Jump to content
Annons

Vad exakt gör ljudkortet i datorn?


mmikael

Recommended Posts

Hej!

Jag är ute efter ett internt ljudkort till min nya musikdator som skall byggas. Så jag började med att gå ner på Musikbörsen för fråga efter ett som skulle passa för mig (ska köra Reason i 64bitars Vista) och som ett sidospår berättade jag att jag idag har en Pentium 4CPU 3 GHZ processor med 1 Gb RAM och kör på en Toneport UX2 som ljudkort, varpå jag får höra att det är väldigt konstigt att jag kan ha problem med latency ibland. Han i butiken förklarade att så länge man hade Asio-drivers, så skulle latencyn gå ner till runt 6ms. Ljudkortet påverkade mest hur det lät i högtalarna när man spelade upp ljudet sa han...

Jag som trodde att ljudkortet "bar" ljudet, att det liksom ett grafikkort: avlastar processorn..?

Så jag vände mig hit till Studio forum och bad om feedback på mitt musikdatorbyggande, fick inte alla svaren jag ville ha, men löd ett tips och mailade Propellerheads som ju gör min musik-mjukvara och bad om råd. Dom hänvisade till Motu och Presonus, så jag mailade dessa fabrikörer och fick dessa svar;

Jag skrev; A guy working in a music-shop told me that the soundcard didn't carry the sound, it just affected the listening, but is that really true?
Fick det uttömmande svaret; No...
Jag skrev; Whats the difference between pci and pci-e for an example?
Fick svaret; Mainly the type of slot you use it in..
Jag skrev; i'm mostly interrested in a internal soundcard that will lower my latency to a minimum even when im working on heavy projects.
Fick svaret; No soundcard will do that - they are not there to provide additional rendering power for plugins. You need DSP cards lie UAD or Powercore to do that.

Andra tillverkarens svar;

An audio interface is a piece of hardware that provides audio input and output to the computer. It is essentially a fancy piece of pipe (...) PCI-X and PCI-e are two different standards. PCI-e is the newer standard.

... Så påverkar ljudkortet Latencyn eller ej? Vad exakt fyller det för funktion i burken? Och ger Motu och Presonus sanningsenliga svar - och vad betyder svaren? 😛

Hehe, många frågor, men vaffan, nån kanske känner sig snäll på forumet nån dag 😛

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fick också tips på vissa ljudkort dom gjorde som skulle passa för mig (det var ju det jag önskade) men det valda jag att inte citera. Men här är hela mitt mail till tillverkarna om nån vill läsa. Kanske kan ni hjälpa en också (kanske t.o.m. bättre än deras kundservice's).

Hi!

 

I'm about to let my brother build a music computer for me. He's competent with computers but lack knowledge about music-making/music-making in a computer enviroment, so we have some questions regarding soundcards. I mostly use Reason 4, so I emailed Propellerheads trying to get answers to what soundcard to put in the machine, and they referred to your company and said you had a good renommé in the business, so i'm hoping you can recommend a soundcard of yours that will suit my computer! 😛

 

This is the specification we're planning on;

 

* Intel Core 2 Quad Q9450 2,67GHz

 

* Motherboard with Intel X38 or x48 chipset

 

* DDR2 PC8500 eller PC9600 4-8GB

 

* 2 X Western Digital Raptor 150GB (RAID-0)

 

* Radeon HD 3450 Passive

 

I aim to move over to Windows Vista 64 bits, even though i will be using XP too in the transition. So i will need a card that is compatible with Vista 64x.

 

I can tell you some things about my current computer; i have a Pentium 4CPU 3 GHZ processor with 1 Gb RAM and use a Line6 Toneport UX2 as a external soundcard, and i have noticed that the sound sometimes sound like old vinyl when im working on heavy projects, and i'm wondering weather the soundcard or the processor is the bottleneck... If the sound would sound like old vinyl with a Core 2 Quad Q9450, i'm guessing that the processor won't be the cause. A guy working in a music-shop told me that the soundcard didnt carry the sound, it just affected the listening, but is that really true?

