Jump to content
Annons

Liten fasfråga


mietek

Recommended Posts

Annons
Fick nyligen en projekt där ljudvågor började negativt.

är det nån hörbar skillnad på det och motsatsen?

Det beror på. Vad har du spelat in? Är det en grand cassa så kanske det vore en ide att fasvända.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Fasvänd och lyssna, bedöm själv. Jag kollar alltid min trumbuss och fasvänder där.

Om kickfilen har en negativ transient är det till exempel kankse inte att föredra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

tänkte på lite andra saker, kurvor som har olika snabba svängningar, t.ex när man triggar virvel som den ena svänger snabbare och därför ibland hamnar i motfas eller vad man ska säga,är det egentligen det som händer?

och hur ser man egentligen transienten på en kurva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag har varit med om utsläckningar och faskonstigheter mellan triggvirvel och tex oh, även om ljuden är olika. Jag brukar stämma den triggade virveln i samplen i samma eller liknande ton som originalvirveln.

TMD: har du testat att vända tex en gitarr, eller ett trumpaket? Och du tycker inte det finns någon skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om utsläckningar och faskonstigheter mellan triggvirvel och tex oh, även om ljuden är olika. Jag brukar stämma den triggade virveln i samplen i samma eller liknande ton som originalvirveln.

TMD: har du testat att vända tex en gitarr, eller ett trumpaket? Och du tycker inte det finns någon skillnad?

Tänkte på den teoretiska möjligheten, men gissade att det inte var något problem i praktiken. Det är så otroligt många omständigheter som ska matcha för att få till en fasutsläckning mellan två olika ljud.

Jag brukar också pitcha den triggade virveln för att matcha den inspelade. Inte nödvändigtvis i exakt samma tonläge, eftersom jag ofta upplever att den grundläggande tonen i en virvel faller över ett ganska kort tidsintervall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om utsläckningar och faskonstigheter mellan triggvirvel och tex oh, även om ljuden är olika. Jag brukar stämma den triggade virveln i samplen i samma eller liknande ton som originalvirveln.

TMD: har du testat att vända tex en gitarr, eller ett trumpaket? Och du tycker inte det finns någon skillnad?

Ja, men nu pratar vi om olika saker. Trådskaparen undrade om det var någon hörbar skillnad mellan ett ljud som startar negativt (förtunning först) och ett ljud som startar positivt (förtätning). Nej, det är ingen hörbar skillnad.

Du pratar om det är någon skillnad när man summerar flera ljud. Självklart spelar fasen roll då.

Redigerat av TMD
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag har varit med om utsläckningar och faskonstigheter mellan triggvirvel och tex oh, även om ljuden är olika. Jag brukar stämma den triggade virveln i samplen i samma eller liknande ton som originalvirveln.

TMD: har du testat att vända tex en gitarr, eller ett trumpaket? Och du tycker inte det finns någon skillnad?

Ja, men nu pratar vi om olika saker. Trådskaparen undrade om det var någon hörbar skillnad mellan ett ljud som startar negativt (förtunning först) och ett ljud som startar positivt (förtätning). Nej, det är ingen hörbar skillnad.

Du pratar om det är någon skillnad när man summerar flera ljud. Självklart spelar fasen roll då.

Nej det gör vi inte, jag pratar inte om summering av ljud. Jag pratar om att fasvända ETT spår, mono. Till exempel en gitarr, som inte förhåller sig till något annat och således inte kan skapa någon utsläckning. Eller en hel stereobuss, tex ett trumpaket dit precis allt i trumsetet går. Eller ett gäng dubbade gitarrer, som inte heller kan skapa någon utsläckning eftersom man vänder hela rasket. Det är då du menar att det inte är någon skillnad, men vi tycker olika. I teorin är det skillnad, sen om man hör den i praktiken eller inte är ju upp till lyssnaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt vad jag fått mig berättat finns det personer som med mycket stor träffsäkerhet hör skillnaden på "absolut fas". Jag tillhör själv inte dem, även om jag trott mig göra det ibland.

En del instrument har mycket tydligt skillnad mellan "ovansidan" och "undersidan" på vågformen när man tittar på den i programmet. Enklast att se är till exempel en bastrumma som börjar med "översida". Det innebär att ljudet hos bastrumman börjar med en tryckökning i luften.

Ytterligare ett exempel är brassinstrument i allmänt mycket olika på de bägge sidorna -- jag minns hur mycket jag rev mig i skallen första gången jag såg det.

Men som sagts tidigare, jag hör inte skillnaden.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

En del instrument har mycket tydligt skillnad mellan "ovansidan" och "undersidan" på vågformen när man tittar på den i programmet. Enklast att se är till exempel en bastrumma som börjar med "översida". Det innebär att ljudet hos bastrumman börjar med en tryckökning i luften.

Det beror på vilken sida av skinnet du sätter micken.

Jag är mer än nådigt skeptisk mot att någon kan höra skillnad på om ett ljud börjar med förtätning eller förtunning. Sånt luktar audiofil-myt lång väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...