Jump to content
Annons

Rösta i Studio Forums Sound-alike-festival #17 2007


Carl Cadello

Recommended Posts

Kära alla!

Nu är det dax att rösta i Studio Forums Sound-alike-festival #17 2007.

1. Hämta hem rar-filen på:

Studio Forums Sound-alike-festival #17 202007

2. Packa upp låtarna.

3. Lyssna.

5. Bestäm din rangordning.

6. Poängsätt låtarna så här:

- Den låt du tycker är bäst får 11 poäng

- den som du tycker är näst bäst får 10 poäng

- osv. tills

- Vill man inte ge poäng till alla så slipper man. Börja dock med 11 poäng till den man tycker bäst om och fortsätt nedåt så långt du vill.

6. Rösta i denna tråden.

RÖSTKRITERIER: Eftersom allt är subjektivt:

1. Rösta efter tycke och smak - inget annat.

2. Alla som var registrerade på Studioforum den 5:e Augusti får rösta.

3. Skriv ett kortfattat omdömme/ressension på låtarna. Vill man inte ge omdömme till alla (eller ens någon) så slipper man.

4. Den som ger sin egen låt 11 poäng får simma över Styx, alla andra åker färja.

5. Röstningen är avslutad kl. 24.00 den 19:de Augusti.

6. Den som får flest poäng får äran att ordna med nästa festival.

LYCKA TILL!

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har lyssnat på alla låtarna nu!

Men måste man verkligen rangordna alla på det sättet?

Det är ju omöjligt i mitt fall gillar jag tre st så hur skall jag kunna ge låtarna jag inte gillar poäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på alla låtarna nu!

Men måste man verkligen rangordna alla på det sättet?

Det är ju omöjligt i mitt fall gillar jag tre st så hur skall jag kunna ge låtarna jag inte gillar poäng?

Poängsätt de tre låtarna då o skit i resten. Det är inte livsviktigt vem som vinner. Eller.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på alla låtarna nu!

Men måste man verkligen rangordna alla på det sättet?

Det är ju omöjligt i mitt fall gillar jag tre st så hur skall jag kunna ge låtarna jag inte gillar poäng?

Poängsätt de tre låtarna då o skit i resten. Det är inte livsviktigt vem som vinner. Eller.... 😉

OK!

Nej hoppas verkligen inte att det är livsviktigt vem som vinner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

obba (oregistrerad)

nehe, då börjar väl jag.

1p - Låt 11 - Jag börjar med att avslöja mitt eget bidrag. Det känns fattigt att rösta på sin egen låt därför ger jag mig själv 1p.

2p - Låt 10 - Ingen kommentar

3p - Låt 2 - Ostrukturerat blippande, har svårt att få grepp om detta bidrag.

4p - Låt 4 - Ramones på svenska! Låten är helt ok men jag känner att innehållet i den har en hel del att önska. Risigt ljud, lite väl tramsig text och hundar som skäller...nja. Ett stort plus till barnen som sjunger det låter riktigt bra måste jag säga.

5p - Låt 5 - Det känns som låten går lite för sakta och sången är mer eller mindre helt livlös. Det som gör att den faktiskt får 5p av mig är det rackans goa gitarrsolot!

6p - Låt 6 - Denna musikstil är helt främmande för mig men det låter snyggt och välgjort.

7p - Låt 1 - Som sagt, elektronisk musik lyser med sin frånvaro i min skivsamling men jag kanske får ändra på det framöver för jag gillar denna låten. BRA !

8p - Låt 8 - Nu är vi tillbaka i mina kvarter, bra driv i hela låten, sticket och stämmor är klockrena, lite bättre leadsång så hade poängen blivit ännu högre.

9p - Låt 7 - ACDC känns inte helt lätt att efterlikna. I detta bidrag tycker jag mig även höra lite gammal skön KISS, får cold gin vibbar av introt, även gitarrsolot påminner en del om Ace, NICE! Bra gitarrspel, lite mer attityd i sången sen j%¤#/.

10p - Låt 9 - Too tough to die-plattan lär får snurra några varv i kväll! Skitigt men härligt ljud och alla de ingredienser som bör vara med finns här, Toppen !

11p - Låt 3 - Har egentligen aldrig förstått tjusningen med synth/electro, men jag får nog som sagt tänka om här, denna låten är riktigt bra. Hur pass lik Kraftwerk låten är har jag ingen aning om men det känns oviktigt, Bra jobbat!

Redigerat av obba
Link to comment
Dela på andra sajter

Har snabb lyssnat och det var mycket som var både bra och ganska likt original artisterna. så jag ska lyssna ordentligt på jobbet i morgon innan jag bestämmer poängen.

