Jump to content
Annons

Kan dåliga kablar försämra ljudet märkbart?


accus

Recommended Posts

Hejsanhoppsan!

Jag spelar in sång med en Sm58 genom en "art tube mp progect series" och in i EMU0404 kortet in i datorn.

Jag har aldrig gillat ljudet, det låter som om jag är täppt eller någon, verkligen inte rent i alla fall!

Jag tänkte att det kanske berodde på att Sm58an trots allt är en ganska gammal mick och så.

Sen så hörde jag en annan inspelning där man hade användt en Sm58, och det var en enorm skillnad!

Jag har inte direkt några bra sladdar varken mellan micken-tuben eller tuben-datorn, jag tog det jag hade hemma.

Kan det jag upplever bero på kablarna? Kommer jag märka skillnad om jag köper nya, bättre?

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hejsanhoppsan!

Jag spelar in sång med en Sm58 genom en "art tube mp progect series" och in i EMU0404 kortet in i datorn.

Jag har aldrig gillat ljudet, det låter som om jag är täppt eller någon, verkligen inte rent i alla fall!

Jag tänkte att det kanske berodde på att Sm58an trots allt är en ganska gammal mick och så.

Sen så hörde jag en annan inspelning där man hade användt en Sm58, och det var en enorm skillnad!

Jag har inte direkt några bra sladdar varken mellan micken-tuben eller tuben-datorn, jag tog det jag hade hemma.

Kan det jag upplever bero på kablarna? Kommer jag märka skillnad om jag köper nya, bättre?

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

det beror nog inte på kabeln.. du sjunger nog inte genom näsan tillrckligt mkt.. pröva att byta sätt att sjunga på.. använd mer näsa etc.

Ja, det kan säkert ligga en hel del i det, men min kompis som har sjungit mycket mer än vad jag har upplevde samma sak. Dessutom borde det väl låta bra kvalitetsmässigt även det låter täppt?

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsanhoppsan!

Jag spelar in sång med en Sm58 genom en "art tube mp progect series" och in i EMU0404 kortet in i datorn.

Jag har aldrig gillat ljudet, det låter som om jag är täppt eller någon, verkligen inte rent i alla fall!

Jag tänkte att det kanske berodde på att Sm58an trots allt är en ganska gammal mick och så.

Sen så hörde jag en annan inspelning där man hade användt en Sm58, och det var en enorm skillnad!

Jag har inte direkt några bra sladdar varken mellan micken-tuben eller tuben-datorn, jag tog det jag hade hemma.

Kan det jag upplever bero på kablarna? Kommer jag märka skillnad om jag köper nya, bättre?

Ja.

Okej! Du låter ganska säker!

Link to comment
Dela på andra sajter

men ENORM skillnad kan det inte göra, den här andra inspelningen du hade hört, vad användes det för preamp där? var signalen helt ren? både 58an och artpreampen är ganska muddiga av sig, så det låter inte alls konstigt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

men ENORM skillnad kan det inte göra, den här andra inspelningen du hade hört, vad användes det för preamp där? var signalen helt ren? både 58an och artpreampen är ganska muddiga av sig, så det låter inte alls konstigt.

Okej, enorm kanske var att ta i, men det lät bättre!

Inspelningen var från när studio testade tåligheten på en sm58:mic,

Testet

Men det är ju möjligt att jag har väldigt dålig mickteknik, det är väl någonting man måste träna upp.

I kombination med mina dåliga kablar så kanske det inte är så konstigt att det låter illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm det där med kablarna, så länge det inte brummar eller på annat sätt felar uppenbart spelar det ingen roll vad du har.

"Felet" ligger troligen i din teknik, placering och mix.

Okej, har inte sladdarna större inverkan än så!?

Link to comment
Dela på andra sajter

men ENORM skillnad kan det inte göra, den här andra inspelningen du hade hört, vad användes det för preamp där? var signalen helt ren? både 58an och artpreampen är ganska muddiga av sig, så det låter inte alls konstigt.

Okej, enorm kanske var att ta i, men det lät bättre!

Inspelningen var från när studio testade tåligheten på en sm58:mic,

Testet

Men det är ju möjligt att jag har väldigt dålig mickteknik, det är väl någonting man måste träna upp.

I kombination med mina dåliga kablar så kanske det inte är så konstigt att det låter illa.

jaha, men studioredaktionen lär väl antagligen sitta på mycket finare prylar än art, inget ont om det generellt , men man får ju istort sett vad man betalar för, det såkallade varma rörljudet låter i mina öron bara gröt i detta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

men ENORM skillnad kan det inte göra, den här andra inspelningen du hade hört, vad användes det för preamp där? var signalen helt ren? både 58an och artpreampen är ganska muddiga av sig, så det låter inte alls konstigt.

Okej, enorm kanske var att ta i, men det lät bättre!

Inspelningen var från när studio testade tåligheten på en sm58:mic,

Testet

Men det är ju möjligt att jag har väldigt dålig mickteknik, det är väl någonting man måste träna upp.