 

So what kind of soundcard would you recommend? Whats the difference between pci and pci-e for an example?

 

I won't be needing 120 in and out-puts... i'm mostly interrested in a internal soundcard that will lower my latency to a minimum even when im working on heavy projects. I will mostly be producing electronic music in my computer with Reason 4 and a midikeyboard, but i will sometimes use electric guitar and mic:ed up acoustic guitar and singing, but i reckon my Toneport will be able to manage that, cause thats what the thing is designed for, and it has two fantom-inputs for mic, and a input for electric guitar and one for elctric bassguitar. But i will also buy a midicontroller and perhaps a small mixerboard.

 

My budget for the soundcard will be up to around 4000 Swedish crowns (700 dollars).

 

Thanks for reading my whole email and i hope you will be able to guide me!

 

Kindest regards

 

 

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du beskriver, att det låter som gammal vinyl, har inget med belastningen att göra. Digitalt ljud fungerar så att antingen låter det "bra", eller så börjar det hacka och skrapa när processorn inte hänger med.

Presonus och MotU ger korrekta svar (och ett inte särskilt hjälpsamt intryck 😛)

Det ljudkortet gör framförallt är att översätta ljudet till och från den digitala miljön. Det ljudkortet gör är alltså att det tar instruktioner från processorn som säger hur hög volymen ska vara med ett visst intervall (ex v 44100 gånger i sekunden). Det låter alltså precis lika bra så länge processorn hänger med, men så fort den missar att lämna instruktioner så tänker ljudkortet att "aha, här ska det vara 0dB, humdidum ..." och så säger det skrap i högtalarna, men innan dess sker alltså ingen försämring av ljudkvaliten (till följd av hög belastning).

Undantaget från det ovanstående är då UAD och Powercore-korten som har inbyggda dsp-kretsar.

Så, jag säger som han på Musibörsen: Har du ASIO-drivisar borde du komma ned i runt 6ms. Däremot påverkar ljudkortet inte nämnvärt "hur det låter i högtalarna".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkorten utför ingen "processning" av ljudet och avlastar inte processorn i den meningen.

Ljudkortets hårdvara omvandlar ditt ljud från och till digitala signaler som datorn kan bearbeta.

Ljudkortets mjukvara (drivrutiner mm) kan vara olika bra, och däri ligger mycket av magin, om man kan få låg latency.

ASIO är en Steinberg-uppfinning som går förbi datorns normala ljudhantering (som i t ex Windowsmiljö i allafall förr i tiden inte räckte till på långa vägar). Om ljudkortet och ditt program stödjer ASIO, och det är ett bra kort och välskriven drivrutin, kan du köra låg latency. Jag kan ju inte direkt rekommendera Vista 64 för musikbruk... Varför vill du köra det?

Har du tweakat XP ? "System/Avancerat/Prestanda/Avancerat/Optimera för bakgrundstjänster"? Annars kan man inte få låg latency utan knaster. Sägs det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt lätt att ge enkla svar på såna här frågor. Men jag kan försöka.

Toneport UX till att börja med är väl ett USB-kort. USB är i sig bra, men det brukar ge lite längre latency. Ett inbyggt ljudkort är troligen en bra ide. Ett bra firewire-kort kan också vara en ide, oftast bättre än USB i alla fall.

Ett inbyggt ljudkort brukar kunna ställas in så det ger lägre latency. Latency beror för ett inbyggt ljudkort huvudsakligen på två saker, sample rate (exempelvis 44.1kHz) och storlek på buffrarna. Ett bra tips är att använda Asio som drivrutiner, men det är inte alltid det heller är optimalt. När man minskar storleken på buffertarna måste datorn skapa ljud oftare, tills slut blir det för ofta och det blir knaster.

