Jump to content
Annons

ION iED05 USB digitaltrumset


bakke

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...

Tänkte höra om D e nån som har testat ION iED05 och kan berätta lite mer ovinklad fakta om dom. Ett trumset för 2000 e så billigt så ja skulle kunna spara för a' köpa D fastän D kanske e lite keff. Enligt beskrivningen ska D va anslagskänsligt som var min första oroan. Men hur exakt o precis det fungerar i praktiken e ju en helt annan sak...

Har hittat några användarrecensioner där dom lovprisade trumsettet för sina pengar. MEN frågan är om D skulle låta bra till inspelning i Cubase osv, självklart me riktigt trum-sampels. Eller om D bara är till för att roa barnen när föräldrarna är på jobbet.....

Här länk till D ja har läst.

http://www.coolstuff.se/p784/USB-trumsetIONiED05.html

/ Thomas

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat detta själv. Men om du inte är intresserad av att använda setet till inspelning eller live-bruk så funkar det säkert som övningsredskap precis som andra digitaltrumset i den lägre prisklassen. Detta var iaf det billigaste digitaltrumsetet jag sett. 😕

Ehm. Har den dessutom Midi-ut så kan du ju eventuellt använda den till ez-drummer eller liknande om du skulle få för dig att göra en inspelning med hyfsat trumljud.

Redigerat av Olsberg
Slog samman två inlägg på raken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där setet kommer garanterat nötas av kvalitétsmissar överallt samt ohyggligt dåliga triggar. Du får lägga ut minst fyra gånger så mycket för ett någerlunda vettigt eltrumset.

jasså... fasst nu är jag ju en nybörjare.. Mest lirat gitarr o så..

Men efter ha spelat lite trummor i skolan efter jag valt den linjen så blev jag sugen.. Duger inte ens till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man lite händig så köper man bara en triggmodul (här finns några: http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=10&i=179&s=0 ) och bygger en digitaltrumset själv. Det behöver inte bli så dyrt (speciellt inte om det ska motsvara spelkänslan hos ION-trumsetet... 🙂) Googla på "diy edrums".

En anledning till att detta ION-trumsetet är såpass mycket billigare än andra ligger nog till viss del i att triggmodulen inte verkar ha några egna ljud; Som jag förstår det är det bara just en triggmodul, och man måste ha det kopplat till en dator om man vill få något ljud i det. Om man kikar på 4sounds hemsida så ser man ju att en Alesis triggmodul utan ljud (Trigger IO) kostar 1995:- medans DM-5 (som har inbyggda ljud) kostar 3495:-. Kan såklart skilja en del andra saker också, men det borde ju bli märkbart billigare att inte behöva ha en sampler inbyggd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha. Jag testade en rad olika set när jag köpte mina digitlatrummor och de billigaste alternativen ramlade bokstavligen i bitar om man trakterade dem som vanliga trummor. Leksaker för barn möjligtvis, men i en studio fungerar de inte. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha.

, men i en studio fungerar de inte. 🙂

Klart att de kan funka OK i en studio speciellt om man inser att man INTE spelar vanliga trummor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha.

, men i en studio fungerar de inte. 😛

Klart att de kan funka OK i en studio speciellt om man inser att man INTE spelar vanliga trummor...

Det var ju värst vad du tjaffsade emot 🙂 Mitt problem var dels stabiliteten. Slår man normalhårt så fungerar de inte. Triggningen var inte heller tillförlitlig, (ett problem som jag delar med många andra som testat setet) Speciellt inte i pedalerna. Det var svårspelat så till vida att triggningen på cymbaler inte går att nyansera något vidare. Plus att hela setet känns plastigt. Det är mer på nivån av en leksak än ett seriöst instrument.

Vad är dina motargument? Har du testat och jämfört med andra set o s v? 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju fler budget-alternativ annars, Millenium har ett set för 3000 kr. http://www.thomann.de/se/millenium_md70_digital_drumset.htm Är väl inte känt för sin höga kvalitet och tillförlitlighet (ett set högre upp i serien fick väl ingen vidare kritik i Studios digitaltrumset-test?). Men ser ju ändå mer ut som ett riktigt digitaltrumset. Stort plus för en riktig baskagge-pad.

Sen finns det ju lite andra lösningar beroende på vad man ska ha trumsetet till. Själv har jag funderat på att skaffa något av följande:

http://www.thomann.de/se/millenium_md70_digital_drumset.htm

http://www.thomann.de/se/yamaha_dd65.htm

När man sitter och programmerar trummorna så är det ju ganska träligt (för att inte säga omständigt) att få till den mänskliga ojämnheten på hihat-slag. Då skulle man ju kunna ha någon av prylarna ovan, spela in hihat, och kanske virvel, i några takter och kopiera upp. Eller något.

Men som sagt, absolut billigast är nog DIY-varianten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man lite händig så köper man bara en triggmodul (här finns några: http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=10&i=179&s=0 ) och bygger en digitaltrumset själv. Det behöver inte bli så dyrt (speciellt inte om det ska motsvara spelkänslan hos ION-trumsetet... 😄) Googla på "diy edrums".

