Jump to content
Annons

Zman - Atari Monologue EP


Zamn

Får man använda Ejay 1.0 till att göra låtar?  

26 röster

  1. 1. Får man använda Ejay 1.0 till att göra låtar?

    • Ja
      8
    • Nej
      14


Recommended Posts

LÅTNAMN: Monotune/Atari monologue/The Dark

ARTIST/GRUPP: Zman

GENRE: Floorfillers

LÅTLÄNGD: 3:36/2:08/5:46

KOMPOSITÖR: Zman

PRODUCENT: Zman

EV. MEDVERKANDE: -

INSPELNINGSÅR: 199x

FORMAT: Mp3

STORLEK: div

LÅTLÄNK:

Monotune

Atari monologue

The Dark (feat Jim Morrison)

Det här är tänkt som ett sätt att väga upp mina dystra singer/songwriter låtar ni fått uthärda. 3 st floorfillers gjorda på pinsamt sätt, men som jag älskar över allt annat ändå. Det är elektrisk musik för första och sista gången från mig. Gjorda någon gång på 90-talet.

Hoppas att ni tål lite härlig Ejay-nostalgi!

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry, men svaret på din gallupfråga är ett rungande nej.

Lika lite som man får göra blues endast med hjälp av Virtual Guitarist och Lola (eller vad det där självsjungande programmet nu heter...), om du fattar.

Nu kommer säkert någon smartskalle och säger nåt om att "om det låter bra så är det bra".

Det stämmer. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, men varför tycker jag om dom här låtarna så mycket då? Varför har jag nästa lyssnat sönder dom? Är jag så kär i mig själv? Är det ett tecken på att jag faktiskt skulle vilja göra sån här musik "på riktigt". Jag älskar ju musik ifrån chemical brothers, lamb,nattvaktaren, quant och alla andra bra låtmakare 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, men varför tycker jag om dom här låtarna så mycket då? Varför har jag nästa lyssnat sönder dom?

För att du har gjort dem. Det är du och ingen annan som har producerat, satt ihop skrivit o s v. Det är väl en ganska naturlig känsla.

Sen går Ejay fetbort, men det är klart att det inte låter helt illa. Bara jobba vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart det inte funkar att göra musik seriöst i ejay som ni säger. Har bara inte hittat nån tidigare tråd om det så jag visste inte riktigt hur ni kände. Om dom här låtarna hade varit gjorda i reason med aningens andra ljud hade dom varit bättre då?

Vad ger ni låtarna för betyg annars?

Ögonblicket där handklappet kommer in i Monotune är ju oförglömligt dåligt förresten, vet inte vad jag tänkte på faktiskt 😎 Aja, hoppas ni fick ett gott skratt iaf, det var det som var meningen med det här 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart det inte funkar att göra musik seriöst i ejay som ni säger. Har bara inte hittat nån tidigare tråd om det så jag visste inte riktigt hur ni kände. Om dom här låtarna hade varit gjorda i reason med aningens andra ljud hade dom varit bättre då?

dagen du använder din hjärna för att göra musik är det bra... nu lägger du bara ett färdigt pussel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden mellan att använda en sampling i tex cubase och att använda samma sampling i ejay? Är det att samplingarna är få och långa i ejay? Vart gränsen går för längd på sampling är ju en omdiskuterad fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden mellan att använda en sampling i tex cubase och att använda samma sampling i ejay? Är det att samplingarna är få och långa i ejay? Vart gränsen går för längd på sampling är ju en omdiskuterad fråga.

Vet du äns vad en equalizer är? eller en compressor? visst du kanske vet vad det är men knappast hur man använder dem eftersom sånt inte finns i E-Jay!

Hur mycket tid lägger du ner på att få fram en bra melodi? 2 sekunder för du sätter bara ihop dina j*vla lego-klossar!

Skaffa lite förståelse för hur musik skapas ist för att sitta där med ditt pussel/lego

Shit va upprörd jag blir då... 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör nog bäst i att hålla med Zamn här.

Vet du äns vad en equalizer är? eller en compressor? visst du kanske vet vad det är men knappast hur man använder dem eftersom sånt inte finns i E-Jay!

