Jump to content
Annons

Absolut lättaste programmet


Stringles

Recommended Posts

Jo.

Jag har Fruity Loops 7 och fattar verkligen ingenting.

Jag har läst olika tutorials och lite ditten och datten, men inte kommit fram till någonting.

Finns det något program som är så barnsligt enkelt, så man kan klura ut allt själv på väldigt kort tid?

Väldigt glad vid snabba svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo.

Jag har Fruity Loops 7 och fattar verkligen ingenting.

Jag har läst olika tutorials och lite ditten och datten, men inte kommit fram till någonting.

Finns det något program som är så barnsligt enkelt, så man kan klura ut allt själv på väldigt kort tid?

Väldigt glad vid snabba svar!

Garageband brukar man höra är relativt enkelt. Har du ingen kompis som gör musik i datorn? Även om du då inte har det enklaste programmet, så har du åtminstone ett "bollplank" när du kör fast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo.

Jag har Fruity Loops 7 och fattar verkligen ingenting.

Jag har läst olika tutorials och lite ditten och datten, men inte kommit fram till någonting.

Finns det något program som är så barnsligt enkelt, så man kan klura ut allt själv på väldigt kort tid?

Väldigt glad vid snabba svar!

Prova om http://audacity.sourceforge.net/ är något för dig! Den är gratis, tar lite plats och är väldigt basic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att fundera på vad det är du vill åstakomma? Alla program har ju sina styrkor och svagheter. Men av de jag har provat så har jag ärligt talat svårt att tänka att något skulle vara speciellt mycket svårare eller lättare än något annat. Har man ingen aning om någonting så är alla program svåra. Därför är det oftas lättare att börja bestämma sig för mer specifikt VAD man vill åstakomma. Det brukar om inte annat göra det enklare att ställa frågor på forum som detta 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nintendo Wii som var med i tidningen studio för ett tag sedan såg rätt enkelt ut, eller Ejay (vet inte om det finns längre), där du bara drar in samplingar över varandra :rolleyes:

Som andra har skrivit innan, vad vill du göra? vad har du för tidigare erfarenheter av DAW:s eller analoga studior? Om du inte har några erfarenheter så är det nog bara att bita i det sura äpplet och ha tålamod medan du sätter dig in i ett DAW.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare postare skrivit så beror det på lite vilken sorts musik du är ute efter att producera samt vilka krav du har på kvalitét och originalitet.

Det finns ju loopbaserad programvara som är busenkel fast som inte lägger så mkt vikt vid personlig touch. Till exempel Ejay-serien, som kanske inte ska ses så mycket som ett musikprogram. Men som kan vara en inkörsport där du lär dig lite hur du gör ett arr och så. Annars tycker jag Reason är ett klockrent program eftersom allting finns inbakat. Där har du dessutom grymma möjligheter att utvecklas och faktiskt göra väldigt bra musik! Är du ute efter ett program för inspelning så kan du använda det tidigare nämnda Audacity för att spela in sång eller liknande, och sen lägga in i Reason alternativt att lära dig ett DAW-program så som Logic, Cubase eller Sonar där alla har möjlighet att spela in direkt i programmet och dessutom har stöd för VST-AU som är mjukvarusynthar och plugins.

Själv började jag med den eminenta trackern Fasttracker II för lite mer än 10 år sen. Trackers är relativt enkla men det kan ändå vara ganska krånglig att komma in i, det bästa du kan göra, oavsett vilket program du väljer är att be nån kompis som kan det bra visa dig lite grunder så du kan komma igång.

Övning ger färdighet. :rolleyes:

Lycka till

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Band-in-a-box bör väl också nämnas om man är ute efter något som busenkelt att komma igång med, speciellt för att göra enkla demos mm, iofs har väl programet växt och blivit duktigare den senaste tiden och kan säkert mycket mer än den version jag tittade på för några år sedan.

Men som sagt, det beror ju helt på vad du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Band-in-a-box bör väl också nämnas om man är ute efter något som busenkelt att komma igång med, speciellt för att göra enkla demos mm, iofs har väl programet växt och blivit duktigare den senaste tiden och kan säkert mycket mer än den version jag tittade på för några år sedan.

Men som sagt, det beror ju helt på vad du är ute efter.

Reaper ...totalkompetent och lättförståeligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart tog trådskaparen vägen??

Han har nog fullt upp med att göra filtersvep i notepad. 🙂

Håller med om att Reason är ett bra start DAW, för audioinspelning skulle jag rekomendera nån lite-verision av något större program tex. Cubase LE (Finns mycket fina tips och trådar här på forumet att kolla in.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar vilket prog han väljer. Om han lär sej ett prog så är det det enklaste proget. Alla som svarar här tycker ju att det programet de lärt sej är enklast just där för att de kommit över den där bumpen som inlärningen ändock är. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

lebedjev (oregistrerad)

Reaper är ett bra och logiskt uppbyggt program. 3MB stort och billigt för hemanvändare, 50 dollar tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

hänger på här med liknande frågor...