Jag betalade 300:- för två triggmikrofoner, en hundring för en triggmodul och sen hade jag en gammal puka som jag sågade isär. nätskinn kostade 100:-/st. två trummor har jag då.. nu ska vi se. 300+100+100+100= 600:- för två triggtrummor.. helt överkomligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha.

, men i en studio fungerar de inte. :rolleyes:

Klart att de kan funka OK i en studio speciellt om man inser att man INTE spelar vanliga trummor...

Det var ju värst vad du tjaffsade emot 😆 Mitt problem var dels stabiliteten. Slår man normalhårt så fungerar de inte. Triggningen var inte heller tillförlitlig, (ett problem som jag delar med många andra som testat setet) Speciellt inte i pedalerna. Det var svårspelat så till vida att triggningen på cymbaler inte går att nyansera något vidare. Plus att hela setet känns plastigt.

Som sagt man får inse att man INTE spelar på vanliga trummor, då funkar setet hyfsat och kan säkert komma till nytta i en studio, angående triggningen och plastigheten så är det dels en inställningssak och dels en vanesak roligare än att sitta och tråkrytmprogrammera blir det garanterat iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha.

, men i en studio fungerar de inte. 😎

Klart att de kan funka OK i en studio speciellt om man inser att man INTE spelar vanliga trummor...

Det var ju värst vad du tjaffsade emot 🙂 Mitt problem var dels stabiliteten. Slår man normalhårt så fungerar de inte. Triggningen var inte heller tillförlitlig, (ett problem som jag delar med många andra som testat setet) Speciellt inte i pedalerna. Det var svårspelat så till vida att triggningen på cymbaler inte går att nyansera något vidare. Plus att hela setet känns plastigt.

Som sagt man får inse att man INTE spelar på vanliga trummor, då funkar setet hyfsat och kan säkert komma till nytta i en studio, angående triggningen och plastigheten så är det dels en inställningssak och dels en vanesak roligare än att sitta och tråkrytmprogrammera blir det garanterat iaf.

Okej jag förstår din poäng. Men då är det väl ett bättre anlternativ att skaffa sig ett enklare triggalternativ typ fingertrigger eller liknande. Ion seten säljs ju ändå som e-trummor. Hållbarheten, och triggmöjligheterna blir förmodligen bättre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Skräp. garanterat.

ION ägs av samma företag som Alesis så helt uselt lär inte setet vara.

Alessis är det väl inget fel på, kanske men kitet är inget att ha.

, men i en studio fungerar de inte. 😱

Klart att de kan funka OK i en studio speciellt om man inser att man INTE spelar vanliga trummor...

Det var ju värst vad du tjaffsade emot 😳 Mitt problem var dels stabiliteten. Slår man normalhårt så fungerar de inte. Triggningen var inte heller tillförlitlig, (ett problem som jag delar med många andra som testat setet) Speciellt inte i pedalerna. Det var svårspelat så till vida att triggningen på cymbaler inte går att nyansera något vidare. Plus att hela setet känns plastigt.

Som sagt man får inse att man INTE spelar på vanliga trummor, då funkar setet hyfsat och kan säkert komma till nytta i en studio, angående triggningen och plastigheten så är det dels en inställningssak och dels en vanesak roligare än att sitta och tråkrytmprogrammera blir det garanterat iaf.

Okej jag förstår din poäng. Men då är det väl ett bättre anlternativ att skaffa sig ett enklare triggalternativ typ fingertrigger eller liknande. Ion seten säljs ju ändå som e-trummor. Hållbarheten, och triggmöjligheterna blir förmodligen bättre. 😉

Hej,

Jag är delägare i ett litet företag som framförallt sysslar med PA ljud & ljus, men även lite studio. För några år sedan fick jag nys om detta trumset (inte från Ion, dom hade inte dessa då) och tog hem ett för att testa då jag tyckte att idén var alldeles strålande med riktigt billiga digitaltrummor.

Modellen jag testade hade även en ljudmodul (Ion-setet måste kopplas till dator för att få ljud!).

Här är min sammanfattning som "icke trummis":

+ setet tar liten plats

+ triggningen var helt OK

-väldigt plastigt

-plattorna är väldigt hårda

-hihat-pedal och bastrumma har ej anslags känslighet. det är av eller på som gäller.

Jag tog med setet till en repning med coverbandet jag spelade med för att trummisen skulle få testa och hans kommentar var ungefär: vilket dj.vla skit-set...så är man trummis ska man nog inte ha ett sådant. Är man inte trummis, men vill hamra lite i hemstudion så kan det kanske funka.

Vi bestämde oss för att inte börja sälja dessa set..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man ju låta trummisen välja om han vill rodda sina trummor själv i fortsättningen. Eller så slipper han det och kör med digitaltrummor och klarar sig säkert igenom "Kung för en dag", "Sommarnatt" och andra känslosamma låtar oavsett känslan i trummorna.

