Jump to content
Annons

Sökes: Musiker och skivbolag till idiphone


idiphoneNiklas (oregistrerad)

Recommended Posts

idiphoneNiklas (oregistrerad)

idiphone_small.png

Ja då var det dags! idiphone.se har hittills varit en gratistjänst men är det inte längre. Nu finns betalningsfunktion, avtal med STIM/NCB och möjlighet för utomsvenska artister samt företag att registrera sig (även om fler funktioner självklart alltid kommer att komma till).

Eftersom idiphone utvecklats så pass långt avisera vi nu att visöker dig som är seriös musiker eller som äger eller har bra kontakt med mindre skivbolag, och vill att ansluter dig till idiphone.

Hittills har Expressen IT, Prylportalen, E24 och feber.se publicerat artiklar om idiphone, och mer publicitet kommer!

Kort om idiphone:

En musiktjänst på internet, gratis för artister och skivbolag att ladda upp musik. En inledande månadskostnad på 32kr för dem som vill lyssna (man kan också betala med Euro, Danska kroner och Norska kroner). Lyssnarna strömmar musiken, dvs laddar aldrig hem några filer som kan fildelas iväg. Lyssnandet kan ske via webben eller via ett program som man laddar ner. Men det bästa måste ändå vara: artisterna får 70 % av förtjänsten från kunderna.

Registreringsprocessen är inte lång och det är som sagt gratis för artister. Du hittar oss på www.idiphone.se

Hoppas du registrerar dig på idiphone, om du inte redan gjort det.

Vänligen / Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
idiphone_small.png

Ja då var det dags! idiphone.se har hittills varit en gratistjänst men är det inte längre. Nu finns betalningsfunktion, avtal med STIM/NCB och möjlighet för utomsvenska artister samt företag att registrera sig (även om fler funktioner självklart alltid kommer att komma till).

Eftersom idiphone utvecklats så pass långt avisera vi nu att visöker dig som är seriös musiker eller som äger eller har bra kontakt med mindre skivbolag, och vill att ansluter dig till idiphone.

Hittills har Expressen IT, Prylportalen, E24 och feber.se publicerat artiklar om idiphone, och mer publicitet kommer!

Kort om idiphone:

En musiktjänst på internet, gratis för artister och skivbolag att ladda upp musik. En inledande månadskostnad på 32kr för dem som vill lyssna (man kan också betala med Euro, Danska kroner och Norska kroner). Lyssnarna strömmar musiken, dvs laddar aldrig hem några filer som kan fildelas iväg. Lyssnandet kan ske via webben eller via ett program som man laddar ner. Men det bästa måste ändå vara: artisterna får 70 % av förtjänsten från kunderna.

Registreringsprocessen är inte lång och det är som sagt gratis för artister. Du hittar oss på www.idiphone.se

Hoppas du registrerar dig på idiphone, om du inte redan gjort det.

Vänligen / Niklas

Jag tycker du ska tänka om.

Som musiklyssnare är jag väldigt mycket emot den här typen av tjänster, där man bara kan strömma musiken och inte ladda hem den. Betalar jag för en produkt så vill jag ha möjlighet att använda den var jag vill och när jag vill, om jag sitter i bilen så vill jag kunna lyssna på en CD i bilstereon, sitter jag på bussen eller tåget så vill jag kunna lyssna i mp3-spelaren eller mobilen och ligger er sajt nere någon timme så vill jag ändå kunna lyssna hemma i min dator.

Därför blir jag tveksam till att registrera mig som artist på den här typen av tjänster, jag vill att mina lyssnare själva ska kunna välja var, när och hur dom ska lyssna på låtarna. Att det sedan finns dom som delar ut låtarna i olika fildelningsprgram, det är en sak som vi får leva med idag.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en parantes så tror jag i framtiden att detta kan vara en lösning på all fildelning. Jag tror att man inte kommer köpa musik längre utan prenumerera på en sida eller kanal. Sedan skickar denna sida sin sändning via sattelit som man kan få in på sin bilstereo, hemstereo, ja överallt. Det är bara vad jag tror kan vara en lösning och vart jag tror vi är på väg. Något som jag inte kan styrka utan bara hört är att de redan har testat detta med stor framgång.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en parantes så tror jag i framtiden att detta kan vara en lösning på all fildelning. Jag tror att man inte kommer köpa musik längre utan prenumerera på en sida eller kanal. Sedan skickar denna sida sin sändning via sattelit som man kan få in på sin bilstereo, hemstereo, ja överallt. Det är bara vad jag tror kan vara en lösning och vart jag tror vi är på väg. Något som jag inte kan styrka utan bara hört är att de redan har testat detta med stor framgång.

