Jump to content
Annons

Vilka saker borde man köpa någon annanstans än i musikaffären?


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Med risk för att bli utskrattad så delar jag med mig ett tips för att få ett billigt mikrofonstativ.

Leta på vinden efter en gammal ikea-lampa av denna modell http://www.ikea.com/PIAimages/40088_PE079702_S4.jpg och ta bort själva lampdelen. Montera sen mikhållare där lampan tidigare satt, ex med gaffa-tejp.

Sen köpte jag ett bordsställ för en tjuga på ikeas fyndavdelning, wipps ett mikställ i lagom höjd för att micka upp en acke-guran, se dock till att inte fjädrarna på stativet vibrerar 🙂

Detta ser kanske inte så proffsig ut, men funkar att testa med för nybörjare på tajt budget.

Sådana ombyggda lampor finns att köpa från vissa företag. Men visst är det perfekt om man kan göra det själv. De är perfekta mickhållare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag underviker att köpa i Sverige, inte ens strängar till gitarren går ju att köpa i sverige till vettiga priser, blir bra billigare om man beställer från t.e.x Tyskland.

I övrigt rekommnedar jag

http://www.musicpassion.com/

Priser på gitarrer tjänar man otroligt mycket pengar på !

I regel mellan 40-60% billigare än i Sverige. Har också undrat varför priserna är så höga här i Sverige...Tror att det är brist på konkerrens i denna branch...övrig elektronik som t.e.x datorer har ju ungefär samma priser som t.e.x tyskland..vilket inte göra det lönsamt att importera.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag slår ett slag för att bygga högtalarlådor själv. Man behöver inte vara överdrivet händig för att fixa det, men det är klart att det krävs lite verktyg. Spånskivorna sågas till mönsteranpassat av din byggfirma.

Bra exempel: SQ50 från valutronic (firman med den hemskaste hemsidan, www.valutronic.se). Man får 8000-kronors högtalare för 2000. Typ. I valfri finish;)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

RikardS (oregistrerad)
Med risk för att bli utskrattad så delar jag med mig ett tips för att få ett billigt mikrofonstativ.

Leta på vinden efter en gammal ikea-lampa av denna modell http://www.ikea.com/PIAimages/40088_PE079702_S4.jpg och ta bort själva lampdelen. Montera sen mikhållare där lampan tidigare satt, ex med gaffa-tejp.

Sen köpte jag ett bordsställ för en tjuga på ikeas fyndavdelning, wipps ett mikställ i lagom höjd för att micka upp en acke-guran, se dock till att inte fjädrarna på stativet vibrerar 😛

Detta ser kanske inte så proffsig ut, men funkar att testa med för nybörjare på tajt budget.

Det är ju helt genialiskt 😄 Nästa blir at "låna" en lampa av farmor.

Ett annat kanske lite löjligt tips är att jag blev så arg på mitt korta axelband, men hade inte pengar till ett nytt.

Så jag förlängde det gamla med en läder rem och lite tejp. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...