Jump to content
Annons

Att bränna data-CD's


3millimetersPlektrum

Recommended Posts

Halloj.

Jag har läst att om man vill bränna ut ljud på en CD-skiva och inte vill att det ska bli en generation sämre, så skall man bränna en data-CD istället för audio-CD. Kan man det med vanliga CD-R skivor? (Dum fråga kanske, men jag är verkligen inte insatt i datorer! 🙂) Blir även data-CD's dåliga efter några år? (Borde dem ju inte bli eftersom man vill undvika generationsökning, eller vad man nu kallar det! 😄)

Sen så undrar jag om det är bättre att bränna på en DVD-skiva? Eller är det bara bra när man vill bränna en massa (över 800 MB) ljud som man har nytta av data-DVD?

En till fundering: Säg att jag vill bränna en konsert (både ljud och omslag, alltså bild. Bilder går väl att bränna på en data-CD? 😄) vars ljud är av formatet shn, flac eller annat "lossless" format, då ska jag väl inte behöva konvertera om det till .wav när jag ska bränna till data-CD?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Halloj.

Jag har läst att om man vill bränna ut ljud på en CD-skiva och inte vill att det ska bli en generation sämre, så skall man bränna en data-CD istället för audio-CD. Kan man det med vanliga CD-R skivor? (Dum fråga kanske, men jag är verkligen inte insatt i datorer! 🙂) Blir även data-CD's dåliga efter några år? (Borde dem ju inte bli eftersom man vill undvika generationsökning, eller vad man nu kallar det! 😄)

Sen så undrar jag om det är bättre att bränna på en DVD-skiva? Eller är det bara bra när man vill bränna en massa (över 800 MB) ljud som man har nytta av data-DVD?

En till fundering: Säg att jag vill bränna en konsert (både ljud och omslag, alltså bild. Bilder går väl att bränna på en data-CD? 😄) vars ljud är av formatet shn, flac eller annat "lossless" format, då ska jag väl inte behöva konvertera om det till .wav när jag ska bränna till data-CD?

Tack på förhand!

Anledningen till att man bränner som en audio-CD är för att man skall kunna spela skivan i en vanlig CD-spelare. Ljudet i sig blir inte sämre/bättre än vad ljudkällan är oavsett om du bränner som en audio-CD eller en data-CD. Det är "ettor och nollor" (data) som du bränner och inte något analogt varför generationer inte förekommer när man bränner hemma själv. Anledningen till att brända CD-skivor blir sämre med åren jämfört med konventionella CD-skivor man köper original är att det saknas skyddsplast. Går faktiskt att se skillnaden i tjocklek om du jämför en original-CD med en CD-R skiva.

Hur du bränner beror på var du vill använda det du bränner. Det finns alltså ingen vits med att bränna en DVD-skiva för att använda i din stereo som inte läser DVD-format lika lite som det finns någon anledning att bränna 5st CD-skivor istället för en DVD för att se på en film i din DVD. Om din bilstereo läser mp3 format och du vill mosa in så många låtar du kan, med den kvalitetsförsämring du själv väljer genom upplösning (128kBit/s och uppåt), så bränner du med fördel en CD-R i dataformat. Om du vill kunna spela samma CD-R i din stereo, som kanske inte stöder mp3, får du vackert bränna en audio-CD istället.

Ditt brännarprogram sätter gränsen för vad du kan göra och vilka format du kan läsa/skriva. Vissa brännarprogram tillåter att man blandar ljud/bild/film på samma CD/DVD men kom ihåg att det inte är säkert att det du spelar CD/DVDn i stöder detta. En orginal audio-CD är i wav-format (44kHz/16Bit) fast när man läser av den i ett brännarprogram står det CDA om jag inte minns fel.

Hoppas man bringade lite nytta med ovan sagda ord! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Så då är det alltså en lögn att det blir sämre kvalitét med audio-CD-R än data-CD-R?

Nej, inte om filen är i bättre upplösning än 16 bit 44,1 KHZ, då blir det bättre att spara den som en data-cd. Du kan ju då inte spela upp den i cd-spelare, men du kan lyssna på den i datorn om ljudkortet stödjer formatet. Men som backup skulle jag bränna data-cd men den upplösning jag spelat in i.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Howdy!

