Jump to content
Annons

Vilka saker borde man köpa någon annanstans än i musikaffären?


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, ofta är det ju så att saker blir väldigt dyra när marknaden tillåter det, vilket gör att saker blir betydligt dyrare om man köper de i en musikaffär än om motsvarande produkt skulle finnas någon annanstans. Därför tänkte jag höra om det är någon som har några bra tips att komma med på saker man kan köpa på andra ställen än i musikaffären.

Tex om någon har kommit på att man kan koppla in morsans gamla symaskinspedal i förstärkaren och få den till att fungera som en Wha-wha, ehh, eller nej, det var nog inte riktigt så jag tänkte. Mer kanske i stil med att dammsugar-rörena man kan köpa löst på Claes Ohlson för 19.90 per tre-pack fungerar precis lika bra som Mesa boggies rör för 500:-/styck (detta var hypotetiskt).

Okej, jag drar ett reellt exempel då:

Jag använder DEN HÄR som gig bag till min Vox Tonelab. Jag lägger i en handduk(size dusch-handduk), som jag viker några gånger , som extra skydd. Passar perfekt 🙂 Ikea har till och med varit så snälla att de har slängt ner 2 stycken små bonusväskor som funkar perfekt som skydd till "vanliga små" distpedaler. "Ikea.. med gitarristen i centrum", lixom..

Jahapp, det var ett litet tips, någon som har andra tips? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är man händig och använder fantasin så är det nog roligast att bygga egna saker som fodral, rackskåp, stativ mm.

Till min Pod-XT har jag sytt ett softcase av en handduk och skummaterial, blev fint och bra 🙂

Man sparar stora pengar på att inte köpa från svenska musikaffärer överhuvudtaget eftersom de har vansinnig prissättning.

Sedan många år tillbaka köper jag alla musikprylar på Internet (ebay, musicstore.de mm).

Det har sparat mig många tusenlappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min Pod-XT har jag sytt ett softcase av en handduk och skummaterial,

He, he, det är så det ska göras 🙂

Lite Off-the-topic, men jag har aldrig beställt från Musicstore(tusen tack för tipset 😛 ), har du? Är de pålitliga och kan rekommenderas? Hur lång levereringstid ungefär? Några utgifter som tillkommer förutom de som står på hemsidan, moms och sånt(jag tyckte väl att det stod att momsen ingår i priset som står, men)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min Pod-XT har jag sytt ett softcase av en handduk och skummaterial,

He, he, det är så det ska göras 🙂

Lite Off-the-topic, men jag har aldrig beställt från Musicstore(tusen tack för tipset 😛 ), har du? Är de pålitliga och kan rekommenderas? Hur lång levereringstid ungefär? Några utgifter som tillkommer förutom de som står på hemsidan, moms och sånt(jag tyckte väl att det stod att momsen ingår i priset som står, men)?

Musicstore är likvärdigt Thomann, men har enklare betalningssätt.

De är pålitliga, har bra service och ganska snabb hemleverans.

Man får hem prylarna inom 10 dagar. Inget utöver fraktkostnaden tillkommer.

Använd forumets sökfunktion så hittar du flera trådar med tips på Internetaffärer, hembyggen mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert sätt att bli totalt barskrapad är att handla akustikmaterial på musikaffären.

Våra kära byggvaruhus har fullt likvärdiga grejor för en tredjedel av priset bara man står ut med lite småjobb som tex att klä in en markskiva i tyg.

Jag håller med magpie om priserna hos svenska kontra europeiska musikhandlare.

Vad är anledningen? thomann lägger t.o.m på 25% moms men ligger ändå lägre i pris än sina svenska kollegor.

Jämför t.ex med hemelektronik, där har de svenska handlarna i stort sett samma låga priser som ute i europa.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att svenska staten lägger på någon straffmiljöavgift på musikutrustning och skippar avgiften på hemelektronik.

"Jomen om grejorna pajar blir det dyrt att skicka grejorna till tyskland. Därför är det värt ett par hundra extra, för tryggheten" papegoj-rabblar svenska musikhandlare. JAHA?! men tyska musiker som handlar sina grejer 100 meter hemifrån åtnjuter ju låga priser ifrån butiker på hemmaplan.

Inte fan skulle de tolerera en chockhöjning av priserna bara för att det är "tryggt att handla hemma".