//Anders

Du vet att det finns massor av musikkonsumenter där ute som aldrig fildelat?

Hiskeligt många skulle aldrig kunna tänka sig att köpa musik på annat än CD och en förvånande stor andel spelar fortfarande vinylskivor när det ska spisas plattor.

Att "prenumerera via satellit" känns därför relativt avlägset och chansen är nog rätt stor att branschen är förbi hela fildelarproblematiken innan det är aktuellt med några beam me up scottys.

För övrigt är idiphonekonceptet bland det mest osexiga som någonsin tänkts fram bakom ett skrivbord - jag beräknar att rigor mortis inträder senast Juli nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en parantes så tror jag i framtiden att detta kan vara en lösning på all fildelning. Jag tror att man inte kommer köpa musik längre utan prenumerera på en sida eller kanal. Sedan skickar denna sida sin sändning via sattelit som man kan få in på sin bilstereo, hemstereo, ja överallt. Det är bara vad jag tror kan vara en lösning och vart jag tror vi är på väg. Något som jag inte kan styrka utan bara hört är att de redan har testat detta med stor framgång.

//Anders

Du vet att det finns massor av musikkonsumenter där ute som aldrig fildelat?

Hiskeligt många skulle aldrig kunna tänka sig att köpa musik på annat än CD och en förvånande stor andel spelar fortfarande vinylskivor när det ska spisas plattor.

Att "prenumerera via satellit" känns därför relativt avlägset och chansen är nog rätt stor att branschen är förbi hela fildelarproblematiken innan det är aktuellt med några beam me up scottys.

För övrigt är idiphonekonceptet bland det mest osexiga som någonsin tänkts fram bakom ett skrivbord - jag beräknar att rigor mortis inträder senast Juli nästa år.

Hahahaha...Snacka om skygglappar...

Nattis....SE FRAMTIDEN I MORGON

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha och vill ha...Det skiter väl företagen i.

Se på Sveriges television...Radiotjänst...

Jag MÅSTE pröjsa tvlicens bara för att jag har tv.

Sen försöker de bortförklara den anledningen med

att "Ni/Vi betalar för att SVT1 och 2 ska vara reklamfria

ge ett utbud till massan" Sure....

Face it..Antingen betalar vi för tjänsterna som dyker upp eller så fildelas det...

Om sen "folket" vill ha tjänsterna skiter företagen i, bara det betalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahahaha...Snacka om skygglappar...

Nattis....SE FRAMTIDEN I MORGON

Streamad musik är inte framtiden, Einstein.

va det Uffe som berättade det för dig över ett glas rödvin?

Nej. Ge mig ett enda exempel där streamingtjänst med framgång sålts till konsument eller stfu.

Folk vill inte ha det.

som twilight säger

sen vänjer sig folk också

det man inte vill ha idag använder man imorrn

inte säkert det blir streamat för det

jag bara undrade var du fått din tvärsäkra framtidsanalys ifrån

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja höra ett argument som säger varför vi INTE skulle vilja ha streamad musik!?!? 😱

Vad är det som säger att det INTE är framtiden?

Streamat

är det smidigt och enkelt? Ja

är det billigt? Ja

är det miljövänligt? Ja (i alla fall jämfört med att tillverka fysiska plattor/skivor)

Skivor/plattor:

är det smidigt och enkelt? Nej....man måste köpa sig sin platta och förvara den någonstans

är det billigt? nä....tillverkningskostnader och förvaringskostnader och fraktkostnader osv osv

är det miljövänligt? nä, inte det heller....

Ladda hem musik "manuellt" / köpa musik på nätet:

är det smidigt och enkelt: njae....man måste hantera sitt eget bibliotek med musik, och flytta med sig den dit man ska för att kunna lyssna överallt....men man slipper ju köpa en fysisk skiva....

är det billigt: Ja....det borde kunna vara billigt....

är det miljövänligt: Ja....i alla fall lika miljövänligt som att streama....

