Jump to content
Annons

Mick till hemmastudio


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt att fixa en studio hemma, men vet inte vilken mick jag skall köpa.. för jag kan väl spela in gitarr och ss uppmickat utan att behöva isolera rummet eller nåt sånt (kanske blir lite jobbigt för grannen stundtals, men de får han ta 😉 så högt och mycket kommer jag inte spela)?

Nu till mickarna då. Va på 4sound i helgen o kollade lite. Och då va de två mickar som blev intressanta:

Röde NT2-A

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=442073

Studio Projects - B1

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=486964

Den ena är betydligt billigare, men det jag undrar då är om det är värt att köpa den dyrare NT2-An? Blir det stor skillnad? För dessa mickar går väl att använda för att spela in elgitarr, akustisk gitarr och sång va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har haft min Röde i ett antal år nu och aldrig ångrat mitt köp. Funkar till nästan allt.

Lyssna gärna på nedanstående länk. I stort sett allt är inspelat med Röden, tom trummorna.

Betty Goes A Go-Go - Swirl Like Snow

Redigerat av bettygoesagogo
Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Mikrofon AKG Perception 200 fick goda resultat i ett nummer av studios tidning. Där stod även att den inte skilde sig så mycket från Mikrofon AKG Perception 100. 200 kostar runt 1500 medan nu 100 kostar 795 på musikborsen. Tyvärr kan jag inte länka därifrån men använd sökfunktionen på http://www.musikborsen.se

Jag har själv en sådan och är mycket nöjd 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar också på en Röde NT2-A. En fråga: Är det samma mik de säljer på Jam?

med_156115.jpg

För det ser inte ut som den på 4-sound:

442073.jpg

De liknar inte alls varann men båda heter Röde NT2-A.. har jag missat nått..? 😳

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag funderar också på en Röde NT2-A. En fråga: Är det samma mik de säljer på Jam?

med_156115.jpg

För den ser inte ut som den på 4-sound:

442073.jpg

De liknar inte alls varann men båda heter Röde NT2-A.. har jag missat nått..? 😳

Mvh

Memphis

NT2-A är en prisvärd mick, ja. Den undre micken måste vara en NT2 (inte med A).

Tror den har färre inställningsmöjligheter, kanske annat skiljer också.

Alla inställningar är just det som gör NT2-A micken så mångsidig, sen låter den rätt bra för sitt pris också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tänkte väl att något inte stämde. 😳 Inte för att det spelar större roll, kommer nog inskaffa en sådan efter sommaren då plånboken inte har nått emot.. 😳

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är sång som ska spelas in så finns det bara en sak att göra; prova vilken som passar dig bäst (om det är du som ska sjunga).

Nej de e är inte jag som ska sjunga haha 🙂 nej usch sånt kan jag inte. Jag håller mig till gitarren haha. Men sen vi spelade in vår demo så jag blivit helt fast i inspelningsträsket. Måste fixa en egen lite studio nu 😄 har ju en 10-15 låtar på g så de e inget problem med material 🙂 hehe. o jag är sån att jag vill köpa de ja vill direkt, o inte nåt halvbra. Så om jag köper en NT2-A nu så kanske den är "för bra" för mig nu eller va man ska säga, för jag är nybörjare. Men om ett halvår kanske jag inte är lika kass o då e de ju segt o byta till en dyrare mick om man skulle känna för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...