Jump to content
Annons

Fånga idéer


Print

Recommended Posts

Har testat det där med att försöka skriva upp noter ett antal gånger när jag kommit på nån idé sent på natten och inte orkat sätta på datorn.

Innebär precis som nån annan sa här angående mobiltelefon, en helvetisk kvalitetsgranskning eftersom mitt "gehör" är något begränsat och jag inte är så väldigt bra på att bedöma precis hur lång en ton är (1/4, 1/8, 1/16??), så de grejer som jag fortfarande kan klura ut senare är oftast rätt okej...eller nåt helt annat än det jag hade från början... ☺️

EDIT: Japp! Därmed vad man uppe i det MAGISKA TALET! Då är det väl dags att lägga ner då, kan ju inte skriva fler inlägg nu och fördärva det...!?

Hmmm, eller också gör jag bara en printscreen och lägger som bakgrundsbild på alla datorer jag nånsin kommer i kontakt med... 😉

Ja, jag vet att jag är en störd synthnisse, men vissa siffor (läs: 242) är väldigt viktiga...och snygga... 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själv spelar jag in på min mobil. En SonyEricsson. Ljudet är dock ganska dåligt, men mobilen har man ju alltid med sig, och det är det viktigaste..

Hehe, det där har jag faktiskt oxå börjat med efter mitt förra inlägg i den här tråden. Efter workshopen i tisdax fick jag ny inspiration och låtar började ploppa upp i huvudet när jag satt i bilen på väg därifrån. Eftersom jag inte var på väg hem till studion var min krislösning att sitta där i bilen och gapa in som röstmemo i min mobiltelefon... ☺️ och det duger ju helt klart till att bara memorera en slinga/melodi som man annars hade glömt för gott i samma sekund man får en annan melodi på huvudet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det där med att försöka skriva upp noter ett antal gånger när jag kommit på nån idé sent på natten och inte orkat sätta på datorn.

Innebär precis som nån annan sa här angående mobiltelefon, en helvetisk kvalitetsgranskning eftersom mitt "gehör" är något begränsat och jag inte är så väldigt bra på att bedöma precis hur lång en ton är (1/4, 1/8, 1/16??), så de grejer som jag fortfarande kan klura ut senare är oftast rätt okej...eller nåt helt annat än det jag hade från början... 😉

EDIT: Japp! Därmed vad man uppe i det MAGISKA TALET! Då är det väl dags att lägga ner då, kan ju inte skriva fler inlägg nu och fördärva det...!?

Hmmm, eller också gör jag bara en printscreen och lägger som bakgrundsbild på alla datorer jag nånsin kommer i kontakt med... 😉

Ja, jag vet att jag är en störd synthnisse, men vissa siffor (läs: 242) är väldigt viktiga...och snygga...  🙂

Nu kan jag föga noter, men än om jag kunnat det hade den lösningen på att fånga idéer kännts som att sitta i en hästdroska med en skrivmaskin istället för i ett flygplan med en laptop. Om ni förstår vad jag menar...

Så 242 är heligt för dig.. då kan man dissa dig nu utan att få något tillbaka? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag föga noter, men än om jag kunnat det hade den lösningen på att fånga idéer kännts som att sitta i en hästdroska med en skrivmaskin istället för i ett flygplan med en laptop. Om ni förstår vad jag menar...

Ööh, jo, lite lo-tech är det ju, men ibland måste man ju bara ta vad som finns till hands... Använder mobiltelefonen annars och ringer hem och sjunger för telefonsvararen. (Ja, jag vet! Lo-tech igen, men jag har ingen sån där modern nalle med inbyggd inspelning.)

Så 242 är heligt för dig.. då kan man dissa dig nu utan att få något tillbaka? 😉

Nja, jag kunde inte hålla mig så jag har redan sabbat det. Men jag har en fin liten jpg från min info där det står 242... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag föga noter, men än om jag kunnat det hade den lösningen på att fånga idéer kännts som att sitta i en hästdroska med en skrivmaskin istället för i ett flygplan med en laptop. Om ni förstår vad jag menar...

ääh. skitsmidigt o klabba ner idéer på notpapper om man har det tillgängligt ju.

Så om en poet får en superidé; ska han inte skriva ner det med papper och penna utan vänta tills hans laptop har bootat upp, windows hängt sig ett par ggr och han slutligen lyckats få igång Word? 😉

Fast det är sällan det GÅR att skriva ner idéer på noter. Mycket handlar ju om ljudbilder och allt dedär (iaf mina spontana idéer) och det är svårt att notera reverbklang..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Om det är en flyktig låtide så försöker jag hinna fånga den med diktafonen, under förutsättning att jag har den med mig, vilket jag sällan har 😉

Annars, vid mina kreativa sinnestämmningar, kan jag slå igång inspelningen av ett spår i Cubase och bara låta fingerarna leka över keyboardet och se vad det blir. Finner jag något använbart i soppan som spelats in klipper jag ut det och spar det till ett bra tillfälle.

