Jump to content
Annons

Artistnamn


Recommended Posts

Tjenare, har sett att det finns endel trådar i ämnet men vill ändå starta en ny för att vara på säkra sidan att jag inte missar något. Det gick ju inte såbra sist jag skulle ge ut en skiva med artistnamn...

Först tänkte jag skita i artistnamn helt o bara köra på Fredrik Mikaelsson, men folk i branchen säger att jag måste ha något lite ballare för att kunna nå ut ordentligt. Så vad gör jag nu, när jag kommit på några förslag och ska kolla om någon har det sedan innan? Måste jag regga namnet hos PRV? Var mer än på Google o andra ställen bör jag söka efter namnet?

Tacksam för Svar!

/ F

Jao, redigerar lite här, det visade sig såklart att namnen jag hade tänkt var upptagna! Hjälp mig nu att komma på något nytt! Det ska låta reggae, gärna svenskt! Min bästa idé var Fred Upstairs, men det var såklart taget. En poolare tipsade om Sven - Bertil Knåp, rätt kul men det funkar nog inte för mig :-)

/ F

Ps: den som ger ett gyllende förslag som blir till användning komer att erhålla ett mycket fint pris!

Redigerat av FredrikMikaelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan ju börja med att googla namnet och se i vilka samanhang det dyker upp. är det ingen som använder det inom musikbranchen så borde det ju inte vara några problem.

sen kan du ju regga det för att vara på den säkra sidan inför framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, redigerar lite här, det visade sig såklart att namnen jag hade tänkt var upptagna! Hjälp mig nu att komma på något nytt! Det ska låta reggae, gärna svenskt! Min bästa idé var Fred Upstairs, men det var såklart taget. En poolare tipsade om Sven - Bertil Knåp, rätt kul men det funkar nog inte för mig :-)

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

jag funderade:

på Fred Mic (el. Mike), Fredag, Fredda Asp, Rude Fred, funky fred, FredAss, Microfon Fred, Steady Freddy,Fred dread, Roots Fred.

skrev ner allt jag kom på så kanske du får någon bättre ide´när du läsr mina förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höftar väl iväg några förslag 🙂 om inte annat så kanske det bidrar till lite inspiration.

Funky Fred! 🙂 hm... inte så mycke reggea över den men det lät coolt.

Freddys Tårar eller kanske Freds Tårar (kan ju åxå tydas som fredstårar) 😛

Hm.. jag återkommer , ska fundera lite mer.

Peace!

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

"Fred Upstairs" var ju ett riktigt bra artistnamn.

Var tvungen att söka upp på google, hittade inte en enda träff inom det musikaliska förutom en rocklåt från 80talet. (dock ingen grundlig sökning)

Vars hittade du någon som använde det namnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Artisten tidgare känd som FredAsp" eller någon annan variant av detta, det är ju beprövat. 😛 Eller "Asper". Well... det var kanske inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fred Upstairs" var ju ett riktigt bra artistnamn.

Var tvungen att söka upp på google, hittade inte en enda träff inom det musikaliska förutom en rocklåt från 80talet. (dock ingen grundlig sökning)

Vars hittade du någon som använde det namnet?

Vet inte var Fredrik hittade det men det är i alla fall namnet på ett band (mest covers tror jag) från Landskrona. Jag fick några träffar på Google faktiskt på dom.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, Jag tänkte faktiskt att "Fred På Jorden" skulle vara ett ok reggaenamn innan jag fick se att fler tipsade om det.

Det viktiga är nog att INTE sno namn och idéer ifrån redan extremt sverigekända humorkaraktärer. Sån't tyder bara på wannabe-ism och hangaround-het.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag har funderat på om du inte rent artistiskt ska gestalta den vanlige mannen på gatan som gör musik för den vanlige mannen på gatan?

Då har jag hittat ett namn som inte låter så påhittat eller krystat, men som ändå är ett artistnamn:

Mikael Fredriksson. Det är ett bra namn av flera anledningar:

1. Det låter snällt, man tänker på typ teddybjörnar när man hör det

2. Man anar ett visst släktskap med Marie Fredriksson, och per automatik har du då redan vunnit en del av hennes fans. Visst, det kan anses som att snylta på hennes renommé men artistvärlden är hård och full av fula knep.

3. Du uppvisar en häpnadsväckande kreativitet genom att åstakomma ett helt naturligt namn genom anagram på ditt verkliga namn. Imponerar dock endast på dem som känner ditt rätta namn förstås.

4. Namnet antyder en ödmjuk artist, helt i avsaknad av pompösa fasoner i stil med "The King of Poop"

Ja, då har jag genom strukturerat tänkande och 10 minuters förslösande av arbetstid tillfört....absolut ingenting 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...