I kombination med mina dåliga kablar så kanske det inte är så konstigt att det låter illa.

jaha, men studioredaktionen lär väl antagligen sitta på mycket finare prylar än art, inget ont om det generellt , men man får ju istort sett vad man betalar för, det såkallade varma rörljudet låter i mina öron bara gröt i detta fall.

hahah okej! det va illa det! hoppas att jag kan få det att låta lite bättre i alla fall utan att behöva köpa en ny micpreamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej :rolleyes:

Jag har inte velat använda eq:n alls, dels för att jag inte är bra på det än, och sen för att jag vill ha ett så bra grundljud som möjligt.

Men är det inte bättre att jag lär mig sjunga mer med näsan innan jag ger mig på eq:n?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången du hör på inspelningen är först inspelad med en Neumann TLM103 genom en SSL Alpha Channel. Sedan är den uppspelad genom en Event TR5 och inspelad med Shure SM58'an. Det handlar alltså inte om ett sångspår rakt upp och ned inspelat med en Shure SM58.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången du hör på inspelningen är först inspelad med en Neumann TLM103 genom en SSL Alpha Channel. Sedan är den uppspelad genom en Event TR5 och inspelad med Shure SM58'an. Det handlar alltså inte om ett sångspår rakt upp och ned inspelat med en Shure SM58.

Aha, det tänkte jag faktiskt inte på. Men hur bra låter egentligen en Sm58 i studiosammanhang?

Den är ju väldigt stryktålig, uppenbarligen efter att ha sett testet, men är den något man rekkomenderar i studios?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En trasig kabel är inte bra men att en dyrare kabel skulle göra en klart märkbar förbättring är jag tveksam till. Men det är klart, någon kanske kan övertyga mig...

En sak är säker, en Art Tube MP låter inte muddigt.

Att Art preampen skulle ha en negativ effekt är trams, så behåll den.

Det är nog andra faktorer som spelar in här.

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva att variera inspelningssättet. kan vara skumma akustiska fenomen, vänd micken från de närmsta reflekterande ytorna..

pröva även o höja micken, så den är mer riktad mot näsan.

sjung längre från micken.

rikta om micken. ex uppifrån..

pröva alla möjliga kombinationer, o funkar de inte, så pröva o sjunga in i en annan mick, som du kanske kan låna hos nån kompis eller så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör de som tror att kabeln inte gör någon förändring av ljudet, så länge den inte är trasig (självklart)

Hörde för inte så länge sedan om en erfaren studiotekniker som varit på ett blindtest där man fick testa om man hörde skillnad mellan billig kabel och dyr. Han sa att han inte kunde höra någon som helst skillnad. Men det kanske någon annan gör? Någon som har erfarenhet av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan göra skillnad, är om skärmen är dålig och släpper igenom brum lättare - men ljudet i sig ska definitivt inte kunna påverkas så mycket att man hajar till, så i detta fallet kan man lugnt räkna med att micen och preampen är bovarna i dramat.

När jag får loss tummarna, så tänker jag göra lite testinspelningar genom olika kablar och kolla vad det egentligen finns för skillnader (om det finns några alls). Har ett gäng kablar i väldigt olika prislägen (från billig skräpkabel från Clas Ohlsson till dyrare Supra, Monster och Zaolla) som ligger och väntar - men jag vill ju gärna ha tag på fler av de dyrare varianterna, så om någon har dyra kablar som inte används, så skulle jag uppskatta om jag fick låna dem under någon veckas tid lite längre fram i vinter någon gång. Jag planerar att lägga upp det i form av blindtest på min testsite, så att folk får leva i ovisshet och gissa under ett par veckor innan det stora avslöjandet... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan göra skillnad, är om skärmen är dålig och släpper igenom brum lättare - men ljudet i sig ska definitivt inte kunna påverkas så mycket att man hajar till, så i detta fallet kan man lugnt räkna med att micen och preampen är bovarna i dramat.

När jag får loss tummarna, så tänker jag göra lite testinspelningar genom olika kablar och kolla vad det egentligen finns för skillnader (om det finns några alls). Har ett gäng kablar i väldigt olika prislägen (från billig skräpkabel från Clas Ohlsson till dyrare Supra, Monster och Zaolla) som ligger och väntar - men jag vill ju gärna ha tag på fler av de dyrare varianterna, så om någon har dyra kablar som inte används, så skulle jag uppskatta om jag fick låna dem under någon veckas tid lite längre fram i vinter någon gång. Jag planerar att lägga upp det i form av blindtest på min testsite, så att folk får leva i ovisshet och gissa under ett par veckor innan det stora avslöjandet... 😉

jag har faktiskt ett par mellandyra kablar liggandes som ja haft mellan högtalare och utgångarna på digi001an.. de kan du få låna för test..

bara jag får tillbaks dem.. 🙂

PM:a ifall du e sugen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan göra skillnad, är om skärmen är dålig och släpper igenom brum lättare - men ljudet i sig ska definitivt inte kunna påverkas så mycket att man hajar till, så i detta fallet kan man lugnt räkna med att micen och preampen är bovarna i dramat.

