Jump to content
Annons

Mixerbord eller inte


Dexter

Recommended Posts

I går sålde jag mitt Mackie 32-8 bus och jag hade egentligen tänk köpa ett Toft ATB-16 i stället. Men så har jag börjat fundera lite på om jag verkligen behöver ett mixerbord, annat är för syns skull och det känns som en lite onödig lyx.

Jag gör alla mina mixar "in the box" och funderar på om jag ska skaffa ytterligare en bra uppsättning preampar (har en Audient ASP008 och sneglar på en Focusrite ISA 828 eller möjligtvis en ASP008 till) i stället och sköta lyssningen via en Mackie Big Knob eller liknande.

Samtidigt får jag lite ångest vid tanken på att köra helt datorbaserat - även som det är så jag i praktiken har gjort hittills. Jag har aldrig mixat genom bordet, utan bara använt dess preamps och lyssningsfunktionerna.

Nån som har lite kloka synpunkter till en tvehågsen själ?

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var ungefär så min situation var för ett par år sedan, när jag insåg att mixern var meningslös, eftersom jag ändå bara körde medhörning vid inspelning genom den.

Vid inspelning har jag bara använt externa preamps i många år - och lyssningen körde jag ut till en extern omvandlare i stället för genom mixern eftersom det blev ett rejält lyft, så det enda som egentligen återstod för mig, var att köra medhörningen genom en hörlursförstärkare och att skaffa ett nyare ljudkort för att kunna köra routing och mixning för monitorlyssningen i ljudkortets egen DSP-mixer, för att helt komma ifrån problemet med latency.

När jag bytte från en analog till en digital mixer, så var jag lite orolig för att jag skulle sakna den omedelbara överblicken över allt, som fanns på den analoga - men det visade sig att mina farhågor inte var motiverade - för jag saknade faktiskt ingenting. När jag skulle gå från digitalmixern till att köra utan mixer, så var jag också lite orolig för at förlora överblick, men inte heller då var det några problem. Det handlar mest om vilken inställning man har.

Numera kör jag alltså mixerfritt - och kör med ett RME HDSP9652 för att ha alla möjligheter öppna.

In kör jag genom RME ADI-96 Pro, Aphex 207D eller True Systems P-Solo+Benchmark ADC1. En RME ADI-8 DS får vara ingång de gånger jag behöver fler ingångar - och tjänstgör som ingång för mina externa syntar, de enstaka gånger jag vill spela in något med deras ljud.

Ut till monitorerna kör jag genom Benchmark DAC1. För att kunna switcha mellan olika monitorer, så kör jag med en SM Pro Audio M-Patch efter DAC1. Medhörningen vid sånginspelning tar jag ut genom RME ADI-8 DS och till en Behringer Powerplay Pro hörlursförstärkare.

Jag tycker inte att ett mixerbord känns som onödig lyx - utan bara onödig och platskrävande, om det inte är så att man behöver en mixer för att kunna spela live...

Hu gillar du Audient förresten? Jag har bara testat en sådan ganska flyktigt, men fick i alla fall ett gott intryck av den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes har gjort en bra beskrivning.

Några tankar till dock:

- monitormix för medhörning -- RME-s totalmix är riktigt bra på det. Andra ljudkort klarar inte alltid det.

- en volym på uppspelning vill jag ha. Benchmark DAC1 funkar utmärkt. Har du bara ett par monitorer behövs inget mer, förutom en möjlighet att enkel stänga av strömmen till monitorerna.

- kontrollyta kan man sakna. Gärna med motoriserade reglar. Behringers 8-kanalare ger mycket för pengarna och kan vara en början. Alternativen ger förstås mer, men kostar också rejält mycket mer.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gillar du Audient förresten? Jag har bara testat en sådan ganska flyktigt, men fick i alla fall ett gott intryck av den...

Tack Claes, nånstans har jag väl också insett att mixerbordet är överflödigt, men det fungerar bra som "imponansfaktor" när det kommer kunder till studion. Det kanske är min största invändning mot att bli mixerlös... Larvigt, jag vet.

Jag har ett Motu-kort och kan routa latencyfri medhörning genom det, även om jag inte har gjort det tidigare, så lyssningen är inte heller nåt problem i det mixerfria sammanhanget.

Min Audient ASP008 kör jag via Adat och det låter väldigt bra, men den har kanske inte lika mycket karaktär som till exempel min Vintagedesign M81D Mk2. Dock är Audienten tänkt som bruks-preamp och till det funkar den som sagt otroligt bra.

Nu ska jag låta frågan mogna över helgen, så får vi se vad nästa steg blir. :rolleyes:

Tack!

