Jump to content
Annons

Ändra velocity i pianorullen?


Jarnis

Recommended Posts

Hej!

Jag har en pattern där jag spelar starkare än på övriga patterns. Jag vill sänka velocityn överlag på den denna pattern, men jag vill inte ändra på den inbördes relationen mellan tonerna. Fattar ni? Jag vill alltså dra ner samtliga velocitystaplar lika mycket, så att dynamiken i spelet är kvar. Det borde ju gå att göra i ett svep. Känns lite omständligt att sänka volymen på tonerna en och en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har en pattern där jag spelar starkare än på övriga patterns. Jag vill sänka velocityn överlag på den denna pattern, men jag vill inte ändra på den inbördes relationen mellan tonerna. Fattar ni? Jag vill alltså dra ner samtliga velocitystaplar lika mycket, så att dynamiken i spelet är kvar. Det borde ju gå att göra i ett svep. Känns lite omständligt att sänka volymen på tonerna en och en.

Jag vet inte om det fungerar i FL, men om du klipper ut/markerar din pattern, så borde du kunna göra en övergripande velocityförändring på det markerade avsnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det funkar i FL, men i key-edit i Cubase kan man välja att markera alla toner och sedan kan man antingen dra velocity upp/ner - eller välja i menyn att ändra genom att skriva in hur mycket + eller - velocity ska ändras. Det borde väl finnas något liknande i FL också...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelklicka på en av de markerade noterna, dra ner velocity wheel. Svårare än sär det inte. Då bibehålls också skillnaderna tonerna emellan. piis 😱

Tack för svaren! Jag kom lösningen ungefär samtidigt som kaffedvärgen postade den. Super duper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbelklicka på en av de markerade noterna, dra ner velocity wheel. Svårare än sär det inte. Då bibehålls också skillnaderna tonerna emellan. piis 🙂

Tack för svaren! Jag kom lösningen ungefär samtidigt som kaffedvärgen postade den. Super duper.

går nog också att ordna med automatition clips

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Dubbelklicka på en av de markerade noterna, dra ner velocity wheel. Svårare än sär det inte. Då bibehålls också skillnaderna tonerna emellan. piis 😮

Tack för svaren! Jag kom lösningen ungefär samtidigt som kaffedvärgen postade den. Super duper.

går nog också att ordna med automatition clips

Det är precis det här jag är ute efter i min tråd som jag startat, https://www.studio.se/index.php?showtopic=44093

Hur fixar man ett automation clip av den övergripande velocityn, utan att ändra skillnaderna mellan noterna!?

Jag önskar att det gick att högerklicka där på Velocity och bara Create automation clip... men det funkar inte, antagligen för att det är en markering...

Redigerat av azoapes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...