Jump to content
Annons

Sökes: Musiker och skivbolag till idiphone


idiphoneNiklas (oregistrerad)

Recommended Posts

Enbart streaming är väl lite smalt, eller...?

Kunde det inte gå att erbjuda nerladdning i MP3-format för en liten peng per låt också? Jag tror nämligen att de flesta gärna vill ha låtarna tillgängliga utan att tvunget behöva koppla upp sig och leta upp var det finns.

Man kunde kanske tänka sig en Internet-radiokanal också i anslutning till tjänsten? Där blir det ju streaming på samma sätt, med skillnaden att det är någon annan som väljer playlist...

Jag är på gång att skaffa ny receiver till surroundanläggningen - och den har möjlighet att kopplas in på nätverket och spela upp musik från ansluten LAN-hårddisk och från "radiostationer" på Internet. Jag tror att den utvecklingen kommer i allt högre grad, eftersom det har kommit sådana receivers i överkomliga prislägen.

KÖÖÖÖP Claes 😄

Jag har i snart i 1 år haft 100-talet radiokaneler in i min hemmabio via nätverket..

Jag fick den levererad i fredags, så jag har haft kul i helgen. 😛 En Denon AVR-3808 blev det. Gillade inte alls touchscreenen på fjärren, men det gör ju inget, eftersom jag har en Logitech Harmony 895... Receivern låter i alla fall kalasbra ihop med mina ADAM HiFi-högtalare. 😎

Nu ska jag bara dra lite nätverkskabel - och sedan ska det ställas in kanaler... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjoho, äntligen kan man betala för att lyssna på demomusik, och utan minsta kvalitetsfilter därtill! Som jag har väntat...

Ang streamdebatten så ser väl framtiden inom streamat ut typ som deezer.com, fast bättre utbud och ljudkvalitet antar jag... har svårt att se hur nån kan konkurrera med det.

Själv föredrar jag att ha nerladdade filer på hårddisken, så jag kan göra precis det jag vill med musiken utan att vara bunden till ett visst program eller en viss tjänst. Helt streamad musiksamling tror jag inte att jag vill ha förns allt mitt hårddisksutrymme blir streamat, vilket väl kanske händer nån gång nånstans ganska långt in i framtiden... bra för att slippa bry sig om backuper och sånt. Men nä, innan det kan jag inte se poängen.

Deezer är fint som partyjukebox, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

idiphoneNiklas (oregistrerad)

Mr_Keys: Jag vill väl inte gå så långt som att _allt_ kommer att konsumeras strömmande inom framtiden, men en stor del. Till exempel har ju många dataspelsföretag gjort varianter på detta, exempelvis Valve (som gjorde Half-Life) med sin Steam-klient och för att inte nämna alla online-rollspel, som World of Warcraft. Också filmer har ju börjat strömmats, med ganska god framgång.

beatbed: Å andra sidan så förlorar du ju inget om så vore fallet, för med 0:- i intäkter så skulle du ligga plus-minus noll jämfört med var du är idag (idiphone kräver inga som helst ensamrätter på musiken) och ingen utnyttjar din musik utan att du blir ersatt för det. Antalet användare ligger väl över hundra i dag, men antalet som fortfarande är på de tre dagarnas provperiod och de som betalat är tyvärr en affärshemlighet. Samma anledning som varför ex. iTunes inte går ut med några officiella sådana siffror. Man får vänta tills bokslutet kommer för att få reda på omsättningen, men jag kan ju säga att det är definitivt fler än noll som betalat, så resonemanget är inte aktuellt 😄

tbruce: det beror på hur du definerar begreppet demo. Om du menar att artisten i fråga inte har något skivkontrakt så stämmer det att en stor andel av anslutna artister på idiphone inte har det. Men om du lyssnar igenom musiken på tjänsten märker du dock att de flesta håller en nivå i klass med skivsläppt musik.

Ändå har vi flera artister på tjänsten som givit ut skivor, och jag kan dessutom berätta att vi diskuterar med flera skivbolag som visat tydligt intresse. Minst ett har lovat medverkan och de kommer finnas på sidan med sina artister nästa vecka.

Kvalitetskontroll finns dessutom. Varje ny artist granskas och vi lyssnar kontinuerligt av musiken och har påpekat för några artister att de har tveksam kvalitét. Hade de inte själva plockat bort den 'varnade' musiken hade vi gjort det.

