Jump to content
Annons

Öppna "gamla" projekt i Reason 4


mmikael

Recommended Posts

Innan det är dags för alla att sova så tycker jag att det är på sin plats att svara gamle mmikael på hans funderingar, så att han kan sitta uppe till två igen och tappa ännu lite mer hår imorgon på jobbet.

Nåväl, vad jag undrar just nu är iaf varför vissa kanaler inte låter när man öppnar det i nya Reason. Först trodde jag att det var för att soundbanken var ny, men ljuden finns ju där, precis som tangentsekvenserna - det låter bara inte. Och yeah jag har kollat att inget är mutat i mixern och bland kanalerna. Om jag inte har missat nåt förstås... Är ju inte bara erfaren på Reason.

Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är mkt märkligt tycker jag också... Det kan ju vara nån drulle-grej jag gör dock, ibland kan man ju elda upp sig för nånting utan att inse hur korkad man varit.

Så på vilka sätt kan man få kanaler att inte ljuda? Vad jag kan komma på på rak arm är volymen i mixern, i mixerns sekvensspår, på synthen, plus att man kan muta ljudet i mixern och i sekvenserna... Och nu ska man väl kunna muta hela kanaler eller block genom högerklick också..?

Ja, jag kan inte komma på vad som kan vara fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är mkt märkligt tycker jag också... Det kan ju vara nån drulle-grej jag gör dock, ibland kan man ju elda upp sig för nånting utan att inse hur korkad man varit.

Så på vilka sätt kan man få kanaler att inte ljuda? Vad jag kan komma på på rak arm är volymen i mixern, i mixerns sekvensspår, på synthen, plus att man kan muta ljudet i mixern och i sekvenserna... Och nu ska man väl kunna muta hela kanaler eller block genom högerklick också..?

Ja, jag kan inte komma på vad som kan vara fel.

Rör sig VU-mätarna på Mixern? Testa att vända på racket och se om några sladdar har "lossnat" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Syntharna, sekvensspåren, kompressorerna osv indikerar alla att det spelas, men i mixern är det inga dioder som lyser eller så, är det dom som kallas VU? Jag har vänt på racket och allt ser i sin ordning ut, det går sladdar ut från synthen, in i kompressorn och sen in i mixern... Jag har inte meckat så mkt manuellt med grejerna där bak dock, så jag kan det inte helt.

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Syntharna, sekvensspåren, kompressorerna osv indikerar alla att det spelas, men i mixern är det inga dioder som lyser eller så, är det dom som kallas VU? Jag har vänt på racket och allt ser i sin ordning ut, det går sladdar ut från synthen, in i kompressorn och sen in i mixern... Jag har inte meckat så mkt manuellt med grejerna där bak dock, så jag kan det inte helt.

Ja, det är vu-mätaren.

Om du lägger upp filen så kan ju någon titta på den. Kolla vilken sak i racket som är den sista i kedjan som visar har en VU-mätare som reagerar.. sen kopplar du den till mixern och ser om det låter något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men testa kopiera låtens innehåll i sequencern och in i ett nytt dokument och koppla in nya moduler med samma ljud, kanske det hjälper? 😉

/M

Jag har spelat in en grej från schratch i 4an, resten av låtarna är inspelade i Reason 3, och nej vad jag vet så är det bara några kanaler på just den här låten som inte låter. Jag har dock inte gått igenom alla låtar jag nånsin gjort/håller på med än så det kan ju finnas samma problematik på andra.

Jag vet dock att jag inte rört några sladdar baktill för jag har inte lärt mig sånt än, det jag på min höjd gjort med sladdarna därbak är att dra dom till mixern om jag copa:at en device, men nåt sånt har jag inte gjort nu, jag har bara öppnat en rnsfil och inget mer meckande sen.

Nu lyckades jag citera fel inlägg ser jag men jag kan svara på det också, jo jag har tänkt det som en utväg, det borde funka, men då gäller det att antingen kopiera hela synthen för att få inställningarna eller att göra om dom på nytt. Jag vet ju att jag kan fixa till detta jag skrev mest för att jag ville veta om det kunde bli så här och om nån annan varit med om samma, jag får ju en hel del extrajobb om det visar sig att samma skit dyker upp i massvis med låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill lägga upp för låtkritik så lägger du upp det under låtar här på forumet. Om det är ett ljudxempel bara så kan du lägga upp via http://www.speedyshare.com exempelvis och länka till den i en tråd.

//Anders

Okej coolers, tack för alla svar hittills, jag kanske lägger upp rns:en om ett tag då, men förvänta er ingen musikorgasm, just learning än så länge och det här är bara en skiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej om nån pallar kolla;

http://www.speedyshare.com/271765646.html

Går den att ladda ner?

Stäng av Sidechain Solo på dina MClass compressors 😄

Thanx nu låter alla kanaler tror jag, men nivåerna har blivit konstiga, kanske rattade jag på massa skit för att försöka få det att låta vad vet jag 😄

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu låter alla kanaler men låten/disharmoniljudet har förändrats jättemkt sen jag stängde av sidechainsolona, jag tror jag hade solo i-valt på dom i 3an och det funkade för jag klickade på det där utan att veta vad det var det kommer jag ihåg. Alltså när jag gjorde låten. Så nu verkar det stå mellan att alla kanaler ska låta eller att mitt missljud låter som det ska. Skitsamma, jag gör en ny låt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...