Jump to content
Annons

Pod X3 - åsikter?


Hellpig

Recommended Posts

Har kollat runt lite men inte sett så mycket output om hur bra Pod X3 är. Någon här som har en och kan dela med sig lite? Jag antar att den ljudmässigt inte skiljer sig särskilt från PODxt... men det finns ju även möjlighet att köra sång via X3:an och lat som jag är skulle detta vara en trevlig funktion om det funkar hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 87
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är ju hårdvarumässigt lite annorlunda tror jag, men det gör väl inget för soundet. Åsså plus det att man kan använda den för sång också då... Lite sugen på att uppgradera själv och det är väl anledningen till min nyfikenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska själv uppgradera från min Xt till X3 men har inte provat än.

Dock finns det spaltmeter att läsa om de nya produkterna på line6 forumet.

Det är inte bara fanboys som hänger där som skriver så man får en bra översikt.

Dessutom lägger de upp ljudklipp där för jämförelse.

Hårdvaran är delvis ny. Processorn ska vara 13x kraftigare än XT samt att den har bättre ad/da.

Det som många beskriver och som hörs i ljudklipp är att ljudet känns fylligare och luftigare, särskilt de rena ljuden.

Dessutom ska vissa effekter som t.ex sinuschorus låta mycket bättre.

Headroom ska vara betydligt större.

Förstärkarna är desamma med skillnaden att vissa är omarbetade.

Dubbla uppsättningar förstärkare+fx samtidigt och mycket bättre routingmöjligheter för fx.

Line6 är alltid dåliga på produktspecs men det finns iaf mycket info att luska ut på forumet av många kunniga användare.

X3 live fick mycket skit där för att den första firmware hade problem mm.

Det verkar delvis vara fixat med en uppdatering.

Själv siktar jag på bönan + pedalbord.

Skicka PM vid intresse att köpa min Pod-XT i perfekt skick med 3 modelpacks + box mm.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

det var glada nyheter..då betyder det att man snart kan hitta XT till fyndpris på begagnat marknaden

förövrigt fattar jag inte varför det lockar med att dra sången genom X3?

det kan man väl lika gärna göra genom XT eller 2.0 åxo..

X3 bean har förutom tele ingång även en balanserad xlr ingång + digital coax ut,

tyvärr ej fantommatning och midi är borttaget. X3 live har fler in/ut + midi mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var glada nyheter..då betyder det att man snart kan hitta XT till fyndpris på begagnat marknaden

förövrigt fattar jag inte varför det lockar med att dra sången genom X3?

det kan man väl lika gärna göra genom XT eller 2.0 åxo..

X3 bean har förutom tele ingång även en balanserad xlr ingång + digital coax ut,

tyvärr ej fantommatning och midi är borttaget. X3 live har fler in/ut + midi mm.

ok..men ändå det är ingen stor utgift att köpa en sladd som är xlr på ena sidan & tele på andra

så man kan köra mick igenom alla podar..hade det vart fantom matning med hade funktionen nog tillatalat flera

tänker jag..

nu utgår jag ifrån att xlr ärden typiska 3 pins mick kopplingen som är standard för mikrofoner

men jag kanske har fel där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske får kapa den här tråden ett ögonblick eftersom ni verkar kunna era grejer.

Om man, som i mitt fall, jämför mellan att köra guitarport(med alla modelpacks) som ljudkort resp köpa en Pod XT och spela in signalen från den via ett annat ljudkort. Har man nånting att vinna på det? Jag har sett diffusa påståenden om att det skulle vara bättre men aldrig förstått varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

det var glada nyheter..då betyder det att man snart kan hitta XT till fyndpris på begagnat marknaden

förövrigt fattar jag inte varför det lockar med att dra sången genom X3?

det kan man väl lika gärna göra genom XT eller 2.0 åxo..

X3 bean har förutom tele ingång även en balanserad xlr ingång + digital coax ut,

tyvärr ej fantommatning och midi är borttaget. X3 live har fler in/ut + midi mm.