Rent generellt kan jag bara konstatera att riktigt bra ideer är väldigt flyktiga för min del. Det gäller att vara snabb, då minnet tyvärr sviker mig tämligen omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag föga noter, men än om jag kunnat det hade den lösningen på att fånga idéer kännts som att sitta i en hästdroska med en skrivmaskin istället för i ett flygplan med en laptop. Om ni förstår vad jag menar...

ääh. skitsmidigt o klabba ner idéer på notpapper om man har det tillgängligt ju.

Så om en poet får en superidé; ska han inte skriva ner det med papper och penna utan vänta tills hans laptop har bootat upp, windows hängt sig ett par ggr och han slutligen lyckats få igång Word? 🙂

Fast det är sällan det GÅR att skriva ner idéer på noter. Mycket handlar ju om ljudbilder och allt dedär (iaf mina spontana idéer) och det är svårt att notera reverbklang..

Mmm... jag erkänner att jag är helt fel person att bedömma huruvida notklotter är smidigt eller ej eftersom jag inte kan noter (jag vet hur ett C ser ut och kan räkna därifrån, that's it 😉) men jag tänkte snarare på det du var inne på i ditt andra stycke...

Dagens musik handlar ju om så mycket mer än vad man (mig veterligen) kan fånga på notpapper. Jag tror att än om jag skulle vara en rackare på noter skulle jag inte kunna skriva ner det jag hör i huvudet, eftersom det ofta även bygger på typ av ljud, effekter, sättet att sjunga på, etc. Däremot kan jag i ett nafs ljuda det med munnen och fånga upp det på en diktafon eller mobiltelefonens röstmemo. Önskar bara de kunde hantera mer än ett spår, som tidigare diskuterats.. ☺️

Vad det gäller en poet med en superidé - då ligger ju allt i själva orden vilka är lätta att fånga med papper o penna. 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kommer man inte ihåg låten, snutten, slingan till låten tills man hunnit plita ner den eller spela in idén är det ju förmodligen ingen catchy hitlåt och då kan det väl vara detsamma...om det nu är det man är ute efter.

Fickminne, telefon eller att ringa hem still sin egen telefonsvarare är väl annars de snabbaste metoderna...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kommer man inte ihåg låten, snutten, slingan till låten tills man hunnit plita ner den eller spela in idén är det ju förmodligen ingen catchy hitlåt och då kan det väl vara detsamma...om det nu är det man är ute efter.

Ja, fast jag vet vissa människor som har uruselt minne och därför inte kommer ihåg en slinga ens om det är det mest catchy som nånsin hörts. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kommer man inte ihåg låten, snutten, slingan till låten tills man hunnit plita ner den eller spela in idén är det ju förmodligen ingen catchy hitlåt och då kan det väl vara detsamma...om det nu är det man är ute efter.

Ja, fast jag vet vissa människor som har uruselt minne och därför inte kommer ihåg en slinga ens om det är det mest catchy som nånsin hörts. 😉

Precis. Jag köper inte heller det där resonemanget att om det är en bra slinga kommer man ihåg den. Ibland kommer man ju inte ens på hur-fan-var-det-nu-den-där-melodin-gick i tidernas största hits... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, kommer man inte ihåg låten, snutten, slingan till låten tills man hunnit plita ner den eller spela in idén är det ju förmodligen ingen catchy hitlåt och då kan det väl vara detsamma...om det nu är det man är ute efter.

Ja, fast jag vet vissa människor som har uruselt minne och därför inte kommer ihåg en slinga ens om det är det mest catchy som nånsin hörts. 😉

Precis. Jag köper inte heller det där resonemanget att om det är en bra slinga kommer man ihåg den. Ibland kommer man ju inte ens på hur-fan-var-det-nu-den-där-melodin-gick i tidernas största hits... 😉

Fast å andra sidan så bygger nog de flesta bra låtidéer på hårt arbete mer än på stundens ingivelse, 90% transpiration och 10% inspiration...

Har för mig att Ingmar Bergman en gång sa att han inte trodde på inspiration, bara på hårt arbete och disciplin...kan nog ligga nåt i det, jag undrar om det inte är en myt att hitlåtarna kommer som en blixt från klar himmel...de kommer nog hellre när man gräver dräneringsdiken i ösregn... 😄

Själv kommer jag nog för det mesta på mina låtar när jag sitter vid klaviaturen eller med gitarren i knäet...fast då har jag å andra sidan inte åstadkommit några hitlåtar...än... 🙂

Skulle vara kul med en intervjuserie i tidningen om hur de mest framgångsrika låtskrivarna jobbar...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan så bygger nog de flesta bra låtidéer på hårt arbete mer än på stundens ingivelse, 90% transpiration och 10% inspiration...

