själva OP går inte.

Tror verkligen hewlett packard och Microsoft att systemet är oslagbart och att man inte nånsin behöver göra en ominstallation? Ett virus är mer stabilt än den här smörjan! Det hänger sig, felmeddelande hela tiden, "Det här programmet svarar inte bla bla.. Vad man än gör så kommer den blåa ringen fram och man får vänta. Ändå sitter det 2 GB Ram!!!!

Fy fan vilket skit, far åt helvete! Köp ALDRIG HP+VISTA!!

Det är nog så att det är en "open license"-licens som HP installerar - och det förutsätts då att man ska skapa sin installationsskiva det första man gör med datorn (hur många det nu är som verkligen gör det...). Idiotiskt att den möjligheten finns. Det borde vara krav på att man alltid får en skiva levererad med datorn.

Jag tror dock att du kan få en skiva från Microsoft om du kontaktar dem och uppger ditt licensnummer. Helt säker är jag inte, men det borde gå...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

När man ska ha en skiva av MS så tar det ju en stund innan den anländer så varför inte göra syrran och dig själv en tjänst och kolla om burken funkar med osx under tiden, med lite tur så kanske du slipper mecka i framtiden. OSX är billigare än XP oxå

Link to comment
Dela på andra sajter

När man ska ha en skiva av MS så tar det ju en stund innan den anländer så varför inte göra syrran och dig själv en tjänst och kolla om burken funkar med osx under tiden, med lite tur så kanske du slipper mecka i framtiden. OSX är billigare än XP oxå

Men hur blir det då? Kan man ha PC-applikationer med OSX på en PC? Eller kan man bara ha Mac-program? :rolleyes:

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

När man ska ha en skiva av MS så tar det ju en stund innan den anländer så varför inte göra syrran och dig själv en tjänst och kolla om burken funkar med osx under tiden, med lite tur så kanske du slipper mecka i framtiden. OSX är billigare än XP oxå

Men hur blir det då? Kan man ha PC-applikationer med OSX på en PC? Eller kan man bara ha Mac-program? :rolleyes:

Är inte helt hundra, men jag tror inte det går att installera OS X på en HP-burk. Har för mig att jag hörde nått på jobbet om att de försökt koppla in en HP-skärm till en Mac Pro men det hade inte funkat. HP gillar med andra ord inte Apple. Inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...