Jump to content
Annons

Basshunter Hjälp


DjPutty

Recommended Posts

Hej ! Jag bara undrar vilka ljud basshunter använderi hans Tutorial. Jag är ganska dålig så jag använder Demo version av Fl studio Men finnsinstrumenten ändå? snälla svara ganska fort. Och kan också säga vart det instrummentet finns alltså som tex i Sytrus Simsynth eller sånt aja hoppas ni kan hjälpa mig ! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I detta fallet skulle faktiskt en sökning passa, ämnet basshunter har tagit upp ett flertal gånger.

Över till tråden, en rättelse till förra inlägget:

Det heter inte zeta+ utan "Z3ta+" och tillverkaren på den är "RGC:audio", vad det gäller V-station är det "Novation" som är tillverkaren där!

Du hittar sökformuläret här!

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är: varför vill man låta som Basshunter överhuvudtaget... :rolleyes:

Ähh, lägg ner. Jag tror ju du också började med att härma andra när du började din musikkarriär. Nånstans måste man börja. Killen/tjejen(?) kommer inte att bli känd för att göra Basshuntercovers men förhoppningsvis så kommer han/hon (om talang finns) efter ett tag att utveckla ett eget sound som är schysst.

Tror jag iaf... 😳

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är: varför vill man låta som Basshunter överhuvudtaget... :rolleyes:

Ähh, lägg ner. Jag tror ju du också började med att härma andra när du började din musikkarriär. Nånstans måste man börja. Killen/tjejen(?) kommer inte att bli känd för att göra Basshuntercovers men förhoppningsvis så kommer han/hon (om talang finns) efter ett tag att utveckla ett eget sound som är schysst.

Tror jag iaf... 😳

/H.

Precis! Jag tror att mycket (om inte större delen) av musik handlar om att inspireras/härmas/sno. Förklara annars någon varför 4 to the floor, 2-5-1-progressioner eller C-dur skala fortfarande används. I det här fallet tycker väl liraren som startade tråden att Basshunter har ett fett sound, och vill lära sej att skruva till nåt liknande. Man lär sej musik genom att lyssna på den, och det man skapar kommer helt klart att ha drag av det man lyssnar på. Så har det alltid varit för mej iallafall.

Sen tycker jag självklart att det börjar bli jobbigt med alla basshuntertrådar. Kunde man inte ändra så att det i just FL-avdelningen står så här istället:

"För att öka chansen att få ett snabbt svar på din fråga, använd sökfunktionen innan du postar. De flesta frågor om Basshunters Fl-tutorial har redan ställts."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 😛 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 😛 ).

Precis så är det. Jag menar, vem har någonsin hört talas om exempelvis coldplay? Om de hade hittat på ett eget sound hade det säkert gått mycket bättre för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 😛 ).

Precis så är det. Jag menar, vem har någonsin hört talas om exempelvis coldplay? Om de hade hittat på ett eget sound hade det säkert gått mycket bättre för dem.

Så vilka menar du att Coldplay låter som?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 🙂 ).

Precis så är det. Jag menar, vem har någonsin hört talas om exempelvis coldplay? Om de hade hittat på ett eget sound hade det säkert gått mycket bättre för dem.

Så vilka menar du att Coldplay låter som?

Hittade faktiskt en här https://www.studio.se/index.php?automodul...mp;showfile=402 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 😛 ).

Precis så är det. Jag menar, vem har någonsin hört talas om exempelvis coldplay? Om de hade hittat på ett eget sound hade det säkert gått mycket bättre för dem.

Så vilka menar du att Coldplay låter som?

Tja, varför inte radiohead. Som i sin tur började med att "härma" the pixies.

Och så har vi ju hela britpoperan som följde Beatles. Tänk alla okända band såsom oasis och blur. Eller alla band som kom mycket tidigare än så och ville kopiera beatlarna, som jag inte har koll på eftersom jag var jätteofödd på den tiden.

Eller eric prytz, the attic, etc etc... alla låter som nån annan. Förutom du då, som är unik rakt igenom.. antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjar sin musikkarriär med att stjäla och härmas så lär den inte bli långvarig (är ganska säker på att frågeställaren max håller på sommaren ut, kanske därför han vill ha svar så snabbt 😛 ).

Precis så är det. Jag menar, vem har någonsin hört talas om exempelvis coldplay? Om de hade hittat på ett eget sound hade det säkert gått mycket bättre för dem.