Har för mig att Ingmar Bergman en gång sa att han inte trodde på inspiration, bara på hårt arbete och disciplin...kan nog ligga nåt i det, jag undrar om det inte är en myt att hitlåtarna kommer som en blixt från klar himmel...de kommer nog hellre när man gräver dräneringsdiken i ösregn... 😉

Jamen, jag tror att det varierar väldigt mycket från person till person hur man jobbar.

Visst, det finns en massa låtskrivare som sitter och "jobbar" minst 8 timmar om dygnet för att få fram låtar. Mauro Scocco har jag för mig är ett känt exempel på det...

Men sedan finns det andra som kommer på sina idéer när de nattar ungen eller kör bil eller är ute och rastar vovven eller....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, jag tror att det varierar väldigt mycket från person till person hur man jobbar.

...visst är det så...ville inte var kategorisk, bara ifrågasätta något som jag tror är en myt...

Jag har också fått idéer i olika miljöer och olika tillfällen på det 1,5 år jag hållit på. Oftast är det ett skeende, en händelse, en känsla eller en bild som jag kopplar ihop med låtidén som hjälper mig att komma ihåg melodin, arret eller så...

😉

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

jag undrar om det inte är en myt att hitlåtarna kommer som en blixt från klar himmel...de kommer nog hellre när man gräver dräneringsdiken i ösregn...  😉

Jag fick en gång förklarat för mig att jag är musikaliskt medial, dvs att melodierna jag hör i mitt huvud kommer från "andra sidan". Jag har uppenbarligen några gamla jazz-polare från tidigare liv som är kvar på andra sidan och kommunicerar med mig. 🙂 Tro vad man vill om sånt, men alla förklaringar utanför våra logiska barriärer finner jag inspirerande... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en gång förklarat för mig att jag är musikaliskt medial, dvs att melodierna jag hör i mitt huvud kommer från "andra sidan". Jag har uppenbarligen några gamla jazz-polare från tidigare liv som är kvar på andra sidan och kommunicerar med mig. 🙂 Tro vad man vill om sånt, men alla förklaringar utanför våra logiska barriärer finner jag inspirerande...  😉

😄

Det kanske kan förklara varför jag ibland får konstiga folkmusikviseliknande sångslingor i huvudet då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars får man ju förklaringen i filmen "Så som i himmelen" där det sägs att musiken redan finns där...det är bara att hitta den och plocka ner den. Tycker ibland att flera av de melodier jag skrivit låtit så bekanta att jag misstänkt mig själv för plagiat...dock har ingen ännu kunnat påvisa detta, däremot är man ju säkert influerad av musik man hört...t o m i fosterstadiet sägs det...

...vissa gånger går det också oerhört lätt och snabbt att "förlösa" en låt med melodi och text så att man misstänker att den redan fanns där och bara väntade på att bli upptäckt, nerskriven och inspelad...

...ungefär som Sara Lidmans teori om att de ofödda barnen sitter osynliga i träden och spanar efter sina blivande föräldrar...

...musikaliska låtskrivarseanser vore kanske nåt...

...ööööhhhh....vart är den här tråden på väg egentligen....??? :rolleyes:

😏

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Malvin (oregistrerad)

Om man kan noter för att man gått på musikskola, så har man i regel inga spontana ideér att spela in ändå :rolleyes:

Nej förlåt mig, jag ville bara se hur min bild blev i ett meddelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Hur tråkig jag än låter så måste jag hålla med om att noter är praktiskt. Och precis som demonikus säger kan man ju hitta på egna symboler vid behov, det är ju bar ajag som ska fatta det ändå. Jag har alltid ett litet block och en penna i benfickan när jag jobbar. får man en idé i skallen är det bara att skriva ned. Billigt är det också. 😏 Inte behöver man gå i skola för att lära sig noter. :rolleyes:

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har ett mkt bra tips på hur man kan spela in sina idéer. Jag använder min MD-spelare, sätter snäckorna i mic-ingången och vips blir dom ett par helt dugliga mikrofoner(stereo dessutom). En MD-disc räcker till en massa idéer som man kan spara och gå tillbaka till för vidare inspiration. Man måste vara noggrann med att skriva datum eller likn. på varje MD annars blir det bara en väldig soppa av alla diskar. Själv har jag runt 40 fulla MD´s med idéer, vissa redan utvecklade andra(95%) inte. Hur som helst, snabbt och enkelt. Billigt om man redan har en MD.