X3 har väl lämpliga effekter & förstärkarsim's för sång också eller har jag fel? Har inte kollat upp det så noga men det är inte alltid så hett att köra sång genom en gitarrstärkare. 😠 Plus... precis som du säger Larsson så är det ju inte så dyrt att köpa en tele/XLR-kabel. men. Har man ett kass jävla ljudkort som jag, M-audio FW410, så känns det som att det vore bättre spenderade penningar på en Pod X3 än ett nytt ljudkort. Kanske.

(Edit)

Och tack till magpie för tipset om forumet på Line 6. Det visste jag iofs om, men har helt enkelt inte kommit mig för att läsa där men det skall jag.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker jag vara jättetråkig 😕

Fick ett projekt (demo) av min polare på 44 audiospår han ville jag skulle färdigställa..

Startade upp och lyssnade på några takter å sa direkt - ni använder Line6 poddar..

Jätteroligt att höra direkt vilken gitarrigg som använts (hoppas ni förstår ironin här)

Mao dessa burkar suger riktigt fett - finns ingen personlighet alls i ljuden utan låter som 10tusentals andra gitarrister..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker jag vara jättetråkig 😕

Fick ett projekt (demo) av min polare på 44 audiospår han ville jag skulle färdigställa..

Startade upp och lyssnade på några takter å sa direkt - ni använder Line6 poddar..

Jätteroligt att höra direkt vilken gitarrigg som använts (hoppas ni förstår ironin här)

Mao dessa burkar suger riktigt fett - finns ingen personlighet alls i ljuden utan låter som 10tusentals andra gitarrister..

Jag är benägen att hålla med i många fall. Förmodligen i de flesta fall. Däremot tycker jag att DET GÅR att skapa ljud som inte låter uppenbart pod och jag vet åtminstone några exempel på folk som använder pod men där iaf inte jag tycker att det låter pod eller modeling

Link to comment
Dela på andra sajter

sa tofumannen:

Jag är benägen att hålla med i många fall. Förmodligen i de flesta fall. Däremot tycker jag att DET GÅR att skapa ljud som inte låter uppenbart pod och jag vet åtminstone några exempel på folk som använder pod men där iaf inte jag tycker att det låter pod eller modeling

Det är skillnad på vem som skruvar och hur man skruvar till ljudet med poden.

Det går verkligen att få till riktigt kalasljud, samtidigt som skruttljud lätt går att få till om man inte rattar rätt och tänker på eq mm. Men visst, ibland hörs såklart EZdrummer syndromet.

Men I en mix kan jag ofta inte avgöra vad som är vad.

Däremot finns gitarrljud som inte går att simulera än och en uppmickad förstärkare är nästan alltid att föredra.

Oftast när det är jäkligt mycket rörkräm i ljudet. Men i flera fall låter det inte mycket rör om ljudet på inspelningar och då känns skillnaden minimal. En pod uppmickad i en rörstärkare låter mumma.

Ditt argument om att det låter som tusen andra gitarrister håller jag inte med om.

Ljudet och personligheten beror såklart på VEM som spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Magpie:

Det är skillnad på vem som skruvar och hur man skruvar till ljudet med poden.

Det går verkligen att få till riktigt kalasljud, samtidigt som skruttljud lätt går att få till om man inte rattar rätt och tänker på eq mm. Men visst, ibland hörs såklart EZdrummer syndromet.

Men I en mix kan jag ofta inte avgöra vad som är vad.

Däremot finns gitarrljud som inte går att simulera än och en uppmickad förstärkare är nästan alltid att föredra.

Oftast när det är jäkligt mycket rörkräm i ljudet. Men i flera fall låter det inte mycket rör om ljudet på inspelningar och då känns skillnaden minimal. En pod uppmickad i en rörstärkare låter mumma.

Ditt argument om att det låter som tusen andra gitarrister håller jag inte med om.

