Jump to content
Annons

Mixer till inspelning. Problem/hjälp


Esset

Recommended Posts

Okej såhär ligger det till!

Har ett Digi001 system i studion och tänkte köpa till en 16 kanalig mixer för att ha möjlighet att börja mixa ”analogt”. Under inspelning vill jag även ha möjlighet till att enbart använda datorn som en bandare dvs sätta lyssning och liknande till musikerna via bordet.

Har funderat på ett Allen & Heath WZ(eller W3) 16:2 då jag vet att Allen & Heath borden låter bra i såväl preamps som EQ. Mixern har ju Mic in, Line in och Direct out på varje kanal och min koppling tänkte vara såhär i så fall:

Instrumenten in på Mic-ingångarna, vidare till datorn via Direct Out.

Ljudet från datorn in på Line.

Ny till frågan: Hur blir det när en person låt oss säga gitarristen ska lägga om vissa inspelade bitar. Då behöver man ju lyssna på datorn fram till ett visst ställe och sedan höra det som spelas av gitarristen. Själva biten i datorn är ju detta inga problem tänkte mest med hur man löser det i mixerbordet. Det kommer ju dubbelt ljud det redan inspelade i datorn och det som spelas inne i studion (innan jag trycker på rec dvs). Vad jag har sett finns det inga mindre men bra mixers med någon sådan funktion som de större bordens ”Tape In”. Måste jag skaffa mig ett 32 kanaligt bord och köra studions 16 ingångar (som skickas till datorn med direct out) på 1-16 och sedan köra datorns utgångar på 17-32?

Har gått och funderat på detta nu ett bra tag och varje gång jag tänker igenom det så får jag olika svar av mig själv, ena gången så bordet det inte vara något problem och andra gången så ser jag det som ett stort problem. Någon som har lite tips och tankar att dela med sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju alltid routa ut alla datorns kanaler till ett stereopar under tiden du spelar in, och sen vid mix dela ut dom på mixerbordet...

Men ett inlinebord är ju nåt du behöver satsa på egentligen. Kolla in Mackies 8-bussare. Dom låter förfärligt bra, men kostar en slant..

Link to comment
Dela på andra sajter

okej!

nu är ju grejen att jag skulle vilja hitta ett bord så jag slipper flytta om ett gäng kablar såfort det ska gå från inspelning till mix osv.

några specifika tips på modeller man kan kolla så man slipper koppla om?

Link to comment
Dela på andra sajter

En patchbay kanske?

Eller varför inte kontrollera om du kan utnyttja dig av mixerns insert?

>edit< Halvvägs till veteran med denna post!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...