Vad har det för betydelse?? Jag har (för fasen) ingen equalizer i mitt piano men jag kan ändå göra och spela musik på det.

Visst kan man säga att melodin blir begränsad om man inte får skapa den själv. Men många techno/trance/whatever använder sig ändå inte av melodi...

Jag tycker det är "fusk" att använda samplade harmoniföljder/melodier men inte trumloopar. Ibland hör det dock till en stil att helt enkelt sno ett häftigt riff från en annan låt och göra en hel låt av det, och då får man leva med det.

PS. Döp dina filnamn till nått som har med låten att göra! DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du äns vad en equalizer är? eller en compressor? visst du kanske vet vad det är men knappast hur man använder dem eftersom sånt inte finns i E-Jay!

Hur mycket tid lägger du ner på att få fram en bra melodi? 2 sekunder för du sätter bara ihop dina j*vla lego-klossar!

Skaffa lite förståelse för hur musik skapas ist för att sitta där med ditt pussel/lego

Med brasklapp för att jag själv aldrig använt E-jay, så jag vet inte hur mycket lägga pussel det egentligen är...

Men, om jag sitter i Cubase eller nåt annat redigeringsprogram och har tankat hem en trumloop, en gitarrloop och en basloop, har jag gjort min egen låt då, eller har jag bara lagt pussel?

Var går gränsen?

En sak är jag rätt övertygad om - det har då inget med eq eller compressor att göra. Eq och compressor är möjligen verktyg för att få viss sorts musik att låta bättre och proffsigare - men Beethoven hade varkendera och han kunde göra musik ändå.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du äns vad en equalizer är? eller en compressor? visst du kanske vet vad det är men knappast hur man använder dem eftersom sånt inte finns i E-Jay!

Hur mycket tid lägger du ner på att få fram en bra melodi? 2 sekunder för du sätter bara ihop dina j*vla lego-klossar!

Skaffa lite förståelse för hur musik skapas ist för att sitta där med ditt pussel/lego

Med brasklapp för att jag själv aldrig använt E-jay, så jag vet inte hur mycket lägga pussel det egentligen är...

Men, om jag sitter i Cubase eller nåt annat redigeringsprogram och har tankat hem en trumloop, en gitarrloop och en basloop, har jag gjort min egen låt då, eller har jag bara lagt pussel?

Var går gränsen?

En sak är jag rätt övertygad om - det har då inget med eq eller compressor att göra. Eq och compressor är möjligen verktyg för att få viss sorts musik att låta bättre och proffsigare - men Beethoven hade varkendera och han kunde göra musik ändå.

// David

Så du menar att man är lika begåvad som beethoven om man gör en låt i E-Jay?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gör nog bäst i att hålla med Zamn här.
Vet du äns vad en equalizer är? eller en compressor? visst du kanske vet vad det är men knappast hur man använder dem eftersom sånt inte finns i E-Jay!

Vad har det för betydelse?? Jag har (för fasen) ingen equalizer i mitt piano men jag kan ändå göra och spela musik på det.

Visst kan man säga att melodin blir begränsad om man inte får skapa den själv. Men många techno/trance/whatever använder sig ändå inte av melodi...

Jag tycker det är "fusk" att använda samplade harmoniföljder/melodier men inte trumloopar. Ibland hör det dock till en stil att helt enkelt sno ett häftigt riff från en annan låt och göra en hel låt av det, och då får man leva med det.

men spelar du in ditt piano så använder du eq för att framhäva vissa frekvenser så att det hörs tydligare.. samt lägger på andra effekter...

du verkar inte kunna mycket om EDM... lär dej lite innan du öser dina äckliga fördomar över mej.

trumloopar är en annan sak.. men att ta hela melodier o bara pussla ihop allting... det är inte att skapa musik... möjligtvis att underhålla sej själv... men inte skapa musik...

PS. Döp dina filnamn till nått som har med låten att göra! DS.

Va fan vet du om vad som rör sej i mitt huvud när jag producerar mina låtar? Jag döper mina alster till vad jag vill... och varför skulle inte det ha med låten att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, om jag sitter i Cubase eller nåt annat redigeringsprogram och har tankat hem en trumloop, en gitarrloop och en basloop, har jag gjort min egen låt då, eller har jag bara lagt pussel?