Hittade en bok som kanske kan vara intressant och till nytta:

http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=63608022

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jösses Amalia! Årets julklapp, enligt mig. 😛

Eh....jag glömde säga det att du dessvärre måste köpa två böcker så att du kan bränna i stereo,

för med bara en bok blir det väl bara i mono antar jag!? 😄

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst att om man vill bränna ut ljud på en CD-skiva och inte vill att det ska bli en generation sämre, så skall man bränna en data-CD istället för audio-CD. Kan man det med vanliga CD-R skivor?

Nja, det är inte riktigt sant, men det är två faktorer som kan ha gett upphov till det du har läst

1. Om grundmaterialet ligger i exempelvis 96KHz/24 bitar så måste det nedsamplas för att kunna brännas på en ljud-cd. Denna process är naturligtvis inte förlustfri.

2. Redbook, eller ljud-cd som det kallas, har inte alls lika hög feltolerans som data-cd. Detta är också anledningen till att data-cd rymmer 700 MB medan en ljud-cd rymmer 800 MB på samma skiva. Resterande 100 MB är data som används förfelkorrigering. Enkelt uttryckt. Därför är data-cd definitivt att föredra om du har för avsikt att öppna filerna om några år, och vara hyggligt säker på att filerna går att läsa.

Genom att, som du är inne på, använda det förlustfria formatet flac, så går det att få in långt mer än 80 minuter 24-bitarsmaterial på en vanlig cd - och ändå ha materialet i säkrare förvaring än om det vore bränt som ljud-cd.

Vill man, som jag, vara ännu mer på säkra sidan - använd programmet Quickpar som sparar paritetsinformation med ljudfilerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Olsberg.

Om du ska kunna göra en perfekt kopia av musiken, så måste du ha kvar den i dataformat. När det bränns som audio-CD, så blir det fel vid uppspelningen. Visserligen fel som du förmodligen inte kommer att höra, men som ändå gör att en kopia av audio-CD:n inte kommer att bli riktigt exakt. Sedan beror det förstås på hur kinkig man är, eftersom det troligen mest handlar om marginella fel som inte alls kommer att märkas - men om man vill vara helt säker, så finns det alltså all anledning att göra en data-CD som backup. Har man kört originalet i högre upplösning än 44.1/16, som Olsberg också var inne på, så är det ännu större anledning att spara originalet på en data-CD.

Sedan ska du inte heller kopiera in dina ljudfiler på CD och sedan låta dem ligga i 20 år eller något - för då kan du antagligen ändå inte läsa dem eftersom många inte håller för någon långtidslagring, utan du bör kopiera om dem till nytt media lite då och då...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sedan ska du inte heller kopiera in dina ljudfiler på CD och sedan låta dem ligga i 20 år eller något - för då kan du antagligen ändå inte läsa dem eftersom många inte håller för någon långtidslagring, utan du bör kopiera om dem till nytt media lite då och då...

Hej!

Hur är det med DAT-band egentligen? Ska de spelas eller spolas fram och tillbaka nån gång om året åtminstone, för att inte torka igen eller ge ekon? Läste tråden med intresse och funderar nu på om jag inte ska ta och föra över Original-DAT-banden till pc:n istället för de gamla Audio-cd-filerna eller Data-cd-filerna snarare (dessa cd:s är ju några år). Ska ju göra klar min debut-cd i Januari. En del låtar kräver en del tillägg i Cubase, så... jag kan väl lika gärna ta DAT-banden?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ekoeffekten vid band beror på att de magnetiska partiklarna "färgar av sig" mellan bandvarven när de ligger tätt packade. Men ekoeffekten kan bara inträffa på analoga band. Digitala band, som DAT, kan omöjligtvis drabbas av detta. Däremot kan de drabbas av läsfel, och med tiden lär dessa med säkerhet bli fler och fler. Är man någorlunda rädd om sitt material på DAT, bör man alltså föra över det digitalt till ett annat media så snart det går (förslagsvis till datorn fär ljudet läggs som filer på hårddisk och/eller cd/dvd). Samma sak gäller naturligtvis även DV-band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...