Ett annat problem du kommer stöta på är att Vista 64 bit inte är riktigt optimalt för ljud än. Det brukar ta några servicepack innan allt riktigt fallit på plats. Det är långt ifrån alla ljudkort som har drivrutiner som fungerar under Vista, och ännu färre som fungerar under Vista 64 bit på en multiprocessor. Det gäller att kolla noga på tillverkarens hemsida och leta på olika forum.

Ljudkortet gör oftast väldigt lite. Programmet i datorn skapar hela vågformen som är musiken. Den skapas i lagom bitar, lagom för att passa i buffrar. Sen skickas en hel buffert ut och det gäller att programmet hinner räkna ut nästa bufferten innan den förra är helt utmatad. Hinns det inte med blir det sprak och knaster.

En del ljudkort har inbyggd mixer så att man kan mixa flera ljudkällor direkt i ljudkortet. Själv är jag förtjust i RME-s kort. De nuvarande modellerna har en utmärkt mixer som kan mixa in- och ut-signaler rejält fritt (äldre modeller saknar mixern). De har också stabila drivrutiner och upplevs av mig i alla fall som professionell nivå rent allmänt. De gör helt enkelt det de lovar, utan problem och utan något väsen.

Tänker du köra midi in i datorn och mjukvarusyntar eller samplare så skapas hela ljudet av datorns processor. Ljudkortet gör alltså ingen del av ljudet. Jämförelsen med grafikkort stämmer inte, grafikkortet gör massor av funktioner som avlastar datorn.

Det finns ljudkort som har effekter inbyggda, till exempel reverb. Men det är rätt få, så dem behöver du nog inte titta så mycket på.

Nå, några svepande svar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vad du har för ljudkort.

Är det ett helt digitalt kort, där du enbart har digitala anslutningar, så påverkas inte ljudet alls, prcis som andra har sagt. Antingen fungerar det eller så sprakar och knastrar det för att latency är ställd på lägre tid än datorn orkar.

Om det däremot har analoga in- och utgångar, så påverkas ljudet av både omvandlarna och analogdelen på ljudkortet. Så länge du skapar ljud med VSTi, så påverkar det däremot bara indirekt (eftersom du lyssnar på resultatet genom ljudkortets utgångar och kan bli lurad av det du hör), men när du spelar in så påverkar det förstås insignalen. Med ett helt digitalt ljudkort, väljer du externa omvandlare och preamps efter budget och/eller krav - så där har ljudkortet i sig inget med själva ljudet att göra.

När det gäller Latency, så är det, som andra också har sagt, i princip helt avhängigt av hur kraftfull datorn är. Bättre ASIO-drivrutiner för ljudkortet kan förmodligen också påverka lite, men till typ 99,5% eller något, är det beroende av hur bra/dålig datorn är.

En finess med RME, som Trombonisten var inne på, är att du kan få helt latencyfri medhörning tack vare deras "Total mix", om du klarar dig utan att lyssna på VST-effekter samtidigt som du spelar in sången (eller så kan du routa in en extern effektburk och använda enbart till monitorlyssningen om du tvunget vill ha ett feeling-reverb medan du spelar in). Om du däremot spelar in midi genom att lyssna på ett VSTi som spelar upp ljudet, så kommer du inte ifrån latency, eftersom ljudet ju måste skapas av CPU:n innan det kan skickas ut till ljudkortet (lösningen på det problemet är i så fall att ha en extern synt och använda det interna ljudet i den som "monitorlyssning" medan man spelar in).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan externa ljudkort och interna är att externa kort måste ha extra minnesbuffrar för att säkerställa en avbråttsfri överföring och därmed adderar till latencyn. Interna ljudkort sitter på en snabb PCI(e)-buss och slipper detta och därmed är väldigt låga latency-värden möjliga. FW är generellt bättre (än USB) då dedikerade styrkretsar lastar av CPUn en del och möjliggör mindre buffrar på ljudkortet.

