Jump to content
Annons

Att göra en låt i Reason 3.0


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här, och ny på Reason 3.0 😱 Jag har börjat köra lite och lagt en drum-loop i en midikanal i reason.. sen har jag fått till en go slinga som jag också vill lägga in (har använt malmström & matrix) men jag kan bara spela upp allting "live" om man säger så.. hur gör jag för att få över det till midi-kanalerna? Va jättelätt me trummorna, en knapp bara. Men får in till detta :S

Tack på förhand

//ramo_and

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du använder Matrix kan du antingen låta den fortsätta jobba och spela in pattern-byten i sequencern.

Annars sätter du ut L- och R-markörerna kring dina takter, högerklickar Matrix och väljer Copy pattern to track.

Alternativet är att du markerar Malströmsynten direkt i sequencern, trycker Record och spelar klaviaturen. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder Matrix kan du antingen låta den fortsätta jobba och spela in pattern-byten i sequencern.

Annars sätter du ut L- och R-markörerna kring dina takter, högerklickar Matrix och väljer Copy pattern to track.

Alternativet är att du markerar Malströmsynten direkt i sequencern, trycker Record och spelar klaviaturen. 🙂

Okej tack så mycket!! 😉 Då har jag två frågor till:

1. Hur gör man så att den inte spelar upp alla kanaler när man trycker på play? jag vill liksom höra låten med trumintro osv.

2. Någon som har nåt tips på hur man gör goa build-ups o breakdowns i reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Markera önskad bit i sequensern med musen, håll nere ctrl, och dra biten till den takt du vill kopiera den till.

Mer om detta i Getting Started, sid 57, kapitel 7 - "The Sequencer - Basics"

Men de e ju inte detta ja vill göra.. det kan jag redan! Jag vill kunna spela upp låten som den ska vara.. inte alla ljud på en och samma gång när man trycker på play. Alltså så här t ex:

Trummor:_x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Bas:_____________x-x-x-x-x-x-x-x

Synth:__________________x-x-x-x

x = en takt.

Nu får jag

Trummor:_x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Bas:_____x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Synth:___x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Det är ju helt fel. Man måste ju kunna lyssna på själva låten innan man exporterar den till mp3 eller nåt sånt. Detta e ju hel skumt! Det går fint på demolåten som öppnas när man startar programmet, så då måste de gå för mig med! Jag har kollat i manualen men fattar inte.. SNÄLLA hjälp mig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två alternativ:

  • Flytta de patterns du programmerat i matrixerna och trummaskinerna till sequencern och stäng sedan av att matrixerna och trummaskinernas inbyggda sequencers ska köras.
  • Programmera vilka patterns som skall köras i Reasons sequencer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör jag det? 😄

På Redrum stänger du av Enable pattern section.

Fan nu ger jag upp!! 🙁 De e ju ett jävla helvete o bara få låten uppspelad i reason!! Jag tycker att de ska vara en enkel knapptryckning bara!! Står ju inte ens i hjälpen eller nåt hur man gör 😄 Jag måste va dum i huvet eller nåt, för alla andra lyckas utom jag.... 🙁

men tack för all hjälp.....

Link to comment
Dela på andra sajter

fan jag har provat igen nu o det går INTE! de e helt SJUKT!

När jag exporterar det till en låt (wav fil) så får jag me alla ljud i alla kanaler även fast jag bara har trummorna på sequensern. Och om jag lägger in synthar o sen stänger av syntharnas interna pattern-uppspelning så får jag inget ljud alls :S

Det kan ju inte vara så här svårt att göra en låt i reason?! är det fel på programmet, är det jag som e helt puckad eller e de nåt annat??!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan jag har provat igen nu o det går INTE! de e helt SJUKT!

När jag exporterar det till en låt (wav fil) så får jag me alla ljud i alla kanaler även fast jag bara har trummorna på sequensern. Och om jag lägger in synthar o sen stänger av syntharnas interna pattern-uppspelning så får jag inget ljud alls :S

Det kan ju inte vara så här svårt att göra en låt i reason?! är det fel på programmet, är det jag som e helt puckad eller e de nåt annat??!

Är inte så svårt som det verkar... Prova att börja om från början och använd dig av sequensern direkt så slipper du programmera direkt i enheterna. Skapa en valfri synth, plutta in din melodi or whatever i sequensern på den bar det ska börja. Gör samma sak med trummorna osv. Sen är det bara bilda block o dra allt dit det ska ligga. Tror det är svårt att få nåt uträttat innan du lärt dig hur sequensern fungerar. Kolla på demolåten hur dom lagt upp det. Lycka till :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag vill kunna spela upp låten som den ska vara.. inte alla ljud på en och samma gång när man trycker på play. Alltså så här t ex:

Trummor:_x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Bas:_____________x-x-x-x-x-x-x-x

Synth:__________________x-x-x-x

x = en takt.

Nu får jag

Trummor:_x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Bas:_____x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Synth:___x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x

Du borde nog lära dig mer om hur en sequencer fungerar generellt.
Det kan ju inte vara så här svårt att göra en låt i reason?! är det fel på programmet
Nae, sequencerdelen i musikprogram har mycket gemensamt när det gäller grundfunktionalitet. Vissa program har ett rakblad, andra har en sax.

Om du inte är bekant med sequencers och att arrangera i tidslinjen, så skulle du kanske läsa en bok som tar musikinspelning på en enklare nivå alt. gå en kurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...