Bra jobbat alla! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar er alla för riktigt fina bidrag. Det är inte lätt att tillfullo efterlikna en annan artist. Men jag tycker att alla har gjort ett bra försök.

Sen får ni piska mig för att jag ger mig och min dotter (låt nr. 4) mer än 1 poäng men jag tycker hon är värd ett bättre öde.

Här kommer mina poäng:

11 poäng till låt nr 3.

Inte helt likt men jag tycker detta är den bästa låten i startfältet. Texten är riktigt, riktigt bra. Med en mer "seriös" sång är det en given radiohit. 😎

10 poäng till låt nr 7.

Den låt som mest liknar orginalartisten, tycker jag. Om man räknar bort sången. För vem kan ersätta en död och en halvdöd skrikhals. Helt fenomenalt! 🙂

9 poäng till låt nr 1.

Hade kunnat vara kraftwerk. Bra ljud och bra ide'. 😎

8 poäng till låt nr 8.

Kanonlåt. Ramones rakt av. Texten är helt rätt. Lite falskt här och var i kören. Men bra. 🙂

7 poäng till låt nr 5.

Jäkligt bra. Låter dock som om låten går på för få bpm. Speeda upp med 20% och låten hade varit en fullträff. Otroligt snyggt solo. 😑

6 poäng till låt nr 11.

Asbra gjort. Både låt och teknik. Men den funkar inte riktigt för mig. 🙂

5 poäng till låt nr 4.

Mitt kött och blod. Jag tycker du sjunger skitbra. Ljudteknikern har inte skött sig, gitarristen är kass och mastringen gick tydligen helt åt också skogen.

Jag tycker texten är rolig (den är dessutom san) och melodin den är bra. Jag får väl brinna i helvetet eller simma ensam över styx efter det här. 🥰

4 poäng till låt nr 6.

Kanske en skiva av Kraftwerk som jag missat. Snyggt ljud. 🙂

3 poäng till låt nr 9.

Det är en bra låt med bra ljud och makalös energi. Jag älskar basljudet. Men, det är nog den sämsta Enya-pastichen någonsin. 😆

2 poäng till låt nr 10.

Hemsk, men det är ju Per Gessle också så egentligten borde den hamna högre upp. Men, nej! 😮

1 poäng till låt nr 2.

Tragiskt nog mitt organiserade plippande. Ren utfyllnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste lyssna lite till, detta var nog den svåraste festivalen att rösta i hitills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tuff uppgift att poängsätta alla elva bidragen. Hade varit bättre om man satte poäng på tre till fem stycken.

Ännu svårare att ge kommentarer till alla, men jag ska försöka.

Sedan tycker jag det är synd att man får avslöja vilket bidrag som är ens eget. Det förstör lite av grejen.

11 poäng går till låt nr 9.

Fruktansvärt ljud! Precis som en gammal kassett man hittar i garaget som inte kommer ihåg vem man fick den av. Men väldigt övertygande Ramones-imitation. Kunde platsa på en tribute-platta. Får mig att tänka på soundtracket dom spelade in till filmen "Pet cemetary". Bra energi!

10 poäng går till låt nr 1.

Bra låt med ett tema som funkar bra! Arrangemanget saknar påhittighet jämfört med förebilderna, men funkar ändå bra. Lite styltiga trummor och lite för blygsam botten på hela mixen.

9 poäng till låt nr 8.

Bra output! Autentiska trummor! Lite för såsiga gitarrer. Det händer aningen lite i låten och den känns längre än sina 2:26.

8 poäng till låt nr 11.

Låter mer Hard-ons än Ramones. Men bra gitarrer och en poppig refräng.

7 poäng går till låt nr 5.

Loose spelat, AC DC ska vara mer disciplin. Men snygga gitarrer (både sound och framförande). Sången funkar inte till musiken.

6 poäng går till låt nr 7.

Det är något med gitarrljudet som låter för tunnt. För snygg separation mellan strängarna, typ. Låten sitter ihop bra, men saknar gunget hos förebilderna.

5 poäng går till låt nr 2.

Låter som ett kollage av Kraftwerk-slingor. Men ljudet är för tunnt och trummorna har inget med förebilderna att göra.

4 poäng går till låt nr 4.

Korsningen mellan "Vad tar ni för hunden där i fönstret" och Ramones funkar inte för mig.

3 poäng går till låt nr 3.

Mycket energi har lagts ned på att faktiskt skriva en låt. Det är bra! Jag tycker du ska göra om den i en mer personlig tappning. Fick väldigt lite Kraftwerk-vibbar av det här.

2 poäng går till låt nr 6.

Har ingen aning om vad det här är och har svårt att poängsätta det.

1 poäng går till låt nr 10.

Så här lät inte det Gyllene Tider som jag minns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack joachime!