Det finns en del bra artiklar att läsa i ämnet på SoundonSounds hemsida; www.soundonsound.com (sök på ”latency”).

EDIT: förtydligande.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Innan jag replikerar så tänkte jag visa mina ljudkortsinställningar (jag fipplade med dom lite nu och fick ner latencyn tio ggr:

ljudkortetsinstllningardr6.jpg

Jag kan få ner latencyn lite till ifall jag ändrar på sampleraten (kan man spela in med sämre samplerate om man bara jobbar med mjukvara och sen ändra den när man ska skapa en wav?

... Vet dock inte än om ljudet kommer knastra med dessa inställningar dock. Men ser inställningarna bra ut?

Så nu ska jag svara er!

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du beskriver...

Det har ingenting med belastningen av ljudkortet att göra menar du?

När jag läser ditt svar frågar jag mig själv vad ljudkortet då spelar för roll... Så länge man har Asio drivrutiner så ska det väl i så fall vara grymt? Varför kostar ljudkorten så olika? Är det enbart en fråga om in och utgångar och om man vill kunna ha effekter direkt i kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkorten utför ingen...

Okej, bra att veta att ljudkortet inte processar ljudet... Det trodde ju jag. Men om man inte behöver så många in och utgångar, i vilken prisklass räcker det då att lägga sig? Kan du nämna några tillverkare som gör erkänt bra drivrutiner till sina kort?

Jag har inte tweakat XP, vad ska man fylla i för att göra det? Ska det vara mest kraft till både bakgrundsprocesserna och systemcachen? Eller tvärtom?

Jag vill köpa ett kort som redan idag säger sig stödja Vista 64x för då kommer dom väl iaf inom rimlig framtid efterleva det 😉 Min brorsa gillar Vista, han förstår inte varför alla dissar det så mycket, han säger att det är stabilare, säkrare och har snabbare GUI och att ingen ville gå över från Windows 3.11 till Win95 eller till XP heller... Oavsett hur det är med det så vill jag ha en framtidssäker dator. Jag kommer ju i vilket fall ha två OS innan jag beslutar mig fullständigt och ha kvar min gamla dator med för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt lätt att ge enkla svar på såna här frågor. Men jag kan försöka...

Tack till dig med Gunnar! Intressant med all info jag får i tråden.

Kan inte du klicka på att förstora bilden jag postade här och säga vad du tycker om inställningarna? Antagligen kommer du remarka på min buffersize iaf. Jag kan berätta att jag bara ändrade så att latencyn gick ner, vad jag gjorde, vad jag ändrade och hur det påverkar ljudet/datorn osv - har jag ingen aning om ☺️ kanske måste jag veta nåt om det också 😄

En till fråga till dig med: varför ska man i så fall köpa ett dyrt ljudkort? Är det endast viktigt för folk som spelar in mkt audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vad du har för ljudkort.

Är det ett helt digitalt kort, där du enbart har digitala anslutningar, så påverkas inte ljudet alls, prcis som andra har sagt. Antingen fungerar det eller så sprakar och knastrar det för att latency är ställd på lägre tid än datorn orkar.

Om det däremot har analoga in- och utgångar, så påverkas ljudet av både omvandlarna och analogdelen på ljudkortet. Så länge du skapar ljud med VSTi, så påverkar det däremot bara indirekt (eftersom du lyssnar på resultatet genom ljudkortets utgångar och kan bli lurad av det du hör), men när du spelar in så påverkar det förstås insignalen. Med ett helt digitalt ljudkort, väljer du externa omvandlare och preamps efter budget och/eller krav - så där har ljudkortet i sig inget

Tack till dig med, men jag förstod bara delvis, menade du i ovanstående att ljudet endast påverkas vid audio-inspelning och inte med midi/vsti osv?

Ljudkvalitén menar jag.