När jag får loss tummarna, så tänker jag göra lite testinspelningar genom olika kablar och kolla vad det egentligen finns för skillnader (om det finns några alls). Har ett gäng kablar i väldigt olika prislägen (från billig skräpkabel från Clas Ohlsson till dyrare Supra, Monster och Zaolla) som ligger och väntar - men jag vill ju gärna ha tag på fler av de dyrare varianterna, så om någon har dyra kablar som inte används, så skulle jag uppskatta om jag fick låna dem under någon veckas tid lite längre fram i vinter någon gång. Jag planerar att lägga upp det i form av blindtest på min testsite, så att folk får leva i ovisshet och gissa under ett par veckor innan det stora avslöjandet... 😉

jag har faktiskt ett par mellandyra kablar liggandes som ja haft mellan högtalare och utgångarna på digi001an.. de kan du få låna för test..

bara jag får tillbaks dem.. 🙂

PM:a ifall du e sugen.. 😛

You've got mail - eller snarare PM... 🙂

Eftersom jag kör med Benchmark DAC1 och ADC1, så finns det inget i ljudkedjan som kan påverka negativt, utan det blir helt upp till kablarna om resultatet blir identiskt eller inte. Utnivån från DAC1 kommer jag att mäta med oscilloskop, så att jag vet att det blir exakt samma på alla inspelningar - och innivån på ADC1 är graderad och stegad, så även där kommer det att vara säkert med nivån.

Link to comment
Dela på andra sajter

En trasig kabel är inte bra men att en dyrare kabel skulle göra en klart märkbar förbättring är jag tveksam till. Men det är klart, någon kanske kan övertyga mig...

En sak är säker, en Art Tube MP låter inte muddigt.

Att Art preampen skulle ha en negativ effekt är trams, så behåll den.

Det är nog andra faktorer som spelar in här.

Okej, det låter intressant. Jag ska in till stan efter helgen, och jag tar nog en sväng förbi 4sound och köper två nya kablar när jag ändå är där. Då har jag det ur världen sen 😄 får se om det blir någon förbättring!

Link to comment
Dela på andra sajter

pröva att variera inspelningssättet. kan vara skumma akustiska fenomen, vänd micken från de närmsta reflekterande ytorna..

pröva även o höja micken, så den är mer riktad mot näsan.

sjung längre från micken.

rikta om micken. ex uppifrån..

pröva alla möjliga kombinationer, o funkar de inte, så pröva o sjunga in i en annan mick, som du kanske kan låna hos nån kompis eller så..

Okej 🙂 går igenom alla möjligheter efter jag har eliminerat kabel-dramat 😄

Det blir nog ett par proel kablar, lagom billiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kan göra skillnad, är om skärmen är dålig och släpper igenom brum lättare - men ljudet i sig ska definitivt inte kunna påverkas så mycket att man hajar till, så i detta fallet kan man lugnt räkna med att micen och preampen är bovarna i dramat.

När jag får loss tummarna, så tänker jag göra lite testinspelningar genom olika kablar och kolla vad det egentligen finns för skillnader (om det finns några alls). Har ett gäng kablar i väldigt olika prislägen (från billig skräpkabel från Clas Ohlsson till dyrare Supra, Monster och Zaolla) som ligger och väntar - men jag vill ju gärna ha tag på fler av de dyrare varianterna, så om någon har dyra kablar som inte används, så skulle jag uppskatta om jag fick låna dem under någon veckas tid lite längre fram i vinter någon gång. Jag planerar att lägga upp det i form av blindtest på min testsite, så att folk får leva i ovisshet och gissa under ett par veckor innan det stora avslöjandet... 😄

Intressant! Jag diggar din testsite förresten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter inte som nått är fel iaf. Sen är det ju svårt att veta hus sm58 låter då jag aldrig använt den på inspelning utan bara live.

//Anders

Okej, va bra ☺️ det kanske bara är jag som tror att det ska låta super direkt innan mixning?

Någon som brukar använda Sm 58(7) i sin studio som vet hur det borde låta?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag har en Sony Kondensatormik som jag köpte en ny kabel till för 250 spänn. Det blev som natt och dag.

Jag har funderat på om det berodde på att den första var gammal och den andra ny, eller om det berodde på att den första var en Tele och den andra en XLR... Hursomhelst, ljudet blev extremt mycket klarare.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Sony Kondensatormik som jag köpte en ny kabel till för 250 spänn. Det blev som natt och dag.

Jag har funderat på om det berodde på att den första var gammal och den andra ny, eller om det berodde på att den första var en Tele och den andra en XLR... Hursomhelst, ljudet blev extremt mycket klarare.

Okej! Det låter hoppfullt. Hoppas det blir så för mig med 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...