Jump to content
Annons

Gehör och skalor?


expanded

Recommended Posts

Um tjae, är inget musikteorifreak så jag vet inte om det är den korrekta benämningen. Men,

Finns det några bra regler som man kan tänka på angående olika skalor för att underlätta att återskapa en melodi/ackordföljd som man har i huvudet?

Jag märker att jag lättast tänker i ackord /harmonik så att säga, men när jag sedan sätter mig ner så finner jag det svårt just skalmässigt att sätta ackorden, grundnoten brukar inte vara något problem, men tersen och kvinten brukar ställa till med problem.

Eller ska man bara sätta sig ner och börja rånöta skalor?

Hoppas någon förstår vad jag menar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte direkt . . dvs förstår vad du menar 😛

Vad är det du vill göra? ex: skriva ut din låt idè med akord och melodi?

eller . . . ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, det skulle ju vara grymt om man kunde sätta sig ner och skriva ner sin melodi på papper utifrån vad man har i huvudet.

Men jag syftade mer på när jag sätter mig i pianorollen och försöker återskapa ackordföljden. Som sagt, jag har inga stora problem med just nån trallvänlig visselmelodi utan det rör sig mer om en känsla/harmonik som jag får på hjärnan som är svåra att återskapa.

Men jag antar ända vägen till det är att verkligen hårdnöta skalor och spela mycket så man helt enkelt lär sig hur allt låter egentligen? Ett stort problem kan ju vara att jag inte spelar något instrument...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjae, det skulle ju vara grymt om man kunde sätta sig ner och skriva ner sin melodi på papper utifrån vad man har i huvudet.

Men jag syftade mer på när jag sätter mig i pianorollen och försöker återskapa ackordföljden. Som sagt, jag har inga stora problem med just nån trallvänlig visselmelodi utan det rör sig mer om en känsla/harmonik som jag får på hjärnan som är svåra att återskapa.

Men jag antar ända vägen till det är att verkligen hårdnöta skalor och spela mycket så man helt enkelt lär sig hur allt låter egentligen? Ett stort problem kan ju vara att jag inte spelar något instrument...

Försök och lär dig de första 8 intervallerna (prim, sekund, ters, kvart, kvint, sext, septima, oktav), dur och moll skalor, förtecken. Sen såklart kunna G-klav och F-klav.

Piano är ju ett ganska bra instrument att börja spela, det underlättar.

Kolla runt lite i närheten, finns säkerligen nån folkhögskola/kulturskola som lärut musikteori och klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att "tänka"/nynna fram vilka toner som du tror ingår i ackordet du är ute efter, leta sedan upp de tonerna och se om det funkar som ackord och om det matchar melodin du har.

Det kan ju vara så att grundtonen du har inte är den som passar till ackordet, försök då lista ut vad det är för ackord du hittat och testa ny grundton, borde ju vara någon av de toner du har i ackordet.

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...