Jump to content
Annons

Inspelning-kompressorfråga


stickane

Recommended Posts

Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att komprimera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att komprimera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Beror på det inspelade materialet. Hur pass dynamiskt det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att komprimera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Beror på det inspelade materialet. Hur pass dynamiskt det är.

OK!

Men om du vill att låten ska höras igenom pansarplåt, gör du nån sorts rangordning på vissa instument då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att kompremera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Det beror helt på hur låten låter. Men jag brukar använda kompressorer väldigt mycket. Nästan varje spår "får en kompressor" på ett eller annat sätt, antingen genom att det bussas eller att den insertas.

Någon rangordning är nog svårt att göra då det beror på hur det låter som sagt och vad som behöver komprimeras mycket eller lite...

Men jag kan berätta hur jag brukar använda kompressor i en vanlig Poplåt får att få lite bättre svar.

Trummor:

Waves SSL4000 Ch-strip på Kagge och Virvel, Hela trumsetet går ut på en grupp som jag komprimerar lite lätt oftast med en PSP Vintagewarmer. Skickar trumpaketet till en annan buss och mosar det totalt med UAD 1176 för att få lite gött tryck på trummorna.

Bas: Brukar bli en LA2A som insertas rakt på basen.

Gitarrer: Skickar alla gitarrer till en Fairchild-kompressor. Är det något solo eller någon utmärkande leadgitarr skickar jag de till separata bussar.

Sång: Waves RVOX Insert på varje sångkanal.

Sen brukar allt summeras av en Waves SSL4000 kompressor på mastern.

//Bobby

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att kompremera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Det beror helt på hur låten låter. Men jag brukar använda kompressorer väldigt mycket. Nästan varje spår "får en kompressor" på ett eller annat sätt, antingen genom att det bussas eller att den insertas.

Någon rangordning är nog svårt att göra då det beror på hur det låter som sagt och vad som behöver komprimeras mycket eller lite...

Men jag kan berätta hur jag brukar använda kompressor i en vanlig Poplåt får att få lite bättre svar.

Trummor:

Waves SSL4000 Ch-strip på Kagge och Virvel, Hela trumsetet går ut på en grupp som jag komprimerar lite lätt oftast med en PSP Vintagewarmer. Skickar trumpaketet till en annan buss och mosar det totalt med UAD 1176 för att få lite gött tryck på trummorna.

Bas: Brukar bli en LA2A som insertas rakt på basen.

Gitarrer: Skickar alla gitarrer till en Fairchild-kompressor. Är det något solo eller någon utmärkande leadgitarr skickar jag de till separata bussar.

Sång: Waves RVOX Insert på varje sångkanal.

Sen brukar allt summeras av en Waves SSL4000 kompressor på mastern.

//Bobby

Alla dessa olika kompressorer som du uppvisar, måste man ha dem. Jag har bara några stycken. Hur långt kommer man med en " Classic compressor" eller tycker du att jag ska köpa några som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa olika kompressorer som du uppvisar, måste man ha dem. Jag har bara några stycken. Hur långt kommer man med en " Classic compressor" eller tycker du att jag ska köpa några som är bra.

Nej, du behöver inte köpa kompressorer för tusentals kronor. Använd de du har. Är du inte nöjd med programmets inbyggda, finns det gott om gratis pluggar på nätet.

Hemligheten finns inte i pengar och pluggar, utan i kunskap och kreation.

Jag tycker trummor och bas - rytmsektion i övrigt - är viktigast att komprimera. För i mitt anseende är det här låten pumpar, trycker, snärtar, andas mm.

Sen tycker jag sång är blir viktig, fast det är då svårt att höra hur den ska komprimeras om inte gitarrer/synthar och annat dylikt kommer fram.

Det är bara sitta med sakerna. Pilla och lär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa olika kompressorer som du uppvisar, måste man ha dem. Jag har bara några stycken. Hur långt kommer man med en " Classic compressor" eller tycker du att jag ska köpa några som är bra.

Använd dem du har. När du lärt dig hantera dessa och får till bra mixar är det kanske dags att tänka på att inskaffa kompressorer som bättre passar ditt sätt att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in typ poplåtar, hur viktigt är det att man läggar på en kompressor på de olika ljudspåren. Vilket instrument eller sång är viktigast att komprimera? Kan ni göra en rangordning. Kanske en dum fråga för ett proffs men jag är inget proffs än.

Vänligen stickane.

Beror på det inspelade materialet. Hur pass dynamiskt det är.

OK!

Men om du vill att låten ska höras igenom pansarplåt, gör du nån sorts rangordning på vissa instument då?

Trodde det gällde musikproduktion, missförstod dig nog.

Om det det som är målet så ska du väl lägga limiters på allt och trycka ihopp allt så mycket du bara kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det gällde musikproduktion, missförstod dig nog.

Om det det som är målet så ska du väl lägga limiters på allt och trycka ihopp allt så mycket du bara kan.

Detta var det klokaste jag någonsin hört!

Men som de andra har sagt. Lär dig hur man hanterar kompressorn först, som om du vill köpa efter det så är det bara att införskaffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa olika kompressorer som du uppvisar, måste man ha dem. Jag har bara några stycken. Hur långt kommer man med en " Classic compressor" eller tycker du att jag ska köpa några som är bra.

Nej, du behöver inte köpa kompressorer för tusentals kronor. Använd de du har. Är du inte nöjd med programmets inbyggda, finns det gott om gratis pluggar på nätet.

Hemligheten finns inte i pengar och pluggar, utan i kunskap och kreation.

Jag tycker trummor och bas - rytmsektion i övrigt - är viktigast att komprimera. För i mitt anseende är det här låten pumpar, trycker, snärtar, andas mm.

Sen tycker jag sång är blir viktig, fast det är då svårt att höra hur den ska komprimeras om inte gitarrer/synthar och annat dylikt kommer fram.

Det är bara sitta med sakerna. Pilla och lär.

Min fråga kan väl sägas vara relativ, men du gav mig svaret där jag står just för tillfället. Vissa instrument som ska ,,,,som du sa,,, pumpa, trycka, snärta, andas, eller med andra ord, göras så levande som möjligt. Man ska känna musiken och inte bara lyssna på den. Jag skulle nog behöva lämna en av mina låtar till ett Mastringsproffs och sitta ner tyst o bara se o lära hur han/hon jobbar. Det är nog ganska stor skillnad mellan Matringsproffs o amatörer. Vad jag har för problem är att kunna få musiken dit jag vill. Hur den ska låta ,,,det vet jag redan.

Tack alla föra fina svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog mer att hämta om du sätter dig med någon som är duktig att mixa än att mastra. Att lära sig kompressorn är inte helt enkelt och det kräver tålamod och en lust att lära sig. Man måste förstå vad som händer om man vrider reglagen och vilka konsekvenserna blir. På så sätt lär man sig också hur man ska göra för att nå fram till det man önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...