Ljudet och personligheten beror såklart på VEM som spelar.

Förstå mej rätt, det är inget fel på poddar - bara lite opersonligt när man direkt hör disten..

Som gitarrälskare gillar jag mångfald, därför jag gillar band där man hör skillnad på banden vilket sound gitarristen har,

lixom att soundet är en personlighet..

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Biran:

Förstå mej rätt, det är inget fel på poddar - bara lite opersonligt när man direkt hör disten..

Som gitarrälskare gillar jag mångfald, därför jag gillar band där man hör skillnad på banden vilket sound gitarristen har,

lixom att soundet är en personlighet..

Jag är med dig där, men det är extremt svårt att få till signaturesound om man inte har exakt samma utrustning + samma avancerade studiomix+mastringbearbetning av ljudet som låten fick i en proffsstudio.

Däremot tycker jag att poden låter varje gitarr + pickup att låta precis som dom ska och tillåter dess karaktär att komma fram.

Man hör verkligen skillnad, precis som i en riktig förstärkare, om man byter mick eller gura.

Jag tycker att väldigt mycket av ljudkaraktären kommer ifrån vem som spelar och hur man spelar på gitarren, oavsett äkta eller modelling.

Men visst, man kan naturligtvis variera ljudet betydligt mycket mer på "riktig" väg så det går såklart att påverka mest.

Jag vill hoppa 20 år fram i tiden och se vad som hänt i modellingvärlden, väldigt spännande att se vad som händer!

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Mein (oregistrerad)
Nu tänker jag vara jättetråkig :rolleyes:

Fick ett projekt (demo) av min polare på 44 audiospår han ville jag skulle färdigställa..

Startade upp och lyssnade på några takter å sa direkt - ni använder Line6 poddar..

Jätteroligt att höra direkt vilken gitarrigg som använts (hoppas ni förstår ironin här)

Mao dessa burkar suger riktigt fett - finns ingen personlighet alls i ljuden utan låter som 10tusentals andra gitarrister..

10.000-tals andra gitarrister utan personlighet menar du? Spelar man ackord a'la "wrap"modellen med presetljud 17 C så låter det självklart POD ljud 17 C. Om man däremot rattar lite och lägger ner lite tid på detalljer så tror jag att man vid ett blindtest får Eljohan-syndromet i ganska stor utsträckning. Sen kan nog ett väl tränat öra urskilja själva högtalarsimuleringen eller speciella effekter, men då är vi ordentligt förbi den vanlige lyssnaren.

För er som inte hört om Eljohan i HiFi-världen så var det ett blindtest i en HiFi-tidning som skulle utse den allra bästa högtalarkabeln. Den dyraste hade både underarms tjocklek och körriktningsvisare men Eljohans 220-voltskabel för några spänn per meter vann med motiveringen att den bäst förmedlade signalen förstärkare - högtalare.

Jag tror att största delen av hur ljudet uppfattas ligger hos gitarristen och inte i grejorna. "If you play like Jimi Hendrix it sounds like Jimi Hendrix", som det stod i beskrivningen till Rolands MIDIgitarrmodul GI-10 en gång i tiden. Jag håller på den tesen.

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

det var glada nyheter..då betyder det att man snart kan hitta XT till fyndpris på begagnat marknaden

förövrigt fattar jag inte varför det lockar med att dra sången genom X3?

det kan man väl lika gärna göra genom XT eller 2.0 åxo..

Det är samma micpreampar som i Toneport/Gearbox:

API 512 Mic Pre/API 550b EQ+ element från Revox, Studer och MCI Tapem.

Neve 1073

Avalon VT-737

Nån egen Lo-Fi historia (telefon etc)

Vintage (med analog tape)

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Mein:

10.000-tals andra gitarrister utan personlighet menar du? Spelar man ackord a'la "wrap"modellen med presetljud 17 C så låter det självklart POD ljud 17 C. Om man däremot rattar lite och lägger ner lite tid på detalljer så tror jag att man vid ett blindtest får Eljohan-syndromet i ganska stor utsträckning. Sen kan nog ett väl tränat öra urskilja själva högtalarsimuleringen eller speciella effekter, men då är vi ordentligt förbi den vanlige lyssnaren.

