Jump to content
Annons

DJ-hörlurar


ramoand

Recommended Posts

Jag sitter själv i en sits där jag försöker bestämma mig mellan att köpa ett par HD-25:or eller om jag ska testa på Technics RP-DJ 1200.. De är 47€ billigare på Thomann.de och det är väll där skon klämmer..

Det som jag tycker är viktigast är att de sitter bekvämt när jag har dem på huvudet och att jag ska kunna vika bort ena luren. Och det är bara de här två modellerna som kan göra det. Sen har ju så klart ljudet en viktig betydelse också, men jag gillar gamla hörlurar från 70-talet och har spelat skivor med bara riktigt usla lurar och det har fungerat det med.

Det som också förvånar mig är att HD-25:orna har ett frekvens omfång på 16Hz-22kHz medans Technics lurarna har 8Hz-30kHz. Det är ju riktigt stor skillnad!

Skulle nästan vilja köpa ett par sånna här också, bara för att de ser ut som ett par hörselskydd! haha!

198642.jpg

Men som det ser ut just nu blir det nog Technicslurarna..

Här är föresten länken till Thomann's DJ lurar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag sitter själv i en sits där jag försöker bestämma mig mellan att köpa ett par HD-25:or eller om jag ska testa på Technics RP-DJ 1200.. De är 47€ billigare på Thomann.de och det är väll där skon klämmer..

Det som jag tycker är viktigast är att de sitter bekvämt när jag har dem på huvudet och att jag ska kunna vika bort ena luren. Och det är bara de här två modellerna som kan göra det. Sen har ju så klart ljudet en viktig betydelse också, men jag gillar gamla hörlurar från 70-talet och har spelat skivor med bara riktigt usla lurar och det har fungerat det med.

Det som också förvånar mig är att HD-25:orna har ett frekvens omfång på 16Hz-22kHz medans Technics lurarna har 8Hz-30kHz. Det är ju riktigt stor skillnad!

Skulle nästan vilja köpa ett par sånna här också, bara för att de ser ut som ett par hörselskydd! haha!

198642.jpg

Men som det ser ut just nu blir det nog Technicslurarna..

Här är föresten länken till Thomann's DJ lurar..

sen är ju frågan va man ska upp över 20kHz och göra? om man inte är hund... 😉

Jag tycker hd 25orna är skönare att spela med för dom stänger ute mer än technics lurarna (enligt mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag är dj sedan många år tillbaka och jag kan säga dig att Ultrazone Dj1 är ett par grymma lurar, MEN faktiskt så är standrad bättre än proverisionen.

pro får man bara med en massa dyra tillbehör, men lurarna är bättre i sig i standardutgåvan och kostar dessutom bara runt 850:-

Jag köpte mina på SLP, www.slponline.se =)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Länge sedan så mycket testosteron samlades i en enda forumtråd... 😛

Jag har varit DJ sedan 1891 och kan berätta för er småpojkar att förutom att jag kissar längre än er alla tillsammans så är det Cannon-Ball som gäller:

100_7420.jpg

Den som haft råd med såna ändå!

Jag har HD 280 pro när jag kör enmansband live. De dämpar skitbra och man kan ha dem 4, 5 timmar utan att de känns allt för kladdiga eller jobbiga. Man kan dra ner voymen till ganska lågt och höra ändå. Men de ger en liten topp vid sång, gitarr nånstans, så de är inte helt perfekta så. Mina har jag använt i flera år hur mycket som helst utan trasigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länge sedan så mycket testosteron samlades i en enda forumtråd... ☺️

Jag har varit DJ sedan 1891 och kan berätta för er småpojkar att förutom att jag kissar längre än er alla tillsammans så är det Cannon-Ball som gäller:

100_7420.jpg

Haha. Tänkte precis samma sak.

Däremot så är det faktiskt så att det är jag som vet bäst här. Jag har DJ:at sen Renässansen kom och återuppväckte antikens kulturarv - Här snackar vi 600 år grabbs, slå det !

Kan säga att vi mixade allt på den tiden on-the-fly á la Carl Cox style. Lurar?? Huh! Skaffa lite skillz för fän!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla e skit;)

Av de lurar jag testat tycker jag Sennheiser låtar bäst, sen Sony, AkG, Beyer, Allen&Heath osv med det är ganksa oväsentligt tycker jag, det viktigaste är väl att dom håller..har inte än hittat några som håller nångon längre period, det mesta är plast och mycket svåra att laga. Sennheiser Hd25 möjligtvis, har inte provat dessa men tror det blir ett par Beyerdynamic Hd150 nästa gång, allt går att skruva isär och allt finns som reservdelar..inga skönhetspris men många av de vackert silvriga plastlurarna ser ju endå ut som skit efter några år...och ta det nu lungt med volymen, det är från lurar de flesta dj´s får Tinnitus../Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Får väl lägga till då att jag kör på ett par Technics RP-DH1200 och jag är jättenöjd med dessa.

Har det som man behöver som DJ. Robust konstruktion, tål höga effektnivåer, mycket ljuddämpande så man behöver inte

spela så högt när man är "In the mix"för att höra vad man gör. De är dessutom sköna att ha på sig och det går alldeles utmärkt att ha hörselproppar under. Utbytbar kabel är ett stort plus samt vridbara kåpor 180 grader.

Ett tips att kolla in dessa om ni funderar på nya DJ-lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...