Varför är det billigare för en tysk musiker att handla tryggt? BORTSETT ifrån momsen!

Varför är tyskar, trots sina otroliga möjligheter till billig musikutrustning, skitdåliga på att skapa musik? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert sätt att bli totalt barskrapad är att handla akustikmaterial på musikaffären.

Våra kära byggvaruhus har fullt likvärdiga grejor för en tredjedel av priset bara man står ut med lite småjobb som tex att klä in en markskiva i tyg.

Ja, eller hur, precis vad jag menar. Men samtidigt skulle i alla fall jag lätt kunna köpt akustikmaterial på musikaffären, bara för att jag inte "tänkte på" att det är billigare andra ställen och för att jag inte så speciellt ofta är inne på byggvaruhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett säkert sätt att bli totalt barskrapad är att handla akustikmaterial på musikaffären.

Våra kära byggvaruhus har fullt likvärdiga grejor för en tredjedel av priset bara man står ut med lite småjobb som tex att klä in en markskiva i tyg.

Jag håller med magpie om priserna hos svenska kontra europeiska musikhandlare.

Vad är anledningen? thomann lägger t.o.m på 25% moms men ligger ändå lägre i pris än sina svenska kollegor.

Jämför t.ex med hemelektronik, där har de svenska handlarna i stort sett samma låga priser som ute i europa.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att svenska staten lägger på någon straffmiljöavgift på musikutrustning och skippar avgiften på hemelektronik.

"Jomen om grejorna pajar blir det dyrt att skicka grejorna till tyskland. Därför är det värt ett par hundra extra, för tryggheten" papegoj-rabblar svenska musikhandlare. JAHA?! men tyska musiker som handlar sina grejer 100 meter hemifrån åtnjuter ju låga priser ifrån butiker på hemmaplan.

Inte fan skulle de tolerera en chockhöjning av priserna bara för att det är "tryggt att handla hemma".

Varför är det billigare för en tysk musiker att handla tryggt? BORTSETT ifrån momsen!

Varför är tyskar, trots sina otroliga möjligheter till billig musikutrustning, skitdåliga på att skapa musik? 😉

Det blir billigare för dem eftersom företag som thomann och musicstore säljer väldigt mycket, detta innebär att de också får köpa in varorna billigare. Deras kundkrets är också mycket större än t.ex. 4sounds. Lägg till att de har varor med egna märken med stor vinstmarginal, att lönesättning, skatt och sociala avgifter är annorlunda, mm så får man ihop kalkylen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... här är mitt bidrag. Byggde ett 19" rack med 10HU av prylar från ClasOhlson. Kostade i runda slängar 700 spänn + några kvällars pyssel. Se bilden.

pic0278ld8.jpg

By kaptengnissel, shot with Canon DIGITAL IXUS 750 at 2007-10-16

Material:

4 st MDF skivor från byggbutiken 800x400x19 (spånskiva funkar det också)

2 meter planhyvlad list 22x33mm

1 liten burk mattsvart vattenbaserad lackfärg

Från Clas Ohlson:

1 st Rackskena Art# 41-2045 Denna sågas på mitten

5 st Alu-profil 30x30mm 41-2690

2 st Handtag - infällda160x107mm 21-1356

2 st Hörnbeslag (4-pack) 41-2690

1 st Gummifot (4-pack) 21-2684

Korgmutter 10 pack 21-2046

Kryssspårsskruv 10 pack 21-2046 Till rackskenan

Om du vill ha ritning eller byggbeskrivning kontakta mig.

//Kaptenen

Redigerat av KaptenGnissel
Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för MoPads från Auralex (eller liknande produkter), så kan man med god effekt använda sönderklippta polyeten-liggunderlag som säljs på Jula för ett par tior och lägga 3-4 lager sådant mellan högtalaren och underlaget. Inte lika elegant och inte riktigt lika bra, men tillräckligt bra i väldigt många fall. 😲

In med en välfylld bokhylla i varje hörn i rummet, så har du en hyggligt bra basfälla. Ställ en välfylld bokhylla mot väggen bakom ryggen där du sitter - och ställ gärna in böckerna slarvigt, så att de inte står lika långt intryckta, så har du en ganska bra diffusor också.

