Jump to content
Annons

ljudkort, 8-10 kanaler


haiko (oregistrerad)

Recommended Posts

haiko (oregistrerad)

Hej! jag är rookie pa forumet och är väl rookie pa att spela in, men nu djävlar ska det bli ändring pa det 😎

jag är pa väg att köpa ett ljudkort för hemmabruk. jag har en stationär pc pentium 4. Jag är ute efter att kunna spela in live (alltsa inte palägg), ca 8-10 mickar. Jag skulle gärna ha mickpreamps inbyggt pa alla kanaler, men allt beroende pa pris. minst 2 är ett krav.

Malet är att kunna spela in ok demos, det maste inte vara proffskvalitet, men gärna hyfsat.

Det kan kosta 5000-10 000 kr.

Jag letar även efter 2 allround mickar ocksa (kondensator), jag själv är gitarrist sa en av dom bör ju vara bra för gitarr (mest el, lite ak). prisklass under 5000 för bada totalt.

Samma sak här, maste vara ok, men inte grymma.

Tacksam till tusen för tips!

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Digi002 rack är kanon! 8in 4 preamps. Kostar iochförsig 11900:- nytt men det är det värt. Kolla upp beg.-priser.

Såg ett firewirekort på Estrad idag 8in 8 preamps typ 7-8000:-. Verkar prisvärt! Kommer inte ihåg vad det hette´bara. (tror det hette firepod eller nåt)

Mickar finns ju en uppsjö.... Bara att lyssna och välja. TSM kommer ju med en bandmickrofon för 2000:- Det kanske kan bli intressant. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Echo Layla 3G: http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php

Behöver du fler in/ut, är det bara att koppla in en extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare på Lightpipe-porten. 6950:- är det svenska listpriset för Layla 3G.

Behövs fler micpreamps, kan du exempelvis titta på svenska Line Audio Design's OMP, som innehåller 8st preamps av hög kvalitet - och den har ett listpris på 5000:-.

Glömde nästan nämna att du kan lyssna på ett gäng mikrofoner på min testsite. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig på vägen till att bestämma dig för vilken mic du ska ha...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

haiko (oregistrerad)

ok, tack för svaren! lutar nog at presonus firepod som ljudkort.

Mickar: Claes: jag har tyvärr inte för tillfället tillgang till sa bra ljudkort (snart....) och mina bra högtalare är inte inkopplade än, sa det gör nog varken till eller fran. men jag glädjer mig att entusiaster provar och länkar ljudprov, all heder!

Bara spontant: Röde nt-1000 eller akg c-3000 b?

Vilken har ni bäst erfarenheter av, för inspelning, som allround-mick?

röde ngt billigare men i samma prisklass.

MVH/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv att detta verkar väldigt intressant: http://www.jam.se/st_audio_dsp2000_c.htm

ST Audio DSP2000 C-port (4500:- på JAM)

Det ger 8+2 ingångar (2 digitala). Det fina tycker jag är att om man vill ah fler ingångar så kan man köpa ett till så får man dubbelt så många... Max 40 kanaler!

Det finns säkert bättre kort men jag tycker man verkar få mycket för pengarna..

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara spontant: Röde nt-1000 eller akg c-3000 b?

Vilken har ni bäst erfarenheter av, för inspelning, som allround-mick?

röde ngt billigare men i samma prisklass.

Jag använder c-3000B väldigt mycket. Allround mick.

Bra både till sång, akustisk gitarr, överhäng mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara spontant: Röde nt-1000 eller akg c-3000 b?

Vilken har ni bäst erfarenheter av, för inspelning, som allround-mick?

röde ngt billigare men i samma prisklass.

Jag använder c-3000B väldigt mycket. Allround mick.

Bra både till sång, akustisk gitarr, överhäng mm.

Själv använder jag C2000B. Jävlit nöjd är jag....

...så C3000B kan jag rekomendera.

