Jump to content
Annons

Limma akustikskum


Lee

Recommended Posts

Har fått hem en jäkla massa akustikskum som jag tänkt klä väggarna med. Men något vettigt lim har jag inte skaffat mig, i alla fall inte något speciallim från tillverkarna. Om man nu skall limma vad skall man använda fär något? Helst skall man ju kunna hitta det i en vanlig bygghandel. Vanligt lim lär ju smälta akustikskummet pga. lösningsmedel.

Om man inte vill limma igen hela väggarna vad skulle man kunna använda istället? Dubbelhäftande tejp? Matttejp? Auralex TEMP*Tabs? (Och har du något hemma Claes?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gjorde så här med mina basfällor:

Klippte ut en bit kartongpapp ur den kartong de kom i.

Klistrade fast ett par kartongbitar direkt på aukustikskummet, med vanligt trälim.

Satte fast basfällorna på väggen med en bit självhäftande tejp mellan kartongbitarna och väggen.

Fungerade alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spraylim kan vara bra - men vissa sorter smälter materialet - och då är det mindre kul, så man får vara försiktig och testa i en liten hörna innan man gör det på allvar...

PL400 härdar långsamt och PL600 griper snabbt. Båda finns på byggvaruhusen och är betydligt billigare än akustikskum-tillverkarnas speciallim (som förmodligen är samma sak, men med annat namn och annan prislapp på... 😏 ).

Assar: Det var också en lösning. Det blir lättare att limma fast skummet på någonting annat innan man sätter upp dem på väggen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Assar: Det var också en lösning. Det blir lättare att limma fast skummet på någonting annat innan man sätter upp dem på väggen. 🙂

Framförallt blev det flyttbart!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

PL400 innehåller lösningsmedel som i värsta fall kan förstöra skum och cellplast. PL600 har inte det och fungerar därför bra. Det härdar dessutom fortare. Även Casco Superset skulle fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
spandaux (oregistrerad)

Varför man skulle använda sättlim som t ex PL400/600 eller SuperSet förstår jag inte, det är ju inte tungt med skumpaneler. Det bästa är att limma med latex(akrylfog/massa), tillräckligt starkt och billigt. Ett sättlim bär ju generellt 30kg per kvadratmeter eller mer. Som inredningssnickare limmar jag själv mycket med latex på tak och vägg vid listning av frigolit som takrosetter och kornischer och dylikt. En annan fördel är att det inte härdar så fort så man har tid att ångra sig, och det är vattenlösligt!

Som tidigare sagt innehåller PL 400 lösningsmedel, typ bensin eller så har jag för mig och blir hårdare med tiden.PL600 torkar på typ 5 minuter och då sitter det av bara helvete. SuperSet härdar på ett dygn så man har lite tid att ångra sig vid felaktig placering.

Köp latex/akrylfog/målarfog/akustikfog!

Kärt barn har många namn. Sen det kom någon gång på 90-talet har det förenklat mycket och även gett upphov till en ny yrkestitel - latexsnickare. T ex Martin Timell som skiter i att ens försöka få det rätt från början med attityden "det där tar vi med latex" eller "det duger åt den som ska ha´t". Inte undra på att hans gamla firma konkade. Ingen yrkesstolthet där inte.

Nu fick jag ur mig det också... He he.

Men latex är lösningen! Köpköpköp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen fan, grabbar! Vad ni ställer till det. Nu har jag ju handlat pl600! Och så skall jag använda akryl? Det hade jag ju över från bygget, ju! 😄😄

Jag får väl göra ett litet vetenskapligt test och köra båda och se vilken som ramlar ner först...

Link to comment
Dela på andra sajter

PL600 är vattenbaserat, så det är helt rätt. Det är meningslöst att limma hela ytan - så punkta bara fast det, så kan du ta ner det utan större bekymmer om det skulle behövas i framtiden. Sättlim är trögflytande och rinner inte in och täpper igen materialet som mer lättrinnande varianter kan göra. Att det torkar på typ 5 minuter, är bara positivt. Hur kul är det att stå och hålla fast panelerna i typ en halvtimme eller något...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...