1. finns det något prog till pc som liknar Bars & Pipes i amigan? jag saknar mest att kunna lägga in olika effekter i varje midi kanal, exv att skriva att vid takt 4 så ska låten gå i E-dur och att man då kan koppla in en random arpeggiator som kör solon i rätt skala, etc. vad jag fattar har väl inte cakewalk såna finesser? jag har visserligen kvar B&P och min gamla amiga men det vore rolig om något liknande skapats för PC.

2. om man startar från scratch vilket insp prog rekomenderar ni som inte är för dyrt och ändå ganska enkelt

jag har ableton live lite, men tycker det är lite plottrigt, har kört en del cubase på skolan, men det finns ju en hel del stora att välja emellan

cubase, cakewalk, reason, protools (pc?) etc

för att förklara mig, om man börjar från scratch med ett program så behöver man ju inte börja med det dyraste (det misstaget har jag gjort på andra håll och har nu kunskaper i ett program som jag inte har råd att köpa, irriterande) men gärna med ett kompetent program för inspelning, midi, mixning med effekter som behövs

för närvarande kör jag förutom ableton, soundforge och acid, med de är lite begränsade(de 2 sista alltså) även om jag älskar acid

Link to comment
Dela på andra sajter

Circulate (oregistrerad)

E-Jay som många kanske redan har sagt, tycker faktiskt inte det är ett barnsligt program .. man måste ju börja nånstans! :rolleyes: Jag själv köpte E-Jay när jag var Ca 12-13år gammal. Sen efter det blev det ett liiite mer avancerat program som jag köpte på Ö&B Överskottsbolaget (Tunic, tror jag det hette). Sen kom reason in i bilden bara en liten stund efter. Så sen dess har jag alltid använt Reason.

Redigerat av Circulate
Link to comment
Dela på andra sajter

hänger på här med liknande frågor...

1. finns det något prog till pc som liknar Bars & Pipes i amigan? jag saknar mest att kunna lägga in olika effekter i varje midi kanal, exv att skriva att vid takt 4 så ska låten gå i E-dur och att man då kan koppla in en random arpeggiator som kör solon i rätt skala, etc. vad jag fattar har väl inte cakewalk såna finesser? jag har visserligen kvar B&P och min gamla amiga men det vore rolig om något liknande skapats för PC.

2. om man startar från scratch vilket insp prog rekomenderar ni som inte är för dyrt och ändå ganska enkelt

jag har ableton live lite, men tycker det är lite plottrigt, har kört en del cubase på skolan, men det finns ju en hel del stora att välja emellan

cubase, cakewalk, reason, protools (pc?) etc

för att förklara mig, om man börjar från scratch med ett program så behöver man ju inte börja med det dyraste (det misstaget har jag gjort på andra håll och har nu kunskaper i ett program som jag inte har råd att köpa, irriterande) men gärna med ett kompetent program för inspelning, midi, mixning med effekter som behövs

för närvarande kör jag förutom ableton, soundforge och acid, med de är lite begränsade(de 2 sista alltså) även om jag älskar acid

Ableton är dunder.....Kolla in tutorials på deras hemsida + att det finns sjukt mycket bra grejer på youtube och vimeo bland annat. Plottrigt hajar jag inte du sköter allt från antingen session wiev eller arrangement wiev ...simple as that :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton är dunder.....Kolla in tutorials på deras hemsida + att det finns sjukt mycket bra grejer på youtube och vimeo bland annat. Plottrigt hajar jag inte du sköter allt från antingen session wiev eller arrangement wiev ...simple as that 😛

kör du fullversionen eller tycker du lite versionen också är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att Samplitude var enkelt att använda.

Jag har kört både 8an och 9an.

Fast Fl är väl inte så svårt?

ska kolla upp, tack för tipset

sequel verkar intressant också

Fl gillar jag inte, inte så svårt kanske men det verkar inte trivas med mitt ljudkort, det låter bra när man bygger upp låtarna men slutmixen blir kass, är väl nåt jag inte lärt mig antagligen, men jag blev så besviken att jag inte orkade sätta mig in i det, sen är ju Fl mer en tracker, fast du kanske mena Fl studio, den har jag aldrig testat

börjar fundera på om du mena F1 istället he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton är dunder.....Kolla in tutorials på deras hemsida + att det finns sjukt mycket bra grejer på youtube och vimeo bland annat. Plottrigt hajar jag inte du sköter allt från antingen session wiev eller arrangement wiev ...simple as that 🙂

kör du fullversionen eller tycker du lite versionen också är bra?

Full version....

Det finns jämförelse karta på deras hemsida. Live lite 7 släpps nu, kanon att börja med.

Tips kolla på forumet vilka program som används mest då ser du var hjälp finns att få. Att få konkreta svar på tråd är kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...