Jump to content
Annons

Dödliga buggar i Logic Pro 8!


Crusner

Recommended Posts

Tjena!

Jag jobbar i Logic pro 8 och har nyss införskaffat mig en liquid mix och då självklart fått lite problem...

När jag bouncar och ibland spelar upp projekt så kommer det upp en: system overload ruta som säger att datan inte hinner läsa all info etc. Jag har en mac pro dator med två gig ram så det har jag uteslutet. Jag har testat med mängder av olika buffertsizer. vilket inte hjälper trots att problemet stinker om just ett buffertsize problem! När jag spelar upp ett projekt i logic får jag också t ex en hastigt virvelslag innan låten börjar, vilket också tyder på att buffertsizen är för låg men icke sa nicke!

Vad tror ni?

//Crusner

Redigerat av Crusner
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp de är uppdaterade. Jag tror faktiskt inte att det är det.

Jag har läst runt nu och detta är tydligen en jätte flopp inom 8an. Någon bugg av något slag som ännu inte har någon officiell lösning.. Jag får helt enkelt be till gudarna och hoppas på att några fler som har åkt på detta kanske skriver i denna tråd. Med kanske en lösning?...

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helskumt. Känner igen det men kommer inte ihåg vad det va, fast det var några år sen. Låter som det lagt sig nå skit i logic preffarna. Släng alla preferenser till logic. Om det inte hjälper så zappa Pram. Goggla efter tangetkombinationen tror att det är (crtl, alt ,p,r) håll ner dem medans du startar om datorn tills den startar om igen . Låt den starta om 4 ggr och släpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
tjena

Tyvärr så hjälpte inget av förslagen... 😛

Är det någon annan som har en aning??

är jätte tacksam för alla svar!

//Crusner

Vad har du disk? 1 eller 2 och vilket ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tror inte att 1:a uppgraderingen fixar detta läste för ett tag sedan att folk var galna på den. Ja det är lite B Pro 8, lustigt att inte dom som hackade på mig i min tråd har varit här ännu och rackat ner på dig för att du vågar säga att det inte funkar så där jätte lyckat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att 1:a uppgraderingen fixar detta läste för ett tag sedan att folk var galna på den. Ja det är lite B Pro 8, lustigt att inte dom som hackade på mig i min tråd har varit här ännu och rackat ner på dig för att du vågar säga att det inte funkar så där jätte lyckat.

Tjena!

Den tråden har jag inte läst, ska leta upp den nu! Näe jag tankade uppgraderingen 8.0.1..hjälpte inte ett skit!

Lösningen kommer väl om några månader eller liknande..funderar på att gå tillbaka till 7an sålänge..

MVH

Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att 1:a uppgraderingen fixar detta läste för ett tag sedan att folk var galna på den. Ja det är lite B Pro 8, lustigt att inte dom som hackade på mig i min tråd har varit här ännu och rackat ner på dig för att du vågar säga att det inte funkar så där jätte lyckat.

kanske för att crusners problem faktiskt är en bugg/fel som beror på programvaran å inte att han inte orkat läsa manualen?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar upp ett projekt i logic får jag också t ex en hastigt virvelslag innan låten börjar, vilket också tyder på att buffertsizen är för låg men icke sa nicke!

Det kan inte vara så att dina audio/midifiler börjar precis på första takten i projektet? Jag brukar få liknande skumma grejer när jag glömmer att dra in låten så att den börjar lite senare än just första takten...

EDIT: Kanske ska tillägga att jag kör Logic Pro 7

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar upp ett projekt i logic får jag också t ex en hastigt virvelslag innan låten börjar, vilket också tyder på att buffertsizen är för låg men icke sa nicke!

Det kan inte vara så att dina audio/midifiler börjar precis på första takten i projektet? Jag brukar få liknande skumma grejer när jag glömmer att dra in låten så att den börjar lite senare än just första takten...

EDIT: Kanske ska tillägga att jag kör Logic Pro 7

Tjena!

nej tyvärr så är det inte det.. jag kör alltid med två takters inräkningar.