Det där med mängden av låtar och poängsättningen härrör från mina egna funderingar om varför man inte kunde ge alla poäng och omdömme.

Nu ser jag varför man inte brukar göra såhär 😉 .

Men jag är inte sämre än att jag kan justera reglerna lite:

Vill man inte ge poäng till alla så slipper man. Börja dock med 11 poäng till den man tycker bäst om och fortsätt nedåt så långt du vill.

Vill man inte ge omdömme till alla (eller ens någon) så slipper man.

Är det bättre? Reglerna ska ju inte vara i vägen för att man ska rösta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar normalt sett inte på dom tävlingsgrundande banden, så jag betygsätter så gott det går, d.v.s. helt och hållet subjektivt 🙂 Jag implementerar dom uppdaterade reglerna direkt. Här kommer min Topp 5:

11 poäng till låt 3

Fantastiskt skön Kraftwerk-hyllning med glimten i ögat. Denna låt är redan adderad till min spellista.

10 poäng till låt 11

Jag har inte lyssnat så mycket på Ramones men jag tycker mig finna dom behövliga ingredienserna som 4-takten, Joey-aktiga sången och den schyssta refrängen. Gillas starkt!

9 poäng till låt 9

Som sagt var, jag har inte lyssnat så mycket på Ramones och helt ärligt så hör jag ingen som helst Ramones i denna låt... men... jag tycker den är grym i alla fall så 9 poäng blir det.

8 poäng till låt 8

Väldigt lik låt 11. Så varför 8 poäng och inte 10? Subjektivitet helt enkelt, jag tycker låt 11 var något bättre, that's it.

7 poäng till låt 1

Medan låt 3 påminner om nyare(?) Kraftwerk påminner denna om äldre. Båda är bra men samma sak som med låt 11 och låt 8, jag gillade helt enkelt låt 3 något mer än denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att poängsätta för mig som aldrig lyssnat på ramones eller ac/dc. Alla punklåtarna låter ju likadant. 🙂

Gör en nödlösning och väljer ut de enligt mig bästa från varsin pastich, och rangordnar dem sedan efter egen smak.

11 poäng: Låt 1. Låter precis som kraftwerk i mina öron. Både låt, arrangemang, och sound.

10 poäng: Låt 7. Gillar texten. Hade nog låtit ganska likt AC/DC om bara sången låtit mer som kalle anka (eller vem det nu är som sjunger i acdc).

9 poäng: Låt 11. Känns som en låt man lyssnar på påväg till stranden en solig dag. Gillar't.

8 poäng: Låt 10. Klart bästa gyllene-tider bidraget. the Plan gjorde den dock med namnet "slow fall" en gång i tiden 😉

Bonuspoäng:

7 poäng: Låt 4. Bara sååå charmigt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

11 p - Låt nummer 1 Väldigt likt kraftwerk och det var väl likhet denna festival skulle handla om.

10 p - Låt nummer 7 Är inte så inlyssnad på ACDC men hade jag hört denna låt någon annanstans skulle jag trott det var en låt av dem. Ända till sången kommer alltså.

9 p - Låt nummer 3 Är den helt klart bästa låten i startfältet. Låter dock inte så himla mycket kraftwerk att den förtjänar att vinna men ack en sån snygg refräng 🙂

Starkt jobbat med resten av bidragen men jag orkar ärligt talat ge betyg till alla. Sen har jag ju aldrig förstått mig på Ramones heller...(f-låt sixties 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vahl (oregistrerad)

Först vill jag säga att ingen låt riktigt berörde mig på djupet. Rangordningen är inte baserad på vilken låt jag tyckte bäst om utan snarare vilken jag tyckte var minst kass. Eftersom jag ändå tycker det är så kul att rösta presenterar jag här mina poäng:

1p - Låt 10 - Ingen kommentar

2p - Låt 4 - Hundar?!?

3p - Låt 7 - Haha! There's alot of things girls don't have. Fortunately 😄

4p - Låt 5 - Sjung högre så hittar du rätt tonläge!

5p - Låt 9 - sämsta punklåten. Löjlig röst, förtjänar sämre betyg

6p - Låt 11 - Lite drag var det här ja...

7p - Låt 8 - Jag gillar inte punk, hade jag gjort det hade den här låten vunnit. Felfri och komplett.

8p - Låt 3 - Samtidigt som tysk brytning låter lite ****** så passar det till låten. Låten i övrigt är annars ganska go.

9p - Låt 6 - "Lamere(?)" låter lite löjligt men annars gillar jag den.

10p - Låt 1 - Go men lite platt. Föresten, sjunger du "jag går" här eller är det bara jag som har smör i öronen?

11p - Låt 2 - Ah, härliga kombinationer! det här är genialiskt ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer lite mer poäng...

