Jump to content
Annons

bytt från PC till MAC , bytt kreativitetsnivå


linken

Recommended Posts

Hej.

Har arbetat med PC sen början på 90-talet både i musikskapande och i mitt yrke som teknik och supportansvarig. Har ofta haft obegränsad tillgång till att testa hårdvara.

Det har passerat laptops och desktops på löpande band. Cubase, Wavelab och pluggar.

Minne och SCSI diskar på löpande band.

Nackdelen är att mitt "kunnande" egentligen inte har bidragit på kreativitetsnivå. All tid har gått åt att konfigurera, patcha, uppdatera, formatera med rätt växlar, se till att systemet är på toppen. Varje grässtrå på den digitala gräsmattan har aktivt klippts av mig i min kontrollmani över den perfekta musikdatorn. För att inte tala om åren med Win98 och det h-v-te som det innebar.

Jag arbetar inte med musik på heltid idag men har (för att må bra) börjat skapa lite musik igen.

Tog en värsting laptop och drog igång, men samma dåliga vana infann sig. Optimeringssjuka?

Så jag köpte en MacBookPro med 15", stoppade in 4gig minne, tryckte in ett Apogee Duet och installerade Apple Logic 8.

Visserligen har jag en transportsträcka att lära mig logic, men allt annat rullar, utan hicka.

Mina externa Maxtor (RAID0 Turbo Edition) va bara att koppla in.

Ja kan inte ett skit om MAC OS och till min stora förvåning, behövs det inte! Jag behöver kunna logic och gärna kunna spela instrument, thats it.

Mitt sigifikansbehov har fått på smällen, jag behöver inte vara bra på dator längre för att få fart på musikproduktion, det är en konstig känsla.

Ville bara förmedla detta. Ja är nog inte ensam.

Mac är inte dyrare egentligen om tid är pengar.

Om man som jag skall försöka få till något utanför ordinarie arbete, ungar, fru, villa, åtagande, resor så blir det pannkaka och total energibrist med PC.

Så här va det för mig. Vill gärna tipsa någon annan som står i samma situation.

Köp en MAC och börja skapa och spela in, utan att prata med Bill Gates både före, under tiden och efter.

Ta nu inte detta som PC-kritik utan mer som en synpunkt på begreppet kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

bekräftat!

I mac spenderar man 10 timmar kreativt mot PC: 2 timmar kreativt, 7 timmar huvudvärk och 1 timme att klicka ner 'error' rutor.

Som van PC användare är PC fortfarande standard hemdatorn för mig. Skulle dock inte ens mot betalning gå tillbaka till PC inom musikskapande!!!

EDIT: Ber om ursäkt för överdriften 🙂

Redigerat av flange
Link to comment
Dela på andra sajter

bekräftat!

I mac spenderar man 10 timmar kreativt mot PC: 2 timmar kreativt, 7 timmar huvudvärk och 1 timme att klicka ner 'error' rutor.

Som van PC användare är PC fortfarande standard hemdatorn för mig. Skulle dock inte ens mot betalning gå tillbaka till PC inom musikskapande!!!

Osedvanligt intelektuellt inlägg må jag säga..

Låt oss antaga att vi ställer upp 1 ny Mac och 1 ny PC så skall man med ditt sätt att resonera endast vara,

20% kreativ mot Macen och resterande 80% ha huvudvärk eller annan ickekreativ verksamhet för sej 😎

Men hallå, kom igen nu va, detta kan du väl inte tro på själv va 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

allt beror på allt...

Själv har jag bara haft dåliga erfarenheter med Mac, vilket gjort mig ännu mer rädd för att byta från PC, trotts många påtryckningar. 😎

I mitt fall har Mac varit 100% huvudvärk och PC 100% bättre.

