Jump to content
Annons

Går det att använda SM57 till externt ljudkort?


nv97hese

Recommended Posts

Hej!

Är ny på området. Totalt novis. Har precis beställt en SM57 som jag tänkte koppla in i ett externt ljudkort men kom på att mikrofonen inte får någon ström ifrån ljudkortet/datorn. Går det att använda en Shure SM57 till ett externt ljudkort med tanke på strömtillförslen?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Är ny på området. Totalt novis. Har precis beställt en SM57 som jag tänkte koppla in i ett externt ljudkort men kom på att mikrofonen inte får någon ström ifrån ljudkortet/datorn. Går det att använda en Shure SM57 till ett externt ljudkort med tanke på strömtillförslen?

mvh

Inga som helst problem att köra Sm57:an i ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucky day. SM57 behöver inte ha någon ström eftersom det är en dynamisk mikrofon. Kondensator mikrofoner behöver däremot ström i form av fantommatning som vanligtvis är på 48v.

Det sm57 behöver är en preamp på ditt externa ljudkort med tillräckligt med gain; sm57 behöver rätt mkt förstärkning om du ska spela in tystare källor. Om inte ljudkortet har en preamp går det att köpa en preamp typ Art mp för en billig penning och den är ganska prisvärd tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen strömförsörjning till den! Den kan paja eller bli strömförande eller bara låta skit (spekulerar, tänker inte testa själv).

Har testat att mata en sm57 med 48v. Hände inget speciellt faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är ny på området. Totalt novis. Har precis beställt en SM57 som jag tänkte koppla in i ett externt ljudkort men kom på att mikrofonen inte får någon ström ifrån ljudkortet/datorn. Går det att använda en Shure SM57 till ett externt ljudkort med tanke på strömtillförslen?

mvh

Hej!

SM57 går att använda på precis allt utom externa ljudkort! Och det kostar bara 18.379 kr att få en lösning på detta problem. Näedå....jag skojar bara. Det går alldeles utmärkt att använda den micken på ett externt ljudkort eftersom SM57 inte kräver någon sk. fantommatning med +48 v. (Det är oftast stormembranmickar som kräver 48V.)

Vad du däremot eventuellt kan behöva är en volymförstärkning av micken in till ljudkortet så att ljudvolymen inte blir för svag. Oftast använder man då en sk. preamp (en förförstärkare) som är en slags "in-volym-justerare". Du kanske redan har detta på ditt ljudkort och det ser du om du har någon slag volymratt på den. Den ratten kallas oftast för Gain eller Trim. I annat fall finns det rätt billiga preamps att köpa till i efterhand som du då kopplar mellan micken och ljudkortet. De billigaste kostar 500-600 kr och ett sådant exempel är en apparat som heter Tube MP från fabrikatet ART. Den har även fantommatning inbyggt.

Men prova först med den utrustning som du har. Om volymen från micken blir för svag med för mycket brus som följd så är alltså ART Tube MP ett bra val som dessutom ger micken en lite varmare klang. SM 57 är annars ett bra val om du vill spela in t.ex. el-gitarr från en gitarrförstärkare. Funkar hjälpligt till sånginspelning också, men i normala fall brukar man oftast föredra kondensatormickar av stormembran-typ för sånginspelning. En bra sådan kostar strax under 1000 kr (t.ex. Studio Projects B1) men brukar så gott som alltid kräva 48V fantommatning. Om du vill ha bra sånginspelningar så är en stormembranare tveklöst att föredra enligt min mening.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan mata 48v till iprincip vad som helst utan att det händer något (det finns många mixerbord t ex som har EN 48v på/av knapp för alla kanaler)

Det kan bli skumt därimot om man har en xlr till tele och kopplat den till ett klaviatur t ex. Det är inte så bra, men om man gör som man ska göra (läs DI box) så är det ingen fara

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan mata 48v till iprincip vad som helst utan att det händer något (det finns många mixerbord t ex som har EN 48v på/av knapp för alla kanaler)

Det kan bli skumt därimot om man har en xlr till tele och kopplat den till ett klaviatur t ex. Det är inte så bra, men om man gör som man ska göra (läs DI box) så är det ingen fara

Farligt att säga så då det finns en del utrustning tar skada av +48V, t ex passiva bandmikrofoner. Vanliga dynamiska brukar dock inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

man kan mata 48v till iprincip vad som helst utan att det händer något (det finns många mixerbord t ex som har EN 48v på/av knapp för alla kanaler)

Det kan bli skumt därimot om man har en xlr till tele och kopplat den till ett klaviatur t ex. Det är inte så bra, men om man gör som man ska göra (läs DI box) så är det ingen fara

Japp, det som står ovan ska ni absolut inte tillämpa! Finns mycket som tar totalstryk av 48-voltsmatningen! Så se upp och läs era bruksanvisningar ordentligt innan ni gör något dumt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Farligt att säga så då det finns en del utrustning tar skada av +48V, t ex passiva bandmikrofoner. Vanliga dynamiska brukar dock inte vara några problem.

Nix. Inte för att jag rekommenderar det, men alla bandmikrofoner som säljs idag tål fantommatning. Det som kan ställa till problem är när man kopplar in och ur dem. Det blir också problem om kabeln eller kontakten är trasig eller felkopplad.

Ärorika BBC som använt massor av bandmikrofoner under deras historiska era hade som standard att fantommatning var konstant inkopplad i alla studios. Hade de haft stora problem med det så hade de naturligtsvis ändrat sin standard.

Oavsett är det en bra ide att avstå fantommatning i samband med passiva bandmickar.

Arbetshästar som SM57 / SM58 har inget behov av fantommatning men störs inte alls av det

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
hej. satt o tänkte.. har oxå funderat på o köpa en sm57.. behöver man något speciellt program i datorn, ett program att spela in i, redigera osv.. isåfall vad?

Jag använder Audacity. Ett väldigt enkelt program som finns att hämta gratis på Internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ursäkta att jag snor tråden lite men nv97 verkar ha fått sina svar i alla fall:) Det är så att jag har en Studio Projects B1 och ett Terratec x24 fw. Alla säger att stormembranare tar in så mycket ljud, t.ex SP B1. Men när jag spelar in så får jag ha gain nästan på högsta för att det ska bli nåt ljud. Fantommatningen är på. Är det ljudkortet det kan vara fel på eller är det mikrofonen? Nån som har erfarenhet av den här mikrofonen och kanske ljudkortet?

Tack på förhand.

/Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Ärorika BBC som använt massor av bandmikrofoner under deras historiska era hade som standard att fantommatning var konstant inkopplad i alla studios. Hade de haft stora problem med det så hade de naturligtsvis ändrat sin standard.

Sveriges Radio har på fantomen nästan hela tiden i deras bord de med, men de använder mest "vanliga" mikrofoner, små- och stormembransmickar och ibland dynamiska..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag snor tråden lite men nv97 verkar ha fått sina svar i alla fall:) Det är så att jag har en Studio Projects B1 och ett Terratec x24 fw. Alla säger att stormembranare tar in så mycket ljud, t.ex SP B1. Men när jag spelar in så får jag ha gain nästan på högsta för att det ska bli nåt ljud. Fantommatningen är på. Är det ljudkortet det kan vara fel på eller är det mikrofonen? Nån som har erfarenhet av den här mikrofonen och kanske ljudkortet?

Tack på förhand.

/Johannes

Antingen så är förstärkaren i X24 FW väldigt klen eller så är din ljudkälla väldigt tyst (eller kanske en kombination...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...