Jump to content
Annons

Preview i Cubase!


crys

Recommended Posts

Hej

Ja jag vet att det redan fanns två trådar om detta tidigare, men dom är gammla plus att dom som svara inte fattade frågan riktigt och någon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

Så vi säger när man ska lägga en effekt i en audiofil man spelat in eller bara lagt in, hur ska man göra så att preview grejen funkar så man kan lyssna på det direkt utan att spara det så det laddas fram och tillbaka, och bara kunna lyssna på det utanför effekt rutan?? Det är ju det knappen är till för, eller hur. Sen har jag i så fall ett annat mindre program, goldwave, som gör funktionen direkt och enkelt. Men detta är störande.

Goldwave är bra föresten för inspelning, mxning och redigering kan jag tillägga, bara att det inte har alla dom lite mer funktionerna som cubase har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...dom som svara inte fattade frågan riktigt och någon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

Hmm, inte för att verka otrevlig eller så, men jag ser en tendens till att det kan bli så här också, för jag förstår i alla fall inte riktigt frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Cubase fixar att spela upp effekter i realtid utan att du behöver "bränna in" effekterna i filen.

Det är det fina i kråksången.

Du kan lägga på effekter på två olika sätt.

Som insert eller som send.

"Preview grejen" är den är standard sättet att jobba i Cubase, dvs effekter i realtid.

Vad är det för effekter du vill använda?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag vet att det redan fanns två trådar om detta tidigare, men dom är gammla plus att dom som svara inte fattade frågan riktigt och någon kunde förklara, detta tycks vara ett vanligt problem för vissa i cubase.

Så vi säger när man ska lägga en effekt i en audiofil man spelat in eller bara lagt in, hur ska man göra så att preview grejen funkar så man kan lyssna på det direkt utan att spara det så det laddas fram och tillbaka, och bara kunna lyssna på det utanför effekt rutan?? Det är ju det knappen är till för, eller hur. Sen har jag i så fall ett annat mindre program, goldwave, som gör funktionen direkt och enkelt. Men detta är störande.

Goldwave är bra föresten för inspelning, mxning och redigering kan jag tillägga, bara att det inte har alla dom lite mer funktionerna som cubase har.

Om jag förstår frågan rätt handlar det om när man processar ljudfilen, t ex pitch shift?

Har iofs inget svar på frågan, för jag har aldrig varit med om att det inte funkar när man trycker på preview-knappen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet vad send är för något, har än så länge bara prövat att lägga effekter för synthen genom dom effekterna i send, men dom är väl inte samma, det var ju några andra mindre ffekter...?, som dom genom procces effeckter. Sitter inte hemma nu, så jag får kolla det lite närmare sen och säga

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase fixar att spela upp effekter i realtid utan att du behöver "bränna in" effekterna i filen.

Det är det fina i kråksången.

Du kan lägga på effekter på två olika sätt.

Som insert eller som send.

"Preview grejen" är den är standard sättet att jobba i Cubase, dvs effekter i realtid.

Vad är det för effekter du vill använda?

Jo, men det finns även det tredje alternativet genom menyn: Audio -> Plug-ins, och även "Process" som inte finns med på insert och sends. Det visste du redan förmodar jag?

Så nu har jag prövat igen och nu funkar preview grejen IGEN, för jag kom ihåg, jag had ekunnat pröva den utan problem för många veckor sen, och sen nu innan funka det inte, men nu funka det alltså igen för mig.

och ja det är klart jag visste att cubase ska klara det drloop 🙂. Nu måste jag bara veta varför det inte funka förra veckan, men jag kanske inte måste ta reda på det.............

Tack ändå folks

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet vad send är för något, har än så länge bara prövat att lägga effekter för synthen genom dom effekterna i send, men dom är väl inte samma, det var ju några andra mindre ffekter...?, som dom genom procces effeckter. Sitter inte hemma nu, så jag får kolla det lite närmare sen och säga

Här skrev jag lite fel, att lägga effekter kan man göra på 3 sätt, genom menyn, insert, och sends, jag tänkte på något anant här, när man t ex spelar midi och vill göra effekter i real, då var det andra helt konstiga effekter på inserts..........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...