Jump to content
Annons

Skrivbords-studiomonitorer?


mmikael

Recommended Posts

Hej, nu har jag ägnat 5 timmar åt att läsa om monitorer på nätet, men inte hittat "alla" svar jag vill ha. Så jag sätter min tilltro till alla fina studioforum-medlemmar istället! *Fjäsk*

Först å främst; jag tror att jag kanske ska ha ett par nearfieldmonitorer, kanske inte för hur dom låter (hur dom nu låter), men jag hade tänkt att ha dom på ett skrivbord (som iofs är rätt så stort; så det kanske inte behövs?). Jag kände inte till det här med avstånd till den bakre väggen när jag har lyssnat på Musikbörsen, så jag har i stort valt mellan en Yamahamodell för 5500/par och Fostex PM2 - och i det valet så väljer jag Fostex'en... men lämpar dom sig att ha på skrivbordet? Är det ens nearfieldmonitorer? Eller ska dom stå på stativ eller vara inbyggda?

Sen undrar jag om det är andra än kosmetiska förändringar från Fostex PM2 till Fostex PM2 MKII? Skillnaden i pris är ju inte så stor om dom nu förbättrat generation två. Generation ett's diskant tyckte jag var behaglig, basen okey men mellanreg lite burkigt. Mkt bättre separation än Yamahan dock som egentligen bara var snyggare, dyrare och mkt jobbigare för öronen i diskantområdet.

Vidare undrar jag hur ni ställer Fostexen och Behringers Truthmodell B2031A

mot varandra? Jag har läst om båda, men inga direkta konkreta jämförelser dom emellan. Jag ämnar att provlyssna Truthen men den verkar bara finnas på JAM och dom har inte Fostex'en så det går ju inte att jämföra dom på plats vad jag hittat. Dessutom är jag ingen van monitorlyssnare så jag kanske luras av mysiga färgningar av ljudet också, så iaktagelser är av intresse!

Sen har jag läst att det är onödigt att köpa aktiva monitorer om man går för långt ner i pris eftersom att filter och grejer i dom är många ggr sämre än i ens Hi-Fi-system, men vilka prisklasser talar man om då? 5000-kronorsklassen där jag nog tänkte lägga mig..?

Och ännu en fråga; "måste" man komplettera nearfieldmonitorn med en sub? (Nu kanske jag svarade på frågan utifall Fostex'en var en nearfield eller ej eftersom den i mitt tycke inte verkar behöva en sub).

Många frågor men muchos gracias för svar!

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När du köper ett par närfältsmonitorer så måste du inte nödvändigtvis komplettera sub. Tillåter ekonomin så är det ju bara att köra, men i annat fall så rekomenderar jag ett par större monitorer än 5-6 tums baselement (om du inte köper genelec). Har ingen erfarenhet av dom monitorer du nämner. Men jag har lyssnat på en del monitorer i om högre prisklasserna och även om Behringer har dåligt rykte hos vissa så får man ta dessa rykten med en nypa salt, då deras truth modell står sig väldigt bra. Jag har ett par B2031A själv, och dom går otroligt bra att jobba med. Alla tycker ju olika, men du borde ge dom en lyssning iallfall.

Lycka till i ditt val

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför alla gillar genelec. De kostar minst omkring 5000 för ett fjuttit och pipit par som du ändå måste kompletera med en sub för minst lika mycket för att kunna höra bas alls.

Jag köpte nyligen mina Event TR8 för 5000 och är jättenöjd. De går tillräckligt långt ner för att man ska höra bas utan att behöva komplettera med sub. 5-6"-Genelecarna skulle jag inte drömma om att köra utan subar, och då hamnar ju de minsta på ca 10 000 i alla fall. Skall man ha Genelec utan sub med lite bas i kostar det 10 000 per par i alla fall.

Det känns som att Genelecs prisklass underklassas ganska mycket här på forumet. Genelecmonitorerna tillhör inte 5000-7000kr-klassen. De är dyrare än så.

Att sedan Genelec skulle låta bra är ju iofs en smaksak. Jag tycker de är lite skrikiga runt 1,5khz, men gillar ni dom så köp dem, men de är dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför alla gillar genelec. De kostar minst omkring 5000 för ett fjuttit och pipit par som du ändå måste kompletera med en sub för minst lika mycket för att kunna höra bas alls.