För er som inte hört om Eljohan i HiFi-världen så var det ett blindtest i en HiFi-tidning som skulle utse den allra bästa högtalarkabeln. Den dyraste hade både underarms tjocklek och körriktningsvisare men Eljohans 220-voltskabel för några spänn per meter vann med motiveringen att den bäst förmedlade signalen förstärkare - högtalare.

Jag tror att största delen av hur ljudet uppfattas ligger hos gitarristen och inte i grejorna. "If you play like Jimi Hendrix it sounds like Jimi Hendrix", som det stod i beskrivningen till Rolands MIDIgitarrmodul GI-10 en gång i tiden. Jag håller på den tesen.

/Mein

Nej inte alls att gitarristerna är opersonliga utan simuleringarna i podden..

Borde inte vara nån nyhet att element och stärkare låter olika,

trots det är samma tillverkare och modell..

Detta är vad podden inte fångar upp, man jobbar alltid från samma grundljud,

oavsett hur du skruvar å vrider på knapparna..

Mao opersonligt när inte stärkarnas/elementens egenheter kommer fram 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

sa Biran:

Nej inte alls att gitarristerna är opersonliga utan simuleringarna i podden..

Borde inte vara nån nyhet att element och stärkare låter olika,

trots det är samma tillverkare och modell..

Detta är vad podden inte fångar upp, man jobbar alltid från samma grundljud,

oavsett hur du skruvar å vrider på knapparna..

Mao opersonligt när inte stärkarnas/elementens egenheter kommer fram 🙂

? Samma ljud allså, oavsett vilken simulering man väljer? Nej, nu fattade jag. Du menar de individuella skillnaderna på förstärkare/högtalare från samma serie/tillverkare, right? Det är ju sant förstås, och det kan man nog inte simulera fram. Vilket på sätt och vis är skönt... för jag antar att sim'sen baserar på exemplar av utrustning som låter bra, inga måndagsexemplar.

Jag tycker att Podarna och dylikt är perfekt för demos/hemmastudios. Inte för att de inte kan användas till mer pro' syften men jag hade själv föredragit en Engl-stack för 30000+ lök. Men det går i min sits inte ihop, varken ekonomiskt eller i min lägenhet. Personligen tycker jag inte alls att Poden är så opersonlig och jag tror inte heller att någon i ett blindtest kan peka ut att det är just en Pod som används. Kanske att det är digitalt simulerat men... ja. Det är min åsikt det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Ok, jag hänger med på hur du resonerar. Det låter för 'bra', eller lika kanske man ska säga.

Måste fortfarande vara lite motvalls och komma med ett nja. Ta ett riktigt bra talkbox-solo av Troutman och sätt sedan exakt samma prylar i handen på undertecknad och du kommer inte ens tro att det är samma galax det är inspelat i, än mindre samma prylar.

Nu sticker jag ut hakan, drar ner brallorna eller vad ni vill:

Gitarrerna på följande låt är inspelad med...vad? Glöm arr'et och trummorna som låter alternativbra.

Följande aktuella val finns:

POD 1.0

POD xt Live

VOX Tonelab SE

Gallien-Kreüger 250 RL Line alt. 2xMarshall 4x12"

Mesa Boogie Single Rectifier Solo - 2xMarshall 4x12"

Peavey Bandit 65 (okej, denna kan jag bjussa på 🙂)

Nu till oljudet: Migrän

Antingen är det en POD som jag försöker få att låta som en riktig rigg eller så är det mitt andra skrot jag mickat upp i garaget. Från Cubase är det 'bara' kompressor, reverb och delay adderat.

