Jump to content
Annons

Effekter


Steve-o

Recommended Posts

Hej!

Jag kör med Cubase SE3 (Detta kan väl gälla oavsett program).

Min tanke är som följer:

-När man lägger effekter på tex. sång spåret, skall man då lägga effekterna i någon särskild ordning?

-Reverb, Delay, de-esser, compressor etc.

Finns det någon mall eller liknande att följa? Kan någon ge mig lite feedback är jag nöjd!

//Steffe

Edit: Förtydligade titeln en aning

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag kör med Cubase SE3 (Detta kan väl gälla oavsett program).

Min tanke är som följer:

-När man lägger effekter på tex. sång spåret, skall man då lägga effekterna i någon särskild ordning?

-Reverb, Delay, de-esser, compressor etc.

Finns det någon mall eller liknande att följa? Kan någon ge mig lite feedback är jag nöjd!

//Steffe

Alla gör vi nog olika, eller lika.

Delay och reverb använder jag oftast som send effekt.

Läggar oftast deeser efter kompressor. Eq oftast efter kompressor men ibland före. Läger ofast ett Hp filter först. Ibland lite dist också på sång ( den hamnar oftast efter kompressorn isåfall men ibland har den hamnat innan).

Ibland lägger jag två kompressorer på sången ( då hamnar den ena innan den andra 😛 )

Ibland men sällan en limiter efter kompressorn.

Tror inte jag gjorde dig klokare. 😕 Kanske inte skulle ha svarat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Börja med att skära bort sånt som inte ska va med. Exempel: botten på hihat. Du vill inte att saker som inte ska vara med (basmummel) påverkar tex kompressorn.

Sen gör du nåt kreativt, t ex komprimerar.

Sen kanske du EQar för att det känns som att det behövs mer topp efter komprimeringen.

Men man kan göra lite hur som helst, bara det blir bra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är viktigt att veta är att EQ:n i Cubase ligger sist i kedjan. Alltså om du använder Cubase egna EQ så kommer den efter effekterna. Vilket, oftast, inte är vad man vill när man ska komprimera en kanal. Så om du vill ha EQ och sen kompressor så måste du lägga EQ-plugg och sen en Kompressor-plugg och inte använda Cubase egna EQ (om du nu inte vill EQ:a den redan EQ:ade och komprimerade signalen en gång till).

Två bra gratis EQ:a är Nyqvist och Posihfopit två bra EQ:s. Blockfish och SSL är två schyssta gratis kompressorer.

Ha skoj!

*edit* glömde länka Nyquist EQ

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är viktigt att veta är att EQ:n i Cubase ligger sist i kedjan. Alltså om du använder Cubase egna EQ så kommer den efter effekterna. Vilket, oftast, inte är vad man vill när man ska komprimera en kanal. Så om du vill ha EQ och sen kompressor så måste du lägga EQ-plugg och sen en Kompressor-plugg och inte använda Cubase egna EQ (om du nu inte vill EQ:a den redan EQ:ade och komprimerade signalen en gång till).

Två bra gratis EQ:a är Nyqvist och Posihfopit två bra EQ:s. Blockfish och SSL är två schyssta gratis kompressorer.

Ha skoj!

*edit* glömde länka Nyquist EQ

Utom om du använder Cubase (Studio) 4, den har 2 slottar som ligger efter den inbyggda EQ:n.

Edit: Såg i efterhand att du använde SE3, men kan va bra att veta om du vill uppgaradera till 4:an nån gång.

Redigerat av dominion
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...