Jag köpte nyligen mina Event TR8 för 5000 och är jättenöjd. De går tillräckligt långt ner för att man ska höra bas utan att behöva komplettera med sub. 5-6"-Genelecarna skulle jag inte drömma om att köra utan subar, och då hamnar ju de minsta på ca 10 000 i alla fall. Skall man ha Genelec utan sub med lite bas i kostar det 10 000 per par i alla fall.

Det känns som att Genelecs prisklass underklassas ganska mycket här på forumet. Genelecmonitorerna tillhör inte 5000-7000kr-klassen. De är dyrare än så.

Att sedan Genelec skulle låta bra är ju iofs en smaksak. Jag tycker de är lite skrikiga runt 1,5khz, men gillar ni dom så köp dem, men de är dyra.

Har du överhuvudtaget hört 8020? Tycker att de spelar galet bra i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag köpte nyligen mina Event TR8 för 5000 och är jättenöjd. De går tillräckligt långt ner för att man ska höra bas utan att behöva komplettera med sub. 5-6"-Genelecarna skulle jag inte drömma om att köra utan subar, och då hamnar ju de minsta på ca 10 000 i alla fall. Skall man ha Genelec utan sub med lite bas i kostar det 10 000 per par i alla fall.

Det känns som att Genelecs prisklass underklassas ganska mycket här på forumet. Genelecmonitorerna tillhör inte 5000-7000kr-klassen. De är dyrare än så.

Fel fel fel nog finns det bas även i de minsta Genelec-monitorerna och de kostar faktiskt från runt 5000:- paret hos vissa återförsäljare. Till mindre hemstudios funkar de otroligt bra, bättre än många större faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

PM2:orna ju rätt stora för att ha på skrivbordet men har man stort skrivbord så visst. Har bara hört polarens PM2:or och de låter rätt shysst förutom att de är lite svaga i basen. Vet inte om det beror på hans rum eller placering men om jag jämför med mina PM1:or så har jag mycket bättre basåtergivning. Enligt spec så har jag lite lägre bas roll-off men det borde inte göra så stor skillnad som vi upplever mellan dem. Annars kan jag säga att om jag jämför mina PM1:or med Behringers Truth så känns mina mycket mer lättarbetade och ärliga men det var en liten inlärningsperiod för mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du överhuvudtaget hört 8020? Tycker att de spelar galet bra i basen.

Jag har för visso bara hört 8030, men 8020 är väl mindre? (Försökte googla, men hittar det inte på deras hemsida just nu)

ja 8020 är mindre.

Okej, tror jag nämnt detta i flera trådar, men jag tar det igen. mina åsikter om Genelec 8030 är att de funkar bra ner till ca 48 HZ, du har lägre frekvenser men de är inte jämna. Vid 1,5 Khz har jag inte hört nått som nämndes innan, men däremot har jag alltid tyckt att de varit lite svaga vid 3 Khz, fick sedan veta att det var där delningen satt så det kan ju förklara det. Dyra eller inte? Lite irrelevant tycker jag personligen, det handlar helt enkelt om en investering om vilka monitorer som funkar för just dig att mixa i. Känns de rätt så köp, känns de fel så gå på ett annat märke. Mina erfarenheter med genelec är att det tog ett tag att lära sig dom, men nu så behöver jag inte referenslyssna i några andra högtalare utan vet hur det kommer låta. Likt mikrofoner så har monitorer en karaktär som du behöver lära känna. Men detta är bara mina personliga åsikter och jag sitter själv med 8030, men försöker vara så opartisk som möjligt. Mitt största förslag till dig "mmikael" är att du helt enkelt lyssnar och åter lyssnar på olika monitorer och hittar dom som du gillar mest. För att slänga in ett märke till så vet jag att många gillar KRK.

//Anders

EDIT: Jämför gärna även med ESI nEar05 som jag tycker låter mycket bra för sitt pris.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills, jag känner inte att jag fått svar på allt jag undrat, men det är nog lika mkt för att jag insett att det finns fler frågor än dom jag ställt och jag tackar för dom svar jag ändå fått.