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer skapa 80% av ljudbilden med mjukvara, så om sången eller gitarren inte låter Britney-Spears-studio-perfekt spelar ingen roll, så länge det är bra. Men det räcker där, perfekt behöver det inte vara i det avseendet, för det tongivande kommer ändå vara elektroniska instrument, samplade trummor osv. Så man undrar ju då vilken prisklass på ljudkort man bör lägga sig... Att det ska vara internt blir jag ju mer övertygad om nu också efter jag fick höra att det var bättre för latencyn. Rörlighet är ju inget jag behöver, så varför ska jag då ha ett externt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vad du har för ljudkort.

Är det ett helt digitalt kort, där du enbart har digitala anslutningar, så påverkas inte ljudet alls, prcis som andra har sagt. Antingen fungerar det eller så sprakar och knastrar det för att latency är ställd på lägre tid än datorn orkar.

Om det däremot har analoga in- och utgångar, så påverkas ljudet av både omvandlarna och analogdelen på ljudkortet. Så länge du skapar ljud med VSTi, så påverkar det däremot bara indirekt (eftersom du lyssnar på resultatet genom ljudkortets utgångar och kan bli lurad av det du hör), men när du spelar in så påverkar det förstås insignalen. Med ett helt digitalt ljudkort, väljer du externa omvandlare och preamps efter budget och/eller krav - så där har ljudkortet i sig inget

Tack till dig med, men jag förstod bara delvis, menade du i ovanstående att ljudet endast påverkas vid audio-inspelning och inte med midi/vsti osv?

VSTi-ljud skapas av CPU:n i datorn, så ljudkortet är inte inblandat i annat än lyssningen där. När du däremot spelar in audio, så påverkar ljudkortet själva inspelningen också - under förutsättning att det finns omvandlare och kanske även analogdel inbyggt.

Anledningen till att man gärna köper dyrare ljudkort, är (åtminstone i mitt fall) stabilitet och tillförlitlighet, flexibilitet, vetskapen om att drivrutiner uppdateras snabbt vid behov - och att man vill kunna använda externa omvandlare etc enligt egna preferenser. En inbyggd DSP-mixer gör också sitt till, så att man kan routa ljudet hur som helst, för att skapa så många oberoende monitorlyssningar som man har utgångar till etc.

Jag kör själv med ett RME HDSP9652, som ligger på 6295:- (listpris). Det är mycket pengar, men det är inte dyrt, om du förstår hur jag menar... ☺️

Till det har jag RME ADI-8 DS, Benchmark ADC1 och Benchmark DAC1. Preamparna är främst True Systems P-Solo och Aphex 207D - och jag håller på att försöka bestämma mig för en preamp till. Får se vad det kan bli för något kul... 😄

En fördel med en sådan setup, är att man kan byta ut vilken del man vill, utan att behöva byta ljudkort. Vill man börja med Behringer-omvandlare för att hålla nere budgeten i börjen, så funkar det - och när man ställer högre krav så kan man byta ut omvandlarna till RME, Lynx, Apogee eller vad man vill. Likadant med preamparna, där man inte är låst vid något som sitter i ljudkortet från början.

Mitt förra RME-kort hade jag i 8 år ungefär - och enda anledningen till att jag bytte till ett nytt, var att jag ville skrota undan den platskrävande mixern, något som blev möjligt tack vare RME:s "Total mix", som inte fanns i det gamla ljudkortet. Det gamla ljudkortet lever och frodas i en god väns dator, så det funkar fortfarande perfekt trots att det nu är över 10 år gammalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen Claes! Vad hjälpsamma ni är (och inga von-oben-dissar [märkligt!]😆).

