Jump to content
Annons

Fånga idéer


Print

Recommended Posts

Jag har ett problem som jag säkert delar med de flesta här. Jag kommer på en massa små slingor, melodier och stämmor i situationer då det är svårt att spela in dem på datorn. Det kan hända på jobbet, på cykeln, precis när jag lagt mig, när jag lägger min dotter... hur som helst så händer det aldrig när jag har tid att spela in skiten.

Vad ska jag göra? Jag har ett fickminne, men det räcker liksom inte. Jag skulle vilja ha ett fickminne med fyra kanaler, så jag kan sjunga in stämmorna och lite bakgrundsjox... allt på en gång liksom, och på studs. Annars glömmer jag bort mina finfina (?) idéer lika snabbt som jag kom på dem.

Hur gör ni när idéerna står på rad? Jag har kollat på de här små Zoom fickportorna, och de verkar ju bra... eller?

Dela med er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Empati! 🙁

Jag har samma problem vilket jag nämnde i denna tråd... VacUm tipsade mig om att skaffa diktafon, och det har jag såklart funderat på att göra, men det är ju som du säger... man vill kunna lägga flera kanaler ovanpå varandra. Ens idé låter ju inte bara som ett enda spår precis.

Multipla diktafoner kanske? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Empati! 😆

Jag har samma problem vilket jag nämnde i denna tråd... VacUm tipsade mig om att skaffa diktafon, och det har jag såklart funderat på att göra, men det är ju som du säger... man vill kunna lägga flera kanaler ovanpå varandra. Ens idé låter ju inte bara som ett enda spår precis.

Multipla diktafoner kanske? 😆

Du kanske ska skrota den där copyright-tjänsten och skapa ett 64-kanals fickminne istället 🙁

I övrigt så har vi gett upp hoppet om att fånga våra idéer när vi är på flykt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men ska det vara så jävlar svårt att göra digitala diktafoner med flera kanaler? Okej... kanske inte världens största marknad, men de hade ju i alla fall fått sålt två.

Nänä, en diktafon per kanal. Problemet blir dock att synka dem... 😆

Men det borde inte var så hiskligt svårt att knappa nån mjukvara till nån PDA eller smartphone som löser vårt problem. *letar* Hittade inget dock.

På många mobiltelefoner kan man själv knappa polyfoniska ringsignaler, men innan man hunnit börja knappa in sin idé på detta omständiga sätt lär den ju vara borta.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

På många mobiltelefoner kan man själv knappa polyfoniska ringsignaler, men innan man hunnit börja knappa in sin idé på detta omständiga sätt lär den ju vara borta.. 😆

Ja... det får väl bli en Zoom PS4 elle vad den nu heter... tänk en diktafon med fyra kanaler och ett litet hörlursurtag för medhörningpå det man redan spelat medans man spelar in lite till... *drömmer sig iväg*

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Zoom PS04 har jag missat. Upptäckte dock nu att den fanns nämnd i Studio nr 5/03 samt att den finns för 2.695:- inkl extra 128Mb SmartMedia på jam.se. Frågan är bara vad det är för format det sparas i... kan man t.ex enkelt importera det i Cubase i efterhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

kom och tänka på denna pryl...zoom

verkar ju vara vad ni letar efter.

/Daniel

Ja, precis... dom har jag kollat på, men de är lite för avancerade. Jag har redan en studio med effekter och skit... hmmm... men jag får väl rätta mig i leden och bege mig på konsumtionsrunda... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar som att man kan välja att spela in i wav eller aiff

sen läste jag att det finns någon funktion till att exportera/importera filerna till data eller DAW.

/Daniel

DAW som i Digital Audio Workstation? Finns det mjukvaru-program som kan importera dessa, eller ännu hellre konvertera till Cubase etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också massor av ideér sådär. Jag körde med diktafon ett tag, men upptäckte att det mesta av de där ideérna var skit. De grejorna man kom ihåg var oftast de som också var något att fortsätta att arbeta med.