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sjyst kontrollbord kan imponera lika mycket, plus att det har man användning utav 😄

//Anders

haha....speciellt när reglarna rör sig under playback, då blir alla alltid imponerade...

fast min lilla ultrafjantiga behringer controller blir ingen nånsin imponerad av, hur mkt reglarna än rör på sig. :rolleyes:😳

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

haha....speciellt när reglarna rör sig under playback, då blir alla alltid imponerade...

fast min lilla ultrafjantiga behringer controller blir ingen nånsin imponerad av, hur mkt reglarna än rör på sig. :rolleyes:😳

Nä, inte min command 8 heller (förutom på mamma *ler*). Men en C24 skulle nog imponera på en del iaf 😄

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man har ju så otroligt många fler spår idag i sin DAW mot när man körde med bandspelare förr.

Tittar man på "Bang for the bucks" så är preamps grejen.

Vad gäller kontrollenheter så har jag tidigare trott att jag skulle må bra av en kontrollenhet med transport och reglar och möjlighet att sätta eq och sendar med mera.

Men nu för tiden använder jag så många olika pluggar att en kontroller bara blir volymen på kanalerna som man styr. Och sitta att switcha 8 kanaler i stöten på mindre kontroller tycker jag blir rörigt. Händer ofta att jag ändrar fel kanal.

Dessutom så blir det inte riktigt samma sak nu för tiden som när man satt med en analog mixer och transporten till en bandare. Jag upplever det som om kontrollen är ur vägen för musen och datatangentbordet. Får inte till ett vettigt arbetsätt.

Föredrar att köra i mjukvaran pga detta.

Någon annan som upplever samma sak?

Skulle jag ha en kontrollenhet så blir det en D-Control kontroll med minst 32 (eller liknande helst med 48 reglar) reglar skulle sitta som en fläskläpp 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer rätt bra. Har en BCF2000 som jag bara använder faders och panoringsknapparna på i stort sett. Tänkte lite fel när jag skaffade den. Eftersom Traction har sina faderreglar i en kolumnlayout är det ingen ryggradsmässig koppling mellan BCF'ens regelrad och Tractions reglar. Rycker därför ofta i fel regel 😛

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer rätt bra. Har en BCF2000 som jag bara använder faders och panoringsknapparna på i stort sett. Tänkte lite fel när jag skaffade den. Eftersom Traction har sina faderreglar i en kolumnlayout är det ingen ryggradsmässig koppling mellan BCF'ens regelrad och Tractions reglar. Rycker därför ofta i fel regel 😛

//KG

Det här skulle bli en preamp vs mixer-tråd, inte en control surface-tråd. Ju.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Fast när man läser Claes inlägg däruppe, så känner jag att det är rejält mycket enklare att ha ett litet mixerbord som fixar allt, än en skild grej för varje liten funktion som man kan tänkas behöva... 🤪

😛

`Hur tänker du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag var inte så enormt allvarlig... 🤪

Blev bara lite smått förvirrad när jag läste alla prylar Claes räknade upp att han behövde ha för att kunna göra det ena eller andra, när man istället kan ha ett enda mixerbord som klarar allt.

Fast å andra sidan tänker jag i precis samma tankebanor som Claes när det gäller synthar. -Bättre att ha flera olika som var och en för sig är bra på sin specifika sak, än att ha en enda som är halvbra på allt. 😛

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Äh, jag var inte så enormt allvarlig... 🙂

Blev bara lite smått förvirrad när jag läste alla prylar Claes räknade upp att han behövde ha för att kunna göra det ena eller andra, när man istället kan ha ett enda mixerbord som klarar allt.

Fast å andra sidan tänker jag i precis samma tankebanor som Claes när det gäller synthar. -Bättre att ha flera olika som var och en för sig är bra på sin specifika sak, än att ha en enda som är halvbra på allt. 😛

Min devis också. Bättre att ha nåt som funkar nära 100% än en flock med grejer som funkar så där.

Toft mixerbord som nämdes tidigare är behäftat med jordens sämsta ergonomi, jag får inte mina fröken fingrar att lira med ett toft bord. Då faller liksom hela grejen. det är lika sexigt som Yamahas Sampler TX16W som lät bra men inte gick att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast när man läser Claes inlägg däruppe, så känner jag att det är rejält mycket enklare att ha ett litet mixerbord som fixar allt, än en skild grej för varje liten funktion som man kan tänkas behöva... 🙂

🙁

...fast sååå mycket prylar är det ju ändå inte som är nödvändiga... 😛

Har du ett ljudkort med ADAT-I/O och kopplar till en bra 8-kanalig omvandlare som blir kopplingen mot omvärlden (eller om du har ett ljudkort med tillräckligt många analoga I/O av god kvalisort), så behöver du bara en bra 2-kanalig preamp och en hörlursförstärkare, så är du igång.

Allt annat jag nämnde är bara lite extra lull-lull... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...