Jag är inte tokseriös med detta utan med en jätteglimt i ögat naturligtvis. Mitt förra inlägg såg nog surare ut än vad som var menat. Spela gitarr är kul oavsett vad man spelar på. 😳

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag hänger med på hur du resonerar. Det låter för 'bra', eller lika kanske man ska säga.

Måste fortfarande vara lite motvalls och komma med ett nja. Ta ett riktigt bra talkbox-solo av Troutman och sätt sedan exakt samma prylar i handen på undertecknad och du kommer inte ens tro att det är samma galax det är inspelat i, än mindre samma prylar.

Nu sticker jag ut hakan, drar ner brallorna eller vad ni vill:

Gitarrerna på följande låt är inspelad med...vad? Glöm arr'et och trummorna som låter alternativbra.

Följande aktuella val finns:

POD 1.0

POD xt Live

VOX Tonelab SE

Gallien-Kreüger 250 RL Line alt. 2xMarshall 4x12"

Mesa Boogie Single Rectifier Solo - 2xMarshall 4x12"

Peavey Bandit 65 (okej, denna kan jag bjussa på 🙂)

Nu till oljudet: Migrän

Antingen är det en POD som jag försöker få att låta som en riktig rigg eller så är det mitt andra skrot jag mickat upp i garaget. Från Cubase är det 'bara' kompressor, reverb och delay adderat.

Jag är inte tokseriös med detta utan med en jätteglimt i ögat naturligtvis. Mitt förra inlägg såg nog surare ut än vad som var menat. Spela gitarr är kul oavsett vad man spelar på. 😳

/Mein

kul 🙂

GK blir min gissning

men det är bara en ren gissning

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag hänger med på hur du resonerar. Det låter för 'bra', eller lika kanske man ska säga.

Måste fortfarande vara lite motvalls och komma med ett nja. Ta ett riktigt bra talkbox-solo av Troutman och sätt sedan exakt samma prylar i handen på undertecknad och du kommer inte ens tro att det är samma galax det är inspelat i, än mindre samma prylar.

Nu sticker jag ut hakan, drar ner brallorna eller vad ni vill:

Gitarrerna på följande låt är inspelad med...vad? Glöm arr'et och trummorna som låter alternativbra.

Följande aktuella val finns:

POD 1.0

POD xt Live

VOX Tonelab SE

Gallien-Kreüger 250 RL Line alt. 2xMarshall 4x12"

Mesa Boogie Single Rectifier Solo - 2xMarshall 4x12"

Peavey Bandit 65 (okej, denna kan jag bjussa på 😛)

Nu till oljudet: Migrän

Antingen är det en POD som jag försöker få att låta som en riktig rigg eller så är det mitt andra skrot jag mickat upp i garaget. Från Cubase är det 'bara' kompressor, reverb och delay adderat.

Jag är inte tokseriös med detta utan med en jätteglimt i ögat naturligtvis. Mitt förra inlägg såg nog surare ut än vad som var menat. Spela gitarr är kul oavsett vad man spelar på. 🙂

/Mein

Rent spontant säger jag en "riktig" förstärkare, har dock ingen aning vilken av ovanstående. Oavsett vilket så låter det juste i mina öron. Baserar min åsikt så hur tonen låter efter en liten stund efter anslaget. Det här låter inte som det kan göra när man kör rent digitalt. "Tror jag" bör ju tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att största delen av hur ljudet uppfattas ligger hos gitarristen och inte i grejorna. "If you play like Jimi Hendrix it sounds like Jimi Hendrix", som det stod i beskrivningen till Rolands MIDIgitarrmodul GI-10 en gång i tiden. Jag håller på den tesen.

/Mein

Klockrent. Det finns liksom inget mer att tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Distljud 100% POD 1.0

Rent ljud 100% POD xt Live

Började med låten en torsdagskväll på min POD 1 och tog sedan med mig den till jobbet dagen efter och bytte in till en POD xt Live. På kvällen lirade jag in det rena ljudet i slutet på låten. GK och Mesa'n vägrar jag att sälja men har inte kunnat plocka upp på några år eftersom mitt garage helt enkelt är för skitigt att använda dom i. GK'n har nog inte ljudit sen 80-talet när jag tänker efter.