Just nu sitter jag med ett väldigt litet skrivbord, jag har nyligen flyttat till Gbg och hyr ut min lägenhet i V-ås möblerad. Men tanken är att jag ska ta med mitt ganska "gigantiska" skrivbord hit såfort jag får ett förstahandskontrakt. Jag kommer troligen att bosätta mig i en etta 35-45 kvm och ha studion i sovrummet/vardagsrummet då.

Vad jag utläst av era svar hittills är att en subbas kan vara svår och kanske mer förstöra än göra nytta? Att mindre högtalare Kan vara bättre än större om rummet är litet. Och då kanske man inte ska välja just dom högtalare som låter bäst i musikaffären såsom jag lyssnade på Fostexen? I det fallet lyssnade jag bara vad som lät bra i just deras rum. Fast det rummet var ju å andra sidan rätt litet, mkt mindre än ett vanligt vardagsrum i en etta, men å andra sidan var det hyllor och grejer överallt som måste ha dämpat rummet.

Min ide är väl att jag ska bygga om mitt skrivbord och luta det lite mot mig och bygga in platser för klaviatur och grejer i det och sen montera högtalarna ovanför skrivbordet i dess bakre kant. Det förrutsätter väl högtalare som man kan placera mkt nära väggen och det verkar man inte kunna göra med alla monitorer..?

Jag läste tråden som du Gilbert länkade till och jag ska läsa dom andra trådarna som det länkades till i den tråden också. Men den tråden var ju fokuserad på bas, är det just gällande basen som allting blir mest problematiskt?

Jag vet inte vad jag ska svara på alla svar, för jag känner inte att allt blev mycket lättare nu, nya undringar har väckts och jag börjar luta åt att tro att jag kanske inte ska ha Behringer truthen som jag pratade om, eller Fostexen som jag från början trodde, utan några mindre högtalare som ändå funkar utan sub...

Av det jag skrev nu har jag förstått nåt av det ni skrivit då? 🙂

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

För dom 5000:- ett par Genelec 8020 kostar kan du få ett par demoex eller obetydligt begagnade monitorer,

som e klart roligare än vad 8020 är ljudmässigt - bara att hålla ögonen öppna på marknaden 😄

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Basen är absolut det mest problematiska i kråksången. Den skapar de största problemen och de är det svåraste problemen att lösa.

Om rummet är litet/dåligt så skulle jag absolut rekommendera något mindre (men med bra mellanregister-topp t ex 8020 men det är såklart en smaksak) och komplettera med ett par riktigt bra lurar (t ex AKG K601) och kanske koppla studion till stereon som kanske står i ett större rum (och som du är van att lyssna på).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska spana in KRK E8B.. dom låter så bra så man storknar. Kommer beställa ett par efter nyår.

Värt varenda krona 😱

Det var 5000 det handlade om va... Inte 25000 ;-)

Om du hittar ett par E8B för 25'000 så skulle jag gärna vilja veta vart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser fortsatt i tråden och hoppas på än mer svar, en extra fråga som kommit upp förresten;

Vilka studioprylsbutiker finns det i GBGs-området? Jag har varit på Musikbörsen men jag tycker den var väldigt liten här i stan, jag ska ta mig till JAM också, men det måste ju finnas många fler... Är ju en ändå en storstad. Så nån som vet några bra butiker här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser fortsatt i tråden och hoppas på än mer svar, en extra fråga som kommit upp förresten;

Vilka studioprylsbutiker finns det i GBGs-området? Jag har varit på Musikbörsen men jag tycker den var väldigt liten här i stan, jag ska ta mig till JAM också, men det måste ju finnas många fler... Är ju en ändå en storstad. Så nån som vet några bra butiker här?

MUG = Musik utan gränser (säljer bla KRK),

och ca 100m därifrån ligger 4Sound..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bra att ha basreflexen fram om man vill ha högtalarna nära den bakre väggen? Och om vilken KRKmodell rekommenderar ni? Jag hade ju tänkt mig runt 5000 kr i pris men jag kan gå upp nån tusenlapp till om det verkligen är värt det. Kan man köra VXT4:an utan sub, eller är det inte VXTmodellerna man ska rikta in sig på om man vill ligga mellan 4-7000?