Draperier i stället för riktiga absorbenter på väggarna? Nej, tack. Det blir betydligt sämre - men som en tillfällig lösning i väntan på att budgeten tillåter mer, kan det vara ok...

Link to comment
Dela på andra sajter

I stället för MoPads från Auralex (eller liknande produkter), så kan man med god effekt använda sönderklippta polyeten-liggunderlag som säljs på Jula för ett par tior och lägga 3-4 lager sådant mellan högtalaren och underlaget. Inte lika elegant och inte riktigt lika bra, men tillräckligt bra i väldigt många fall

GENIALISKT tips, PRECIS sådana tips jag var ute efter, Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag byggde om en gammal bokhylla till mitt rack.. byggbilder finns i tråden "19", hur brett är det egentligen?"..

jag köper mikrofoner från tradera för några tior styck. blev snuvad på en telefunken häromdagen. jag renoverar gamla nybörjarinstrument åt folk o tjänar lite pengar här o där på det.. 🙂 samt att man brukar få låna instrumentet i fråga om man behöver ett visst sound på en inspelning..

istället för att köpa sonors jungle-trumset köpte jag bara 10"x2" virveltrumman, och sätter ihop mitt eget junglekit med 16"bastrumma och pearls jungle gig adapter, samt några pukor som jag har liggandes.

jag byggde mitt eget övningskit med meshheadskinn och triggmickar.. total kostnad.. typ 300 spänn.. iofs bara två trummor, men schysst o leka med.. 🙂

jag har hittat mkt av det jag äger på folks vindar och fått köpa eller helt sonika fått prylarna..

och inte att förglömma att jag bygger elektronik själv. blandannat pedaler, kompressorer och nu snart även mickar!!!

så mkt DIY blir det här.. just det ja.. högtalare med.. 🙂 både bil och studiohögtalare.. SQ50 ist the shiatée.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, utmärkt tråd!

Själv har jag byggt stativ till mina pads av ställningar till bygglampor köpta på Ö&B för 150 spänn. Hur bra som helst, 1/4 av musikaffärens variant.

Hifi-produkter har ett oförtjänt dåligt rykte i musikerkretsar. En enkel sub från Yamaha på 4sound kostar 4.500 och en noname motsvarande på netonet/mediamarkt/etc max 2000. En sub är ju en sub... räcker med ställbar brytning och volymratt egentligen. Samma sak med hörlurar, hifibutikerna (lågprisvaruhusen alltså) säljer ofta samma produkter som musikhandlarna men till mycket lägre priser.

I avdelningen stating the obvious:

-Mickställ, kablar, enklare mikrofoner och faktiskt också ljudkort (Audiophile 24/96 t ex) är billigt på Kjell & Co.

-Begagnade vintagegrejer är svindyrt i musikaffären jämfört med privatköp.

-Så kallade musikdatorer. Dubbla priset mot datorbutiken, exakt samma innehåll.

Ofta är ju personalen i musikaffärerna idag inte ett dugg kunnigare än sina kunder (Tack tidningen Studio och alla andra som sprider kunskap! - Tack internet! 😱) så att betala +1/3 extra för deras "expertis" känns lite fånigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det stämmer såklart, men när jag köpte ny musikdator(laptop) förra året tyckte man på Andreassons i Gbg att jag skulle ha nåt från Frost(har jag för mig) o på Musikbörsen i Gbg att jag skulle åka ut till nån av dom stora företagen On off, Siba o dylikt o köpa en nästan(notera nästan) lika bra dator 5000 spänn billigare, det blev såklart det senare, nu e man ju amatör eller vad man ska kalla det så jag är väl nöjd får jag säga. Sen förstår ju jag med att en dator helt anpassad för musik fungerar och är bättre, men det handlar ju om en del pengar som man kan ha till att köpa ett bra ljudkort el midiklaviaur el likn för istället om budgeten e begränsad.

Tyckte ändå att det var ärligt att jag blev rekommenderad av säljaren på Musikbörsen.

Stefan

Redigerat av Steffe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är ju personalen i musikaffärerna idag inte ett dugg kunnigare än sina kunder (Tack tidningen Studio och alla andra som sprider kunskap! - Tack internet! 😉) så att betala +1/3 extra för deras "expertis" känns lite fånigt.