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Tror inte att 1:a uppgraderingen fixar detta läste för ett tag sedan att folk var galna på den. Ja det är lite B Pro 8, lustigt att inte dom som hackade på mig i min tråd har varit här ännu och rackat ner på dig för att du vågar säga att det inte funkar så där jätte lyckat.

kanske för att crusners problem faktiskt är en bugg/fel som beror på programvaran å inte att han inte orkat läsa manualen?

Tjena Demoprocenten så det finns nåt som är fel på skiten ändå kul att du äntligen erkänner. I övrigt så är du bara så jävla tröttsam så gäsp uj uj. Ha det bra du, ironiskt kanske bäst att tillägga.

Tja

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag jobbar i Logic pro 8 och har nyss införskaffat mig en liquid mix och då självklart fått lite problem...

När jag bouncar och ibland spelar upp projekt så kommer det upp en: system overload ruta som säger att datan inte hinner läsa all info etc. Jag har en mac pro dator med två gig ram så det har jag uteslutet. Jag har testat med mängder av olika buffertsizer. vilket inte hjälper trots att problemet stinker om just ett buffertsize problem! När jag spelar upp ett projekt i logic får jag också t ex en hastigt virvelslag innan låten börjar, vilket också tyder på att buffertsizen är för låg men icke sa nicke!

Vad tror ni?

//Crusner

Testat bounca det råa trumljudet och lägga in dom som wav eller aif istället och mixa efteråt istället? fick samma problem med ett virvelslag ibörjan men det hjälpte efter att jag bouncat ner midiljuden till ljudfiler.

// Diestro

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag jobbar i Logic pro 8 och har nyss införskaffat mig en liquid mix och då självklart fått lite problem...

När jag bouncar och ibland spelar upp projekt så kommer det upp en: system overload ruta som säger att datan inte hinner läsa all info etc. Jag har en mac pro dator med två gig ram så det har jag uteslutet. Jag har testat med mängder av olika buffertsizer. vilket inte hjälper trots att problemet stinker om just ett buffertsize problem! När jag spelar upp ett projekt i logic får jag också t ex en hastigt virvelslag innan låten börjar, vilket också tyder på att buffertsizen är för låg men icke sa nicke!

Vad tror ni?

//Crusner

Testat bounca det råa trumljudet och lägga in dom som wav eller aif istället och mixa efteråt istället? fick samma problem med ett virvelslag ibörjan men det hjälpte efter att jag bouncat ner midiljuden till ljudfiler.

// Diestro

Tjena!

Jag använder ALDRIG midi trummor eller annan midi överhuvudtaget. Tycker det tar bort stor del av kärleken.. antar att detta är en känslig punkt för många men så känner jag iaf.

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem, och har testat alla tänkbara åtgärder utan framgång. Ganska tröttsamt när man har varit duktig och betalat dyra pengar för programmet, i tron att det skulle förbättra hemstudion. Hoppas de fixar det jävligt snart... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

skumt....sitter med G5 2x2ghz och 2,5gb ram och tycker det flyter på ganska smärtfritt (tycker dock grafiken är ganska seg....hänger liksom inte med när man zoomar in och ut ordentligt, samt scrollar höger/vänster....men det kanske är burken som är för seg)....har dock svårt att arbeta jättebra i och med att jag bara kör 19" skärm.

Planerar ny burk nu under våren, och då blir det byte till 23" eller 24" skärm så att man kan köra på lite smidigare.

Red: Oj, uppfattade inte att det gällde en speciell typ av bugg.....jag har ju inte ens LiquidMix....haha....!! **oops** 😄

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Drar av en hypotes som motsäger det mesta du påstår Crusner utan att för den skull mena att klanka ner på dig men jag har mycket svårt att tro att det är Logic eller din dator som är orsaken till felet baserat på de fel du beskriver 😄

Om jag förstått det hela rätt är detta förutsättningarna:

Dator: Mac Pro (Mac Pro använder sig av TI-chip för FireWire)

FireWire: 1st FireFace 800 kopplat via FW800 port

FireWire: 1st LIQUID MIX kopplat via FW400 port

Jag antar att du kopplat in allt på baksidan av din Mac Pro och mest troligt är det så att alla FireWireportar på baksidan använder sig av samma FireWire buss och detta klarar inte din Liquid Mix av enligt Additional info där man skriver följande:

- Firewire chipsets from TI (Texas Instruments), VIA, and NEC are recommended

- It is highly recommended that Liquid Mix be run on its own Firewire bus/card

-In order to use Liquid Mix with a 4-pin IEEE1394 port you will need a 4-pin to 6-pin cable (not included) and must use the PSU (included)

-AMD users please read some special compatibility information here.

