Jump to content
Annons

Gitarrinspelningen låter skit!


rockdemon

Recommended Posts

skit också. bara "white noise" nivån i min lägenhet kräver att jag har en gate på -53db. sen när typ grannarna flyttar en stol eller nåt så måste jag höja den till typ -49db. Jäkla liv här med andra ord. Måste hittar nåt tyst ställe att spela in på sen...

I slutet på inspelningen(det är bara början som är uppladdad här) så blir det ett jäkla brus i bakgrunden. det är grannen som spolar i kranen. så kan man ju inte ha det precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Shit, jag har också problem med inspelning av ackustisk gitarr. När jag lyssnar på drloops och creels förslag så tycker jag det låter kanon. Reverben tycker jag låter bra som tusan och själv kan jag inte få till något alls där. Hur har ni gjort? Vad har ni använt? Reverben låter ju som reverb, haha. Jag har nyss börjat med Logic och jag tycker de reverb som finns med bara låter artificiella och värdelösa. Kanske beror det på att man saknar talang, men det kan inte bara vara det. Hur gör ni som sagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

skit också. bara "white noise" nivån i min lägenhet kräver att jag har en gate på -53db. sen när typ grannarna flyttar en stol eller nåt så måste jag höja den till typ -49db. Jäkla liv här med andra ord. Måste hittar nåt tyst ställe att spela in på sen...

I slutet på inspelningen(det är bara början som är uppladdad här) så blir det ett jäkla brus i bakgrunden. det är grannen som spolar i kranen. så kan man ju inte ha det precis.

I hear you 😲 Samma i min lägenhet. Fungerar för att testa i förproduktionen, men vid produktionen så åker jag till en tyst lokal. Kul att du hittade det sound du ville ha tillslut och att du fick lite rolig läsning.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jo det blev rätt ok med nya strängar. men jag ska byta ut dom där direkt. fan sämsta strängarna jag haft tror jag. Det är Dean Markley Alchemy http://www.deanmarkley.com/Strings/Acoustic/GoldPhosAc.shtml

Man tror ju att dom ska vara bra men jag tycker bara dom är fruktansvärda... kan bero på att dom är så tjocka också...

Link to comment
Dela på andra sajter

skit också. bara "white noise" nivån i min lägenhet kräver att jag har en gate på -53db. sen när typ grannarna flyttar en stol eller nåt så måste jag höja den till typ -49db. Jäkla liv här med andra ord. Måste hittar nåt tyst ställe att spela in på sen...

I slutet på inspelningen(det är bara början som är uppladdad här) så blir det ett jäkla brus i bakgrunden. det är grannen som spolar i kranen. så kan man ju inte ha det precis.

I hear you 😲 Samma i min lägenhet. Fungerar för att testa i förproduktionen, men vid produktionen så åker jag till en tyst lokal. Kul att du hittade det sound du ville ha tillslut och att du fick lite rolig läsning.

MVH

Anders

ja, jag fick otroligt många ideer fårn olika håll här. får spara pengar till att köpa ett par stereo mickar. stereo projects paret verkat rätt bra. får väl läsa mig runt här för att få lite info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lite lustigt tips är att sätta dig nån meter ifrån en hård vägg för att få en massa schyssta early reflections från den. (Alltså så att du sitter riktad mot väggen med mikrofonen mellan dig och väggen.)

Tror jag snodde den idén från ett nummer av studio om jag inte minns fel. Kan bli svinschysst.

Om du sen har 2 mikrofoner kan du även testa att sätte en nedifrån vid typ ditt högra knä, riktad upp mot ljudhålet ungefär. Blir rätt schysst. Kan vara bra att komplettera den vanliga mikningen med. Du kan ju även testa att bara micka därifrån med den enda mikrofon du har, man vet ju aldrig.

Sen som sagt gör nya strängar underverk, men det har du ju redan upptäckt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett lite lustigt tips är att sätta dig nån meter ifrån en hård vägg för att få en massa schyssta early reflections från den. (Alltså så att du sitter riktad mot väggen med mikrofonen mellan dig och väggen.)

Tror jag snodde den idén från ett nummer av studio om jag inte minns fel. Kan bli svinschysst.

Om du sen har 2 mikrofoner kan du även testa att sätte en nedifrån vid typ ditt högra knä, riktad upp mot ljudhålet ungefär. Blir rätt schysst. Kan vara bra att komplettera den vanliga mikningen med. Du kan ju även testa att bara micka därifrån med den enda mikrofon du har, man vet ju aldrig.

Sen som sagt gör nya strängar underverk, men det har du ju redan upptäckt. 🥰

låter coolt. det måste jag testa. det med väggen alltså.

har bara en användbar mic just nu så det andra kan jag inte testa än tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

spontan reaktion

du knäpper bassträngen å nuddar dom andra

därav en väldigt ojämn ljudbild

jobba på speltekniken

jo pga av det så lirade jag på version två där allt utom en sträng med tummen. lite klurigt men det blev bättre iaf.

vad bör jag satsa på, att få till hårdare anslag med pekfingret eller lösare med tummen?

Link to comment
Dela på andra sajter

spontan reaktion

du knäpper bassträngen å nuddar dom andra

därav en väldigt ojämn ljudbild

jobba på speltekniken

jo pga av det så lirade jag på version två där allt utom en sträng med tummen. lite klurigt men det blev bättre iaf.

vad bör jag satsa på, att få till hårdare anslag med pekfingret eller lösare med tummen?

hårdare med pekfingret i första hand isf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...