Vad talar EMOT att streamad musik är framtiden?

personligen gillar jag inte skivor, och jag gillar inte att ha mitt bibliotek med musik på datorn, tycker det är jättejobbigt att administrera och hålla koll på (har lagt ner det för att vara ärlig), och så finns ju alltid oron för en hårddiskkrash/virus....så vilket alternativ finns då för folk som är av min åsikt, som bara vill ha det så enkelt som möjligt, och slippa engagera sig....!?? för jag inbillar mig att vi är ganska många.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte "fått" min analys någonstans ifrån, utan är lyckligt begåvad med egen hjärna och slutledningsförmåga.

Senaste floppen på samma tema heter Spiralfrog - googla och få ett gott skratt!

(Streama musik, ladda hem WMA-filer som slutar fungera om du inte loggar in var 30:e dag för att titta på reklamen på sajten. Nej jag skojar inte.)

Och Spiralfrog är ändå ett majorbolagsprojekt. Frågan är varför i hela världen någon skulle vilja sitta och streama musik från ett gäng nobodys? Och betala för det dessutom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur streamar man musiken till sin mp3-spelare?

Hur streamar man musiken när man inte är uppkopplad?

Javisst, och det finns ju hundra till lika vettiga frågor... Hur streamar man till bilstereon, festen, vardagsrumshifi etc.

Hur är kvaliteten på det streamade materialet jämfört med nedladdade filer?

Och så vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur streamar man musiken till sin mp3-spelare?

Hur streamar man musiken när man inte är uppkopplad?

Via sin mobiltelefon t ex. Tele 2 har 30 musikgenres, ett gäng fm-kanaler för 39 spänn i månaden..och så kan man köpa dom direkt på strömmen (dual till burken också). 😱

http://www.tele2.se/mobiltjanster-musik.html

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur streamar man musiken till sin mp3-spelare?

Hur streamar man musiken när man inte är uppkopplad?

Via sin mobiltelefon t ex. Tele 2 har 30 musikgenres, ett gäng fm-kanaler för 39 spänn i månaden..och så kan man köpa dom direkt på strömmen (dual till burken också). 🙂

So sexy! En riktig kioskvältare! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte "fått" min analys någonstans ifrån, utan är lyckligt begåvad med egen hjärna och slutledningsförmåga.

Senaste floppen på samma tema heter Spiralfrog - googla och få ett gott skratt!

(Streama musik, ladda hem WMA-filer som slutar fungera om du inte loggar in var 30:e dag för att titta på reklamen på sajten. Nej jag skojar inte.)

Och Spiralfrog är ändå ett majorbolagsprojekt. Frågan är varför i hela världen någon skulle vilja sitta och streama musik från ett gäng nobodys? Och betala för det dessutom?

Men det va ju inte riktigt så jag menade i mitt inlägg. Reklam och dylikt lägger man ju inte i musiken utan det kan man få på displayen på bilstereon eller sin mp3 spelare eller sin hemstereo. INTE I MUSIKEN eller på sidan. Det som sedan är att du kanske prenumererar på en station som DU tycker om och har då fri tillgång till deras musik i alla dina medier som du äger. Du slipper föra över låtar till din mp3-spelare osv. Om du gillar det som spelas på MTV så har du en prenumeration där och om du gillar ett visst band kan du ha en prenumeration hos dem. Eller så skall man självklart kunna köpa enskilda låtar och lägga in dessa på sin "server" eller vad det nu skulle vara allt ligger på. Exemplet du gav va ju att man bara kunde streama till sin dator vilket är helt värdelöst utan styrkan i denna framtid som jag ser är att man kan streama till alla sina medier. Sen tycker jag att man skall kunna köpa låtarna i högre kvalité också, men då skulle jag vilja ta bort cd-kvalité och låta dem som vill köpa musiken köpa direkt från skivbolaget i högsta kvalité och det kan jag svara för min egen del att jag skulle göra med min favoritmusik.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte "fått" min analys någonstans ifrån, utan är lyckligt begåvad med egen hjärna och slutledningsförmåga.

å för tio år sen hade du kanske lika tvärsäkert sagt samma sak om trådlöst bredband å bärbara datorer eller mobiltelefoner

kom igen killen, blicka fem år framåt å vi kommer bada i bredband var vi än rör oss inom bebott område

bara inse att vare sej din eller min hjärna räcker för att veta framtiden

det krävs lite fantasi å kunskap oxå

först frågar du efter om tekniken finns lite förnumstigt

sen gnäller du över att det inte blivit nån försäljningssucc´e än

"nä de däringa me raddio kommer aldri funkah" 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur streamar man musiken till sin mp3-spelare?

Hur streamar man musiken när man inte är uppkopplad?