.. men det kan nog vara ett extremfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att ytterligare ngn joinat vår sekt. 😲

och näe, inga kraschar med mac här, dock med pc. 😎

nåväl, det här komemr säkert bli en mac vs pc tråd igen. hehe, skoj ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar ju helt om personlig smak och vad man ska ha datorn till. Eftersom jag håller på med så mycket annat än musik på min dator som inte funkar för Mac skulle jag aldrig byta även om jag varit sugen ett flertal gånger. Har dessutom nånting emot just det faktum att Mac inte är lika mod vänligt.

Jag står gärna ut med en error ruta hit och dit så länge jag får ha en kär gammal vän bredvid mig som jag vet aldrig sviker mig bara jag ger den lite uppmärksamhet i form av underhåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir säkerligen en finfin Mac vs PC-tråd - denna också... 😎😲

Själv kan jag definitivt inte hålla med om förhållandet mellan kreativt arbete och huvudvärk och pillande. Om man börjar pilla med saker som man egentligen inte behöver pilla med, så får man däremot skylla sig själv för att man ställer till problem för sig... 😉

Själv har jag haft typ 0,1% pillande (om ens så mycket) och typ 99,9% arbete de senaste 3 åren ungefär - trots att jag är PC-förare... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det handlar ju helt om personlig smak och vad man ska ha datorn till. Eftersom jag håller på med så mycket annat än musik på min dator som inte funkar för Mac skulle jag aldrig byta även om jag varit sugen ett flertal gånger.

Då kanske jag kan upplya dig om att du kan köra Windows nativt på alla Intel-macar plus givetvis Linux o.s.v....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Själv har jag haft typ 0,1% pillande (om ens så mycket) och typ 99,9% arbete de senaste 3 åren ungefär - trots att jag är PC-förare... 😎

Så Claes det är bara de tre senaste åren som din PC har fungerat friktionsfritt för dig? Men du har väl kört PC i typ minst 10 år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt så är det 8 medlemmar som läser denna tråd. Ja, som IDF säger, det kan bli underhållande ett tag 😲

Det tråkiga med sådana här trådar, är att man brukar beskyllas för att ljuga om man berättar hur bra ens egen PC fungerar, medan den mörka sidans förespråkare ser sina datorer som helt felfria mackapärer som aldrig någonsin kan krångla på allra minsta sätt... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

allt beror på allt...

Själv har jag bara haft dåliga erfarenheter med Mac, vilket gjort mig ännu mer rädd för att byta från PC, trotts många påtryckningar. 😲

I mitt fall har Mac varit 100% huvudvärk och PC 100% bättre.

.. men det kan nog vara ett extremfall.

Samma erfarenhet har jag. Kom ihåg att jag köpte en G4:a för runt 14000:-, året tror jag var 2000, och hade så mycket problem att jag trodde jag skulle få hjärnblödning. Men jag höll envist kvar i Mac ett par åt till... känd mig lite utvald. 😎

Fast intresset för Mac har börjat vakna lite igen när Intelmacarna kom.

Ha de!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag haft typ 0,1% pillande (om ens så mycket) och typ 99,9% arbete de senaste 3 åren ungefär - trots att jag är PC-förare... 😲

Så Claes det är bara de tre senaste åren som din PC har fungerat friktionsfritt för dig? Men du har väl kört PC i typ minst 10 år...

Nej, det har fungerat friktionsfritt i alla år, men jag nämnde de senaste 3 åren eftersom det är ungefär så länge jag har kört nuvarande konfiguration. 😎 Ja - det börjar bli dags att uppgradera, men jag klarar mig med nuvarande prestanda, så jag överlever nog att vänta till nästa generation CPU:er...

