Jump to content
Annons

Liten combo för inspelning.


Lithium

Recommended Posts

Tja, funderar lite på om man kanske borde köpa en liten förstärkare på ca 5 watt att ha hemma och spela in med, framförallt för att inte störa grannarna och för ett mer levande och roligare ljud.

Just nu är jag relativt nöjd med den förstärkar plugg jag kör med, vintage amp room, älskar black face modellen med min telecaster. Men så såg jag att fender har en liten 5 watts combo med 12AX7 och 6V6 rör för bara 2000:- och det verkade ju sannerligen trevligt.

Är det någon som har erfarenhet om denna förstärkare samt inspelning av denna förstärkare eller bör jag se mig om efter någon annan 5 wattare, duger det öht att spela in med en så liten combo?

Spelar allt utom metal.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl fortfarande så att man måste dra på lite för att rören ska komma till sin rätt och även en liten 5:a kan väsnas en hel del. Men om vi bortser från grannarna så skulle jag svara ja. Inte minst för att det är kul (och oerhört lärorikt) att trixa med mik-inställningar, akustiklösningar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste det vara en combo? Tycker att så små högtalare sällan låter bra men det kanske går att koppla den till extern låda, i så fall är den väl ok. Annars skulle nog jag kolla in tiny terror, den är switchbar till 3w har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu har jag ingen förstärkare alls till gitarren utan kör bara med pluggar i datorn. Skall snart, när jag får råd, köpa en förstärkare till replokalen, lutar då åt en twin reverb och en sån ligger väl på en 50-60w och är alltså för grannarnas skull inget alternativ i studio sammanhang.

En sådan kostar också från ca 14000 och då har jag fortfarande ingen förstärkare att spela in med. Så om man kan få en liten "svag" förstärkare till ett lågt pris, rör bestykad och som ger ett kraftfullt sound vid inspelning så vore det perfekt.

En tiny terror kostar mer och kräver även en låda som också kostar och är samtidigt kanske inget alternativ till replokalen.

Förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu har jag ingen förstärkare alls till gitarren utan kör bara med pluggar i datorn. Skall snart, när jag får råd, köpa en förstärkare till replokalen, lutar då åt en twin reverb och en sån ligger väl på en 50-60w och är alltså för grannarnas skull inget alternativ i studio sammanhang.

En sådan kostar också från ca 14000 och då har jag fortfarande ingen förstärkare att spela in med. Så om man kan få en liten "svag" förstärkare till ett lågt pris, rör bestykad och som ger ett kraftfullt sound vid inspelning så vore det perfekt.

En tiny terror kostar mer och kräver även en låda som också kostar och är samtidigt kanske inget alternativ till replokalen.

Förslag?

Tiny Terror fungerar utmärkt i replokalen tillsammans med exempelvis en fyrtolva. Fast den har ju ett helt annat sound än en Twin Reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog satsat på en fender junior. och sen om den låter för mkt kanske även en attentuator till..

Precis, attenuators är riktigt bra, sabbar lite av ljudet men man kommer ganska långt med en sån. Strype själv min 100W rörtopp till bekväma ljudnivåer med en weber mass 100. En ordentlig förstärkare som du kan ha i båda replokalen och hemma är väl den bästa lösningen? I alla fall ekonomiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog satsat på en fender junior. och sen om den låter för mkt kanske även en attentuator till..

Precis, attenuators är riktigt bra, sabbar lite av ljudet men man kommer ganska långt med en sån. Strype själv min 100W rörtopp till bekväma ljudnivåer med en weber mass 100. En ordentlig förstärkare som du kan ha i båda replokalen och hemma är väl den bästa lösningen? I alla fall ekonomiskt.

en bra stärkare, en attentuator och en schysst pirra för frakt, och glöm inte överdraget om det skulle regna. 😉

allt man behöver..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog satsat på en fender junior. och sen om den låter för mkt kanske även en attentuator till..

Precis, attenuators är riktigt bra, sabbar lite av ljudet men man kommer ganska långt med en sån. Strype själv min 100W rörtopp till bekväma ljudnivåer med en weber mass 100. En ordentlig förstärkare som du kan ha i båda replokalen och hemma är väl den bästa lösningen? I alla fall ekonomiskt.

Är iofs mycket skönare att bara ta en gitarr på ryggen när man ska repa. Har man inte körkort kan en topp på 20 kg plus en fyrtolva vara rätt segt att bära på tunnelbanan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är iofs mycket skönare att bara ta en gitarr på ryggen när man ska repa. Har man inte körkort kan en topp på 20 kg plus en fyrtolva vara rätt segt att bära på tunnelbanan.

Man kan ju ha två lådor och bara bära toppen. En mindre låda hemma med en kvalitets 12:a i är inte så dyrt. Min topp är i alla fall lättare än min studio 112 och inte lika klumpig att bära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är iofs mycket skönare att bara ta en gitarr på ryggen när man ska repa. Har man inte körkort kan en topp på 20 kg plus en fyrtolva vara rätt segt att bära på tunnelbanan.

Man kan ju ha två lådor och bara bära toppen. En mindre låda hemma med en kvalitets 12:a i är inte så dyrt. Min topp är i alla fall lättare än min studio 112 och inte lika klumpig att bära.

o har man en tiny terror så blir de ännu "enklare".

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle nog satsat på en fender junior. och sen om den låter för mkt kanske även en attentuator till..

Ja en fender blues junior verkar ju riktigt trevlig, men hur tänker du med attenuatorn går inte det bara mellan topp och låda?

Link to comment
Dela på andra sajter

....och räcker 15 watt i replokalen?

Ja, definitivt det distade ljudet med råge. Vill du ha kliniskt rent kan de va på gränsen möjligtvis.

Det var ju synd, tror nog jag skall försöka hitta en liten combo (till ett bra pris) att bara ha i studion och en störe förstärkare i rep och livesammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...