Via sin mobiltelefon t ex. Tele 2 har 30 musikgenres, ett gäng fm-kanaler för 39 spänn i månaden..och så kan man köpa dom direkt på strömmen (dual till burken också). 🙂

So sexy! En riktig kioskvältare! 😱

Ingen musik från nobodys iallafall 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

All musik som spelas upp går att spela in.

Oavsett om det är DRM-skyddat eller streamat från nätet.

Ljudvågor är fortfarande ljudvågor.

Själv har jag mina CD-skivor i ett gäng CD-böcker och det rippade ligger i fin ordning i olika mappar, lätt tillgängligt, på hårddisken.

Därför skulle jag inte välja att streama musik som kostar pengar. Men det är väl upp till var och ens smak..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte "fått" min analys någonstans ifrån, utan är lyckligt begåvad med egen hjärna och slutledningsförmåga.

"nä de däringa me raddio kommer aldri funkah" 😱

Det finns en övertro på att vi i alla lägen vill göra våra egna spelistor - lite som att specialdesigna en skjorta när det finns dyra (eller billiga) att köpa i samma shoppingcentrum. (Fattade ni den där...inte jag heller 🙂 ) Radion - den gamla stofilen - är fortfarande det mest konsumerade mediet 2007. En skillnad på ett starkt differentierat genrebaserat innehåll och en skvalkanal på fm är att här kan utgivaren/sajten/mobiloperatör etc VÅGA erbjuda NY musik och ta betalt för innehållet inom den specifika genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att ni försöker. För att ge mig in i streaming-debatten kan jag inleda med att säga att jag håller med cm0s och nattvaktaren. Det är tråkigt och opersonligt att streama. Skivor är ju jättekul! Och sedan tycker jag det känns lite som om de som gillar skivor köper skivor och de som inte gillar skivor laddar ner. Magpie har ju förresten tipsat om en gratis streamingsajt flertalet gånger. Men streamingkonceptet varken tror eller hoppas jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enbart streaming är väl lite smalt, eller...?

Kunde det inte gå att erbjuda nerladdning i MP3-format för en liten peng per låt också? Jag tror nämligen att de flesta gärna vill ha låtarna tillgängliga utan att tvunget behöva koppla upp sig och leta upp var det finns.

Man kunde kanske tänka sig en Internet-radiokanal också i anslutning till tjänsten? Där blir det ju streaming på samma sätt, med skillnaden att det är någon annan som väljer playlist...

Jag är på gång att skaffa ny receiver till surroundanläggningen - och den har möjlighet att kopplas in på nätverket och spela upp musik från ansluten LAN-hårddisk och från "radiostationer" på Internet. Jag tror att den utvecklingen kommer i allt högre grad, eftersom det har kommit sådana receivers i överkomliga prislägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte "fått" min analys någonstans ifrån, utan är lyckligt begåvad med egen hjärna och slutledningsförmåga.

å för tio år sen hade du kanske lika tvärsäkert sagt samma sak om trådlöst bredband å bärbara datorer eller mobiltelefoner

kom igen killen, blicka fem år framåt å vi kommer bada i bredband var vi än rör oss inom bebott område

bara inse att vare sej din eller min hjärna räcker för att veta framtiden

det krävs lite fantasi å kunskap oxå

först frågar du efter om tekniken finns lite förnumstigt

sen gnäller du över att det inte blivit nån försäljningssucc´e än

"nä de däringa me raddio kommer aldri funkah" 😛

Just detta med mobiliteten som iaf gör mej väldans avvaktande till denna utveckling..

Kom i denna vecka nya larmrapporter om mobilstrålningens faror, vi är redan idag för mkt exponerade

för en massa strålning utan att vi får tycka till om det e ok eller inte..

För mej känns detta som ett av mänsklighetens största expriment på befolkningen,

vem tar avsvar om det värsta scenariot visar sej med en massa cancerfall ?!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Enbart streaming är väl lite smalt, eller...?

Kunde det inte gå att erbjuda nerladdning i MP3-format för en liten peng per låt också? Jag tror nämligen att de flesta gärna vill ha låtarna tillgängliga utan att tvunget behöva koppla upp sig och leta upp var det finns.

Man kunde kanske tänka sig en Internet-radiokanal också i anslutning till tjänsten? Där blir det ju streaming på samma sätt, med skillnaden att det är någon annan som väljer playlist...