Så, för att testa rekomenderar jag dig att provocera fram felet. Därefter pluggar du ur din Liquid Mix och ser om felet kvarstår när du gör på samma sätt för att provocera fram felet. Felet borde försvinna om min tes stämmer och då är din Liquid Mix felkällan.

Låt oss så "felsöka" igen. Plugga in din Liquid Mix igen på framsidan av din Mac Pro som borde använda sig av en annan FireWire buss. Om felet fortfarande kvarstår, köp ett FireWire kort som klarar specifikationerna från Liquid Mix. Om felet fortfarande kvarstår. Låt oss hoppas att företaget som tillverkar Liquid Mix kommer med en lösning om du bestämmer dig för att behålla din Liquid Mix och inte kan leva utan den. Kanske är lösningen att Liquid Mix ges stöd för Logic 8 om Liquid Mix inte redan har det. Kan inte utläsa från specifikationerna om Liquid Mix stöder Logic 8 överhuvudtaget...

EDIT: Ytterligare en potentiall felkälla och förtydligande(n)

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

På en Mac med både FW400 och FW800 kan det vara en idé att trixa lite. Problemet är nämligen att de båda delar FW-buss och den är endast på 800 Mbit/s. Vill man då utnyttja båda FW-portarna kan man få problem. Ett exempel är om man kopplar in en hårddisk på FW800 och ett ljudkort på FW400. När då hårdisken får jobba hårt får inte ljudkortet alltid den bandbredd det behöver. Själv har jag löst det genom att koppla från FW400-utgången på min externa hårdisk med en kabel som har en FW400 kontakt i ena änden och en FW800 kontakt i den andra. Då kopplas hårdisken in genom FW800-porten i datorn men skickar aldrig mer än 400 Mbit/s vilket är fullt tillräckligt vid musikproduktion.

Byt ut hårddisken mot FF800 och ljudkortet mot Liquidmix i ovanstående inlägg så har du förmodligen lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo! Jag vill också poängtera att detta INTE är en bugg i Logic Studio.

Skall du ha DSP-lösningar som funkar klockrent så är det ALLTID separata FW-bussar som gäller! Du kan få till de flesta DSP lösningar någorlunda genom att koppla saker direkt via HD:s eller liknande med det är INTE en optimal lösning! Det är en nödlösning!

Separat FW-kort är mitt tips!

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Drar av en hypotes som motsäger det mesta du påstår Crusner utan att för den skull mena att klanka ner på dig men jag har mycket svårt att tro att det är Logic eller din dator som är orsaken till felet baserat på de fel du beskriver 😱

Om jag förstått det hela rätt är detta förutsättningarna:

Dator: Mac Pro (Mac Pro använder sig av TI-chip för FireWire)

FireWire: 1st FireFace 800 kopplat via FW800 port

FireWire: 1st LIQUID MIX kopplat via FW400 port

Jag antar att du kopplat in allt på baksidan av din Mac Pro och mest troligt är det så att alla FireWireportar på baksidan använder sig av samma FireWire buss och detta klarar inte din Liquid Mix av enligt Additional info där man skriver följande:

- Firewire chipsets from TI (Texas Instruments), VIA, and NEC are recommended

- It is highly recommended that Liquid Mix be run on its own Firewire bus/card

-In order to use Liquid Mix with a 4-pin IEEE1394 port you will need a 4-pin to 6-pin cable (not included) and must use the PSU (included)

-AMD users please read some special compatibility information here.

Så, för att testa rekomenderar jag dig att provocera fram felet. Därefter pluggar du ur din Liquid Mix och ser om felet kvarstår när du gör på samma sätt för att provocera fram felet. Felet borde försvinna om min tes stämmer och då är din Liquid Mix felkällan.