Jag brukar försöka nynna och tralla en stund på min idé (till mina kollegors förtrytelse) sedan lämnar jag den. Kommer jag sedsan ihåg den när jag sätter mig framför min dator så är den oftast värd att börja processa lite. Efter ett tag visar det sig om den är skräp eller inte.

Om man inte minns en låt man gjort dagen efter så är den oftast inte så bra tycker jag. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förmodligen Hedenhös personifierad, men jag brukar ringa upp röstbrevlådan på jobbet och vråla när jag kommer på nåt. Sen glömmer jag naturligtvis bort det och blir jäkligt förvånad när jag lyssnar av meddelandena ibland. 😕 Har funkat vid ett par tillfällen iallafall och blivit låtar.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Duger ju om man nöjer sig med endast ett spår... men vi ville kunna lägga flera spår ovanpå varandra.

Men man kan ju använda flera röstmemos... man ringer upp röstmemo #1 och spelar in spår #1. Därefter ringer man upp röstmemo #2 i trepartssamtal och samtidigt som man lyssnar på röstmemo #1, sjunger man spår #2 ovanpå och spelar in rubbet i röstmemo #2. För ytterligare spår lyssnar man bara på röstmemo #2, sjunger in spår #3 och spelar in på nytt på röstmemo #1. Så kan man då hålla på och pendla fram och tillbaka i oändligt antal spår, eller åtminstone tills ljudkvalitén är så dålig att man inte längre hör vad man sjungit in... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om datorn är ockuperad av övriga familjen så spelar jag in det jag behöver som audio på min mobiltelefon. Den har dessutom inbyggd kvalitetsgranskning: Ljudkvaliteten är så dålig så om man fortfarande kan komma ihåg vad man försökte spela in dagen efter så är det en idé värd att jobba på. Funkar riktigt bra och det blir bevisligen låtar gjorda på sådana idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja....hemma är i alla fall jag hjälpt av mallar jag har i datorn

jag bara öppnar en mall och alla inställningar är gjorda (samt spår reserverade för mick, sång, bas & trummor)...sen har jag en skitmick som alltid är inkopplad...likadant med gitarren så får jag en ide är det bara att sätta på datorn och förstärkaren och lägga en skiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man knappar såklart in melodier på mobiltelefonen. 😉

För de tillfällen jag kommer på en text också, och kan sjunga ut, så har jag också ett fickminne på mig! (Det lagrar 20 sekunder på ic-kretsarna och inte på nån form av band, så därför är det bara några millimeter tjockt och tar knappt nån plats. Inköpt på Teknikmagasinet när jag var liten och prylförtjust... )

Edit: Är jag hemma går det jättesnabbt att skissa ner en låt med Reason! Oavsett musikstil.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla det här om ni söker en kompakt liten "studio" baserad på en PocketPC

Griff

Det där ser coolt ut! Måste testa genast! Tack! 😛

Ääh, mitt första intryck är att Griff verkar omständigt att använda. Och minneskrävande som attans. Jag vill egentligen bara oralt ljuda in några spår ovanpå varandra. Nånting mellan en vanlig diktafon och Griff. Nånting mellan förstoppning och diarré. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har ett problem som jag säkert delar med de flesta här. Jag kommer på en massa små slingor, melodier och stämmor i situationer då det är svårt att spela in dem på datorn. Det kan hända på jobbet, på cykeln, precis när jag lagt mig, när jag lägger min dotter... hur som helst så händer det aldrig när jag har tid att spela in skiten.

Vad ska jag göra? Jag har ett fickminne, men det räcker liksom inte. Jag skulle vilja ha ett fickminne med fyra kanaler, så jag kan sjunga in stämmorna och lite bakgrundsjox... allt på en gång liksom, och på studs. Annars glömmer jag bort mina finfina (?) idéer lika snabbt som jag kom på dem.

Hur gör ni när idéerna står på rad? Jag har kollat på de här små Zoom fickportorna, och de verkar ju bra... eller?

Dela med er!

Orkade inte läsa igenom allt men mitt råd är. Träna upp ditt öra och lär dig musikteori så kan du skriva upp dina stämmor när inspirationen kommer. Om du vet vilka noter du sjunger så är det bara att skriva upp det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...