Var går gränsen?

Det är snorenkelt

Gränsen går mellan vad som är bra eller dåligt 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att man är lika begåvad som beethoven om man gör en låt i E-Jay?

Nej, jag menar att det går att göra bra musik utan både eq och compressor, åtminstone inom vissa genrer.

Sedan så menar jag också att det är svårt att hitta en tydlig gräns på vad som räknas som att "bygga pussel" och vad som är en "egen låt".

Följande är en fråga till hela forumet: Vilka av följande exempel skulle ni räkna som "egna låtar"?

1) En låt gjord i E-jay, med bara färdiga samplingar som kombinerats ihop

2) En låt gjord i Cubase, med bara färdiga samplingar som kombinerats ihop

3) En låt gjord i Cubase, med färdiga samplingar som kombinerats ihop (t ex trumloop + basloop + gitarrloop), samt sång man sjungit in själv

4) En låt gjord i Cubase, med enbart samplad trumloop, men där man spelat in bas och gitarr via sitt miditangentbord och låter en extern synth fixa ljuden för gitarr och bas + egen sång

5) Egen inspelad sång + bas + gitarr + samplad trumloop.

// David

edit: tog bort en mening

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

men spelar du in ditt piano så använder du eq för att framhäva vissa frekvenser så att det hörs tydligare.. samt lägger på andra effekter...

du verkar inte kunna mycket om EDM... lär dej lite innan du öser dina äckliga fördomar över mej.

trumloopar är en annan sak.. men att ta hela melodier o bara pussla ihop allting... det är inte att skapa musik... möjligtvis att underhålla sej själv... men inte skapa musik...

QUOTE 

PS. Döp dina filnamn till nått som har med låten att göra! DS.

Va fan vet du om vad som rör sej i mitt huvud när jag producerar mina låtar? Jag döper mina alster till vad jag vill... och varför skulle inte det ha med låten att göra?

Ta't lugnt Mr. B. Det är ingen kritik till dig. För det första var det Zamn som skapade tråden och som inte kan döpa sina låtar till annat än 0001.mp3 osv. och för det andra så öste jag inte ur mig en massa fördomar mot dig utan skrev som det faktiskt är. Om jag får citera (epitet) Nattvaktaren "Om det faktiskt blivit ackord är det fråga om en tillfällighet. Här handlar allt om rytm och ljudsammansättning, som du säkert redan gissat." så är melodi i flera stilar ointressant.

Slutligen så finns musik även om den inte är inspelad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att man är lika begåvad som beethoven om man gör en låt i E-Jay?

Nej, jag menar att det går att göra bra musik utan både eq och compressor, åtminstone inom vissa genrer.

Sedan så menar jag också att det är svårt att hitta en tydlig gräns på vad som räknas som att "bygga pussel" och vad som är en "egen låt".

Följande är en fråga till hela forumet: Vilka av följande exempel skulle ni räkna som "egna låtar"?

1) En låt gjord i E-jay, med bara färdiga samplingar som kombinerats ihop

2) En låt gjord i Cubase, med bara färdiga samplingar som kombinerats ihop

3) En låt gjord i Cubase, med färdiga samplingar som kombinerats ihop (t ex trumloop + basloop + gitarrloop), samt sång man sjungit in själv

4) En låt gjord i Cubase, med enbart samplad trumloop, men där man spelat in bas och gitarr via sitt miditangentbord och låter en extern synth fixa ljuden för gitarr och bas + egen sång

5) Egen inspelad sång + bas + gitarr + samplad trumloop.

// David

edit: tog bort en mening

Tyvärr så är det en helt oväsentlig fråga till folk på ett forum för musikskapande.

Alla medel är tillåtna för att kalla musiken sin egen. Får man problem med skivbolag eller artister om upphovsrätten (om man har för avsikt att släppa sin musik) har man däremot misslyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känsligt ämne, eller? Är lite kluven själv. Tycker oftast som Reason; bra e bra, dåligt e dåligt.

Eller så här: låter det bra blir man glad, låter det illa blir man inte glad, eller i värsta fall förbannad.