Så vilka menar du att Coldplay låter som?

Tja, varför inte radiohead. Som i sin tur började med att "härma" the pixies.

Och så har vi ju hela britpoperan som följde Beatles. Tänk alla okända band såsom oasis och blur. Eller alla band som kom mycket tidigare än så och ville kopiera beatlarna, som jag inte har koll på eftersom jag var jätteofödd på den tiden.

Eller eric prytz, the attic, etc etc... alla låter som nån annan. Förutom du då, som är unik rakt igenom.. antar jag.

Tror inte riktigt på sådant!

Tex att om Coldplay skulle låta som tex Radiohead skulle inneburit att varje medlem i Coldplay skulle kopierat utrustningen från kollegan i Radiohead vilket jag tror är omöjligt.

Att ett band får sitt unika sound beror på (enligt mig) att bassisten tex diggar Stones Bills bas sound och försöker sno det medans kompgitarristen gillar Jeff Becks sound och leadgitarristen föredrar Ace Frehleys gitarrljud och trummisen har alltid varit svag för Mitch Mitchells sound och lir, övan på allt detta så kanske låtskrivaren i bandet helst lyssnar på Bob Dylan medans stans ende studioinspelare föredrar Dire Straits men har endast utrustning i sin studio som hade passat bättre till en Gyllene Tider inspelnng och värst av allt så kan sångaren i bandet endast identifiera sig med Ozzy.

Sedan på allt detta så har var och en sin egen talang och förmåga vilket gör att alla band och artister som lyckas (i längden skall tilläggas) har sin egen stil och sitt eget sound.

För fan tom med Brittan har sitt eget sound for god sake!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte riktigt på sådant!

Tex att om Coldplay skulle låta som tex Radiohead skulle inneburit att varje medlem i Coldplay skulle kopierat utrustningen från kollegan i Radiohead vilket jag tror är omöjligt.

Att ett band får sitt unika sound beror på (enligt mig) att bassisten tex diggar Stones Bills bas sound och försöker sno det medans kompgitarristen gillar Jeff Becks sound och leadgitarristen föredrar Ace Frehleys gitarrljud och trummisen har alltid varit svag för Mitch Mitchells sound och lir, övan på allt detta så kanske låtskrivaren i bandet helst lyssnar på Bob Dylan medans stans ende studioinspelare föredrar Dire Straits men har endast utrustning i sin studio som hade passat bättre till en Gyllene Tider inspelnng och värst av allt så kan sångaren i bandet endast identifiera sig med Ozzy.

Sedan på allt detta så har var och en sin egen talang och förmåga vilket gör att alla band och artister som lyckas (i längden skall tilläggas) har sin egen stil och sitt eget sound.

För fan tom med Brittan har sitt eget sound for god sake!

Så det är bara när man är ett enmansprojekt som man inte får härmas?

Jag är för övrigt säker på att trådskaparen kommer hitta sitt egna sound, bara han får börja som han vill, inte råkar ut för några pekpinnar om hur man SKA börja samt har gott om tålamod. Rom byggdes inte på en dag... och alla vägar leder till Rom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte riktigt på sådant!

Tex att om Coldplay skulle låta som tex Radiohead skulle inneburit att varje medlem i Coldplay skulle kopierat utrustningen från kollegan i Radiohead vilket jag tror är omöjligt.

Att ett band får sitt unika sound beror på (enligt mig) att bassisten tex diggar Stones Bills bas sound och försöker sno det medans kompgitarristen gillar Jeff Becks sound och leadgitarristen föredrar Ace Frehleys gitarrljud och trummisen har alltid varit svag för Mitch Mitchells sound och lir, övan på allt detta så kanske låtskrivaren i bandet helst lyssnar på Bob Dylan medans stans ende studioinspelare föredrar Dire Straits men har endast utrustning i sin studio som hade passat bättre till en Gyllene Tider inspelnng och värst av allt så kan sångaren i bandet endast identifiera sig med Ozzy.

Sedan på allt detta så har var och en sin egen talang och förmåga vilket gör att alla band och artister som lyckas (i längden skall tilläggas) har sin egen stil och sitt eget sound.

För fan tom med Brittan har sitt eget sound for god sake!

Så det är bara när man är ett enmansprojekt som man inte får härmas?