Angående Deezer:

Det finns flera argument mot denna tjänst. Den främsta, som ju är ett av idiphones huvudnummer, är att artister och skivbolag inte får skäligt betalt. Du kan lika gärna fildela illegalt och kunna hantera musiken bäst du vill istället för att betala för de franska direktörernas kostymer. De ören som betalas ut från de annonsinkomster Deezer får in når knappast ut utanför Frankrikes gränser, och deras legitimitet är att likställa med den ryska AllOfMp3.com . En annan nackdel med Deezer är företagets intransparens, vilket har framkommit av debatten om deras legitimitet.

Tjänstens varande vid en lågkonjunktur kan också ifrågasättas. Det första som företag med minskande vinst drar ner på i budgeten är marknadsföringen. Nu är vi i en högkonjunktur och det slösas på marknadsföring. När lågkonjunkturen kommer kan webbtjänster som förlitar sig på reklam räkna med minskad omsättning (det finns belägg för detta att hitta i de flesta seriösa företagsekonomi-böcker).

Vi verkar inte heller på riktigt samma arena som de gör. idiphone har ett uttalat mål att göra mainstreamfåran bredare och att lyfta upp band som inte känns igen från Rix FM och MTV, till mer allmän kännedom. På idiphone kommer ni inte hitta 50 Cent eller Kanye West som på Deezer. Ett bättre exempel är istället African Child, som ju spelat på Hultsfred och som släpper en skiva snart. Han gör kanonbra reggeae men är inte så vida känd.

Artiklar om Deezers tveksamhet:

http://www.forbes.com/markets/feeds/afx/20...afx4052394.html

http://www.pcadvisor.co.uk/blogs/index.cfm...28&blogid=5

Link to comment
Dela på andra sajter

"Men om du lyssnar igenom musiken på tjänsten märker du dock att de flesta håller en nivå i klass med skivsläppt musik. "

"Kvalitetskontroll finns dessutom. Varje ny artist granskas och vi lyssnar kontinuerligt av musiken och har påpekat för några artister att de har tveksam kvalitét. Hade de inte själva plockat bort den 'varnade' musiken hade vi gjort det."

" När lågkonjunkturen kommer kan webbtjänster som förlitar sig på reklam räkna med minskad omsättning (det finns belägg för detta att hitta i de flesta seriösa företagsekonomi-böcker)."

Men snälla, so far iallafall.. Jag vill inte nämna någon specifik låt, men hade ni plockat bort låtar av sk. tveksam kvalitét så hade det inte blivit många kvar?? Men för den sakens skull så är det inget som hindrar att det blir bättre och bättre såklart!

När lågkonjunkturen kommer så kan sajter/tjänster med bra innehåll och trafik fortfarande räkna hem annonspengarna - Med internet och sedermera mobiltinternets kraftigt växande del av reklamkakan så blir det piece of cake 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbruce har sammanfattat det hela rätt bra tycker jag 😄 men frågan kvarstår:

Varför i hela friden skulle jag vilja betala för att streama demos?

Niklas - du verkar helt ha missat att det finns ett överflöd av musik idag, fler kanaler än någonsin att välja bland, fler media och inte minst fler filter än tidigare.

För att en sådan här tjänst ska vara intressant för mig som lyssnare, streamingfrågan aside, är det viktigare att veta vem som väljer musiken (AllEars utan Idol-Daniel? Knappast.) än något om själva musikerna - som ju ändå är totalt okända och oetablerade.

Är du med?

Hur ska ni kunna konkurrera om min tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce: det beror på hur du definerar begreppet demo. Om du menar att artisten i fråga inte har något skivkontrakt så stämmer det att en stor andel av anslutna artister på idiphone inte har det. Men om du lyssnar igenom musiken på tjänsten märker du dock att de flesta håller en nivå i klass med skivsläppt musik.

Ändå har vi flera artister på tjänsten som givit ut skivor, och jag kan dessutom berätta att vi diskuterar med flera skivbolag som visat tydligt intresse. Minst ett har lovat medverkan och de kommer finnas på sidan med sina artister nästa vecka.

Kvalitetskontroll finns dessutom. Varje ny artist granskas och vi lyssnar kontinuerligt av musiken och har påpekat för några artister att de har tveksam kvalitét. Hade de inte själva plockat bort den 'varnade' musiken hade vi gjort det.

Jag kan ju bara lyssna på de fem provlåtarna? Som jag inte tycker håller skivkvalitet alls, utan snarare låter som typisk demomusik av mer välgjort snitt...

