Jump to content
Annons

vad gör man när man inte kan få till melodin?


fender__

Recommended Posts

Jag hittade några trådar om ämnet på forumet men känner att jag behöver lite mer information.. jag har haft problem med melodin i varje låt som jag gjort hittills och det känns som hela låten blir dålig så fort ja gör en liten melodislinga? ( dom känns ofta mesiga som en barnvisa ungefär, eller så är dom för enkla)

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hittade några trådar om ämnet på forumet men känner att jag behöver lite mer information.. jag har haft problem med melodin i varje låt som jag gjort hittills och det känns som hela låten blir dålig så fort ja gör en liten melodislinga? ( dom känns ofta mesiga som en barnvisa ungefär, eller så är dom för enkla)

Visst finns det nog en massa musikteori man kan läsa in sig på (skalor o.s.v.), men mitt tips är att du plankar låtar som du tycker har bra melodi. Ta ut melodi och ackord och fundera på vad det är som gör att du gillar låten. Det kan man lära sig massor på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
öva,lyssna testa & tänk!
jo, men de har jag gjort ett tag nu men har knappt kommit nånvart ( men ackorden och sj musiken går det mycket bättre med nu), Jag kanske gör det på ett fel sätt eller nått? Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

En av låtarna: tempo:125 :4/4 .Vers | F#moll | Edur | Edur| C#moll| där kör jag då melodin |F# F#C# |B B A B C#B | E E B | G#G#G#G# A G# |

ungef'r nått sånt.. ser ni kanske något i melodin som kunde ändras direkt? Vad som helst 😎😉

( kanske för kladdigt men testar iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, somliga är duktigare än andra på att komma på catchy medlodier. Hade det inte varit så så hade en majoritet av oss varit kända eller åtminstone tjänat pengar på det vi gör som en hobby. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog lättare för oss att hjälpa om du berättar vad för slags musik du håller på med. Rent generellt kan det vara bra att lyssna på andras låtar och försöka få en känsla för vad som gör att deras melodier "funkar". Har du grymt gehör eller lyckas leta rätt på någorlunda korrekta tabbar eller midifiler kan du även testa att spela låtarna själv, bara spela ackorden, bara spela melodin osv för att se hur de hör ihop.

Jag brukar komma på nya melodiparter genom att sitta och nynna, humma, vissla, wejla, beatboxa eller på annat sätt göra konstiga ljud samtidigt som jag låter låten jag arbetar på rulla i bakgrunden.

En annan grej du kan testa är att sno sången från någon låt och behålla texten samtidigt som du ändrar melodin och fraseringen. Nu har jag aldrig gjort någon remix, men det känns som att det är så många remixare jobbar: de behåller sångspåret och skriver om allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en fördel att ha flera ackord i en låt? underlättar det melodin? eller är det ingen skillnad? Och ska man ha texten färdig innan man gör melodin eller kvittar det?

Det beror helt på vad du vill uppnå. Har du många ackord kan du ju använda en mer monoton melodi och ändå hålla det intressant. Har du många toner i melodin kanske du inte behöver så många ackord.

Å andra sidan, ska du göra fusion vill du kanske ha jättemånga ackord och jättemånga toner och ska du göra avantgarde electronica kanske det räcker med ett ackord och två toner 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

är det en fördel att ha flera ackord i en låt? underlättar det melodin? eller är det ingen skillnad? Och ska man ha texten färdig innan man gör melodin eller kvittar det?

Ha helst så många ackord som möjligt. Kvaliteten på en låt står i direkt proportion till antalet ackord. 😆

Nej, skämt åsido så kvittar det. Samma sak med texten, vissa låter börjar med en vers eller fras, vissa börjar med en ackordföljd eller en melodislinga eller något annat. Har du testat att skriva melodin först och sedan jobba med ackorden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inte rädd för att få känslan av att en melodi är enkel, det är oftast det enkla som sätter sig i folks skalle. De flesta som lyssnar på musik är inga producenter utan vanliga människor som tycker om att tralla på en melodi.

Om du gör ett superkomplicerat arrangemang med en melodi som byter tonart en gång i sekunden och oktav var femte takt så kan jag garantera att det resulterar i en betydligt sämre låt.