Bilden börjar klarna nu även om jag inte förstod alla "fackord" i ditt senaste svar, men det känns inte som om jag har all pejl jag vill ha. T.ex. angående dom olika inställningarna man kan välja på ljudkortet och inne i mjukvaran. Men jag kan inte be om mer nu, får helt enkelt se om tråden lever vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)

Hej folks

Fördelen med ett dyrare ljudkort som i mitt fall ett TC Konnect 48 får du visserligen en modul som du har utanför PCn. Den har inbyggd mixer, väldans logisk, en massa in o utgångar, line, balanserade, Z-hiz. Famför allt inbyggd preamp o fantommatning 48v för condensor mickar.

Framför allt du måste ha BRA högtalare.

Apropå tweaka - i nr:5 December 2003 o nr:6 2006 finns artikel om hur att tweaka. Det är en massa prg. som går igång automatiskt i windows som inte behövs.

Om du ska tweaka ska du defenetivt göra så här:

Alla musik prg. o Windows på en hårddisk.

All dina musikfiler på en egen hårddisk. Streamar bättre - flödet av musikdata.

Defragmentera ofta.

Alla andra prg. o Windows på yterligare en egen hårddisk.

Varför?

Jo om du ska tweaka är det många prg. som du ska stänga av men inte om du vill använda Internet, spel etc.

Vid en olycka.....

Backup, Backup, Backup

Tro mig jag har varit med om en olycka.

Paulsky 😉

Redigerat av paulsky
Link to comment
Dela på andra sajter

Upho (oregistrerad)

När jag läste igenom den här tråden kände jag att jag kanske kan hjälpa dig med att förtydliga några saker som spelar stor roll för ljudkvalitén och priset - omvandlingen D/A (A/D) och eventuella analoga komponenter i ett ljudkort. Ljudkorten har ju analoga utgångar och måste omvandla ljudet från digitalt till analogt och dessutom förstärka signalen för att den ska höras i t ex ett par hörlurar. Precis som en mobiltelefon eller en CD-spelare. Det betyder att när du lyssnar på (eller spelar in) ljudet via ljudkortets analoga utgångar så har ljudkortets A/D-omvandlare och förstärkare stor betydelse för ljudkvalitén och prislappen. Om du istället t ex bränner en CD och spelar upp din musik i en stereoanlägging påverkar givetvis inte komponenterna i datorns ljudkort kvalitén på uppspelningen. Testa att koppla in en liten mp3-spelare (via hörlursutgången) till förstärkaren i en bra stereoanläggning och spela upp en wave-fil. Lyssna och bränn sedan samma fil på en CD-skiva och spela upp igen från CD-spelaren i anläggningen. Förmodligen kommer du att höra en markant skillnad i volym och kvalité eftersom mp3-spelarens A/D-omvandlare och förstärkare är mycket sämre än CD-spelarens.

Ett exempel från real life är när min bror (en äkta hifi-nörd 🙂 ) skaffade ljudkortet TC Konnekt-8 och ett par bra Sennheizer-lurar: ljudkortets hörlursförstärkare klarade inte av att leverera tillräckligt med kräm för att göra hörlurarna rättvisa. Han fick istället skaffa en liten extern hörlursförstärkare för onödigt dyra pengar, men det blev stor skillnad på ljudkvalitén. (Ljudkortet fungerar bra för honom i övrigt - bra drivisar, bra D/A-omvandlare och bra mic-ampar för pengarna.)

Bra analoga komponenter och A/D-omvandlare är dyra och står ofta för en stor del av prisskillnaderna på CD-spelare och så verkar det även vara med datorljudkort. Om det inte spelar så stor roll för dig att datorn är välljudande, om du ändå använder dåliga hörlurar/monitorer eller om du tänker använda externa omvandlare och förstärkare ska du givetvis enbart prioritera kvalité på drivrutiner och eventuella inbyggda mic-ampar (som redan nämnts här av andra).