Jag är för övrigt säker på att trådskaparen kommer hitta sitt egna sound, bara han får börja som han vill, inte råkar ut för några pekpinnar om hur man SKA börja samt har gott om tålamod. Rom byggdes inte på en dag... och alla vägar leder till Rom.

Klart man fär härmas hur mycket man vill!

Men enligt mig så kan det inte bli så lyckat i längden.

Varför bli en kopia när man kan bli orginalet?

Pekpinnar? Anser att jag bara ger trådskaparen ett råd, sen om han vill följa det eller inte är ju upp till honom (eller henne)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju säga att jag hellre ser folk gör en kopia på BH än de som försöker gå sin egen väg och inte har ett hum om någonting. Vadå harmoni? Vadå mix? Vadå allt? Visst, det kan bli nyskapande... om man har tur. Nä, kopiera på, men jag anser inte att man ska kopiera för att kalla det för något eget. Kopiera gör man för att lära sig hur saker fungerar. Hur fick BH fram just det basljudet? Hur hänger melodierna ihop? Hur markerar man refräng och vers? För de som är helt gröna med det här med musik så finns det inga givna kunskaper. Mångt och mycket måste tas in, analyseras i skallen några varv först. Jag tror ju inte att Karlsson ovan bara vaknade en dag och var en överjävel på att skriva musik. Det har nog lyssnats på både en och annan platta, spelats i ett eller annat band, eller spelats gitarr i någon musikskola eller skolkonsert. Poängen är den att man måste öva. Ett bra sätt att öva och lära sig är att titta på hur andra gör. Måste alla uppfinna hjulet hela tiden, bara för att sedan någon gång långt fram kanske komma underfund med något nytt?

Nej, ta alla genvägar som finns, lyssna sno och bygg om. Det finns ingen cred i att vara självlärd, såtillvida att du inte lär dig allt riktigt fort. Annars tar det mest tid och du hinner bli gråhårig innan du når samma mål som de som faktiskt lyssnat, snott och byggt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju säga att jag hellre ser folk gör en kopia på BH än de som försöker gå sin egen väg och inte har ett hum om någonting. Vadå harmoni? Vadå mix? Vadå allt? Visst, det kan bli nyskapande... om man har tur. Nä, kopiera på, men jag anser inte att man ska kopiera för att kalla det för något eget. Kopiera gör man för att lära sig hur saker fungerar. Hur fick BH fram just det basljudet? Hur hänger melodierna ihop? Hur markerar man refräng och vers? För de som är helt gröna med det här med musik så finns det inga givna kunskaper. Mångt och mycket måste tas in, analyseras i skallen några varv först. Jag tror ju inte att Karlsson ovan bara vaknade en dag och var en överjävel på att skriva musik. Det har nog lyssnats på både en och annan platta, spelats i ett eller annat band, eller spelats gitarr i någon musikskola eller skolkonsert. Poängen är den att man måste öva. Ett bra sätt att öva och lära sig är att titta på hur andra gör. Måste alla uppfinna hjulet hela tiden, bara för att sedan någon gång långt fram kanske komma underfund med något nytt?

Nej, ta alla genvägar som finns, lyssna sno och bygg om. Det finns ingen cred i att vara självlärd, såtillvida att du inte lär dig allt riktigt fort. Annars tar det mest tid och du hinner bli gråhårig innan du når samma mål som de som faktiskt lyssnat, snott och byggt om.

Håller med!

För flera år sedan började jag tillsammans med det dåvarande bandet att lira covers på diverse pubar och vi lärde oss en massa på att plocka ut andras låtar vad det gäller komposition och arrangering av låtar!

Har oxå tillbringat flera år på Kommunala Musikskolan med både gitarr och sång lektioner, en massa kändes döfött då men idag känns det bra iom insikten att jag hade fel och musikläraren hade rätt upplevelsen hoppar på mig med jämna mellanrum!

Men även med dessa erfarenheter (som jag tycker är en del av processen för att veta vad man vill) tycker jag att man skall skriva och prodda efter sitt eget öra, om ni inte gillar det idag så kanske andra gör det om hundra år (Beethoven är ett bra exempel).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, när man väl har förstått hur det hänger ihop kan man gå vidare. En del gör covers hela livet och är fullt nöjda med det, faktiskt. En del vill bara göra goa låtar för att få en egen liten kick av att höra sin egen låt ur radion, måhända att det faktiskt är någon annan som skrivit den, och att man spelat in den mer eller mindre likt.

