Jump to content
Annons

"mastring" av liveinspelning


CharlesS

Recommended Posts

Hej!

Vet inte om detta är rätt subforum, eller om frågan ställts förut, men i alla fall:

Köpte en Zoom H2 häromveckan och spelade in en kompis spelning på. Det gick bra, men volymen blev lite låg, trots att jag försökte använda "auto-gain"-funktionen. Dessutom skulle jag vilja vrida på mer bas, och dra ner lite hihat m.m., detta tänkte jag använda eq till. Är ganska så nybörjare på detta.

Frågorna är då:

1. Ska jag lägga eq först, och "gain" sedan. Ger eq:n verkligen önskad effekt, trots låg nivå? Ska jag använda en "lagom" gain först kanske? I Cooledit fyller ljudnivån up kanske 2/5 av totala nivån.

2. Vad ska jag använda på slutet, för att få upp nivån till "lagom" nivå för att t.ex. bränna på skiva? Har prövat med bara Gain, men det känns ganska godtyckligt, jag testar några db, sen kanske det distar någonstans, sänker och höjer. Har även lattjat lite med kompressor, utan att riktigt veta vad jag håller på med, med varierat resultat. Är det kanske en limiter som ska användas? Om jag nu drar på massa effekter, vad ska jag lyssna efter för artefakter som kan bli?

Finns det inte någon smart plugg som bara fixar en lagom nivå utan klipp 😳 ?

Vore tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns säkert flera som kommer svara på dina frågor men jag har två tips.

1. Använd först studioforumets sökfunktion om du har någon fråga. Väldigt mycket har diskuterats en eller flera gånger på forumet. Blir annars lät många trådar som behandlar samma frågor.

2. Läs på om saker o ting. Läs vad en kompressor, limeter eq. gör för något och hur man använder dem. Jag är själv förhållandevis ny och inköpte mig därför en tidning som rekomenderats här på forumet.

Mixologi - Studio Extranummer

Ger en bra grund för mixing och mastring.

Kan iofs ta och svara på en av dina frågor när jag ändå är igång 😳 :

För att höja volymen på din inspelning du redan gjort i Cool Edit så kan du göra såhär:

Markera det du vill höja volymen på, (alltså hela låten antar jag), så det blir vitt. Klicka sedan uppe i menyn på:

Effekter -> Amplitude -> Amplify

Och där kan du välja hur många decibel du vill höja med. Finns färdiginställda på 3,6, och 10 db boost. (Och du kan även sänka volymen om du vill det genom att göra på samma sätt men istället välja tex. "6 db cut")

Hoppas det hjälper.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Kolla om du kan se var dessa 2/5 ligger i dB-nivå (antar det är där det peakar, eller är det snittet?)

Välj en kompressor plug

Ställ kompressorns threshold 6dB under peakarna

Sätt ratio på 4:1

Finns en funktion kallad auto gain compensate eller liknande - använd den

detta bör ge rejäl skjuts i volymen å samtidigt jämna ut svagt å starkt

lyssna hur det blev

variera ratio för mer eller mindre utjämning

10:1 är jämförbart med en limiter nästan

försök också kolla var snitt volymen verkar ligga

gå inte ner för djupt med threshold där utan se till att den mer kapar plötsliga toppar

sätt attack på 20ms, release på kanske 200ms eller mer

var sen försiktig med att lägga till bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Memphis: Tack för hjälpen, jag har faktiskt sökt på forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet är som sagt att det känns så godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper på nåt ställe, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas något datorverktyg som bara gör detta åt mig, men....

Har förstått att det är en kompressor/limiter som gör jobbet, men det är ju miljarders parametrar, "hard knee", attack/release. Det är ju ingen konstig eller ovanlig sak jag ska göra, tycker jag....?

Demonproducenten: 2/5 är medelnivån, d.v.s. hur det fyller ut grafiskt på skärmen. Ska testa dina saker och labba vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Memphis: Tack för hjälpen, jag har faktiskt sökt på forumet, och jag har lyckats gaina. Problemet är som sagt att det känns så godtyckligt med gain, man prövar 6dB, njae kanske för lite. 10dB, kanske för mycket, det klipper på nåt ställe, kanske 9db etc... Tycker att det borde finnas något datorverktyg som bara gör detta åt mig, men....

NORMALIZE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog göra så här:

Först eq och sedan en brickwall-limiter för att få upp signalen i nivå och samtidigt förhindra överstyrning.

Saknar du en limiter i ditt program kan du testa dessa gratispluggar (VST):

Buzmaxi3 limiter

TLS Maximizer

W1 Limiter

Saknar du en bra eq rekommenderar jag Poshifopit (VST) som också är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

Jag vill nog ändå använda mig av eq (trots demonproducentens varningar). Frågan är fortfarande om jag ska köra en normalize/gain då först, för att eq:n ska få "något att jobba med", eller är jag ute och cyklar?

Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (läste det någon annan stans på forumet också...)

joachime: Tack för en klargörande post! Det är alltså en limiter och inte en kompressor jag ska välja (finns både och på min dator)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

Jag vill nog ändå använda mig av eq (trots demonproducentens varningar). Frågan är fortfarande om jag ska köra en normalize/gain då först, för att eq:n ska få "något att jobba med", eller är jag ute och cyklar?

Vi verkar överens att eq:n ska ligga före limitern (läste det någon annan stans på forumet också...)

joachime: Tack för en klargörande post! Det är alltså en limiter och inte en kompressor jag ska välja (finns både och på min dator)?

smaksak compressor eller limiter

en limiter är en compressor med väldigt hög ratio - 10:1 till oändligt:1

eq före comp/lim

visst kan du använda eq - försiktigt bara

sätter du threshold på comp/lim tillräckligt lågt så behövs ingen normalize eller gain

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar du en limiter i ditt program kan du testa dessa gratispluggar (VST):

Buzmaxi3 limiter

TLS Maximizer

W1 Limiter

Hej!

Hade något som heter "hard limit", men det lät mest illa. Av ovanstående plugins föll jag för TLS Maximizer, den gav snabbt resultat, och var superenkel att använda. Det blev kolsvart på vågformen, utan missljud 😄 .

Prövade även demonproducentens kompressorinställningar, funkade också men gav inte lika drastiska resultat.

Ok, tack för all hjälp, ska spela in i replokalen imorn och testa vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...