Jump to content
Annons

Telecaster soundet...


3millimetersPlektrum

Recommended Posts

Jag har läst någonstans att en grej som bidrog till Telecasterns karaktäristiska ljud var att pickupsen var... äh, jag kopierar bara inlägget och så får ni läsa själv!

The solid body and unique bridge construction (including that wonderful tele bridge pickup) has alot to do with the tele sound.

The hollow chamber behind the pickups of a strat with the springs in it contributes towards the strat sound. A hardtail (no vibrato) strat has more of a tele bite, I think. But you still have the 3 fairly identical strat pickups. The 2 pickups in a tele aren't as much like each other.

Kan någon som är hemma på elgitarrens anatomi bekräfta detta?

Själva tråden jag tog citatet ifrån finnes här: http://www.tdpri.com/forum/telecaster-disc...tele-sound.html

Om jag får drömma så skulle jag vilja ha en gitarr som på utsidan var en strata, insidan en tele och en bandlös hals (med 36 "band")... 😊

Så frågan: Kan någon bekräfta att telen's speciella stall och stallmickkonstruktion bidrar ganska mycket till teleljudet som vi hör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag får drömma så skulle jag vilja ha en gitarr som på utsidan var en strata, insidan en tele och en bandlös hals (med 36 "band")...

Varför då?

ska du ha stråke oxå?

vad vill du uppnå?

Nopp det är mycke pga mickarna

Redigerat av guran
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag får drömma så skulle jag vilja ha en gitarr som på utsidan var en strata, insidan en tele och en bandlös hals (med 36 "band")...

Varför då?

ska du ha stråke oxå?

vad vill du uppnå?

Nopp det är mycke pga mickarna

Va?

Att strängarna går genom stallet och är förankrade ner genom kroppen menar du inte har nån som helst invekan på soundet? öh?!

Undrar iof också vad frågan gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag upplever det är det stallets konstruktion som gör mycket av ljudet i en tele.

Har en Squier '57-liknande Tele. Original fästes strängarna på ovansidan (i stallet). Bytte ut stallet till den modernare konstruktionen med strängar som går genom kroppen. Funkade och lät mycket bättre (mer som jag tycker Tele ska låta).

Detsamma med Jazzmaster. Har spelat på både reissues och 60-talsmodeller. Originalstallet låter mycket bättre än det japanska nytillverkade.

Jag är övertygad om att träslag i kropp och hals. Hårdvara som stall och sadel påverkar soundet mycket .

Berätta mer om idén med bandlös gitarrhals! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag upplever det är det stallets konstruktion som gör mycket av ljudet i en tele.

Har en Squier '57-liknande Tele. Original fästes strängarna på ovansidan (i stallet). Bytte ut stallet till den modernare konstruktionen med strängar som går genom kroppen. Funkade och lät mycket bättre (mer som jag tycker Tele ska låta).

Detsamma med Jazzmaster. Har spelat på både reissues och 60-talsmodeller. Originalstallet låter mycket bättre än det japanska nytillverkade.

Jag är övertygad om att träslag i kropp och hals. Hårdvara som stall och sadel påverkar soundet mycket .

Berätta mer om idén med bandlös gitarrhals! 😄

Självklart är det så som du skriver. Att mickar skulle ge soundet är absurt (lite hårt ordval kanske)! 😆

Mickar förstör mer ju högre gain de ger ifrån sig. Bra exempel är aktiva EMG mickar där själva gitarren knappt har nån inverkan på ljudet!

En som har spelat på bandlös gitarr är Dweezil Zappa på nån platta som jag har ...hmm.... Shampoo nånting tror jag den heter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Visst gör stallet en hel del för soundet, men mickarna är nog den stora grejen. Den ursprungliga telen har ju dessutom en sorts mässingplatta under stallmicken som gör mycket för ljudet.

Sedan är det ju jävligt mycket trä i en tele; väldigt lite är urfräst, den har ingen relief på baksidan, och kroppen är ju dessutom ganska tjock. Det blir ett tungt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag upplever det är det stallets konstruktion som gör mycket av ljudet i en tele.

Har en Squier '57-liknande Tele. Original fästes strängarna på ovansidan (i stallet). Bytte ut stallet till den modernare konstruktionen med strängar som går genom kroppen. Funkade och lät mycket bättre (mer som jag tycker Tele ska låta).

Detsamma med Jazzmaster. Har spelat på både reissues och 60-talsmodeller. Originalstallet låter mycket bättre än det japanska nytillverkade.

Jag är övertygad om att träslag i kropp och hals. Hårdvara som stall och sadel påverkar soundet mycket .

Berätta mer om idén med bandlös gitarrhals! 🙂

Det gör jag så gärna! Jag har helt enkelt blivit intresserad av bandlösa elgitarrer 😛 . Men jag är ung och har inte så mycket pengar och är inte särskilt händig, men det skulle vara kul att prova en bandlös strata eller tele. Det ultimata skulle ju vara en elgitarr utan riktiga band, men målade! Såg en sådan bas på Musikbörsen här i Sundsvall.

Ursäkta dumfråga... men vad är det för skillnad när strängarna är fäst i stallet och när dem går igenom kroppen? Är dem fästa direkt i stallet på en strata? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)
Ursäkta dumfråga... men vad är det för skillnad när strängarna är fäst i stallet och när dem går igenom kroppen? Är dem fästa direkt i stallet på en strata? 😲

Ja, det kan man säga att de är. De är fästa i ett metallblock på undersidan av stallet.

När strängarna går igenom kroppen, som på en Telecaster, överförs strängarnas vibrationer direkt till träet och ger en annan resonans. En strata har ju svajarm och då måste strängarna fästas i stallet. Fast det finns ju hardtail-Strator som har strängarna genom kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta dumfråga... men vad är det för skillnad när strängarna är fäst i stallet och när dem går igenom kroppen? Är dem fästa direkt i stallet på en strata? 🙁

Ja, det kan man säga att de är. De är fästa i ett metallblock på undersidan av stallet.

När strängarna går igenom kroppen, som på en Telecaster, överförs strängarnas vibrationer direkt till träet och ger en annan resonans. En strata har ju svajarm och då måste strängarna fästas i stallet. Fast det finns ju hardtail-Strator som har strängarna genom kroppen.

Tack för svaret! Okej, nu fattar jag... en låter väl lite mer akustisk kanske?

(Fast på en akustisk gitarr är ju strängarna fästa direkt i stallet, tror jag... fan, nu blev det dumt igen! 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Apro på bandlösa gitarrer så känner jag åtminstone en bluesgitarrist som köpt ngn billig gitarr, pelat bort banden, spacklat till hålen och slipat lite och sedan kört slide på denna för att slipa bandrasslet som kan uppstå. Vid närmare eftertanke så känner jag bara en som gjort det och det gjorde han nog i mitten på 80-talet tror jag... lite offtopic. För att vara ontopic så påverkar väl allt på gitarren soundet... kroppens form och träslag, samma för hals och dess konstruktion, mickar, strängar, stall, och inte minst den som lirar på den 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...