Jag är lyckligt lottad med en förmåga att spotta mig ur melodier och jag hjälper dig gärna med detta om du vill. PMA mig isf.

GL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju tänka sig att vända på steken. Prova att göra melodier först och sätta komp till dem sedan! Om arret och ackordföljden är komplex så kanske melodin ska vara enkel för att det inte ska bli för tungt. Är själv rädd för att det ska bli "banalt och töntigt" så jag bara öser in idéer i början men efterhand man lyssnat några gånger skalar jag ner innehållet till det som funkar ihop. Ibland kan det tom bli flera låtar från samma grundidé. Det är lätt hänt att man blir för självkritisk och då blir det ingenting alls av det. Korka upp en pilsner och ta fram en skön fåtölj att sitta och jobba i! 😑

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är själv rädd för att det ska bli "banalt och töntigt" så jag bara öser in idéer i början men efterhand man lyssnat några gånger skalar jag ner innehållet till det som funkar ihop.

/Jocke

Precis, "Kill Your Darlings!". Om låten inte håller utan ovanliga ackord och avancerade arrangemang, så är det väl helt enkelt ingen bra låt. Tror inte att varken Ramones eller Ace of Base var rädda för att framstå som banala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, "Kill Your Darlings!". Om låten inte håller utan ovanliga ackord och avancerade arrangemang, så är det väl helt enkelt ingen bra låt. Tror inte att varken Ramones eller Ace of Base var rädda för att framstå som banala.

Det håller väl i och för sig i de flesta fallen, men jag tycker inte man kan säga så om alla låtar. I vissa musikstilar är liksom själva grejen att det är konstiga ackord och arrangemang, och utan det blir det rätt trist. Det är inte alltid som helhetens brahet bygger helt på att "skelettet" är bra, om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låten inte håller utan ovanliga ackord och avancerade arrangemang, så är det väl helt enkelt ingen bra låt.

konstigt sätt att se på det

en låt (om vi helt bortser från text) är ju ett samspel mellan melodier å harmonier

du kan göra en låt skittråkig med vissa ackord å fantastiskt bra med andra

det har ju med hur melodin förhåller sig till sitt sammanhang som skapar intressanta brytningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där är ju helt beroende av genre. En enkel visa bygger ju mycket på text och melodi och är i min mening låten. Ofta kan man spela den med ett enkelt akord arrangemang. Man kan också använda högst intrikata harmoniväxlingar men det har i detta fall ingenting att göra med låten som sådan.

Tar man istället en mer komplex popsång som Alfie, Anyone had a heart etc. av Burt Bacharach så ser man genast att melodin är fantastisk men harmoniken är samtidigt så pass viktig att man kan säga att det är en del av låten. Även om man skulle kunna spela dessa låtar med enklare akord också.

En låt behöver absolut inte vara dålig för att den användersig av andra akord änd standard dur och moll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, ibland känner man att man skulle ha hängt med lite extra på teorilektionerna =)

Bacharach är ju en jävel på att krångla till det så det låter bra. I Say a Little Prayer t ex, som växlar mellan de i popsammanhang inte helt vanliga taktarterna 10/4 (vers) och 11/4 (refräng). Hur kommer man ens på en sån grej, liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad gör man när man inte kan få till melodin

Man snor

Det är ju närmast omöjligt att få till något utan att någon tycker att det påminner om något de hört förr! Om man snor medvetet för att lära sig av andra är väl en sak men att kalla det sitt eget är något helt annat!

Men det är klart, viss musik utgår ju mer eller mindre från mallar. Ta tex traditionell Rocknroll som baseras på bluos-12:a, inte mycket man behöver ändra för att göra den "egen". (Tog det här exemplet för att ingen ska behöva känna sig trampad på tårna!) 😛

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man klipper och klistrar ihop sina melodier från alla alster man har, vrider och vänder tills man får ihop något. Precis som med "bakgrunden": ett parti man kom på till en låt, kanske passar mycket bättre till en annan. Man kanske har gjort låtarna i olika tonarter, så det är bara att börja transponera melodier och partier för att passa till varandra. En himla soppa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...