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge högtalaren kan "andas" är det inga problem att ha dem nära vägg även om dom är portade bakåt så länge avståndet till vägg är större än portens diameter.

Jasså, det finns typ en formel för det? 🙂 Bra att veta, hur mkt större måste avståndet till väggen vara än porten och är det ändå enklare ifall dom är portade frampå om man vill ha dom nära väggen? Sånt här är jätteintressant, tackar för såna här svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på KRK hela VXTserien, fyran går bort direkt tycker jag (för klena), 6an och 8an är bra, separationen är fin, men inte hundra ggr bättre än mina HIFihögtalare, det enda jag egentligen kan klaga på, är väl att jag tyckte att dom nästan slog lite i basen/mellanreg, fast det kanske är så det är inspelat (även om det inte låter så på mina HiFIhögtalare. Så frågan är väl om man ska välja 8an eller 6an, eller nånting annat. Han som demonstrerade KRK var inte så jätteförtjust i Genelec, han sa att dom inte var raka för att designen var outdated... Vad säger ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt, Genelec är nog de som ligger längst fram när det gäller högtalarkabinett -teknologi...

Nu eju design inte bara kabinettet, utan steg, element och filter ect ect 😄

Nu skiter jag ju i hur dom ser ut, bara det låter godis ur dom men,

det e svårt att bortse från KRK's gula koner mot svart kabinett 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Han som demonstrerade KRK var inte så jätteförtjust i Genelec, han sa att dom inte var raka för att designen var outdated... Vad säger ni om det?

Ett påstående som saknar grund.

Tycker vi avslutar tråden med det enda vettiga rådet; Lyssna och prova.

Lite OT, men när ändå Genelec diskuteras så flitigt här skulle jag vilja lägga en allmän kommentar om dessa. (OBS, som alltid, personliga åsikter. Finns inga absoluta sanningar).

Genelec ÄR bra monitorer. Däremot har vissa nordbor en förmåga att överskatta dem något enormt. Genelec görs i Finland och är väl representerade på den nordiska marknaden. Men titta på övriga världen, det är inte alls lika många där som skulle välja Genelec i första hand när det gäller den prisklassen de ligger i.

Jag har under ungefär två års tid regelbundet spelat in och mixat i en "storstudio" med Genelecsystem. Dels med 1030A + 7070 (ca pris 34000 exkl. moms) sub i två olika kontrollrum. I det ena av dessa även 1037C (ca. pris 60000 exkl moms). Dyra, bra system i professionellt akustikbehandlade rum, SSL 4000 G+, ProTools HD, etc etc. Bra förutsättningar helt enkelt.

Men jag KAN inte lära mig att mixa i Genelechögtalarna. Från början dömde jag ut de stora trevägarna helt, tyckte de bara lät skumt. Nu på senare tid har jag ångrat att jag gjorde så och att jag helt inriktat mig på att mixa i närfältarna + sub.

Jag tycker 1030A är för vassa i högmellan. De tröttar ut hörseln och gör att jag skruvar bort för mycket där vilket gör att det blir för mycket muddigt mellanregister när man lyssnar någon annanstans. De har också en konstig "dip" som jag inte riktigt kan lokalisera var den ligger men jag känner att den finns där någon stans. Sub-basen låter bra vad man än misshandlar den med vilket jag inte heller tycker är bra. Det kan låta ok i kontrollrummet men skit på alla andra ställen.

Det är inte "dåligt ljud" i dessa högtalare, snarare för bra. Allt låter bra i dem. Jag lyssnar gärna på musik i dessa högtalare, men för kritisk lyssning som krävs vid mixning, tycker jag de har brister. En bra monitor hjälper mixaren att få det att låta som han tänkt sig, oavsett vart han går med den färdiga mixen. Det funkar inte att det låter bra i kontrollrummet men inte någon annanstans.

Genelec ÄR bra. Men inte automatist BÄST för ALLA bara för att de heter Genelec och kostar mycket. Beroende på hur man uppfattar ljud och i vilka frekvensområden man är känslig (samt tre miljarder andra saker som jag inte vet så mycket om), kan det finnas bättre alternativ. Särskilt om man har så mycket pengar att lägga på sin lyssning som Genelec kostar.

Det var min åsikt det!

Redigerat av Bananamoon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...