Jump to content
Annons

Från Win till Mac


guranisten

Recommended Posts

har väl hållit på med musik via datorn i ca 3 år nu och har kört Win XP tillsammans med Sonar och en del VSTi. Nu är det dags att köpa ny dator och det är en bärbar som gäller. Jag har då stora funderingar på att gå över till Mac men undrar hur inlärningströskeln kommer att vara med nytt OS och nytt musikprogram (vilket rekomenderas, Logic express?). Känns lite halvjobbigt att så att säga börja om på nytt nu när man har satt sig in i Sonar och dess funktioner!

Funderar på en MacBook och är det ett bra val och vad behövs det för prestanda på en sån för att det ska flyta på bra? Mina projekt brukar bestå av ca 10 audiospår och ca 5 mjukvarusyntar + effekter.

Skriv gärna lite om era tankar och synpunkter på mitt dilemma och vad jag har att vänta mig 😆

Vågar jag byta OS 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag minns när jag bytte att det gick hur smärtfritt som helst att byta OS. Nu har inte jag testat logic, men kan tänka mig att om det kommer bli lite inlärning någonstans så är det mera bytet från sonar till logic i så fall. Men det kan nog någon annan svara lite på. En fråga jag hade när jag bytte os var hur man avinstallera program. Detta behöver du sällan göra, allt läggs i samma mapp och det är bara att ta bort mappen direkt, om det skall avinstalleras så ligger en uninstalll med i setupen. Så, nu kanske du slipper den frågan 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac OS X är ganska användarvänligt och intuitivt så det brukar gå ganska fort att lära sig använda.

Logic är precis lika intuitivt och enkelt. Men såklart tar det lite tid att "lära om sig". Typ en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba!

Kul att du funderar på Mac.

Gjorde själv samma migrering för ett par månader sedan, det gick väldigt smärtfrit.

OSx är väldigt lätt att lära sig, men det som jag upplevt är dom nya kortkommandona.

Du skriver logic epress, antar du köper 8an, det är just samma som jag kör.

Som ovan nämt så är det inte alls svårt att lära sig eftersom programmet är väldigt pedagogist uppbygt.

Undrar du något så fins en stor manual till allt i programmet i pdfformat där du kan söka på frågor osv.

Principen i logic är den samma som vilken annan sequnser som alla hellst.

Men om du tycker OSx e krångligt o bökigt, o du kanske redan laggtut massa pengar på annan programvara för pc så kan du alltid köra windows även på macen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...