C2000B funkar bra till basstärkare oxå...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ett Echo Layla (med bl.a. 8 analoga ingångar) som jag är grymt nöjd med. Man kan hitta begagnade till ett facilt pris. Dock har den ju inga mickpreamps som du efterfrågade...

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker själv att detta verkar väldigt intressant: http://www.jam.se/st_audio_dsp2000_c.htm

ST Audio DSP2000 C-port (4500:- på JAM)

Det ger 8+2 ingångar (2 digitala). Det fina tycker jag är att om man vill ah fler ingångar så kan man köpa ett till så får man dubbelt så många... Max 40 kanaler!

Det finns säkert bättre kort men jag tycker man verkar få mycket för pengarna..

/Björn

JAg skulle ju kunna tipsa om detta då.ST Audio DSP3000 M-port samma serie av ljudkort men med just 8 preampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är EMU 1820 alternativt EMU 1820m, ruskigt bra ljudkort som dessutom är riktigt billigt. Minns jag rätt ligger det omkring 5-6 tusen och behövde du 8 mikrofonförstärkta kanaler kan du då slå till på en 8-kanals lineaudio mikpreamp för runt 4000. Alternativt en billig behringer med adat ut så landar du på 8 mikrofonförstärkta ingångar för runt 10 000 kronor.

-------------------

Lite OT kanske men jag hittade en tråkig detalj på Layla 3G korten. Kör man med de lite biffigare Neutrik telekontakterna så får de inte riktigt plats då man av någon anledning valt att sätta in och utgångarna för nära varandra. Ingen katastrof måhända men ändå lite tråkigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letar även efter 2 allround mickar ocksa (kondensator), jag själv är gitarrist sa en av dom bör ju vara bra för gitarr (mest el, lite ak). prisklass under 5000 för bada totalt.

Samma sak här, maste vara ok, men inte grymma.

Kanske ngt dyrare än 5000, i alla fall när jag skaffade men AKG 535 är en helt ok mik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag rekommenderar INTE STAudio korten....iaf inte C-porten hade den förut ch mycket krångel med att de inte matade rätt mängd fantommatning så micken tappade dynamik och det började dista och skit.

Line Audio OMP är dock något att rekommendera! Har en själv och är skitnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är pa väg att köpa ett ljudkort för hemmabruk. [...] Jag är ute efter att kunna spela in live (alltsa inte palägg), ca 8-10 mickar. Jag skulle gärna ha mickpreamps inbyggt pa alla kanaler [...] Det kan kosta 5000-10 000 kr.

Jag letar även efter 2 allround mickar ocksa (kondensator), jag själv är gitarrist sa en av dom bör ju vara bra för gitarr (mest el, lite ak). prisklass under 5000 för bada totalt.

Om jag var i din situation så skulle jag satsa på en Behringer ADA8000 och ett stabilt ljudkort med ADAT-lightpipe in/ut, typ RME Hammerfall eller ett Terratec EWS88 D.

Då har du fixat 8 balanserade ingångar med helt ok preamps (48V) plus 8 balanserade utgångar för under 4000:-

Appropå mickar är jag osäker på om det finns några billiga kondingar som låter speciellt bra för just elgitarr. Bättre att satsa på en dynamisk för elgitarr och kanske två kondingar som funkar bra till akustisk gitarr, sång och rumsmickar/överhäng. En dynamisk mikrofon som låter riktigt bra till bas och gitarr är Sennheiser MD421. Den funkar även bra på bastrumma, virvel, percussion, pukor, blås... Vad som helst, typ. Som kondensatormickar skulle jag satsa på två MXL 2003. Jag har sett att de har bra priser på MXL hos Uppsala Musikverkstad. Mickarna skulle tillsammans bli lite dyrare, kanske 7000 - 8000:-, men då har du fått en bra start. Mickarna och ljudkortet är bra prylar och du lär inte ha behov av att byta ut dom på bra länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...