Jump to content
Annons

Laptop för livebruk? VST-I


Daniel

Recommended Posts

Behöver byta ut gamla JV-1010an mot något fräschare. Är ute efter realistiska trumpet och stråkljud m.m. och då den låter väldigt onaturligt funkar det inte längre. Finns det någon billig modul som fixar detta eller måste jag köpa en bärbar dator?

i sådana fall:

Är det stabilt att köra tyngre VST-i live?

Vad behöver jag för dator?

Ljudkort?

Kan jag använda Cubase live eller finns det bättre program för detta? Behöver ju egentligen bara något som spelar upp VST instrument och inte hänger sig. Jag kommer ju inte använda några inspelningsfunktioner.

Alla tips mottages. Något annat man böra tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du bara ha den för live-bruk så skulle jag nog köpt en så liten som möjligt, kanske 12"-skärm. Annars är det bara att köpa så kraftfull dator du har råd med. Men förmodligen skulle även de där riktigt billiga laptoparna för under 4000 funka för att spela upp några enstaka vst-instrument. Se bara till att installera asio4all-drivrutinerna (www.asio4all.com), så funkar även det inbyggda ljudkortet.

Steinberg har ett program som heter V-stack, som är ett virtuellt rack. Där kan du stoppa in dina vst-syntar och annat.

Vet inte vad du har för klaviatur nu? Är det lite äldre behöver du kanske köpa en midi->usb-adapter. En enkel för en keyboard kostar knappt 400 kronor, behöver man fler kanaler blir det några hundralappar mer. Annars är det smidigaste såklart att köpa något klaviatur som har usb-uttag inbyggt, och dessutom strömförsörjs via detta, så blir det minimalt med sladdar!

Sen vet jag inte om man kanske behöver någon line-box efter utgången på laptopen, det brukar ju oftast vara en hörlursutgång. Men det är förbi mitt tekniska kunnande!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Studio 3-08 kommer en artikel som passande nog heter "Välj rätt studiodator", som går igenom olika situationer man kan använda datorn i och vad man ska tänka på. I ditt fal låter det som att du kommer använda många sample-baserade vst-instrument, vilket ställer krav på processor och ramminne (det senare beroende på hur stora samplingsbibliotek du använder).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore bra om den är ganska tålig också då den kommer att bäras runt en hel del. Jag har en bärbar acer hemma som jag absolut inte skulle lita på i live sammanhang då byggkvaliteten är dålig och både fläkt och hårddisk pajjat.

Några särskilda märken eller modeller man bör satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
I Studio 3-08 kommer en artikel som passande nog heter "Välj rätt studiodator", som går igenom olika situationer man kan använda datorn i och vad man ska tänka på. I ditt fal låter det som att du kommer använda många sample-baserade vst-instrument, vilket ställer krav på processor och ramminne (det senare beroende på hur stora samplingsbibliotek du använder).

..och så kan du komplettera med nr 4 2007. Handlar om dator på scen 🙂

http://studio.idg.se/2.1078/1.104926

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Se bara till att installera asio4all-drivrutinerna (www.asio4all.com), så funkar även det inbyggda ljudkortet.

Hur låg latency får man då?

Jag har aldrig fått någon av mina tre PCs att få tillräckligt låg latency för att det skall kännas bra när jag lirar keyboard eller gitarr genom datorn.

Ett fåtal spår går att köra med hyggligt låg latency sedan börjar det knastra. Det inträffar mycket tidigare än när jag kör mitt PCI ljudkort som har Asio drivar från fabrik.

Och dessutom brukar Asio4all balla ur på min laptop, inget jag skulle vilja köra live...

Så då är jag nyfiken...

Hur långt ned har du fått latencyn?

Och är Asio4all stabilt hos dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

JAg har kört med Kontakt och Cubase i tre år snart. Har aldrig fått en krash. Först på en Acer 12" där ena fläkten dog så den slocknade när det blev för varmt 😉

Nu har jag en LG 17" vilket är rena drömmen, för jag ser vad som står på skärmen. Ser lite lökigt ut att böja sig fram och titta på en dataskärm för att den är så liten. Kör med RME multiface och PCMCIA in i datorn. Nu finns det iofs PCIe men det skiter jag i tills datorn brakar ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om den här? ÄR det rätt chipset osv?

Dell xps m1330.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...3306&s=dhs¨

Tack för svaren!

Har tänkt att köra V-stack. Vad för ljudkort kan man ha som är smidigt och billigt? Jag har redan ljudkorti studion så så billigt och enkelt som möjligt. För jag antar att det inte går med det inbyggda??

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara säga att jag skippar m1330 och kör på en Zepto istället då jag vet att den har TI firewire.

Spec:

Power

14.1" WXGA+ skärm 1440x900

NVIDIA® 8600M GT 512MB

2.4 GHz Intel® Core™2 DUO T8300 3mb cache

4096DDR2 667MHz/PC5300 Ram

320GB 5400rpm. SATA hårddisk

Zepto Z-pro 300Mbit (NBG)

Samsung DVD-RW DL brännare

Indbygget Bluetooth 2.0 EDR

Landade på ca 12 000 krinkl frakt etc. Vad tycker ni om det? Verkar det vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

alternativet är:

ASUS F9S-2P088C

Intel Core 2 Duo T7250 2.0GHz / 2048MB / 160GB / TFT12.1 / DVDRW / Win Vista Home Premium. lite mindre och smidigare, men mindre minne och årddisk samt sämre processor. har firewire överhuvudtaget så villjag ha det får jag köpa extra och väljer då TI såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

alternativet är:

ASUS F9S-2P088C

Intel Core 2 Duo T7250 2.0GHz / 2048MB / 160GB / TFT12.1 / DVDRW / Win Vista Home Premium. lite mindre och smidigare, men mindre minne och årddisk samt sämre processor. har inte firewire överhuvudtaget så villjag ha det får jag köpa extra och väljer då TI såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vista ger i nuläget sämre prestanda med FW-kort än XP. Att det är TI-FW är bra men fortfarande ingen garanti för att det kommer att fungera 100% med musikljudkort, det är kombinationen av alla komponenter som avgör om det rullar smärtfritt med låga latency-värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med supporten för zepto. Skönt att de hade koll, de var de enda idag som kunde svara direkt på om de använde TI eller inte. Han sade också att det inte skulle innebära problem att använda laptopen som DAW. Dock är priset något högt, inte direkt vad jag tänkt lägga ut.

Varför inte skapa en lista med bärbara datorer som man vet har TI-chipset? Det vore ju iallafall en början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...