Du måste ju vara totalt bakom flötet om du tror att du betalar extra för svenska musikaffärssäljares "expertis", och att det är därför priserna är högre. Lär dej hur hela handelsbranschen funkar istället för att uttala dej på ett ignorant sätt om nåt som du verkar ha genomdålig koll på.

Det handlar ju först och främst om vad butikerna i sverige har för inköpspriser från sina svenska grossister - som dom ofta har som enda val att jobba med. Utefter det kan de sedan sätta priser ut till kund. Det finns nog inte någon butiksinnehavare i hela världen som vill göra dåliga affärer. Därför sätter man priser så att man så långt som möjligt får rätt marginal på det man säljer för att täcka kostnader för drift, personal etc etc. Att sedan t ex Thomann är ett långt mycket större företag än någon av de skandinaviska musikkedjorna gör att de kan göra mångdubbelt större inköp, och på så sätt få ner priserna. Köper man _många_ ex av samma vara av en grossist, betyder det också att man får möjlighet till ett bättre inköpspris. Det gäller för alla branscher.

Sedan väljer antagligen tyskarna även att jobba med mycket lägre marginal än svenskarna för att de säljer mest på postorder och inte behöver så många anställda - och vattnar på så sätt ur marknaden vad gäller priser. Bra för oss kunder som får billigare alternativ, men i längden innebär det bara en kapplöpning där priset blir lägre och lägre och varorna cheapas ner. Till slut blir det varken lönsamt att driva butik eller att tillverka fler musikprylar. Där är vi ju förstås inte än, men i förlängningen så är det där man hamnar om man ska hårddra det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är ju personalen i musikaffärerna idag inte ett dugg kunnigare än sina kunder (Tack tidningen Studio och alla andra som sprider kunskap! - Tack internet! 😉) så att betala +1/3 extra för deras "expertis" känns lite fånigt.

Du måste ju vara totalt bakom flötet om du tror att du betalar extra för svenska musikaffärssäljares "expertis", och att det är därför priserna är högre. Lär dej hur hela handelsbranschen funkar istället för att uttala dej på ett ignorant sätt om nåt som du verkar ha genomdålig koll på.

Märkligt att bli idiotförklarad av någon som totalt missuppfattat hela tråden.

Det handlar inte om svenska priser kontra tyska, utan om att kablar är dyrare i musikaffären än hos Kjell&Co.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det var inte illa 🙂 Behövs det mycket kunnskap för att göra egna pedaler? Är det svårt?

hehe.. näe, de e inte svårt.. basic elektronikkunskap är en fördel.. personligen föredrar jag med att jag har multimeter och oscilloskop stående brevid mitt byggbord.. 🙂

ett tips är att googla på typiska standardfraser typ "bygga egna gitarrpedaler" osv, det finns vldigt mkt nyttigt att läsa och lära om ämnet!

ja har byggt lite olika pedaler under ett och ett halvt år som jag har lärt mig, o än så länge har ja en skum pitch/phaser effekt som jag köpte som byggsats på classe o och sen moddade sj. sen har jag byggt en fuzz face pro, som låter riktigt najs!!

bara för det ska jag ringa en polare som har min multimeter o sätta mig o hårdlöda på mina kompressorer som jag byggt på under ett år nu.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Med risk för att bli utskrattad så delar jag med mig ett tips för att få ett billigt mikrofonstativ.

Leta på vinden efter en gammal ikea-lampa av denna modell http://www.ikea.com/PIAimages/40088_PE079702_S4.jpg och ta bort själva lampdelen. Montera sen mikhållare där lampan tidigare satt, ex med gaffa-tejp.

Sen köpte jag ett bordsställ för en tjuga på ikeas fyndavdelning, wipps ett mikställ i lagom höjd för att micka upp en acke-guran, se dock till att inte fjädrarna på stativet vibrerar :rolleyes:

Detta ser kanske inte så proffsig ut, men funkar att testa med för nybörjare på tajt budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Varför är det billigare för en tysk musiker att handla tryggt? BORTSETT ifrån momsen!

Varför är tyskar, trots sina otroliga möjligheter till billig musikutrustning, skitdåliga på att skapa musik? :rolleyes:

Ja det är en av livets mysterium. Men tyskar har ingen smak så hur kan musiken bli annorlunda? 😄 Men å andra sidan är väl italiensk musik ett strå värre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...