Tidigare har det nog handlat om upp till 1% pillande i värsta fall - alltså innan jag bytte till Win XP...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga som jag sagt i en annan tråd som handlade precis om samma sak. Kör Pro Tools på Mac hemma och PC på jobbet. Ingen av datorerna har strulat. Min slutsats = kör det du trivs i. Tror inte det ena är bättre än det andra. Däremot så kan man köpa massa delar till PC och utbudet är större vilket jag tror ger både för och nackdelar. Om byggaren eller firman som bygger inte kan sina grejer till 100% så kan det bli problem. MAC kör däremot sina datorer precis som de är, och låter mjukvaran anpassa sig efter dem, medan PC anpassar sig efter mjukvaran. Den känslan har jag iaf. Med det sagt, så skall jag nu luta mig tillbaka och njuta av "kriget" 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Själv har jag haft typ 0,1% pillande (om ens så mycket) och typ 99,9% arbete de senaste 3 åren ungefär - trots att jag är PC-förare... 😛

Så Claes det är bara de tre senaste åren som din PC har fungerat friktionsfritt för dig? Men du har väl kört PC i typ minst 10 år...

Nej, det har fungerat friktionsfritt i alla år, men jag nämnde de senaste 3 åren eftersom det är ungefär så länge jag har kört nuvarande konfiguration. 😉 Ja - det börjar bli dags att uppgradera, men jag klarar mig med nuvarande prestanda, så jag överlever nog att vänta till nästa generation CPU:er...

Tidigare har det nog handlat om upp till 1% pillande i värsta fall - alltså innan jag bytte till Win XP...

Att dina PCs hr fungerat friktionsfritt i alla år kanske inte är en lögn(?) men en klar försköning framstår det som om man har läst en del av dina tidigare inlägg.. och Claes ser du inte det lustiga i att du propagerar för PC men kör ett gammalt OS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag haft typ 0,1% pillande (om ens så mycket) och typ 99,9% arbete de senaste 3 åren ungefär - trots att jag är PC-förare... 😛

Så Claes det är bara de tre senaste åren som din PC har fungerat friktionsfritt för dig? Men du har väl kört PC i typ minst 10 år...

Nej, det har fungerat friktionsfritt i alla år, men jag nämnde de senaste 3 åren eftersom det är ungefär så länge jag har kört nuvarande konfiguration. 😉 Ja - det börjar bli dags att uppgradera, men jag klarar mig med nuvarande prestanda, så jag överlever nog att vänta till nästa generation CPU:er...

Tidigare har det nog handlat om upp till 1% pillande i värsta fall - alltså innan jag bytte till Win XP...

Att dina PCs hr fungerat friktionsfritt i alla år kanske inte är en lögn(?) men en klar försköning framstår det som om man har läst en del av dina tidigare inlägg.. och Claes ser du inte det lustiga i att du propagerar för PC men kör ett gammalt OS?

Jag skulle inte kunna beskriva det på annat sätt än att mina burkar har fungerat friktionsfritt. Jag vet inte vad du syftar på, men det finns ju alltid någon hårddisk som har blivit för liten och måste bytas till en större. Vattenpumpen har lagt av och kylningen fick därför tillfälligt ersättas med traditionell fläktkylning. I övrigt är det inga speciella incidenter jag kan komma på...

Nej, jag ser inte det lustiga i att framhäva PC och köra ett gammalt OS, eftersom XP är beprövat och fungerar, medan Vista är så pass nytt att det inte fungerar som det borde. Detta har t o m Microsoft halvt om halvt erkänt, eftersom de tillåter downgrade till XP om man köper en ny dator med Vista-licens. Att Microsoft släpper ett OS som inte fungerar lika bra som det föregående, är förstås inte bra - men det löser sig så småningom... 😛 Om Vista däremot inte fixas så att det fungerar minst lika bra till musikburkar som XP har gjort, så är jag förstås inte främmande för att byta plattform. Jag har inte upphöjt min dator till någon sorts religion, utan ser den bara som ett arbetsredskap. Fungerar den för dåligt så måste den helt enkelt bytas ut mot ett bättre verktyg. Om det nya verktyget blir en hetare PC eller om det blir en Mac, får tiden utvisa - men eftersom jag kan PC och trivs i den miljön, så ska det mycket till för att jag ska gå över till den mörka sidan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
redskap. Fungerar den för dåligt så måste den helt enkelt bytas ut mot ett bättre verktyg. Om det nya verktyget blir en hetare PC eller om det blir en Mac, får tiden utvisa - men eftersom jag kan PC och trivs i den miljön, så ska det mycket till för att jag ska gå över till den mörka sidan... 😉

Vilken sida som är den mörka vet vi ju alla t.o.m. du.....