Låt oss så "felsöka" igen. Plugga in din Liquid Mix igen på framsidan av din Mac Pro som borde använda sig av en annan FireWire buss. Om felet fortfarande kvarstår, köp ett FireWire kort som klarar specifikationerna från Liquid Mix. Om felet fortfarande kvarstår. Låt oss hoppas att företaget som tillverkar Liquid Mix kommer med en lösning om du bestämmer dig för att behålla din Liquid Mix och inte kan leva utan den. Kanske är lösningen att Liquid Mix ges stöd för Logic 8 om Liquid Mix inte redan har det. Kan inte utläsa från specifikationerna om Liquid Mix stöder Logic 8 överhuvudtaget...

EDIT: Ytterligare en potentiall felkälla och förtydligande(n)

Tjena!

Jag ska testa mig fram. Jag har min liquid mix inkopplad på framsidan så det är inte det iaf..

//Crusner

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen har bara EN fw-buss, som tar hand om alla fw-ingångar (både 800 och 400). Bussens totala bandbredd är på 800 Mbit/s vilket betyder att om man kopplar in både en fw-800 och en fw-400 samtidigt kommer dessa bråka om utrymmet med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen har bara EN fw-buss, som tar hand om alla fw-ingångar (både 800 och 400). Bussens totala bandbredd är på 800 Mbit/s vilket betyder att om man kopplar in både en fw-800 och en fw-400 samtidigt kommer dessa bråka om utrymmet med varandra.

Hmmm - det här va nytt för mig.

Det du menar är att om jag använder mina fyra FW ingångar till vart sitt FW device så krånglar dom om samma hastighet.

Och sätter jag in flera HDs på rad då skulle jeg lika gärna köra 5400 HDar internt.

Är inte detta falsk marknadförning. Dom skryter på sig mera än va dom kan lova.

Spörsmål: Är det så här med USB portar också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen har bara EN fw-buss, som tar hand om alla fw-ingångar (både 800 och 400). Bussens totala bandbredd är på 800 Mbit/s vilket betyder att om man kopplar in både en fw-800 och en fw-400 samtidigt kommer dessa bråka om utrymmet med varandra.

Stämmer påståendet verkligen på en Mac Pro? Är det inte bara datorer med agere chipet som delar FW-buss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen har bara EN fw-buss, som tar hand om alla fw-ingångar (både 800 och 400). Bussens totala bandbredd är på 800 Mbit/s vilket betyder att om man kopplar in både en fw-800 och en fw-400 samtidigt kommer dessa bråka om utrymmet med varandra.

Stämmer påståendet verkligen på en Mac Pro? Är det inte bara datorer med agere chipet som delar FW-buss?

Det stämmer på min PowerMac, min powerbook och farsans MacBook Pro. Kan inte garantera att det ändras men mac Pro har definitivt inte 4 fw-bussar. Enda anledningen att det finns ingångar även i fronten är av smidighetsskäl. Inte för att man ska kunna koppla in prylar i alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Macen har bara EN fw-buss, som tar hand om alla fw-ingångar (både 800 och 400). Bussens totala bandbredd är på 800 Mbit/s vilket betyder att om man kopplar in både en fw-800 och en fw-400 samtidigt kommer dessa bråka om utrymmet med varandra.

Hmmm - det här va nytt för mig.

Det du menar är att om jag använder mina fyra FW ingångar till vart sitt FW device så krånglar dom om samma hastighet.

Och sätter jag in flera HDs på rad då skulle jeg lika gärna köra 5400 HDar internt.

Är inte detta falsk marknadförning. Dom skryter på sig mera än va dom kan lova.

Spörsmål: Är det så här med USB portar också?

Om du har en Mac pro är det klart att du ska ha flera interna diskar. Men på 7200 RPM. Mycket billigare än FW-diskar.

Anledningen till att det finns fyra portar (två fram och två bak) är för att man ska kunna välja. Folk som ofta stoppar i och ur saker (som en dv-kamera t ex) kan välje den främre. Har man ett ljudkort väljer man de bakre paret.

Problemet blir som sagt när man kopplar in både FW800 och FW400, då överskrider man nämligen bussens totala bandbredd. Däremot går det bra att koppla in två stycken FW400.

För att kolla vad man har för FW-buss: Äppelmenyn-->Om den här datorn-->Mer info...-->Firewire

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...