Ang deezer så angår det inte mej om dom bryter mot några lagar eller inte... det är en tjänst som funkar fint, det är allt jag bryr mej om. Lägg ner den så kommer det en ny... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, du har en poäng. Jag dissar inte möjligheten, raka motsatsen. Det är bara det att som independent artist underhålla alla olika "bibliotek" som man ligger i/på/under tar tid från att göra musiken. Jag ska som tack för ditt snabba svar göra min senaste låt "I love the kick in my gut" tillgänglig via ert nätverk.

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att som independent artist underhålla alla olika "bibliotek" som man ligger i/på/under tar tid från att göra musiken.

Och än viktigare är att välja var man ska synas!

Alla artister med sikte på en karriär måste värna sitt varumärke och naturligtvis akta sig för att sammankopplas med sjunkande skepp.

Hoppa inte på vad som helst bara för att det erbjuds!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som läget är idag ser jag ingen som helst möjlighet för en streamingsajt att ta betalt, av skäl som framförts.

å som läget såg ut för femton år sen sågs ingen som helst möjlighet att skicka ljudfiler över nätet som var nåt att lyssna på

man kan inte gissa framtiden baserat på begränsningar idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Som läget är idag ser jag ingen som helst möjlighet för en streamingsajt att ta betalt, av skäl som framförts.

å som läget såg ut för femton år sen sågs ingen som helst möjlighet att skicka ljudfiler över nätet som var nåt att lyssna på

man kan inte gissa framtiden baserat på begränsningar idag

Du kanske missade att idiphone är igång? Att fundera över hur läget är om 15 år känns rätt ointressant.

Är du själv sugen på att betala för att streama demos? Om inte - vem är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som läget är idag ser jag ingen som helst möjlighet för en streamingsajt att ta betalt, av skäl som framförts.

å som läget såg ut för femton år sen sågs ingen som helst möjlighet att skicka ljudfiler över nätet som var nåt att lyssna på

man kan inte gissa framtiden baserat på begränsningar idag

Du kanske missade att idiphone är igång? Att fundera över hur läget är om 15 år känns rätt ointressant.

Är du själv sugen på att betala för att streama demos? Om inte - vem är?

nej jag vill inte betala för idiphones utbud

men det beror inte på streamingen som sådan utan på innehållet

nån nämnde rhapsody

är också igång

men pratar vi tekniken eller pratar vi enskilda företag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja... både och antar jag.

Själv är jag sjukt ointresserad av att betala för streaming och känner ingen annan som gör det heller.

Att betala för att streama demos... det går bort.

Men varför snackar jag med dig, jag trodde vi var överens om att du var ett troll med svår megalomani? 😄

på sig själv känner man andra? 😄

du snackar med mig för du gillar det - så enkelt är det

att du inte känner nån som betalar för streaming säger just bara det eftersom det tom finns kunder till idiphone enl. dom själva iaf

själv köper jag inte demo på cd eller betalar för nedladdning för demos heller

betyder ju inte att jag inte betalar för annat innehåll eller att det inte finns andra som gör andra val

Link to comment
Dela på andra sajter

En kiddo i dag lyssnar på streamad radio, smsar med sin flickvän, slänger iväg ett par svar (kanske i detta forum och några till) och klarar att ta in det viktigast från läxböckerna till vänster om tangetbordet - typ samtidigt!

Och kollar på MTV, grillar en smörgås, spelar ett spel, chattar på msn... Är det konstigt att ungjävlarna är stressade som idioter och tycker att de inte hinner med?

Var bara tvungen att kommentera med att nu sänker man kraven på matte till universiteten. Igen! Vet inte om det här med att "ta in det viktigaste" kommer att vara så bra i längden. 1 miljard kineser och 1 miljard indier står och knackar på dörren och DE tar definitivt in mer än "det viktigaste". Jepp, slut på off-topic, så ni kan återgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att man kan se det på det sättet som du gör nattvakten, att på något konstigt vis blir ens musik bättre om den är i skivhyllan på Åhléns.

Själv så ser jag på min musik som en egen helhet, om jag tycker att det låter bra så låter jag någon annan höra det, tycker dom om det så lyssnar jag på det några gånger till. Sen släpper jag musiken om det är vad jag känner för.

Som jag distribueras idag så kan jag inte styra med järnhand vilka butiker man kan köpa min musik i, det finns säkert tillfällen då någon har gjort något som jag inte gillar när de lyssnar på min musik, men hur långt ska man ta det? Visst, om man har produktioner som låter "demo" så är det kanske dumt att släppa musiken där mycket annat låter "demo" - Om det är viktigt för en att låta "pro".

Själv så fattade jag beslutet att hellre prova en gång för mycket än en gång för lite. Det har fungerat finfint än så länge 🙂

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara det att som independent artist underhålla alla olika "bibliotek" som man ligger i/på/under tar tid från att göra musiken.