Om det sen visar sig/man listar ut att nåt som låter bra är resultatet av hårt svett, eget trumbankande, egen komposition, klipp och klistrande med jätteovanliga loopar och användande av supercoola plugins eller instrument - jamen då ökar kanske värdet ytterligare, beroende på vad man imponeras av.

Och tvärtom; visar det sig att det som iofs låter bra bara är en blek kopia av nåt annat, att artisten är helt omusikalisk, att artisten inte har nån som helst koll, då minskar kanske värdet....också här beroende på vad man uppskattar....

Samma sak med dåliga låtar som kan bli bättre/sämre.

Men att såga nåt direkt BARA för att det är fel-tillverkat? Löjligt och snobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att såga nåt direkt BARA för att det är fel-tillverkat? Löjligt och snobbigt.

Instämmer.

Men kritiken (och jag vill understryka att jag inte talar om Zmans låtar, för dom var väl inte så himla dåliga, utan E-jay:ande i allmänhet) går ju ut på att det smakar så trist när man äter färdigtuggad mat, så att säga.

Iallafall var det så jag menade.

Bara resultatet, musiken, är det viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att såga nåt direkt BARA för att det är fel-tillverkat? Löjligt och snobbigt.

Instämmer.

Men kritiken (och jag vill understryka att jag inte talar om Zmans låtar, för dom var väl inte så himla dåliga, utan E-jay:ande i allmänhet) går ju ut på att det smakar så trist när man äter färdigtuggad mat, så att säga.

Iallafall var det så jag menade.

Bara resultatet, musiken, är det viktiga.

men ett pussel ser man ju hur det kommer se ut på framsidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå att det säkert var kul att göra låtarna. När man har bra utgångsmaterial liksom padsen i låt nummer 3; "ljud som alltid funkar" och lite grundläggande uppfattning om harmonilära osv, kan man alltid skapa något lyssningsbart.

Det är också det som är problemet med musikskapande idag. Det har blivit bagatelliserat. Kommentarer som "alla kan väl göra en låt" stämmer numera tyvärr överens med verkligheten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det, men jag antar att det är bra. Ändå.

Den som blir mest lidande är stackaren som samplat in sitt kunnande och sålt till företag som eJay osv för en billig pfennig. Rätt var det är kanske de där padsen dyker upp i en superhit och så får någon annan credit för samplingsproffsets jobb.

Å andra sidan kan man ju se det från andra perspektiv. Något som dök upp rent spontant i skallen är ju t ex hur en bilägare som köper en fin bil får beröm från grannen / frun / en morbror eller whatnot. Egentligen är det ju bilens designer som borde få berömmet.

Så jag antar att jag tycker det hela är OK. Låt nummer tre var riktigt njutningsbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt nog har ingen tyckt illa om låtarna än? Vad är det med er? Men det här är ju faktiskt en gallup med mina demo's trots allt. Kan man få lite feedback vore det kul 😄

Jag har ju faktiskt användt en del egna wavfiler och inte bara ejay ljud i låtarna, så jag "fuskade" väl lite 🙂 Men säg gärna vad ni tycker iaf.... och jag tror inte nån har lagt samma pussel för den delen, så låtarna är ändå unika på sitt sätt.

Såga på bara, det är ändå mitt hemliga alias Zman som gjort låtarna så Zamn tar inte illa upp 😛 Finns det positivt att säga så för all del säg det.

Angående titlarna så ursäktar jag, tänkte bara att de skulle vara enkla att länka till, dom heter ju som det står ovan.

ps. jag hatade och hatar givetvis allting som har med ejay att göra egentligen så ingen tror att jag står på den sidan, men jag hävdar givetvis att en bra låt är en bra låt är en bra låt, sen får någon gärna stämma mig om dom tycker att jag har kopierat någons annan ejay-låt som är copyright-skyddad...

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok här kommer lite...

Detta känns ungerfär som "Jag-skall-nog-visa-dem-hur-lätt-det-är-att-slänga-ihop-lite-dunka-dunkalåtar, tyvärr.

Brukar inte bli bra när man på "skoj" skall göra nåt man aldrig tänker göra igen, sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...