Nu var ju frågan inte om det låter bra eller inte utan om det låter POD. Jag tycker inte att det skriker POD om ljudet iallafall.

Well, min åsikt.

Over and out!

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Distljud 100% POD 1.0

Rent ljud 100% POD xt Live

Började med låten en torsdagskväll på min POD 1 och tog sedan med mig den till jobbet dagen efter och bytte in till en POD xt Live. På kvällen lirade jag in det rena ljudet i slutet på låten. GK och Mesa'n vägrar jag att sälja men har inte kunnat plocka upp på några år eftersom mitt garage helt enkelt är för skitigt att använda dom i. GK'n har nog inte ljudit sen 80-talet när jag tänker efter.

Nu var ju frågan inte om det låter bra eller inte utan om det låter POD. Jag tycker inte att det skriker POD om ljudet iallafall.

Well, min åsikt.

Over and out!

/Mein

Jag märkte att det inte var så många som svarade på ditt test, tyvärr. Eller det är kanske slående? 😏 Må säga att du skruvat till ett riktigt j-a bra ljud, jag trodde ju inte PodXT men jag trodde absolut inte Pod 1.0!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Distljud 100% POD 1.0

Rent ljud 100% POD xt Live

Började med låten en torsdagskväll på min POD 1 och tog sedan med mig den till jobbet dagen efter och bytte in till en POD xt Live. På kvällen lirade jag in det rena ljudet i slutet på låten. GK och Mesa'n vägrar jag att sälja men har inte kunnat plocka upp på några år eftersom mitt garage helt enkelt är för skitigt att använda dom i. GK'n har nog inte ljudit sen 80-talet när jag tänker efter.

Nu var ju frågan inte om det låter bra eller inte utan om det låter POD. Jag tycker inte att det skriker POD om ljudet iallafall.

Well, min åsikt.

Over and out!

/Mein

du har skruvat väl

det är som dom säger, det är inte vad du har, utan vad du gör med det du har

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Tackar!

Faktum är att det brukar låta rätt så lika även om jag tar ett helt annat distljud. Det var det som fick mig att studsa lite på inlägget om trista poddar.

Jag är rätt slö så jag brukar ratta in 3-4 ljud som jag verkligen gillar på nya grejor medans resten av minnesbanken brukar vara tom. Hur jag än börjar mecka så brukar jag iallafall hamna på nåt av dom 3-4 ljuden till slut. Dålig fantasi eller enkelspårig antar jag. :rolleyes:

Håller på med ett byggprojekt som ska bli en ny studio och då kan jag välja mellan line eller uppmickat, vilket jag ser fram emot. Tänkte bestycka med en Vetta II, Mesa'n och GK'n samt lite annat gammalt jag har på vinden. Att både ha Vetta och POD xt Live känns lite dubbelt så POD'en åker. Vettan är ju i princip en X3 med slutsteg så därför känns en X3 Live också lite överflödig just nu.

Skickar med en låt som på gitarrsidan bara innehåller POD xt Live också, for comparison 😉

enbart POD xt Live

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)
Okej fortsätter!

Vad har jag användt till gitarrerna.

1 Pod xt

2 Riktiga mickade stärkare

3 Gutarrig

Testlåt

Wav, vad stor den var. 😮

Ja du, den här var svår. _Gissar_ på PODen faktiskt.

Riktiga stärkare brukar ge ifrån sig lite smygrundgång med den mängden dist. Å andra sidan verkar du vara en riktigt diciplinerad gitarrist så du kanske får bukt med den.

Guitarrig har jag faktiskt aldrig fått den typen av ljud ur hur jag än rattat. Lånade den och golvbrädan i en knapp vecka så jag hittade nog aldrig knappen med 11:an på. 😛

Så POD är min bästa gissning.

/Mein

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...