Dessutom: en stor anledning till att välja ett externt ljudkort är att det är lättare att undvika störningar i de känsliga analoga komponenterna. En dator är ju packad med elektronik som lätt bidrar med brus och brum (framförallt vid inspelning), med ett externt kort kan du flytta de känsliga komponenterna bort från eventuella störningar och låta en digital, okänsligare, signal gå till och från datorn via FW.

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till med inköpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läste igenom den här tråden...

Tack det var också intressant, känns om man kanske ska satsa på ett halvdyrt kort... att det ska låta bra i monitorerna är ju viktigt för mixningen. Jag ska köpa ett par KRK VXT 6 eller åttor... då måste man ju kunna nyttja dom också. Blev lite konfunderad nu bara när du pratade om störningar... är det vanligt? Du menar att det skulle påverka audio-inspelningen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du verkligen någon nytta av fyrkärnig processor till Reason? Och varför så lite ram?

Rätta mig om jag har fel med vista kräver väl massor av ram? 2 gb är nog minimum för vista + musikproduktion. Stoppa i mer minne, ladda hem asio4all och kör vidare på det integrerade ljudkortet.

My 2 cents.

Jag vet inte hur du läste nu, jag ska ju ha 4 eller 8 GB RAM. Reason är väl vad jag förstår kompatibelt med dubbla kärnor, har hört att så länge det stödet finns så ska man kunna nyttja fyra eller fler kärnor också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upho (oregistrerad)
När jag läste igenom den här tråden...

Tack det var också intressant, känns om man kanske ska satsa på ett halvdyrt kort... att det ska låta bra i monitorerna är ju viktigt för mixningen. Jag ska köpa ett par KRK VXT 6 eller åttor... då måste man ju kunna nyttja dom också. Blev lite konfunderad nu bara när du pratade om störningar... är det vanligt? Du menar att det skulle påverka audio-inspelningen då?

Ja, elektriska spänningar och vibrationer kan definitivt påverka, framförallt inspelningen. Ju mer el och vibrationer och ju närmare du kommer med mik, mik-kabel och mik-ampar desto större risk för störningar och brus. Du har säkert någon gång hört vad man brukar kalla för "nätbrum", när t ex en mik-kabel hamnat för nära en elkabel. Datorns nätagg och drives (CD/DVD och hårddiskar) är de komponenter som brukar ge ifrån sig mest oljud - nätagget pga all ström och CD/DVD pga "högljudda" rörliga delar och vibrationer. Testa i din gamla dator att gå in i ljudkontrollen och slå på mikrofoningången - du kommer förmodligen direkt att höra brus, brum och "vinanade" som ökar när CD/DVD eller hårddiskar också arbetar. Än värre blir det om du kopplar in en mik.

Givetvis är bättre ljudkort mer isolerade och med separata mik-ampar (för-förstärkare för mikrofoner med standard XLR-kontakter) minskar störningsriskerna mycket. Du kan även undvika en hel del genom ett smart tyst datorbygge - tex gummibandsupphängda hårddiskar, ljud- och vibrationsdämpande filt på insidan av chassit, stora (120 mm) fläktar med låg hastighet och effektiva passiva kylningselement. En tyst dator är ju dessutom alltid trevligare 😛 oavsett vad du ska använda den till!

Jag rekommenderar dig att noggrant fråga handlare/kolla forum etc om brusnivåer och känslighet innan du köper ett internt ljudkort, framförallt om det också har inbyggda mik-ampar. Kolla även suveräna Silent PC Review som gör mycket bra tester på komponenter och ger flera smarta tips på hur du bygger en tyst dator.

Berätta gärna vad du bestämt dig för och om du blev nöjd, jag skulle även vara intresserad av att få veta vilka datorkomponenter du valde och hur det funkade - jag ska själv byta dator inom kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Vista 64 Ultimate fungerade som ett rövhål, det sket sig hela tiden. ☺️

Jaha på vilket sätt då? Ja jag kör det idag och det enda problemet jag har haft är att toneport drivisen inte är så bra skriven. Reason funkar perfekt och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...