Jag önskar trådskaparen all lycka med att kopiera BH, och att han/hon förr eller senare själv kommer att hitta just det där ljudet, den där slingan, som kommer vara i allas huvuden någon gång i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ! Jag bara undrar vilka ljud basshunter använderi hans Tutorial. Jag är ganska dålig så jag använder Demo version av Fl studio Men finnsinstrumenten ändå? snälla svara ganska fort. Och kan också säga vart det instrummentet finns alltså som tex i Sytrus Simsynth eller sånt aja hoppas ni kan hjälpa mig ! :rolleyes:

Hej DjPutty.

Om du kollar längst upp i det högra hörnet av Fruityloops så hittar du en Basshunterknapp, tryck där så skall du få ett fett ljud! , fast då måsste du ha en köpt version av FL och inte någon Demo. 😎

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte riktigt på sådant!

Tex att om Coldplay skulle låta som tex Radiohead skulle inneburit att varje medlem i Coldplay skulle kopierat utrustningen från kollegan i Radiohead vilket jag tror är omöjligt.

Att ett band får sitt unika sound beror på (enligt mig) att bassisten tex diggar Stones Bills bas sound och försöker sno det medans kompgitarristen gillar Jeff Becks sound och leadgitarristen föredrar Ace Frehleys gitarrljud och trummisen har alltid varit svag för Mitch Mitchells sound och lir, övan på allt detta så kanske låtskrivaren i bandet helst lyssnar på Bob Dylan medans stans ende studioinspelare föredrar Dire Straits men har endast utrustning i sin studio som hade passat bättre till en Gyllene Tider inspelnng och värst av allt så kan sångaren i bandet endast identifiera sig med Ozzy.

Sedan på allt detta så har var och en sin egen talang och förmåga vilket gör att alla band och artister som lyckas (i längden skall tilläggas) har sin egen stil och sitt eget sound.

För fan tom med Brittan har sitt eget sound for god sake!

Så det är bara när man är ett enmansprojekt som man inte får härmas?

Jag är för övrigt säker på att trådskaparen kommer hitta sitt egna sound, bara han får börja som han vill, inte råkar ut för några pekpinnar om hur man SKA börja samt har gott om tålamod. Rom byggdes inte på en dag... och alla vägar leder till Rom.

Bra sagt Fidden!

F öv så härmande/kopierade jag scooter år 94 när jag började :rolleyes:

Jag stod tom och skrek som sångarn gjorde. Haha!

Fan va kul det var! Och jag tyckte jag lät skit likt dom också 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Hej ! Jag bara undrar vilka ljud basshunter använderi hans Tutorial. Jag är ganska dålig så jag använder Demo version av Fl studio Men finnsinstrumenten ändå? snälla svara ganska fort. Och kan också säga vart det instrummentet finns alltså som tex i Sytrus Simsynth eller sånt aja hoppas ni kan hjälpa mig ! 😉

Hej DjPutty.

Om du kollar längst upp i det högra hörnet av Fruityloops så hittar du en Basshunterknapp, tryck där så skall du få ett fett ljud! , fast då måsste du ha en köpt version av FL och inte någon Demo. 😎

SERIÖST !? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp , Det finns en FL Studion Basshunter Special Edition , Men jag tror inte den säljs längre.

Kanske på Blocket eller E-bay eller nått.

Det stämmer. Den drogs in i början av året då alla låtar på belgiska topplistan började låta som BH och BH började att kräva royalties för alla låtar som skapats med denna version.

Link to comment
Dela på andra sajter

SERIÖST !? 😮

Se tråden "Vad är Basshunter-knappen?"

Se också tråden "video guide : hur man gör basshunter lead i fl studio"

...för att inte tala om Basshunters egna video-tutorial.

... och när vi ändå är inne på ämnet länkar om Basshunter på forumet, så måste vi även tipsa om "Hur få samma sångeffekt som Basshunter?"

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp , Det finns en FL Studion Basshunter Special Edition , Men jag tror inte den säljs längre.

Kanske på Blocket eller E-bay eller nått.

Det stämmer. Den drogs in i början av året då alla låtar på belgiska topplistan började låta som BH och BH började att kräva royalties för alla låtar som skapats med denna version.

Mm, så får du inte glömma att folk är riktigt trötta på det soundet med 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...