1p Låt 10, Förstår ironin, men det ska väl inte ge poäng i just den här tävlingen…

2p Låt 6, inte så mycket fantasi, bara blip blop

3p Låt 3

4p Låt 2

5p Låt 1, kan inte min Kraftwerk, har nog bara hört ”WE ARE THE ROBOTS”… Bäst av Kraftwerkarna enligt mig

6p Låt 5…

7p Låt 7, typisk ACDC låt med bra riff. Bra gitarrspel fst ”konstig” form på låten…Gutt solo

8p Låt 9, tjatigare än de övriga Ramones bidragen därför lägre poäng, fast med mkt mer attityd

9p Låt 11, inte riktigt så bra som nr 8

10p Låt 8, har inte hört så mkt m Ramones men detta påminner en del plus att det bra melodier

11p Låt 4, bara för att det är så charmigt med det sjungande barnet och ärligheten i låten.., men inte bäst egentligen…

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen

11 är högsta

1. Låt 4, usch jag mår bara illa... Känns som Rude kids på syra... Nej Punkpastischen misslyckas

2. Låt 10 - Känns som per gessle goes mespop, Minus att basen inte är bandlös och orgeln låter inte Gyllene Tider utan 60tals house of the rising sun

3. Låt 6, Som den Kraftwerk nörd jag är känns det mer Lucky People Center än Kraftwerk men aningens otypiskt kraftwerk att loopa ocean - Lamer hundra tusen gånger...

4. Låt 5 får just en femma, Trummorna känns inte så ACDC (Otajta) men annars är gitarrerna helt ok men det faller på sångaren... tyvärr

5 Låt 7 känns Ac Dc man känner trummornas stadiga rytm, det här är hårdrock!

6 Låt 8 lyckas bra, men inte hela vägen pga lite för låg mixning, Det ska smälla o fräsa om punk!

7. Låt två , Känns också krafterk runt Trans Europa Express, virveln känns så..

8. Ny Ozone - Kängpunk, gabba gabba hey, säger bara det..

9. Låt Tre - Kraftwerk runt electric café eller Computer World! Grym låt känns som en riktigt hållbar låt, man längtar efter att höra hur det fortsätter

10. Låt 9 - Det här är riktig grym Kängpunk, Exakt som ramones.. Känns väldigt mycket the kkk took my baby away

11. Concorde - Riktigt bra, Kraftwerk Skulle kunna gjort den, innehåller tre typiska kraftwerk drag 1. Panorerande ljud effekter 2. En spännande bas som driver låten framåt och för det tredje Alla filtersvep o ljuden i ljudbilden känns kraftwerkiga. Dessutom är den sjukt lik Trans Europa Express. Den håller garanterat!

Link to comment
Dela på andra sajter

vill bara påpeka för Andy L (och alla andra) att Ramones inte spelar Käng punk. här har du några exempel på kängpunk:

extreme noise terror

Discharge

Varukers

Moderat likvidation

OCH LITE INFORMATION PÅ WIKPEDIA:Käng punk

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det "bara" ett par dagar kvar att rösta. Öka takten 😳

Jag som sitter på de sammanlaggda resultaten säger att det finns några som har ryckt, några i mitten och några som verkar vara hopplöst efter.

På söndag är det hela över. Hade varit kul om något dramatiskt sker.

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ju aldrig förstått mig på Ramones heller...(f-låt sixties laugh.gif )

Det var det VÄRSTA jag har hört.. Sixties, vad är straffet? 😛

Det är nog inte ett straff som behövs utan stödundervisning och hjälp att komma rätt i livet.You sound like you´re sick

här har vi en kille som lider av ett väldigt ramones underskott och det måste ökas snarast för att inte hjärnskador och men för livet ska uppstå.

det kanske började med att han lyssnat på disco och sedan rap och techno och fastnat i skiten, hamnat i dåligt sällskap och sedan har det bara gått utför. här behövs lite Ramones Aid!

Ramones the one

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ju aldrig förstått mig på Ramones heller...(f-låt sixties laugh.gif )

Det var det VÄRSTA jag har hört.. Sixties, vad är straffet? 😛

Det är nog inte ett straff som behövs utan stödundervisning och hjälp att komma rätt i livet.You sound like you´re sick

här har vi en kille som lider av ett väldigt ramones underskott och det måste ökas snarast för att inte hjärnskador och men för livet ska uppstå.

det kanske började med att han lyssnat på disco och sedan rap och techno och fastnat i skiten, hamnat i dåligt sällskap och sedan har det bara gått utför. här behövs lite Ramones Aid!

Ramones the one

😕 Tack för din stödundervisning. Disco, rap och techno förstår jag mig dock inte heller på så bra...

Nu får fler personer rösta tycker jag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...