Och än viktigare är att välja var man ska synas!

Alla artister med sikte på en karriär måste värna sitt varumärke och naturligtvis akta sig för att sammankopplas med sjunkande skepp.

Hoppa inte på vad som helst bara för att det erbjuds!

Jag gjorde förmodligen en förhastad koppling, och ber om ursäkt.

Menade inget illa, bara att vissa bryr sig mer om umgänget än sammanhanget.

🙂

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör till skaran som anser att streaming suger. Det känns väldigt 1997. Att det skulle vara framtiden låter som tillbaka till framtiden typ...som ett dåligt skämt. Om det är framtiden kommer jag sätta en mic vid högtalarna och rippa det i mono eller så kommer någon annan nisse på hur man knäcker dessa streamare och får ner det till mp6. Kommer aldrig att hända. Jag vill ha min skiva i handen och jag vill ha en cd booklet med texter i. To hell with streaming.

Förresten fungerar inte tjänsten. Jag registrerade mig för att kolla vad det var för sida men kunde sedan inte logga in. Känns dåligt att man måste ange personnr också. Jag tänker inte pröva igen.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

idiphoneNiklas (oregistrerad)

Kul att du provade Soxic, men trist att du inte kom in. Vore bra om du berättade hur det såg ut så att vi kan kontrollera om det är något fel. (Du valde rätt flik ovanför användarnamnet, uppe till höger?)

Vissa vill vissa ha sina skivor och fodral, så är det. Själv tycker jag det är jäkligt jobbigt att hålla reda på all plast och hittar ändå infon jag vill ha om bandet online. Men jämförelsen med 1997 haltar väl lite ändå? Jag minns att jag satt på 33,6kbps-modem då och det fanns inte en chans att streama i den hastigheten. Hur kommer det sig att du vill ha plastskivor om du ändå säger att det duger med rippade "mp6-or" i framtiden?

Ni som inte gillar utbudet idag men kan tänka sig tjänsten om det fanns mer musik: kolla tillbaka då och då. Vi snackar hela tiden med nya artister och skivbolag och även om det går långsamt så går det framåt.

Redigerat av idiphoneNiklas
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Streamad eller strömmad musik, är det att man kan lyssna på den på Nätet bara? Dvs. den är inte nedladdningsbar=ingen downloadable-knapp att trycka på? Skit samma, man kan ju koppla ljudkortet till pc:n om man vill det och spela in ändå...

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland undrar jag om det är musiker eller riksfånar som svara på trådar.

Eller så kanske det bara är barn.

Oavsett vad så vill jag bara säga det här, tråden handlar om "Sökes: Musiker och skivbolag till idiphone".

Finns det någon möjlighet till att någon någongång kommer ställa relevanta frågor eller Stfu?

Och jag tycker att det är en bra mycket skönare grej att läsa "Hmmm, jag har kollat läget och mina analyser säger mig att streaming nog inte är helt rätt sätt, så jag startar ett företag och kör igång med min egen grej! Det kommer ni kunna läsa om i min egen tråd som jag skapar när jag kommer igång."

Eller något annat konstruktivt/kreativt/smart/eggande/värt-min-tid.

Det hade varit intressant.

Men man får väl läsa en god bok istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

idiphoneNiklas (oregistrerad)

4Trax:

Nej, verkligen inte. Hur i hela friden fick du in den tanken i huvudet? idiphone är dels en anspelning på ordet idofon (eng: idiophone) och på sensmoralen i en fornnordisk mytologisk saga om tre jättar som rättvist delar ett arv mellan sig ( = rättvis erstättning till artisten)

musik:

På samma sätt kan du spela in både TV, radio, webbradio och film. Du kan likaså fildela dina styckvis inköpta låtar. Men givetvis finns det väldigt många människor som har lite högre moral än så och som inte nyttjar tjänster utan att göra rätt för sig.

beatbed:

Ja vissa inlägg är ju inte helt intelligent skrivna kanske. Ändå tycker jag att har man en åsikt som man vill framföra, ex "- Tjänsten är dålig, lägg ner den!" eller "- Bra grej!" tycker jag det är helt ok. Sen är det klart att det alltid är roligare att höra det positiva än det negativa, men allra mest ger nog seriösa och intelligenta diskussioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
För övrigt är idiphonekonceptet bland det mest osexiga som någonsin tänkts fram bakom ett skrivbord - jag beräknar att rigor mortis inträder senast Juli nästa år.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index....pic=9087.0;wap2

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...