Jump to content
Annons

Fejkad Elbas


MarAfrem

Recommended Posts

Är det nån som har erfarenheter av att försöka fuska till ett schysst elbas ljud med en elgura?

Själv försöker jag autotuna och lägga på en octaver (ev. blanda ljudet så att basen mer känns än hörs) och sedan skicka ut ljudet till ett Impulse Response Filter med någon basstärkare.

Hur gör ni andra, när ni inte har någon elbas tillgänglig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag latchar bas på mjukvaru-väg. Har provat lite med elgitarr men de flesta billiga halvruttna elbasar låter bättre än att försöka fejka med en elgitarr, enligt mina tester iaf. Men jag vet inte, har inte prövat SÅ mycket faktiskt... Ska införskaffa elbas själv nån gång, tills dess kör jag nån synt istället 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen skruvar jg till en synth eller så tar jag ngn av mina egna basar..

men om de inte finns, så kör jsg en oktavpedal på ngn gitarr..

funkar bäst på en lite uppstämd gitarr med lite klarare ljud. typ singlecoilmick eller soapbarmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som har erfarenheter av att försöka fuska till ett schysst elbas ljud med en elgura?

Själv försöker jag autotuna och lägga på en octaver (ev. blanda ljudet så att basen mer känns än hörs) och sedan skicka ut ljudet till ett Impulse Response Filter med någon basstärkare.

Hur gör ni andra, när ni inte har någon elbas tillgänglig?

Coolt att du frågar. Håller just nu på o experimenterar med just detta. Jag kör en ampliteube på gitarrspåret o valde gitarr till bas under fx och sedan la jag en ampeg-plugg på det. Man får meka med ljudinställningarna en del men det funkar faktiskt att få det ljudmässigt okej. Men inte mer....

Redigerat av svante
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har (from time to time) lyckats få till ett hlet okej bas ljud med gitarr. Eftersom jag inte stämmer om gitarren så blir den dock inte lika låg som en vanlig bas, men det funkar (för mig iaf) om låten ska ha en bas som ligger högt i tonläge.

Jag använder:

1. En gitarr (förstås)

2. Voxengo Boogex (med någon av de kabinetter som finns från en bas-förstärkare)

3. EQ (höjer rätt kraftigt vid 150 Hz, sänker runt 40-50 Hz och 1,5 KHz)

4. Kompressor

Kan inte lova att detta funkar för alla, men jag har en del låtar på gång då jag tycker detta låter rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
raso (oregistrerad)

jag mixtrade med sånt här för inte så länge sedan. en dag bestämde jag mig för att kolla vad en bas kostar, på blocket fanns det en för 800 med bag och stativ i hyffsat skick. på söndagen jobbade jag på mitt älskade hönseri och införtjänade hela 720 kr (!) när jag kom hem ringde jag till basägaren och en halvtimme senare var jag där och köpte den.

Eftersom jag kör min gitarr via datorn så behövde jag inte förstärkare. Jag kör min fina stagg bas oftast lajnad genom min behringer (ja, jag vet 😆 ) preamp till ljudkortet, ibland lägger jag en förstärkarsimulator i guitar rig.

Basen kostade mig 80 kronor och 8 timmar (90 kr/timme) och jag är väldigt nöjd 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...