Jump to content
Annons

Bärbar med låg vikt och vettigt pris...?


Claes Holmerup

Recommended Posts

Jag är lite inne på att skaffa en bärbar PC som komplement, men den ska vara så lätt som möjligt - absolut inte mer än 2kg, men hellre närmare 1.5kg (för lättare än så finns väl knappt...?). Problemet är att de jag själv har lyckats hitta, har en lite väl tilltagen prislapp, så jag tänkte höra om det finns folk som har några bra tips?

Musiken är inte första prioritet på den, så det är inga extrema prestandakrav, men det är ju trevligt om batteritiden ligger på åtminstone 2-3 timmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s150...kt_pris_inkmoms

Sökte på upp till 1,9 kg och intel processorer. Tycker DELL XPS1330 är intressant. Har föregångaren och är helnöjd. Har ett 9 cells batteri(som tyvärr sticker ut en bit från chassit) med batteritid på +5 timmar med blandad användning. En bättre variant är ju annars att man kör 6 cells och tar ut dvd enheten och slänger i en batteri enhet så har du grymbatteritid

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen är inget alternativ med en prislapp på över 16000:-, men i övrigt är den ju rätt läcker...

Fortsatte leta och hittade Dell D430, på 1.36kg strax över 10000:-. Den verkar vara ett intressant alternativ - men det lägre priset på XPS M1330 är ju också lockande, trots att den väger betydligt mer...

Inget lätt beslut... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en Thinkpad x60 som jag är kanonnöjd med.

Robust och bra batteritid.

Firewire finns.

Nackdelar, upplösningen på den inbyggda skärmen är lite låg.

Ingen inbyggd DVD spelare, finnes i dockningsstationen, i och för sig har jag nästan aldrig saknat DVD spelaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett test av 10 ultraportabla datorer, gjort av amerikanska PC World: (länk)

Planerar Studio något test av bärbara datorer lämpliga för musikproduktion? Det snackas mycket här på forumet om firewirechip som inte funkar med alla externa fw-ljudkort t ex, vilket onekligen gör valet av bärbar dator svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett test av 10 ultraportabla datorer, gjort av amerikanska PC World: (länk)

Planerar Studio något test av bärbara datorer lämpliga för musikproduktion? Det snackas mycket här på forumet om firewirechip som inte funkar med alla externa fw-ljudkort t ex, vilket onekligen gör valet av bärbar dator svårt...

Har inte det bara handlat om Agere-chipet som Apple använder i sina burkar - eller har någon PC-tillverkare också gjort samma dåliga val...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...