Jag är på gång att skaffa ny receiver till surroundanläggningen - och den har möjlighet att kopplas in på nätverket och spela upp musik från ansluten LAN-hårddisk och från "radiostationer" på Internet. Jag tror att den utvecklingen kommer i allt högre grad, eftersom det har kommit sådana receivers i överkomliga prislägen.

KÖÖÖÖP Claes 😛

Jag har i snart i 1 år haft 100-talet radiokaneler in i min hemmabio via nätverket..

Link to comment
Dela på andra sajter

å för tio år sen hade du kanske lika tvärsäkert sagt samma sak om trådlöst bredband å bärbara datorer eller mobiltelefoner

Oj, ditt skarpsinne gjorde mig mållös för ett kort tag men nu har jag repat mig. Forumets Retoriker 2007: demånprodusenten!

Och nej, du tar fel - jag bygger inte min uppfattning på okunskap om eller fientlig inställning till teknik. Tvärtom.

Som läget är idag ser jag ingen som helst möjlighet för en streamingsajt att ta betalt, av skäl som framförts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enbart streaming är väl lite smalt, eller...?

Kunde det inte gå att erbjuda nerladdning i MP3-format för en liten peng per låt också? Jag tror nämligen att de flesta gärna vill ha låtarna tillgängliga utan att tvunget behöva koppla upp sig och leta upp var det finns.

Man kunde kanske tänka sig en Internet-radiokanal också i anslutning till tjänsten? Där blir det ju streaming på samma sätt, med skillnaden att det är någon annan som väljer playlist...

Jag är på gång att skaffa ny receiver till surroundanläggningen - och den har möjlighet att kopplas in på nätverket och spela upp musik från ansluten LAN-hårddisk och från "radiostationer" på Internet. Jag tror att den utvecklingen kommer i allt högre grad, eftersom det har kommit sådana receivers i överkomliga prislägen.

Visst är det så, när det gäller utvecklingen alltså.. Vi har, enkelt uttryckt, gått från ett par plattformar till flera. Från nåt betalningssätt/finansieringsform till ännu flera. Dessutom från ett ganska enkelt konsumtionsmönster till närmast ett virrvarr. En kiddo i dag lyssnar på streamad radio, smsar med sin flickvän, slänger iväg ett par svar (kanske i detta forum och några till) och klarar att ta in det viktigast från läxböckerna till vänster om tangetbordet - typ samtidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

idiphoneNiklas (oregistrerad)

Kul med diskussion! Bra att belysa olika synsätt vi har på saken. Jag ska försöka ge min syn på det.

bl.a. bakke och nattvaktaren: Givetvis sätter vi inte igång och plöjer ner väl över 100' i ett projekt som vi inte tror på och har ordentligt på fötterna för. Marknadsundersökningar visar att vi tappar c:a 30 % av folk som annars är villiga att konsumera musik på internet genom streaming-konceptet. Det räcker ändå och blir över av de övriga 70% för att det ska gå bra. Totalt finns det över 1,5 miljarder internetanvändare i världen. Tar vi inte ens en hundradels promille av dem har vi en oerhört framgånsrik tjänst ändå. Speciellt i bredbandstäta norden som ju är vår arena (översättningar till engelska och minst finska, kanske även norska och danska, kommer).

Det finns ju massor med sätt att konsumera musik. Vi kommer ju knappast plocka LP-älskarna i första taget, men få är så överförtjusta i just skivan (som ju demonstreras av de som berättar om sina anläggningar med internetradio).

Exempel på framgånsrik streamingtjänst: rhapsody.com. Visserligen är det de stora pojkarna som leker, men de tar å andra sidan många gånger mer i månadsavgift än vad vi gör.

Gain: vi ska erbjuda färdiga spellistor i med varierande genres som man kan plocka "från hyllan" om man vill.

Claes: Vi planerar att göra det möjligt för artister att lägga upp ett par låtar för nedladdning, dock gratis. Huvudtjänsten kommer ändå fortfarande vara streaming, detta skulle vara en "bonusfunktion" för de som vill.

Skoj att ni är så många som agumenterar för streamingtjänster, det hade jag inte väntat mig här 🙂

Fortsätt gärna att trasha och prisa idén, det gillar jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.....kalla mig trög eller dum, men.....jag ser liksom ingen annan framtid...!?!? 😛

och då pratar jag om just hela konceptet, att trådlöst ha tillgång till musiken överallt....

men visst, det stämmer nog som vissa påstår, vi/tekniken kanske inte är där ännu....men, i alla fall jag, har enbart diskuterat framtiden....men, vi får väl se! right? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...