Och det är lustigt eller snarare tragiskt att du rekommenderar PCs som i 99% av fallen idag säljs med VISTA men själv kör du XP...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Kan man inte hantera en vanlig PC och det "krånglar" för än, då måste man vara bra jävla dålig på datorer och inte ha en dator alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.
Jag kan säga som jag sagt i en annan tråd som handlade precis om samma sak. Kör Pro Tools på Mac hemma och PC på jobbet. Ingen av datorerna har strulat. Min slutsats = kör det du trivs i.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Giz - Du är en av dom fina killar som sticker ut och säger som det är 😉

Det känns som alla MAC användare är helt insnöade på sin grej.

Som om det vore någon jäkla sekt.

Sen är det kul att trådskaparn reggar sig och postar en tråd och det är just om mac.

låter som ett troll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Jag förstår inte hur man kan få en PC att bli dålig?

Datorn blir inte sämre än va du gör den till.

Jag kör Vista sen några dagar tillbaka och tro det eller ej - det fungerar och är snabbare än XP, i mitt tycke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Jag förstår inte hur man kan få en PC att bli dålig?

Datorn blir inte sämre än va du gör den till.

Jag kör Vista sen några dagar tillbaka och tro det eller ej - det fungerar och är snabbare än XP, i mitt tycke.

Vista är garanterat inte snabbare än XP på en likvärdig PC...och mångs av PCs problem kommer från MS och diverse antivirus företags programmerare som kanske vill väl men det slutar alltid i en röra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Nu tar jag på mig blöjan och ger mig in i krigszonen! 😉

En PC kommer aldrig att vara felfri och heller inte en Mac. Hur bra fungerar Leopard och Logic 8 ihop? Du kommer säkert att svara "jättebra" men jag känner en hel del folk som svurit en del på sista tiden. Dessutom så har vi bytet till Ageres firewire-kretsar i nya Macar...

...min gevärspipa ryker... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Jag förstår inte hur man kan få en PC att bli dålig?

Datorn blir inte sämre än va du gör den till.

Jag kör Vista sen några dagar tillbaka och tro det eller ej - det fungerar och är snabbare än XP, i mitt tycke.

Vista är garanterat inte snabbare än XP på en likvärdig PC...och mångs av PCs problem kommer från MS och diverse antivirus företags programmerare som kanske vill väl men det slutar alltid i en röra..

Man kan aldrig vara garanterad att ett tex Antivirusprogram ska vara felfritt.

Eller något annat program heller för den delen.

Oavsett om det är på PC eller MAC.

Men att säga att en PC strular har jag lite svårt att förstå.

Vad är det ni macanvändare tycker strular på en PC?

Edit: Sen måste jag kontra trådskaparens uttryck

"bytt från PC till MAC , bytt kreativitetsnivå"

- Det är mänsklig psykologi att när man får nånting nytt så ökar/ändras kreativitetsnivån.

Oavsett va du bytt till.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Nu tar jag på mig blöjan och ger mig in i krigszonen! 😳

En PC kommer aldrig att vara felfri och heller inte en Mac. Hur bra fungerar Leopard och Logic 8 ihop? Du kommer säkert att svara "jättebra" men jag känner en hel del folk som svurit en del på sista tiden. Dessutom så har vi bytet till Ageres firewire-kretsar i nya Macar...

...min gevärspipa ryker... 😏

Jag har aldrig påstått att OSX är perfekt till skillnad mot Claes som propagerar för att PCs fungerar friktionsfritt....

Dock OSX är klart bättre än Windows men behöver man köra Windows på en Mac så går ju det också. OSX är dessutom byggt på öppna standards till skillnad mot Windows...

Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Logic fungerar utan tvekan kalas på OSX Leopard med en modern mac...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...