Mitt första inlägg här på forumet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast å andra sidan så bygger nog de flesta bra låtidéer på hårt arbete mer än på stundens ingivelse, 90% transpiration och 10% inspiration...

Har för mig att Ingmar Bergman en gång sa att han inte trodde på inspiration, bara på hårt arbete och disciplin...kan nog ligga nåt i det, jag undrar om det inte är en myt att hitlåtarna kommer som en blixt från klar himmel...de kommer nog hellre när man gräver dräneringsdiken i ösregn... 😉

Själv kommer jag nog för det mesta på mina låtar när jag sitter vid klaviaturen eller med gitarren i knäet...fast då har jag å andra sidan inte åstadkommit några hitlåtar...än... 😛

Skulle vara kul med en intervjuserie i tidningen om hur de mest framgångsrika låtskrivarna jobbar...

/Jan Olof

Word!

Dedär med att lita på nån sorts inspiration funkar inte i verkligheten riktigt. Ska man ha ett jobb klart om 2 dagar kan man helt enkelt inte sitta och vänta på inspiration. Det är bara att sätta igång och jobba. Sen om det inte är speciellt kul får man helt enkelt skita i. Det handlar nog mycket om rutin och vana att kunna tvinga fram kreativitet närsomhelst, men man blir så illa tvungen förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Sen om det inte är speciellt kul får man helt enkelt skita i. Det handlar nog mycket om rutin och vana att kunna tvinga fram kreativitet närsomhelst, men man blir så illa tvungen förr eller senare.

Låter toppen,

det är precis detta som musicerande handlar om; att

"vara illa tvungen", "inte ha speciellt kul" samt "rutin och vana".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om det inte är speciellt kul får man helt enkelt skita i. Det handlar nog mycket om rutin och vana att kunna tvinga fram kreativitet närsomhelst, men man blir så illa tvungen förr eller senare.

Låter toppen,

det är precis detta som musicerande handlar om; att

"vara illa tvungen", "inte ha speciellt kul" samt "rutin och vana".

Ja, men så ser det ju faktiskt ut om man jobbar med musik. Tro fan att det är aptråkigt att sätta ljud på en värdelös reklamfilm som ska rulla på nån mässa inför bilmekaniker, och reklamfirman vill att "det ska låta som Enya", men det är såklart värt pengarna, och jag gör bra mycket hellre det än monterar saker i en fabrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om det inte är speciellt kul får man helt enkelt skita i. Det handlar nog mycket om rutin och vana att kunna tvinga fram kreativitet närsomhelst, men man blir så illa tvungen förr eller senare.

Låter toppen,

det är precis detta som musicerande handlar om; att

"vara illa tvungen", "inte ha speciellt kul" samt "rutin och vana".

Hahahaha... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Undrar hur många musiker som besitter absolut gehör av oss som finns här... jag är INTE en av dem iaf.. Men är man det, och kan skriva ned en idé man har i huvudet med hjälp av endast en G-klav och 5 tomma linjer så måste ju det vara grymt effektivt.. men kanske aningen stelt?! För mkt teori och för lite känsla?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har absolut inte absolut gehör( 😄 ), men ändå såpass mycket att jag kan gissa mig fram till nåt som jag förhoppningsvis sedan lyckas återskapa någotsånär...

Kan inte alls säga precis vilken ton jag tänker på, men det är ju heller inte så viktigt, huvudsaken är ju att intervallen mellan tonerna är hyfsat rätt.

Sedan kan man ju tillägga att det oftast är väldigt enkla grejer jag kommer på och skriver ner på det här sättet. Jag är rätt så säker på att jag skulle gå bet på att ta ut en komplicerad melodislinga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur många musiker som besitter absolut gehör av oss som finns här... jag är INTE en av dem iaf.. Men är man det, och kan skriva ned en idé man har i huvudet med hjälp av endast en G-klav och 5 tomma linjer så måste ju det vara grymt effektivt.. men kanske aningen stelt?! För mkt teori och för lite känsla?!

Det behöver man inte absolut gehör för att göra. Jag har inget absolut gehör, men kan skriva ner i stort sett vad som helst utan att "provspela" innan. Om det sen hamnar i rätt tonart är inte helt säkert (brukar ha ett G i skallen som jag ugår ifrån men det svajar lite ), men spelar ju ingen roll egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förvånat mig själv vid ett par av de senaste idéerna jag fångat in.. jag har börjat med att sjunga in vocals utan någon som helst grund (metronom på sin höjd) och sedan satt till beat o musik i efterhand, istället för tvärtom. Kanske inte så slående för er andra, men för mig kändes det som en breakthrough! 😱 Det blir myyyycket närmare hur ursprungsidén låter inuti mitt huvud på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...