Ärligt talat, trummisar är nog de sämsta i hela världen på att avgöra om digitala trumset är bra eller inte. Finns nog inga som har så mycket fördomar om digitalset. Plus att de ofta är de som har svårt att se att resultatet ibland kan vara viktigare än vägen dit. Typ skivinspelning; det är ju frågan om hur många som egentligen får till bättre ljud av att micka upp ett akustiskt trumset jämtemot att köra med ett digitalset och samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan man ju låta trummisen välja om han vill rodda sina trummor själv i fortsättningen. Eller så slipper han det och kör med digitaltrummor och klarar sig säkert igenom "Kung för en dag", "Sommarnatt" och andra känslosamma låtar oavsett känslan i trummorna.

Ärligt talat, trummisar är nog de sämsta i hela världen på att avgöra om digitala trumset är bra eller inte. Finns nog inga som har så mycket fördomar om digitalset. Plus att de ofta är de som har svårt att se att resultatet ibland kan vara viktigare än vägen dit. Typ skivinspelning; det är ju frågan om hur många som egentligen får till bättre ljud av att micka upp ett akustiskt trumset jämtemot att köra med ett digitalset och samplingar.

Tjaeee jag måste bara käfta emot lite. Jag är trummis (i grunden) och kör digitalt. Jag tycker att det fungerar, men det är en stor skillnad. Det är som att spela på ett digitalpiano kontra en riktig flygel. Det ena är ett akustiskt instrument som svarar dig i enlighet med ett akustiskt instrument. Det går aldrig att få den känslan i digitala set. Sedan finns det fördelar med digitala kits. De låter bra, man kan variera sig ch volymen i oändlighet och man slipper det mycka råddandet med att micka upp dem. Skulle jag spela in i en "riktig" studio så skulle jag garanterat kräva ett riktigt set som går att micka upp.

Det är inte bara anslagen som blir annorlunda, det är dynamiken och känslan i instrumentet över huvud taget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du käfta emot får du göra det ordentligt! 🙂 Det där var ju bara att smyga omkring lite. Jag tror absolut inte att det är samma sak att spela på ett digitalt trumset som ett bra akustiskt. Men ibland får man ju vara lite praktisk också. Du drog ju ett jättebra exempel, tänk om keyboardisten skulle kräva att få ha med en riktig flygel på klubb-gigen!! Eller "bara" ett vanligt piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du käfta emot får du göra det ordentligt! 😄 Det där var ju bara att smyga omkring lite. Jag tror absolut inte att det är samma sak att spela på ett digitalt trumset som ett bra akustiskt. Men ibland får man ju vara lite praktisk också. Du drog ju ett jättebra exempel, tänk om keyboardisten skulle kräva att få ha med en riktig flygel på klubb-gigen!! Eller "bara" ett vanligt piano.

tyvärr så håller inte det riktigt.. en trummis kan man övertyga att skippa de där extra 42 pukorna och effektcymbalerna, och köra på ett standard 5 kit o några cymbaler.. och som du tidigare s, trummisar, jo ja e trummis, är ett tjurigt släkte.. och pianister överlag är inte lika tjuriga. de kan lira på ett riktigt bra digitalpiano ist. för en flygel..

ja har nog aldrig vart med om att en pianist kräver nåt mer än en pall faktiskt.. "de" brukar kunna gå att övertala ganska lätt..

men då finns det ju även vägda tangenter osv för digitalpianon. där man kan få ut väldigt liknande känsla, och även idag ton ur dom.

medan trummor är känsligt som fanken.. låter det konstigt ngnstans eller känns skumt blir man som trummis ofta jädrans opepp på att lira vidare..

visst ja har jammat loss med digitrummor o tyckt att de e najs, men de har vart i sådana tillställningar där det extremt exakta ljudet är mittpunkten.

nå.. va ville ja säga med det här? ja e itne riktigt säker men jag misstänker att jag bara ville klaga lite.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det där setet kommer garanterat nötas av kvalitétsmissar överallt samt ohyggligt dåliga triggar. Du får lägga ut minst fyra gånger så mycket för ett någerlunda vettigt eltrumset.

jasså... fasst nu är jag ju en nybörjare.. Mest lirat gitarr o så..

Men efter ha spelat lite trummor i skolan efter jag valt den linjen så blev jag sugen.. Duger inte ens till det?

Jag var i samma sits som du. Lirat gitarr i några år men ville vidga mina vyer. Tro mig, det är värt att satsa pengar på ett bra set. Jag hittade Roland Td-3 på blocket för 7000, asbra skick, asbra ljud! Och om du mot förmodan skulle lessna på det så kan man ju sälja det igen. Men risken att lessna på ett Rolandset är extremt litet 😛

(om man ska gå en prisklass ner så har Medeli ett set för 4500 på musikbörsen, men Roland är definitivt att föredra)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 år senare...
  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...